پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۳ ق.ظ

۰

95 محور در مورد سفر روحانی به نیویورک

جمعه, ۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۳ ق.ظ

ذیلا 95 محور در این رابطه ذکر می گردد:

1)      مواضع صریح و مستحکم در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت بود.

2)      نشانه ای مبنی بر تغییر استراتژی از سوی غرب مشاهده نشد. تاکتیک را به ناچار تغییر دادند.

3)      آمریکا مورد هجوم عملیات روانی ایران قرار گرفت و چار ای جز نرم کردن لحن خود نیافتند ولی تغییر لحن به معنای تغییر سیاست خصومت آمیز آنها با ایران نیست.

4)      اعتراف اوباما به حقوق هسته ای ایران از سر ناچاری و ناتوانی در ممانعت از آن بود ولی این به معنی پایان کارشکنی آمریکا نخواهد بود.

5)      رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد که ایالت متحده به دنبال تغییر رژیم و دولت در ایران نیست. آنها این هدف را در تمام این سی و اندی سال انجام داده است و از هیچ جنایتی دریغ نکرده ولی در هدف خود موفق نشده است. از حالا به بعد هم اگر بتوانند اقدامی علیه ما  بکنند دریغ نخواهند کرد.

6)      تمام سازمان های آمریکایی اعم از سازمان سیا، پنتاگون ، وزارت امور خارجه برای توطئه علیه ایران سرمایه گذاری کرده اند. آمریکا سالانه صدمیلیون دلار به صورت رسمی و در کنار آن مبالغ کلان تری به صورت غیررسمی برای تغییر نظام اسلامی در ایران هزینه می‌کند.

7)      هدف آمریکا فراتر از سرنگونی نظام اسلامی در ایران است. آمریکا تجزیه ایران و بلکه همه کشورهای منطقه را دنبال می کند که البته مصداق شتر در خواب بیند پنبه دانه می باشد.

8)      اگر آمریکا  در ادعای خود مبنی بر اینکه به دنبال تغییر نظام ایران نیست صداقت دارد، ابتدا بودجه صد میلیون دلاری برای براندازی در ایران را حذف کند.

9)      اظهارات اوباما مبنی بر اینکه دولت آقای روحانی با پشتوانه مردمی روی کار آمده از روی ناچاری است. کدام دولت در ایران بدون پشتوانه مردمی بوده است؟

10)   کاری که دولت آمریکا در عمل و برای اثبات اعتقاد خود به داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای ایران باید انجام دهد این است که تحریم‌هایی را که به خاطر همین مسئله به مردم ما تحمیل شده مورد تجدید نظر قرار دهد.

11)   آقای اوباما در نطق خود به این نکته اشاره داشت که نباید بگذاریم برنامه ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ادامه پیدا کند، در حالی که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا تصریح کرده اند که ایران حتی برنامه‌ای برای رسیدن به سلاح هسته ای  ندارد. پس چرا باز هم اوباما از توقف روند ایران برای ساخت سلاح هسته ای صحبت می کند؟! روندی که می داند وجود ندارد.

12)   آمریکا نه تنها باید فشارها و تحریم‌ها را لغو کند بلکه باید آن را جبران نماید.

13)   صحبت‌‌ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ما برای تامین منافع خود در هر جایی لازم باشد وارد جنگ خواهیم شد نشان دهنده ماهیت آمریکا است. اگر قرار باشد هر کشوری برای آنچه منافع خود می نامد به جنگ متوسل شود زمین نابود خواهد شد.

14)   اوباما در سخنرانی خود ایران را تهدید به جنگ نکرد ولی کل خاورمیانه را مورد تهدید قرار داد در حالیکه بر اساس منشور سازمان ملل هیچ دولتی حق ندارد کشوری را تهدید به جنگ کند.

15)   رهبر معظم انقلاب اجازه نرمش قهرمانانه با حفظ خطوط قرمز را داده‌اند.

16)   ایران هیچ مشکلی برای رسیدن به توافق بر اساس منافع بر حق کشورمان را نداشته و ندارد، مشکل طرف مقابل است که تحت تاثیر لابی صهیونیستها است. لابی‌های صهیونیستی تلاش می کنند مانع رسیدن به توافق آمریکا با ایران بر اساس برد برد شوند.

