پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۲۸ ق.ظ

۰

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی گفت: پیگیری منافع کشور در ابعاد مختلف در آنچه مربوط به سیاست خارجی می‌شود به طور حتم وظیفه دستگاه دیپلماسی کشورمان است.
اولویت دستگاه دیپلماسی در میان چالش‌های بین المللیوی افزود: حمایت از سوریه و جلوگیری از دخالت‌های خارجی، حمایت از بیداری اسلامی، خنثی‌سازی توطئه دشمنان، تلاش برای درهم‌شکستن اتحاد دشمنان کشور و نیز گسترش روابط با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان از اولویت اساسی وزارت خارجه در شرایط حاضر می‌باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد و گفت: ممانعت از تصویب قطعنامه در شورای امنیت و سازمان ملل علیه کشورمان، زمینه‌سازی برای صدور کالاهای تولیدی به دنیا از دیگر اولویت‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان است.
وی خاطر نشان کرد مساله تحریم‌ها و لغو آن و دفاع از حقوق هسته‌ای جزء مهمترین اولویت‌هایی است که دولت یازدهم باید در دستور کار خود قرار دهد در این شرایط می‌توان عرصه سیاست خارجی و روابط با دنیا را آن طور که می‌خواهیم برای ایران اسلامی رقم زنیم.

یکشنبه ، ۳ شهریور ۱۳۹۲

اولویت دستگاه دیپلماسی در میان چالش‌های بین المللی

 

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، در شرایط کنونی ارتقای جایگاه منطقه ای وبین المللی، لغو تحریم های ضد ایرانی و تلاش برای بیداری اسلامی در سرتاسر جهان است که دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی باید اولویت های خود را در این راستا قرار دهند

جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که به عنوان یک قطب مهم منطقه ای و عرصه بین المللی شناخته شده باید بتواند از هنر دیپلماسی خود برای ارتقای ایران اسلامی بیش از گذشته بهره ببرد، نکته مهم این است که ایفای نقش منطقه ای برای ایران در گرو بهبود نقش و جایگاه بین المللی ماست و ارتقای جایگاه منطقه ای ما نیز به وزن بین‌المللی ما کمک شایان توجهی می کند. به عبارتی یک ایران فعال و موثر منطقه ای بهتر می تواند در نظام بین‌الملل منافع خود را تامین کند همانطور که یک ایران به لحاظ بین المللی قدرتمند سمت‌گیری منطقه ای سیاست خارجی کشور را بهتر تسهیل می‌ کند.

ایران پل منطقه ای، سیاست خارجی را در قالب دیپلماسی پویا، همه جانبه، اعتماد ساز و واقع ‌بینانه قرارمی دهد و بر لزوم ترمیم گرایی-تنش زدایی، تکامل گرایی(توجه به تجربیات پیشین انقلاب اسلامی)، استفاده از ظرفیت های نهادی موجود و تلاش برای ایجاد نهادها و هنجارهای مورد نیاز در سطح محیط پیرامونی ایران تاکید دارد.

در این میان آقای ظریف رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان چند روز گذشته در خصوص سیاست خارجی دولت یازدهم با بیان اینکه اصول سیاست خارجی توسط قانون اساسی، فرمایشات امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی تعیین شده و این اصول مبنای روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده، خواهد داد و تغییر نخواهد کرد، گفت: ‌این اصول شامل دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، استقلال و آزادی مردم و خدمت در جهت بهبود وضعیت معیشتی مردم از طریق برقراری روابط عادلانه در سطح بین‌المللی است که این اصول تغییر نمی‌کند.

وی اضافه کرد: شرایط بین‌المللی و تحولات جهانی این نیاز را همواره ایجاد می‌کند که همه دولت‌ها، روش‌ها و گفتمان خود را متناسب با تحولات بین‌المللی تعریف و با شناخت دقیق از آنچه که در دنیا می‌گذرد و فرصت‌هایی که این تحولات برای کشور ایجاد می‌کند تا کشور حضور قدرتمندتری در صحنه بین‌المللی داشته باشد و همین طور چالش‌هایی که در شرایط متفاوت وجود دارد، براساس آن سیاست‌ها و روش‌های خود را تبیین، آزمایش و تصحیح می‌کند تا به بهترین شکل سیاست خارجی را به پیش ببرد.

توجه به اولویت های دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی در حالی است که سیاست روز به گفت وگو با کارشناسان به شرح ذیل است

 

پایان دادن به تحریم ها مهمترین اولویت دستگاه دیپلماسی

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در شرایط حاضر یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم مساله لغو تحریم‌هاست تصریح کرد: رئیس‌جمهور در جریان انتخابات و بعد از آن به مردم وعده داد در مدت زمان کوتاهی راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات مردم به ویژه مشکلات اقتصادی ارائه دهد اما از آن جا که بخشی از مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها برمی‌گردد بنابراین پیشنهاد می‌شود که اولویت مهم دستگاه دیپلماسی کشورمان و سکان‌دار این دستگاه تلاش برای پایان دادن به تحریم‌ها باشد.

