پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۵ ق.ظ

۱

ضرورت کوچک تر شدن دولت و بهره مندی یارانه ها

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۵ ق.ظ

دولت جدید قطعا باید کوچک شود

"سیرنیوز": کارشناس عالی امور استراتژیک در خصوص رابطه کوچک شدن دولت و بهره مندی از یارانه ها می گوید: بزرگ شدن دولت با هزینه ها ارتباط مستقیمی دارد زیرا حقوق و مزایای دولت را از خزانه پرداخت می کنند و خزانه متعلق به همه مردم است و دولت و مجلس به نمایندگی از ملت باید آن را هزینه کنند.

"محمدحسن قدیری ابیانه" در گفت و گو با خبرنگار سیرنیوز اظهار داشت: از این رو دولت جدید قطعا باید کوچک شود.

 
وی در پاسخ به این سوال که آیا باید پرداخت یارانه باید به صورت دائمی تداوم داشته  باشد یا هرلحظه می توان آن را قطع کرد، خاطرنشان کرد: اصولا پرداخت یارانه به همه اقشار معنایی ندارد. بخصوص دروضعیت فعلی که ثروتمندترها 30 برابر فقیرترها بابت ارزانی سوخت یارانه می گیرند؛ یارانه باید به کسی تعلق گیرد که علیرغم کار و تلاش،  توانایی اداره حداقل هزینه های خود را ندارد.

 
وی اظهار داشت: دولت باید بجای یارانه به مصرف، بودجه کشور را در زمینه ایجاد اشتغال و افزایش تولید ثروت کشور هزینه کند؛ رفاه عمومی باید حاصل کار و تلاش آحاد مردم باشد. ضمن اینکه با مرحله نخست هدفمندی یارانه ها، بودجه ای که به عنوان یارانه نقدی اختصاص یافته، تأمین نمی شود و دولت ناچار شده از سایر منابع برداشت کند؛ بنابراین اگر دولت بخواهد یارانه نقدی را ادامه دهد دو راه بیشتر پیش روندارد یا مبلغ یارانه را کاهش دهد یا دادن یارانه به اقشاری از جامعه -  دهک های اول جمعیتی یا بخش ثروتمندترجامعه – منتفی کند.

 
قدیری ابیانه با بیان  اینکه میزان یارانه ای که برای ارزان نگاه داشتن سوخت پرداخت می شود نشان دهنده بزرگی فاجعه ای است که در کشور تداوم یافته ، خاطرنشان کرد: یارانه هر روز مجموعه بنزین، نفت سفید وگازوئیل معادل روزانه 3 تن طلاست؛ یعنی ظرف هر 4 ماه یارانه ای به سوخت تعلق می گیرد که از ارزش کل معادن طلای شناخته شده کشور بیشتر است  که معادل بیش از یک ونیم قرن تولید طلای کشور است.

 
وی گفت: به عبارتی یعنی ما معادل یک ونیم قرن تولید طلای کشور را ظرف 4 ماه  در باک بنزین ماشین ها و در ارزان نگاه داشتن قیمت نفت سفید، بنزین و گازوئل هزینه می کنیم و ثروتی که  در مصرف بی رویه دود شده و به لحاظ آلودگی هم  زیان می کنیم. این ثروت می بایست در جای بهتری هزینه شود مثل سرمایه گذاری در منابع مشترک نفت وگاز  با سایرکشورها تا آنها ثروتها ما را غارت نکنند. باید این هزینه ها درعمران و آبادانی و تولیدکشور در ایجاد اشتغال و اموری چون درمان و سایر نیازها صرف شود.

 
این کارشناس امور استراتژیک خاطرنشان کرد: متأسفانه نه مسئولین و نه افکار عمومی نسبت به این فاجعه بزرگ آگاهی لازم را نداشته و از ابعاد آن بی اطلاع هستند.

 
وی گفت: اگر دولت آقای روحانی نسبت به هدفمندسازی یارانه ها یعنی واقعی شدن قیمت ها از یک طرف و اختصاص بهتراین بودجه در نیازهای کشور درابعاد ثروت افزایی اقدام نکند، از هم اکنون می توان دولت را ناموفق تلقی کرد.

 
قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: ضروری است هدفمندی یارانه ها و شفاف سازی قیمت ها در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد و برای موفقیت آن مشارکت مردم ضروری است و لازمه مشارکت مردم آگاهی از ابعاد مسأله است که این امر باید هم مورد توجه دولت وهم مورد توجه رسانه های گروهی قرار گیرد.

 
وی با بیان اینکه بنده با پرداخت هر نوع یارانه به انرژی مخالف هستم، گفت: انرژی- این ثروت عمومی- متعلق به همه مردم است در حالی که درحال حاضر به شیوه کنونی هر کس بیشتر مصرف کند، سهم بیشتری از این ثروت عمومی دارد.

 
وی  گفت: قبل از مرحله نخست هدفمندی یارانه ها، دهک اول جمعیتی یعنی 10 درصد ثروتمندترجامعه 40 برابر دهک آخر جمعیتی از یارانه برداشت می کنند و این باهیچ منطقی قابل قبول نیست.

 
قدیری ابیانه گفت: هم اکنون این میزان به 30 برابر رسیده درحالی که اگر قرار است یارانه ای پرداخت شود باید به اقشار ضعیف تر داده شود نه به اقشار ثروتمندتر؛ لذا هر کس قصد استفاده از سوخت دارد باید پول آن را بپردازد واین پول درخزانه دولت به نفع کلیت ملت و کشور هزینه گردد.

 

۹۲/۰۵/۱۶

نظرات  (۱)

۱۶ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۰۰ مهدی بهروزی
بسمه تعالی
با سلام خدمت آقای قدیری
در این زمینه با شما هم عقیده هستم ولی آنچه که مهم است معیار و عیار سنجش حرفهای شماست .
در این جامعه ملاک  حرف است اینکه فلان مداح چه بگوید و یا اینکه فلان آخوند چه حرفی بزند . این مواردی که شما بر شمردید همگی  در کشوری  مطرح میشود که در آن مادیات و مسائل مادی مطرح باشددر  این کشور همه چیز الهی و خدایی است و مادیات جایی ندارد.
پاسخ:
ملاک سنجش نظرات باید حق باشد جدا از اینکه چه کسی آن را بیان کند.
ضمنا چون حکومت اسلامی است باید نسبت به بیت المال (ماذیات) حساسیت بالایی داشته باشد تا هم از اسراف و اتلاف سرمایه ها جلوگیری شود و هم به مصارف بهینه برسد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">