17)   دولت آقای روحانی اختیار کافی برای حصول توافق با حفظ منافع ایران را دارد ولی دولت اوباما قدرت و اختیار کافی را ندارد.

18)   تقاضای اوباما برای دیدار با آقای روحانی و عدم پذیرش ایران در نزدافکار عمومی موقعیت بالای کشورمان را به نمایش گذاشت. سران کشورها برای دیدار با اوباما باید امتیاز دهی بکنند.

19)   اینکه در کفه یک کفه ترازو وزیر خارجه ایران و در کفه دیگر 6 وزیر خارجه کشورهای قدرتمند جهان هستند خود نشانه اقتدار کشورمان است.

20)   دیدار با آقای روحانی به عنوان یک دستاورد برای هیات های خارجی محسوب می شد.

21)   آمریکا چاره ای جز عقب نشینی در مقابل ایران ندارد و به رسمیت شناختن حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ای را از روی ناچاری می گوید.

22)   این ما هستیم که از آمریکا طلبکاریم.

23)   نطق روحانی هوشمندانه بود.

24)   من دوست می داشتم که آقای روحانی در نطق خود در سازمان ملل متحد بر ضرورت خلع سلاح اسرائیل از سلاح های کشتار جمعی نیز تاکید می کرد ولی ایشان این موضوع را در اجلاس خلع سلاح مطرح کرد.

25)   ایران، کشور قدرتمند و باثبات منطقه است و از روش های منطقی و هوشمندانه در برخورد با دشمنانش پیروی می‌کند.

26)   در حقیقت ایران باثبات ترین کشور جهان است.

27)   به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این حقیقت که ایران، یک کشور قدرتمند و باثبات در منطقه است که از روش منطقی و هوشمندانه در برخورد با دشمنانش پیروی می‌کند، پی‌برده‌اند.

28)   آقای اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ما خواستار تغییر رژیم در ایران نیستیم و یا به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌جویانه احترام می‌گذاریم. ما همین موضوع را محور توافق با 5+1 قرار خواهیم داد.

29)   اوباما همچنین در سخنرانی‌ خود گفت که از وزیر خارجه‌ام جان‌کری خواستم تا تلاش‌ خود را ضمن همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا و برای رسیدن به یک توافق با دولت ایران و جناب آقای دکتر روحانی دنبال کند. ملاقات 5+1 با ایران در نیویورک آزمونی جهت این ادعا است.

30)   روحانی در سخنرانی خود، علیه خشونت و افراطی‌گری و هم از حقوق خود در دسترسی به انرژی هسته‌ای به خوبی دفاع کرد.

31)   حمایت آمریکا از فتنه گران 78 و 88 و هدایت فتنه توسط آنان فراموش نشدنی است.

32)   اگر آنها تحریم‌ها را کاملا لغو کنند می‌توان به تغییر رویکردشان امیدوار بود.

33)   آمریکا منافع خود را قربانی صهیونیستها می کند.

34)   آمریکایی ها باید واقع بینی را سرلوحه قرار دهند.. واقعیت این است که جهان دیگر چند قطبی نیست و آمریکا موقعیت تک ابرقدرتی خود را از دست داده است. درک این واقعیت به نفع آمریکا است. امیدواریم آمریکایی‌ها دست از لجاجت با ایران بردارند و کمتر تحت تاثیر لابی صهیونیست‌ها قرار بگیرند. .

35)   صهیونیست‌‌ها منافع خودشان را به منافع آمریکا ترجیح می‌دهند و آمریکایی‌ها خودشان و ملت و منافع‌شان را قربانی لابی صهیونیستها و منافع آنها می کنند و با جهان اسلام و یک و نیم میلیارد مسلمان به تقابل پرداخته اند.

36)   لغو تحریمها علیه ایران به نفع غرب که در بحران شدید اقتصادی هم هست می باشد.

37)   ایران هر چند برای غرب ناخوشایند باشد یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و دارای نفوذ جهانی است و منافع اروپایی‌ها و غربی‌ها در این است که با برداشتن تحریم‌ها، وارد بازی برد-برد شوند.

38)   ایران چه در تحریم چه بدون تحریم پیشرقت خواهد کرد. این واقعیتی است که آن را لمس می کنند.

