پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۳۱ ق.ظ

۱

رسانه‌های غرب در روزهای اخیر اخیر موضوعات مختلفی را در ارتباط با ایران مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌اند. «به کارگیری اتباع آمریکای لاتین» توسط ایران و تحصیل آنها در مدارس دینی از جمله محورهایی است که این روزها در رسانه‌های جهان بازتاب داشته است.

روزنامه «واشینگتن پست» در مقاله‌ای به قلم «جابی واریک» با عنوان «ایران با طعمه مدارس دینی، آمریکای لاتینی‌ها را به خدمت می‌گیرد»، داستان یک جوان ۱۹ ساله مکزیکی به نام «کارلوس» را بازگو می‌کند که در سال ۲۰۱۰ به دنبال تحقیق بیشتر درباره اسلام بود و از این طریق با محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر ایران در مکزیک، آشنا و توسط وی دعوت می‌شود که در یکی از جلسات سفارت ایران در مکزیکوسیتی حاضر شود.

قدیری ابیانه در این جلسه به کارلوس پیشنهاد می‌کند که اگر علاقمند باشد می‌تواند برای ترم بعدی به مدرسه‌ مخصوص دانشجویان آمریکای لاتین در ایران برود و آنجا درباره اسلام تحصیل کند. سفیر ایران می‌گوید که تمام هزینه‌های سفر و تحصیل وی بر عهده ایران خواهد بود. چند ماه بعد، کارلوس بلیط هواپیما و بورسیه‌ای دریافت می‌کند برای تحصیل در مدرسه‌ای مرموز؛ «موسسه فرهنگی اندیشه شرقی» در قم.

وی در فرودگاه تهران مورد استقبال یک محافظ اسپانیایی زبان و راننده قرار می‌گیرد که او را به شهر قم، مرکز تحصیل طلاب شیعی، می‌برد و آنجاست که با سایر دانشجویان نیمکره غربی زمین آشنا می‌شود.

کارلوس به واشینگتن پست می‌گوید هنگامی که وارد این مدرسه گردید، برای بار دوم غافلگیر شد: «۲۵ تا ۳۵ دانشجو از اتباع آمریکای لاتین آنجا تحصیل می‌کردند. من افرادی از کلمبیا، ونزوئلا و آرژانتین را دیدم. بسیاری از آنها اسلام آورده بودند». درس‌های ارائه شده در این مدرسه به زبان اسپانیایی و محور آنها نیز به گفته کارلوس، «اسلام و مباحث ضد آمریکایی» بود.

«دروس ارائه شده عمدتا مذهبی بودند ولی اساتید همواره سیاست را قاطی دروس می‌کردند. مثلا اگر بحث درباره اقتصاد بود، پیام ارائه شده این بود که ایالات متحده آمریکا اقتصاد جهان را به نفع خود مصادره کرده است».

کارلوس به مدت یکسال در موسسه فرهنگی اندیشه شرقی تحصیل می‌کند ولی آن‌گونه که خودش می‌گوید کارکنان موسسه به او ظنین شده و در مارس ۲۰۱۱، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداریش را که از مکزیک آورده بود، ضبط و به جاسوسی متهم می‌شود. وی برای فرار از این وضعیت، به سفارت مکزیک در تهران می‌رود و در آنجا تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

کارلوس سرانجام اجازه می‌یابد که خاک ایران را ترک کند ولی به واشینگتن پست گفته که مقام‌های ایرانی همان زمان و همچنین در ماه‌های بعد تاکید کردند که کارشان هنوز با او تمام نشده است. قدیری ابیانه نیز در گفت‌وگو با یک شبکه خبری اسپانیایی زبان گفته بود که دولت ایران رد این جوان مکزیکی را پیدا کرده است.

بر اساس گزارش واشینگتن پست، کارلوس به رغم ابراز اطمینان مقام‌های مکزیکی مبنی بر اینکه هیچ چیزی وی را در خاک مکزیک تهدید نمی‌کند، در سال ۲۰۱۲ به آمریکا می‌رود و از این کشور درخواست پناهندگی می‌کند. وی هم اکنون در جایی در شرق آمریکا به سر می‌برد. کارلوس که پیش از عزیمت به ایران در رشته حقوق تحصیل می‌کرد، می‌گوید: «من در مکزیک آینده درخشانی داشتم، ولی حالا باید دوباره از صفر شروع کنم. هیچ چیزی ندارم. از زمانی که بازگشته ام وضعیت دیگر مثل سابق نیست».

آن‌گونه که واشینگتن پست گزارش داده است مرد پشت پرده «به کارگیری اتباع آمریکای لاتین» توسط ایران و سازماندهی آنها در یک شبکه، فردی به نام محسن ربانی از روحانیون و مقام‌های ایرانی است که برنامه‌های مختلفی را در این زمینه هدایت می‌کند. آقای ربانی قبلا رایزن فرهنگی ایران در آرژانتین بوده و از سوی مقام‌های قضایی این کشور متهم به دست داشتن در انفجار مرکز همیاری یهودیان، آمیا، در سال ۱۹۹۴ شده است.

دادستان آرژانتین در ماه می امسال اعلام کرد که شواهدی از «شبکه‌های امنیتی محلی مخفی» در کشورهای آمریکای لاتین را پیدا کرده است که توسط ایران سازماندهی شده‌اند.

یکی از بازوهای مشورتی کنگره آمریکا نیز گزارش داده که از سال ۲۰۰۷ تاکنون، ایران بیش از یک هزار نفر از اتباع آمریکا را مورد آموزش قرار داده است که عمده این افراد توسط محسن ربانی به خدمت گرفته شده‌اند.

۲۳ مرداد ۱۳۹۲

لینک به منبع

At the Iranian mission, Ghadiri mentioned a special course in Iran that had been set up for Latin American university students just like Carlos. If he was willing, the Iranians would pay for everything, the ambassador said. He could be enrolled in the next semester's classes, just a few months away.

http://www.ticotimes.net/More-news/News-Briefs/Iran-targets-Latin-American-students-for-cultural-immersion_Sunday-August-11-2013

۹۲/۰۵/۲۶

نظرات  (۱)

سلام آقای دکتر
شما نظرتون رو در مورد صحت و سقم این خبر نگفتید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">