پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۱۰ ب.ظ

۰

کشورهای حوزه خلیج فارس اعتمادسازی کنند

پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۱۰ ب.ظ

ارزیابی کارشناسان از تاکید شورای همکاری خلیج فارس بر توسعه مناسبات با ایران

قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه از توسعه مناسبات و همکاری‌های همه‌جانبه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس استقبال کرده

همگرایی منطقه‌ای در بند غرب گرایی

همگرایی منطقه‌ای در بند غرب گرایی

 وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دومین نشست مشورتی خود در حالی بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران برای تقویت امنیت منطقه تاکید کردند.که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند زمینه تحقق این مسئله تغییر در نگرش این کشورها از غرب گرایی به همگرایی در منطقه است .

منطقه خلیج فارس به دلیل اهمیت بالای استراتژیکی ، اقتصادی و ذخایر نفت و گاز، در طول تاریخ مورد توجه قدرت های بزرگ غربی بوده است. قدرت های بزرگ اقداماتی را با استفاده از سیاست " تفرقه بیانداز و حکومت کن" ، انجام داده اند که باعث عدم اتحاد منطقه ای شده و به دنبال آن، جّو بی اعتمادی در کشورهای منطقه نسبت به یکدیگر را ایجاد نموده اند.

از سویی دیگر بعداز انقلاب اسلامی ایران به دلیل همگرایی شیخ نشینان عرب با سیاست های خصمانه وتفرقه افکنانه غرب همیشه روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در سایه ای از روابط سرد و گهگاهی تیرگی روابط همراه بوده است .

به عقیده تحلیگران سیاسی این تیرگی وسردی روابط اعراب با ایران به همگرایی کشورهای حوزه خلیج فارس با غرب و تبعیت از سیاست های آنها است که این امر موجب شده تا تناقض رفتاری اعراب با جمهوری اسلامی ایران در مهمترین بحران کنونی منطقه که همان بحران سوریه است بیش از گذشته مشهود شود .

همچنین موضوع جزایر سه گانه و ادعای واهی برخی اعراب منطقه از جمله آن امارات و ادعای مالکیت بر این جزایر ایرانی نشان از تاثیرپذیری شدید این کشورها از استراتژی غربی است.

جمهوری اسلامی ایران که همواره بر همگرایی منطقه‌ای و خروج بیگانگان از منطقه تاکید می‌کند، و همیشه از توسعه روابط با کشورهای همسایه از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس استقبال می کند اما با توجه به رفتارهای نادرست آنها در سال‌های گذشته این کشورها باید زمینه اعتماد وهمگرایی منطقه‌ای را فراهم کنند.

در بخشی از رویکرد این کشورها به بهبود روابط با ایران، اعضای شورای همکاری خلیج فارس در دومین نشست مشورتی خود که به ریاست خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه در هتل ریتز کارلتون شهر منامه برگزار شد موضوعات وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تبریک گفتند و بر اهمیت روابط بین کشورهای خود و جمهوری اسلامی ایران برای تقویت امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه تاکید کردند و برای وی توفیق و برای ملت دوست ایران پیشرفت و رفاه بیشتر آرزو کردند.در ادامه این بیانیه شورای همکاری خلیج فارس با ادعای آنچه "دخالت حزب الله تحت فرماندهی ایران در بحران سوریه " خوانده شده، خواستار توقف فوری این دخالت ها شد و تاکید کرد که این مسئله تلاش‌های موجود برای برگزاری کنفرانش ژنو ۲ را با چالش روبرو می کند.

در همین حال وزیر امور خارجه بحرین با تبریک پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران تاکید کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس چشم به روابط دوستانه براساس اعتماد، همکاری و حسن همجواری دوخته است.

از سوی دیگر خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین در سخنان خود در افتتاحیه نشست مشترک وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا اظهار داشت: با درک کشورهای شورای همکاری درخصوص اهمیت روابط تاریخی و اسلامی مستحکم پیونده دهنده ما با جمهوری اسلامی ایران، دوست داریم که پیروزی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور را تبریک بگوییم. البته مواضع حاضران در نشست را نمی‌توان اقدامی مثبت در جهت همگرایی منطقه‌ای دانست چرا که آنها همچنان مواضعی نادرست را مطرح کرده‌اند چنانکه وزیر خارجه بحرین بار دیگر با حمایت از ادعای واهی امارات درخصوص جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و اماراتی خواندن آنها افزود: "کشورهای شورای همکاری چشم انتظار کار و فعالیت با ایران در راستای خیر و صلاح منطقه خلیج فارس با تمایل فراوان برای برقراری روابطی دوستانه دوخته اند برپایه اعتماد، همکاری، حسن همجواری، عدم دخالت در امور داخلی و حل مناقشات به شیوه های مسالمت آمیز و پایان اشغال جزایر سه گانه امارات به منظور حل کشمکش از طریق مذاکرات مستقیم یا دادگاه لاهه استوار باشد." ادعاهای وی در حالی مطرح شده که ایران همواره بر اصل همکاری و دوستی با همسایگان تاکید داشته و این کشورهای عربی بوده‌اند که بعضا در مسیری غیر دوستانه گلم برداشته‌اند.سیاست روز برای تبیین مولفه های توسعه همکاری شورای همکاری خلیج فارس با ایران با کارشناسان به گفتگو پرداخته که به شرح ذیل است.