39)   روحانی و ظریف هوشمند و مورد اعتماد رهبری و ملت هستند. و این اعتماد پشتوانه مواجهه قدرتمندانه با دشمنان است.

40)   آقای ظریف ادبیات آمریکایی‌ها و نقاط قوت و ضعف آنها را بخوبی می‌شناسد.

41)   آقای ظریف حرفه ای تر و تواناتر از همتایان غربی خود است.

42)   ملت ایران در برابر ظلم مقاوم و در تبعیت از رهبری قاطع است.

43)   آمریکایی‌ها قصد در تنگنا قرار دادن ایران را با تحریم ها داشتند و حتی با تحریم دارو سعی کردند با جان مردم بازی کنند ولی از مقاومت ملت ایران شگفت زده شدند.

44)   به نفع آمریکایی ها و هم پیمانشان است که بفهمند که تاکنون در مقابل ملت ایران شکست خورده‌اند و ادامه این کار نیز جز شکست چیزی برای آنها ندارد.

45)   پیروزی  های بزرگتری قابل دسترسی است.

46)   فرصت اعتمادسازی دوباره‌ای به آمریکا داده شده است تا بتوانند اعتماد ایران را جلب کنند.

47)   ملت ایران سابقه بدی از غربی‌ها و به خصوص آمریکا در حافظه دارد.

48)   ایران در صورت وجود شرایط عزتمند بر اساس احترام و منافع متقابل ابایی از مذاکره ندارد.

49)   ملت ایران منتظر رفتار صادقانه آمریکایی ها و غربی‌ها است و این آنها هستند که باید روشن کنند که آیا دست از رفتار خصومت آمیز خود با ایران و ایرانیان برخواهند داشت.

50)   هیچ‌کس نمی‌تواند از حقوق هسته‌ای ملت کوتاه بیاید و امیدواریم کشورهای غربی رفتار معقولی اتز خود بروز دهند.

51)   اگر 1+5 به حقوق هسته‌یی ایران بر مبنای ان‌.پی.تی احترام بگذارند، مشکل حل شده است. آن چه که مذاکرات را به نتیجه می‌رساند اقدامات عملی است که باید انجام دهند.

52)   ریشه تغییر در لحن مسئولان آمریکایی را باید در مقاومت و اقتدار ملت ایران جستجو کرد.  

53)   باید این پیام ارسال شود که عبور از خطوط قرمز در کار نیست.

54)   غرب بدنبال تاثیر منفی بر اقتصاد ماست.

55)   آمریکا نمی خواهد نزد افکار عمومی متهم به تندروی شود و این ذهنیت شکل بگیرد که آنها دچار برخورد افراطی هستند.

56)   لابی صهیونیستی در  کنگره اقدامات آقای روحانی را عملیات روانی برای فریب افکار عمومی دنیا جلوه می دهند.

57)   این گروه وانمود میکنند که تحریم ها و فشارها بر ایران روحانی را وادار به اتخاذ لحن ملایم کرده و لذا فشارها باید ادامه یابد.

58)   یک گروه از دیپلماتهای آمکریکا خواهان تغییر در سیاست آمریکا در قبال ایران هستند که در گروه در اقلیت هستند.

59)   اگر دیدار بین روحانی و اوباما در این سفر انجام می شد این تلقی تقویت می شد. لذا عدم دیدار  در این مقطع هوشمندانه بود.

60)   آقای روحانی، این نکته را برای طرف مقابل روشن ساخت که از خطوط قرمزخود مثل غنی سازی هسته ای به هیچ وجه کوتاه نمی آییم و فرمایشات رهبر معظم  انقلاب در خصوص نرمش قهرمانانه، در حوزه های دیگر است.

61)   اگر از خطوط قرمز ایران کوتاه بیاییم، آمریکایی ها تصور می کنند فشار و تحریم آنها نتیجه داده و لذا به آن ادامه می دهند.

62)   نرمش قهرمانانه هر زمان نیاز بوده در دوران انقلاب انجام شده که پذیرش قطعنامه 598 نمونه آن است.

