پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶ ب.ظ

۵

آیا به نظر شما، ایرانی ها تنبل هستند?

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶ ب.ظ

سایت انجمن فیزیک دانان جوان ایران با اشاره به بخشی از کتاب «کلیدهای پیشرفت، عوامل و موانع فرهنگی کار، تولید و سرمایه» نوشته محمد حسن قدیری ابیانه که توسط انتشارات بنیاد بعثت منتشر شده این سوال را مطرح کرده است که «آیا به نظر شما، ایرانیها تنبل هستند؟» پاسخ تعدادی از کاربران به شرح زیر است:

در این متن ابتدا به موضوع تنبلی اجتماعی در کتاب اشاره شده است:

ایران مقام سوم کمترین ساعات مفید کاری!:

ساعت کار مفید هفتگی در ژاپن هم اکنون 40 تا 60 ساعت و در کره جنوبی 54 تا 72 ساعت است. ایران در رده سوم کمترین ساعات کار مفید سالیانه در جهان پس از کویت و عربستان قرار دارد. نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف اعلام کرد: سهم روزانه چای خوردن، تلفن زدن، مرخصی ساعتی گرفتن و نهار خوردن از کار مفید بیشتر است و اینگونه نمی توان به بهبود بهره وری و افزایش ساعات مفید کاری امیدوار بود.

تنبلی اجتماعی:

در بین مسائل اجتماعی و مشخصه هایی که کم وبیش، از آنها با عنوان آسیب های فرهنگی یا اجتماعی یاد می شود، خصوصیتی اخلاقی را مشاهده می کنیم که به اعتقاد برخی صاحب نظران، بسیاری از ویژگی های نا مطلوب ما بر روی آن سوار شده است و در فرهنگ و خصلت جمعی ما ریشه دارد. این خصوصیت اخلاقی، «تنبلی اجنماعی» است که بسیاری از عادات فرهنگی و صفات اجتماعی ما از آن مایه می گیرند و تغذیه می کنند. آنچه مشخص است «تنبلی اجتماعی» یکی از مهمترین ویژگی رفتاری ناپسند ایرانیان است.

این مسئله به ویژه در عدم تمایل به درس خواندن در مدارس و دانشگاه ها، و در کار اداری کارمندان، و در میزان بالای تماشای تلویزیون در ایران به جای کتابخوانی، در تمایل زیاد به استخدام در دستگاه دولتی و عدم تمایل برای کسب تخصص و مهارت و کارآفرینی، در وجود تعطیلی های فراوان سالانه، در پدیده ای به نام بین التعطیلین، و موارد فراوان دیگر موچود است. همین شیوع و گستردگی آسیب های اجتماعی، «تنبلی اجتماعی» نشان از اهمیت ریشه یابی و تبیین دقیق این خصلت فرهنگی ایرانیان است...

همچنین در برخی منابع وب، آمار جالب توجهی به چشممان می خورد، مثل:

رده سوم کمترین ساعت کار در جهان:

بر همین اساس ایران با سالانه ۸۰۰ ساعت کار مفید، در رده سوم کمترین ساعات کار مفید در جهان پس از کویت با ۶۰۰ ساعت و عربستان با ۷۲۰ ساعت کار مفید قرار دارد. این میزان در ژاپن سالیانه ۲ هزار و ۴۲۰ ساعت، در کره جنوبی هزار و ۹۰۰ ساعت، در چین هزار و ۴۲۰ ساعت، در آلمان هزار و ۷۰۰ ساعت، در آمریکا هزار و ۳۶۰ ساعت، در ترکیه هزار و ۳۳۰ ساعت، در پاکستان هزار و ۱۰۰ ساعت و در افغانستان ۹۵۰ ساعت است. بنابراین بر اساس این آمار، در خوش بینانه ترین حالت میزان ساعت کار مفید سالیانه در ایران، ۸۰۰ ساعت است اما در بدبینانه ترین حالت و با احتساب ۷ ساعت کار مفید در هر هفته و با در نظر گرفتن ۵۲ هفته در سال، این رقم ۳۶۴ ساعت خواهد بود که در این صورت ایران پیش از کویت و عربستان رده اول کمترین ساعت کار مفید در جهان را به خود اختصاص خواهد داد. به هر حال در هر دو صورت نیز میزان ساعت کار مفید در کشور ما نسبت به دیگر کشورها رقم مطلوبی ندارد.

نظرات کاربران به شرح زیر بوده است:

ü        معلومه که بیشتر ایرانی ها تنبل هستن!!! اما همشون اینطوری نیستن . البته من خودمم زیاد کار مفیدی انجام نمیدم که رقمش در هفته به ساعت برسه ولی باد دیدن این سایت باید میزانشو ببرم بالا

ü        البته موقعیت جغرافیایی (گرمسیر و سرد سیر بودن منطقه) هم در میل به تنبلی تاثیر دارد. مثلا در جایی خواندم مردم هند کار نکردن و راحتی را یک نعمت می دانند و معتقدند کسانی که کار نمی کنند نسبت به دیگران برتری دارند. طوری که برخی ناخن هایشان را کوتاه نمی کنند تا به دیگران نشان دهند کار نمی کنند. اما در مناطق سرد سیر مردم کوشا و اهل کار هستند. و از آنجا که ایران هم منطقه ای نسبتا گرمسیر محسوب می شود ممکن است ما گرایش به تنبلی داشته باشیم.

