پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۰۴:۴۸ ب.ظ

۰

پیام غیر دوستانه‏ ای که امریکا در آستانه سفر روحانی به نیویورک ارسال کرد.

رجانیوز- گروه بین‎الملل: با وجود لحن ملایم ماه‏های اخیر دولتمردان ایران در قبال امریکا، رئیس جمهور آمریکا ایران را بار دیگر "صراحتا" تهدید به حمله نظامی کرد.

به گزارش "رجانیوز"، باراک اوباما در گفتگو با شبکه شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا درباره آنچه که حل موضوع هسته ای ایران می خواند ، گفت: «به نظرم وقتی مجموعه‌ای از تهدید واقعی در زمینه استفاده از زور همراه با تلاش‌های جدی دیپلماتیک وجود داشته باشد، می‌توان به توافق دست یافت». وی تصریح کرد: «رویکرد دولت آمریکا در قبال تسلیحات شیمیایی سوریه باید به ایران نشان دهد که برای یک رویارویی تسلیحاتی، پتانسیل حل مسأله به شکل دیپلماتیک وجود دارد.»

رییس جمهوری آمریکا در عین حال گفت که ترجیح او برای حل مسأله به شکل دیپلماتیک، به این معنا نیست که او به تهران "حمله نظامی" نمی‌کند.

اوباما پیش از این از کاربرد کلمه حمله نظامی ابا داشت و ترجیح می داد از لفظ "همه گزینه ها روی میز است"، استفاده کند حال سه ماه پس از تغییر دولت و در آستانه سفر روحانی به نیویورک ، وی ایران را صراحتا به حمله نظامی تهدید کرده است.

تهدید نظامی آمریکا علیه ایران در حالی است که پیش از این برخی از کارشناسان اصلاح طلب، "سیاست خارجی مقاومتی را تنش زا و یکی از عوامل اصلی فشار به ایران" عنوان می کردند و معتقد بودند با تغییر دولت فضای دیپلماسی میان ایران و آمریکا تلطیف می شود.

به ویژه پس از انتشار نامه 130 نماینده پارلمان آمریکا به اوباما که در آن از رئیس جمهور آمریکا خواسته بودند مقدمات گفتگوهای جدید با ایران را فراهم آورد، کارشناسان و رسانه های اصلاح طلب با انعکاس گسترده این موضوع ، در تحلیل های خود از بهبود روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک نوشتند.

هر چند که بعدها اتفاق نظر کنگره برای تشدید تحریم ها علیه ایران نشان داد که تغییر رویکرد در قبال ایران با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، برخلاف ساده اندیشی برخی از کارشناسان داخلی در دستور کار کاخ سفید قرار ندارد.

رصد تحلیل رسانه های غربی ها نیز این موضوع را اثبات میکند و از تدارک آمریکا برای فشارهای بیشتر علیه ایران در صورت ادامه روند سازش حکایت دارد. سایت خبری بی بی سی پیش از این در تحلیلی درباره انتخابات ایران نوشته بود: حالا دنیای بیرون سطح انتظارات را به شکلی طبیعی بالا خواهد برد و فشار بیشتری روی جمهوری اسلامی خواهد گذاشت تا از ایران امتیاز بگیرد و فشار تحریم هایش را با فشار ناشی از مطالبات ایجاد شده در نزد ناظران، به نفع خود، در هم بیامیزد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز چندی پس از اعلام نتایج انتخابات از احتمال تشدید تحریم ها برای کسب آنچه که امتیاز واقعی می خواند خبر داده بود.این خبرگزاری به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: اگر انتخاب روحانی محصول تحریم هاست چرا باید تحریم ها را کاهش داد.

اوباما در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با شبکه "سی بی اس" همچنین به نامه نگاری خود با حسن روحانی اذعان کرد و گفته که روحانی به نامه وی پاسخ داده است.

رئیس جمهور آمریکا جزییات بیشتری از این نامه نگاری را منتشر نکرد با این حال بلافاصله پس از اشاره به موضوع پاسخ روحانی به این نامه گفت " جمهوری اسلامی می‌داند که نگرانی آمریکا درباره تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه،  مسئله‌ای بسیار بزرگتر است."

اوباما ادامه داده است: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران از ظرفیت دیپلماسی برای حل مناقشه هسته‌ای ایران آگاه است، ولی این مسئله به صورت ناگهانی و آسان حل نخواهد شد.»

سیاست مذاکره هسته ای همزمان با فشار، استراتژی بود که غرب پس از حمله به عراق در قبال پرونده هسته‏ای ایران در پیش گرفت، اما سخنان اوباما نشان می‎دهد، با ملایم شدن لحن ایران در قبال امریکا و  غرب، رویکرد سابق امریکا در حال بازتولید در قبال ایران است و شاید بر همین مبناست که امریکا فشارهای خود را بیشتر کرده و حتی صراحتا از حمله نظامی به ایران سخن می گویند.

پیش از این نیز آمریکایی ها به خوبی نشان دادند هر گونه سازش در برابر زیاده خواهی غربی ها، نه تنها حداقل خواسته های کشورهای سازشکار را برآورده نمی کند بلکه غرب را در مطالبه گری خود، تشویق می‎کند. با این حال آیا دستگاه دیپلماسی کشور در برابر فشار آمریکایی ها منفعل می شود و راه را برای فشار بیشتر بر ایران هموار می کند؟

۹۲/۰۶/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">