وی افزود: پرونده هسته‌ای کشورمان که می‌توان اذعان داشت تحریم‌ها به خاطر اصرار بر حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان است باید هر چه سریعتر و به صورت تعاملی البته با حفظ حق مشروع کشورمان در برخورداری از حقوق هسته‌ای پایان یابد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد در شرایط حاضر در مقابل غرب و خواسته‌های آنان که جز تعلیق غنی‌سازی و توقف فعالیت‌های هسته‌ای چیز دیگری نیست تسلیم شود نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه تلاش ۱۰ ساله جمهوری اسلامی ایران برای داشتن حقوق مشروع خود و صبر مردم برباد خواهد رفت و هرگز قابل قبول نیست وی به توانمند بودن سکان‌دار دستگاه دیپلماسی کشورمان در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: آقای ظریف از توان بالا برای مذاکرات در پرونده هسته‌ای برخوردار است بنابراین با یک هنر دیپلماسی و رویکرد جدید در مذاکرات می‌تواند تحریم‌ها را به سمت لغو شدن و همزمان با آن احقاق حقوق هسته‌ای کشورمان پیش برد.

هانی‌زاده گفت: فعال شدن سفارت‌خانه‌ها در برخی کشورها و نیز استفاده از سفرای زبده و با تجربه و متعهد نیز می‌تواند در ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و دنیا موثر واقع شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: توسعه روابط و مناسبات با کشورهای حوزه خلیج‌فارس از دیگر اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان باشد.

وی به موضوع سوریه و حزب‌ا... اشاره کرد و گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌تواند از طریق گفتگو و راهکار دیپلماسی برای پایان دادن هر چه سریعتر به بحران سوریه وارد عمل شود، همچنین تلاش کند تا حزب‌ا... از لیست گروهک‌های تروریستی خارج شود.

وی خاطر نشان کرد: اولویت سیاست خارجی در شرایط حاضر ارتقای جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای ایران است که انتظار می‌رود عرصه سیاست خارجی و وزارت خارجه تمام تلاش خود را برای محقق شدن ارتقای ایران اسلامی به کار بندد.

 

گسترش روابط با کشورها جزو ضرورت دستگاه دیپلماسی

محمدحسن قدیری ابیانه دیگر کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: پیگیری منافع کشور در ابعاد مختلف در آنچه مربوط به سیاست خارجی می‌شود به طور حتم وظیفه دستگاه دیپلماسی کشورمان است.

وی افزود: حمایت از سوریه و جلوگیری از دخالت‌های خارجی، حمایت از بیداری اسلامی، خنثی‌سازی توطئه دشمنان، تلاش برای درهم‌شکستن اتحاد دشمنان کشور و نیز گسترش روابط با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان از اولویت اساسی وزارت خارجه در شرایط حاضر می‌باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد و گفت: ممانعت از تصویب قطعنامه در شورای امنیت و سازمان ملل علیه کشورمان، زمینه‌سازی برای صدور کالاهای تولیدی به دنیا از دیگر اولویت‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان است.

وی خاطر نشان کرد مساله تحریم‌ها و لغو آن و دفاع از حقوق هسته‌ای جزء مهمترین اولویت‌هایی است که دولت یازدهم باید در دستور کار خود قرار دهد در این شرایط می‌توان عرصه سیاست خارجی و روابط با دنیا را آن طور که می‌خواهیم برای ایران اسلامی رقم زنیم.

 

ایران می تواند در منطقه تنش زدایی کند

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفتگو با فرارو گفت: به نظر من اولویت اولی که باید در دستور کار سیاست خارجی قرار بگیرد بحث تحریم است. یعنی ایران ساز و کاری را در پیش بگیرد تا وضعیت تحریم هایی که فراگیر شده را حداقل به دوران دهه ۱۹۹۰ برگرداند.»

وی افزود: «از سال ۱۹۹۵ که آمریکا شروع به وضع تحریم های جدید علیه ایران کرد دیپلماسی ایران به گونه ای عمل نمود که مانع از همراهی کشورهای دیگر و به خصوص کشورهای اروپایی با این تحریم ها شد و عملا آمریکایی ها تنها سردمدار تحریم علیه ایران بودند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «کاری که اکنون باید در دستور کار قرار بگیرد تنش زدایی با خود آمریکا است و اینکه مانع از افزایش تحریم ها توسط آمریکا شد و یا حداقل مانع از اجرای قوانین تحریمی جدیدی شد که پس از پیروزی آقای روحانی در کنگره آمریکا تصویب شد و هدف از آن محروم کردن ایران از فروش نفت طی ۱۵ ماه آینده می باشد.»

وی افزود: «لذا اولویت اول مسئله تحریم است و آقای ظریف باید رایزنی های خود را به صورت جداگانه هم در قبال آمریکا و هم در قبال اروپایی ها در پیش بگیرد؛ ضمن آنکه در قبال ۱+۵ هم باید این سیاست را در پیش گرفت.» وی خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد اعزام تیم های دیپلماتیک به سمت کشورهای اروپایی در این زمینه می تواند موثر باشد؛ کاری که اکنون حتما در دستور کار دولت قرار دارد.»

فلاحت پیشه گفت: «اما اولویت دیگر آقای ظریف تعیین تکلیف سیاست خارجی ایران با معادلات منطقه ای امروز است. امروز در منطقه از یکسو طرح خاورمیانه بزرگ در حال اجرا است و از سوی دیگر در دنیای عرب یک آشفتگی جدی وجود دارد که حاصل دستکاری برخی از مرتجعین و سلفی ها در منطقه و برخی تکنوکرات های وابسته به غرب در روند بیداری اسلامی است.»

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «ایران باید با قدرت های امروز منطقه تنش زدایی کند و دکتر ظریف باید برای این مسئله برنامه عملیاتی داشته باشد. ایران باید تنش زدایی با عربستان، ترکیه، مصر و کشورهایی که در درجه بعدی اهمیت قرار دارند را در دستور کار جدی خود قرار دهد.»

۹۲/۰۶/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">