63)   اینکه هر گاه بحث تعامل ایران و غرب مطرح است،قیمت سکه و دلار کاهش می یابد و برعکس آن افزایش می یابد؛  علامت بدی به دشمن می دهد و ناشی از تاثیر پذیری غیر منتقی صاحبان ارز است حال آنکه اگر چنین رفتاری که ناشی از تاثیرگذاری جنگ روانی است خنثی شود، نرخ ارز روال عادی به خود خواهد گرفت.

64)   نرخ ارز در ایران بیشتر متاثر از عملیات روانی است و نه واقعیت های اقتصادی. نرخ ارز باید بر اساس قدرت اقتصادی ریال ارزیابی و تعیین شود و حتی دیدار روحانی و اوباما در آن تاثیری ندارد.

65)   اصولا تحریم ها می تواند تا حداکثر 20 درصد در اقتصاد کشور تاثیر بگذارد. مشکلات اقتصادی ما در تنبلی اجتماعی، تعطیلات زیاد، ساعات مفید کاری کم و اسراف زیاد و ترجیح خرید کالاهای خارجی بر کالاهای ایرانی است که من آن را خود تحریمی می نامم. مشکل اصلی اقتصاد ایران "خود تحریمی" است.

66)   لبخند زدن مقامات به یکدیگر ماهیت دشمنی ها را تغییر نمی دهد. تغییرات ماهوی در روابط نیاز است که به تغییر رفتار عملی توسط آمریکا موکول می باشد.

67)   مذاکره و حتی برقراری روابط الزاما به معنای حل مشکلات نیست و رفع خصومت ها نیست کما اینکه انگلستان علی رغم داشتن روابط دیپلماتیک با ایران در سال های متمادی بعد از انقلاب در همه توطئه ها و تحریم ها و تهدیدها و حتی در حمایت از صدام در جنگ 8 ساله دست داشت.

68)   از 22 بهمن 57 تا 13 آبان 58 که سفارت آمریکا در ایران برقرار بود و بیشترین پرسنل را نیز نسبت به سایر سفارتخانه ها داشتند فرصتی برای تغییر رویکرد آمریکا بود که نه تنها مشاهده نشد بلکه از این امکان برای کودتا و تجزیه ایران و هزاران توطئه دیگر استفاده کردند و اسناد منتشره از لانه جاسوسی موید آن است.

69)   دیپلماسی عمومی باید فعال تر شود واین حوزه ای است که ایران در آن فوق العاده ضعیف است.

70)   دیپلماسی عمومی صرفا بر عهده مسئولان حکومتی نیست و اقشار و افراد و نیز سازمان های غیر دولتی می توانند و باید نقش پر رنگی در آن داشته باشند.

71)   غرب در دیپلماسی عمومی قوی است و حتی عناصر خودباخته و چه بسا ماموری مثل 31 تشکلی را که به اوباما نامه نوشتند را در جهت دیپلماسی عمومی خود و به ضرر عزت ایران بکار گرفت.

72)   رابطه بی اعتمادی ایران نسبت به آمریکا خیلی قدیمی و دیوار بی اعتمادی بالاست که نتیجه عملکرد آمریکا است.

73)   در دیپلماسی نباید دچار خوش خیالی شد چون ما را دجار مشکل می کند. باید واقع بین بود و البته عملکرد آمریکا موجب شده ما نسبت به آمریکا بدبینی واقع بینانه داشته باشیم.

74)   بدون مشارکت ایران به عنوان مقتدرترین و باثبات ترین کشور منطقه نمی توان به صلح و ثبات در منطقه دست یافت.
مذاکرات بین ایران و کشورهای ۵+۱ نشان خواهد داد که آیا رویکرد آمریکا تغییر کرده است یا نه.

75)   اسرائیل در این اجلاس احساس انزوای شدیدی کرد و در عرصه جنگ تبلیغاتی از ایران دچار چالش شد و شکست خورد.

76)   نتانیاهو ایران را محور سفر آتی خود به کاخ سفید و سازمان ملل قرار خواهد داد.

77)   مقامات رژیم صهیونیستی وحشت زده و عصبی هستند.

78)   اظهارات استراو وزیر خارجه اسبق انگلستان که تهدید ایران را احمقانه دانسته و تاکید کرده که ایران به مراتب از نظام‌های دیگر خاور میانه و سایر نقاط دنیا دموکراتیک‌تر است، قابل توجه می باشد.