کشورهای حوزه خلیج فارس اعتمادسازی کنند

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه از توسعه مناسبات و همکاری‌های همه‌جانبه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس استقبال کرده این رویکرد رفتاری کشورمان در حوزه سیاست خارجی نیز از سوی رئیس‌جمهور منتخب نیز مطرح شد به طوریکه آقای روحانی نیز از گسترش روابط با همسایگان تاکید ویژه‌ای داشتند .

وی با اشاره به اینکه به طور حتم این گسترش روابط باید براساس احترام به منافع و حقوق دو طرف باشد تصریح کرد: زمانی این گسترش روابط می‌تواند از سوی کشورهای حوزه خلیج‌فارس موثر واقع شود که در امور داخلی ایران دخالتی نداشته باشند و نیز ادعاهای واهی را نیز مطرح نکنند.

وی به نمونه‌ای از این ادعاهای واهی در مورد جزایر سه گانه ایرانی اشاره کرد و گفت: ادعای امارات و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی، هیچ حقی برای آنها ایجاد نمی‌کند و از سوی دیگر برای جمهوری اسلامی ایران نیز خللی در حاکمیت بر این جزایر وارد نخواهد ساخت.چرا که این جزایر از گذشته متعلق به جمهوری اسلامی ایران بود و هست و خواهد بود.

وی افزود: طبیعتا طرح چنین ادعاهایی واهی و کاذب مزاهم توسعه روابط محسوب می‌شود ،جمهوری اسلامی ایران واقعیتی است که نه تنها دولت‌های منطقه بلکه هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

وی در ادامه به وابستگی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به غرب و صهیونیست‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: به میزانی که آنها به آمریکا و اسرائیل نزدیک شوند از جمهوری اسلامی ایران دورتر خواهد شد.و برعکس به هر میزان که به ایران نزدیک تر شوند از سیاست‌های خصمانه غرب و اسرائیل دور خواهند شد.

وی گفت: همکاری فی‌مابین کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ایران به حفظ امنیت منطقه و موجودیت آنها کمک و تمامی کشورهای منطقه از این همکاری سود خواهند برد.

لزوم عدم تبعیت از غرب

حسین رویوران دیگر کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: در شرایط حاضر بحران سوریه، کشتار جمعی از شیعه‌ها در بحرین موجب شده کشورهای حوزه خلیج‌فارس موضعی مخالف با ایران بگیرند چرا که این کشورها به تبع غرب مخالف دولت بشار اسد هستند و نیز در کشتار مردم شیعه در بحرین نیز مهر سکوت زده‌اند و این در حالی است که جمهوی اسلامی ایران موافق حفظ دولت کنونی سوریه است و در قبال قتل عام مردم شیعه بحرین نیز به شدت معترض است.

وی افزود: این دو مقوله موجب شد تا رابطه ایران با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس تا حدودی متاثر از حوادث منطقه دچار تناقض شود.این کارشناس مسائل سیاسی از سویی دیگر تصریح کرد: موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم غاصب صهیونیستی نیز به طور کامل با ماهیت این رژیم و موجودیت آن با اعراب متفاوت است حمایت کشورمان از فلسطینان و حق مشروع آنها در سرزمینشان و نیز غیرمشروع دانستن رژیم اسرائیل در حالی است که اعراب حامی رژیم غاصب صهیونیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه ادعای واهی جزایر سه‌گانه ایرانی نیز مزید بر علت برای تناقضات رفتاری اعراب در برابر ایران است گفت: در خصوص ادعای امارات مبنی بر حاکمیت جزایر سه‌گانه که باید اذعان داشت این یک ادعای واهی است چرا که اگر به تاریخ برگردیم در سال ۱۹۷۱ این ادعا از سوی لیبی و عراق مطرح شد و حتی در سازمان ملل عربستان و امارات به این ادعا رای منفی دادند.

وی ادامه داد: اما بعد از انقلاب به دلیل تسلیم شیخ نشینان در قبال غرب و حاکم شدن اراده غرب به آنها این بحث‌های جزایر سه‌گانه و ادعاهای کاذب مطرح شد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بهبود روابط اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران جز با حل این تناقضات رفتاری و عدم تبعیت اعراب از غرب امکان‌پذیر نخواهد بود.

هدی دهقان بذر افشان

http://www.siasatrooz.ir/vdci5zav.t1ar52bcct.html

۹۲/۰۴/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">