ü        البته متاسفانه منبع این ادعا (در مورد هندی ها) را به خاطر نمی آورم، اگر اینگونه نیست، بگویید تا اصلاح کنم.

ü        نژاد ایرانی و هر نژادی از کشورهای حومه که شامل نژاد ما میشه تنبل نیست پدر جان ؛ جبر محیطی ما رو تنبل کرده است؛ بنده بر این باورم هر کسی رو در هر محیطی پرورش بدی به همون میزان بازده یعنی برات سود خالص داره حالا هم قصه دوباره بر میگرده سر نظام آموزش و نمی دونم چی چی ما دروس بسیار بسیار بسیار کسل کننده و تکراری هستند باید بهوشند عزیزان که روند پرورش و آموزش ما یا معدل هوش ایرانی ها هم خوانی ندارد ؛ لذا ما بارها ثابت کردیم که وقتی جیم فنگ میشیم خارج ِ کشور موفق ترین انسان ها در حوزه کاری خودمون هستیم برای نمونه همین آقایی که مدیر عامل تنکو در انگلند هست و ملکه به ایشون لقب سر دادند. این نظر بنده بود مرسی از وقتی که برای خوندنش گذاشتید.-گل

ü        اگر به اداره ها یا در جامعه ی خودتون باشید این معضل هست

چرا ؟

در جامعه بخاطر بیکاری

در اداره ها بخاطر نداشتن وجدان کاری ......من موندم بچه های این کارمندا نون حلال میخورن ؟میدونید که نون حرام نسل در نسل اثرشو میگذاره

ü        لابه لای ارزوهامون گم نشیم یه وقت!

دوستایی هوپایی من ارادت دارم خدمتشون.

ü        با اینکه بعضیا خودشون رو بی دین معرفی میکنن اما بیشترشون به خدا اعتقاد دارن (با حرف زدن باهاشون متوجه شدم) باز نمیدونم دنبال چی هستن!

ü        مطلب جالب و تاسف باری بود.

شما دقیقا در چه مواردی, جویای نظر دیگران هستید؟ علل تنبلی؟ پیامدهای آن؟ راه حل آن؟ یا تجربیات دیگران؟ یا...؟

ü        راستی یادم نرفته ما تو کشورای دنیا به لحاظ فساد اداری فک کنم رتبه ی 85 رو داریم ببینید تو چندم هستیم با اینکه کشور راستی یادم نرفته اینو هم بگم که:

ü        تو اداره ها چون نیروی جوون نداریم و از زمانی که انقلاب شده چنبره زدن به ادارات ،کهولت سن و عادی شدن کار براشون موجب شده تنبل باشن و یه پرونده ی 2 روزه رو در 2 سال تحویل ارباب رجوع بدن.

ü         با اینکه بعضیا خودشون رو بی دین معرفی میکنن اما بیشترشون به خدا اعتقاد دارن (با حرف زدن باهاشون متوجه شدم) باز نمیدونم دنبال چی هستن!

ü        ببینید؛ اگر به رنکینگ جوامع تنبل(!) نگاه کنید، متوجه می شوید که آخرین جایگاهها، مربوط به کشورهای نفتی است! آیا نفت تنبلی آور است؟ ... به زعم خودم، بله! معمولا در این تیپ کشورها؛ دولت مرکزی، نفت و گاز و سایر مواد معدنی تمام شدنی را از زیر زمین در آورده و با عرضه عمده آن به شکل خام فروشی در دنیا، بخشی از درآمدها را به بودجه عمومی خودش اختصاص داده و الباقی را بین وابستگان حکومتی و سازمانهای عرض و طویلش توزیع می کند. کار بخش خصوصی هم این می شود که در یک رقابت اقتصادی (!)، تلاش می کنند حتی المقدور، سهم بیشتری از این درآمد را به سمت خودشان جلب کنند و مردم عادی هم سعی می کنند یا کارمند حقوق بگیر این دولت بشوند و یا اینکه در فعالیتهای تجارت و واسطه گری شرکت کنند و به هر نحو که شده، از این گردش مالی خدادادی منتفع بشوند و دست کم چند قطره ای از این نفت به سر سفره آنها بیاید. البته دولت هم معمولا یادش هست که برای خالی نبودن عریضه، باید گهگاهی، مقادیر متنابهی شعار حمایت از تولید و بخش خصوصی دانش بنیان و صادرات غیر نفتی بدهد تا احیانا اعتراضی از سوی اندک نخبگان جامعه ، موی دماغش نباشد! ولی در کشورهای غیر برخوردار از منابع زیر زمینی، لاجرم باید از سرمایه، مغز و دست های خود به بهترین شکل استفاده کرده و در رقابت بی رحمانه بازار شرکت کنید تا ثروتمند شوید. بنابراین، در آن کشورها، تنبلی به سرعت منجر به نابودی می شود. این است که ساعات کار مفید در ژاپن آن رقم است و در مقابل، در ایران و عربستان و کویت این رقم!