79)   درک این مطلب توسط استراو که در گفتمان دست راستی اسرائیل و به تبع آنها دست راستی‌های آمریکا لازم است که ایران به عنوان دشمن معرفی بشود. آنها به یک دشمن احتیاج دارند و این دشمن را حالا ایران معرفی می کنند قابل توجه است.

80)   وزیر خارجه اسبق انگلیس در تذکری به مسئولان و رهبران غربی گفت: غرب باید برخی از این تحریم‌ها را لغو کند و ببیند واکنش دولت ایران به این اقدام چی خواهد بود؟

81)   شرکت قدرتمندانه رئیس جمهور ایران در نشست سازمان ملل منحصراً به پشتوانه حمایت کامل رهبر عالی ایران انجام شد. این تحلیلی بود که روزنامه نیویورک تایمز نیز به آن تاکید داشت.

82)    مهم‌ترین مانع در بهبود روابط آمریکا و ایران، اسرائیل است که توانایی دارد روند حل مسئله را منحرف کند. آنها در واقع نفوذ بسیار زیادی در کنگره و کاخ سفید آمریکا دارند.

83)   به رسمیت شناختن سازمان تروریستی منافقین از سوی آمریکا اعلام دشمنی با ایران بود.

84)   آقای روحانی با سخنان عزتمندانه خویش در دل نیروهای اصولگرا نیز که به او رای ندادند جا باز کرده است و پایگاه مردمی اش بیشتر شده است.

85)   آمریکا در براندازی جمهوری اسلامی ناتوان است. نه اینکه نخواهد.

86)   تمام تلاش آمریکا تا کنون براندازی نظام جمهوری اسلامی و حتی تجزیه ایران بوده است.

87)   آمریکا در 35 سال گذشته بیشترین توطئه ها را علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده است.

88)   آنها حتی دارو را تحریم کردند.

89)  روزنامه لوموند فرانسه آقای روحانی را تمجید شده ترین مرد افتتاحیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد معرفی کرد.

90)  کاخ سفید اعتراف کرد که اوباما تقاضای ملاقات با آقای روحانی را کرد ولی وی با این توجیه که فرصت برنامه ریزی آن را ندارد نپذیرفت و این موضع عزت ایران است. مکالمه تلفنی حتی اگر از سوی آقای روحانی هم انجام شده باشد پاسخ به درخواست ملاقات آقای اوباما می باشد و چیزی از عزت ایران کم نمی کند.

91)  مقامات کشورها برای ملاقات یا مکالمه با مقامات آمریکایی باید کلی تشریفات را از مدتها قبل طی کنند، آنها خوب می فهمند که تقاضای ملاقات از سوی اوباما آنهم در خاک کشور خودش و عدم پذیرش آن توسط آقای روحانی یعنی چه و چه موقعیت بالایی را در ذهنشان مجسم می سازد.

92)  اعتراض به مذاکره و مکالمه مقامات کشورمان با آمریکایی ها بلامانع است به شرطی که بدون خشونت و اهانت باشد. این امر برای آمریکایی روشن می سازد که رابطه با آمریکا مخالفانی دارد و باید امتیاز بدهند.

93)  نقد مذاکره با آمریکا نباید به گونه ای باشد که آنرا نشانه ذلت طرف ایرانی نشان دهند که اگر چنین کنند به نفع تبلیغات غربی عمل کرده اند. اگر اعتراضی باشد باید به این صورت باشد که چرا عذرخواهی غرب را پذیرفتهاند و چرا به تقاضای آنها جواب مثبت داده اند. یعنی چه در تایید و چه در نقد موضع عزت مندانهایران مورد تاکید قرار گیرد.

94)  باز گذاشتن دست رئیس جمهور در رابطه با مذاکرات با آمریکا به این معنی نیست که هر روشی که بکار گیرند مطلوب رهبری است.

95)   بزرگترین دستاورد مذاکرات این خواهد بود که مذاکرات فایده ای ندارد و این برای بیدار شدن کسانی که تصور دیگری دارند مفید است و این امر به اتحاد ملی کشورمان در مقابل آمریکا و مقابله با آمریکا کمک خواهد کرد.

۹۲/۰۷/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">