ü        فرهنگ ربطی به نفت نداره ؛

ü        درامد نفتی ربطی به شونصد روز تعطیلی در سال تقویم خورشیدی نداره

پس نفت ربطی به تنبلی نداره

مالت تنبل ترین کشور دنیاست اما آیا یک کشور نفت خیز هست ؟؟

اصلاً عنوان تاپیک با متن تاپیک نمی خونه.

ü        البته منظور از تنبلی در اینجا، بی تحرکی و نپرداختن به ورزش نیست، بلکه فرهنگ کار و بحث ساعات مفید کاری مطرح بود.

ضمنا فنلاند هم نفت دارد ولی مکانیسم خرج منابعش این است که دولت به درآمد آن دست نمی زند و همه اش می رود توی صندوق سرمایه گذاری ملی. به مردم هم می گوید یالا بروید دنبال کار و پیشرفت!

تو ایران کسی کار نمی کنه غیر از قشر خیلی فقیر. طبقه متوسط هم همه از زیر کار در میرن چون هرچی بیشتر کار کنی جا برا پیشرفت نیست. مرفه هم با 60 کیلو شکم نشسته با یه تلفن ملیون ملیارد به جیب میزنه. تنبلی قیاس مع الفارغه.

ü        کلاً این مبحث بسیار وسیعی هست که از زاوایای مختلفی میشه نگاش کرد میشه یه چند پایان نامه هم براش نوشت ولی آخرش همون ایرانی هست و دو کیلو یونجه البته بلا نسبت خودمو دو سه نفره دیگه.

۹۲/۰۴/۱۲

نظرات  (۵)

نگارش کتاب خیلی ساده و روان هست به گونه ای که آدم اگر دو سه صفحه اولش رو بخونه علاقه مند میشه تا آخر کتاب رو بخونه 
سلام ، متاسفانه این یکی کتابتون رو از نمایشگاه نخریدم چون از روی اسمش فکر کردم خیلی باید تخصصی باشه (و البته به علت تنبلی نرفتم کتابو ورق بزنم تا ببینم تخصصی هست یا نه :) ) کاش یه اسم عمومی تر انتخاب می کردید 
زیر باد کولر نشسی و میلیونی پول میگیری و مردم تنبل میدونی !ابتدا از سران باید شروع شود بعد مردم.بیا تو آفتاب کار کن ببین چه حالی میده!
پاسخ:
کدام مسئول مملکتی است که روزی بیش از 10 ساعت کار نکند. اگر بیشتر نباشد.
ثانیا این امار جهانی است.
همینکه شما کار کردن را موکول به کار کردن سران می کنی از آثار تنبلی اجتماعی است.
مرکز پژوهش های مجلس ساعات مفید کاری در ادارات را 22 دقیقه ذکر کرده است.
البته این موسط است یعنی عده ای بیشتر و عده ای کمتر کار می کنند که متوسطش شده 22 دقیقه.
دوست عزیز باید برای این مشکل راه حل پیدا شود نه اینکه به قبایمان بر بخورد که چرا حقیقتی را گفتی.
در دنیای غرب انسان برده تکنولوژی و نظام مدرن است.در صورتی که ایرانیها چندان دلبستگی به این مسئله ندارند.اما من هم معتقدم ایرانی ها باید بیشتر کار و تلاش کنند چون که بهترین تفریح کار است.آیا به نظر شما غربی ها دارند به این سخن شریف عمل می کنند. به نظر من که اینگونه نیست. غربی ها از صبح تا شب کار می کنند از شب تا صبح هم حال می کنند آخر این که نشد زندگی.
پاسخ:
غربی ها قطعا از ما ها بهتر کار می کنند. حتی مقتصادانه تر نیز هزینه می کنند. ساعات مطالعه شان هم بالاتر است. اینها محاسنشان است. ولی پر از عیب های دیگر هستند. اشتباه می کنید که فکر می کنید حال می کنند. اگر حال می کردند نیازی به مستی نمی دیدند. مست می کنند چون در حال عادی احساس بدی دارند. با مستی می خواهند غصه ها را فراموش کنند. البته با مستی وضعیت اسفباری پیدا می کنند.
۱۳ تیر ۹۲ ، ۰۰:۵۷ صالح ابوترابى
بهتر نبود میپرسیدید چرا ایرانیان تنبل هستن؟
پاسخ:
این سوال بنده نبود بلکه از یک سایت منتقل کردم.
به هر حال بنده در کتابم به علت آن پرداخته ام.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">