پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴ ق.ظ

۰

حکایت مسیحیتی که نمی‌شناسیم

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴ ق.ظ
گروه فرهنگی مشرق- دومین جلسه از سلسله نشست‌های «بررسی علل گرایش به مسیحیت» عصر جمعه پنجم مهر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد. در این جلسه خانم سوفیا کوتلاکی نومسلمان یونانی و آقای محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق کشورمان در مکزیک و استرالیا سخنرانی کردند.


جلسه نخست در این موضوع، عصر جمعه پانزدهم شهریور برگزار شده بود و خود جناب حجت الاسلام زائری اجرای برنامه را بر عهده داشت. لکن در دومین جلسه آقای علی جعفرآبادی مجری مراسم بود که سؤالاتی از میهمانان می‌پرسید و چکیده سخنان آنها را در پایان مرور می‌کرد.

دکتر کوتلاکی: در مسیحیت پاسخی برای سؤالاتم وجود نداشت

خانم سوفیا کوتلاکی (Sofia A. Koutlaki) متولد 1964 در یونان، میهمان نخست بود که در حدود نیم ساعت به سخنرانی پرداخت. او فارسی را به خوبی صحبت می‌کرد و حجاب چادر ایشان، از نومسلمانی ایشان حکایت می‌کرد. مجری برنامه او را استاد دانشکده علوم قرآن معرفی کرد و اینکه کتابی به نام «در میان ایرانیان» نوشته است (Among the Iranians, London, 2010).

خانم کوتلاکی سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که «تغییر دین با یک دفع شروع می‌شود» و سپس ادامه داد: برخی غرب را معادل با مسیحیت می‌دانند و می‌گویند پیشرفت غرب نتیجه مسیحیت است. اما اقبال لاهوری به درستی گفت که غرب وقتی به پیشرفت رسید که از مسیحیت دست کشید. اما باید دقت کرد که تمدن مسلمانان از دین آنها برآمد و شکوفا شد.

ایشان درباره موضوع جلسه که از علل جذب به مسیحیت تحقیق می‌کند اینطور پاسخ گفت که سه علت وجود دارد: 1) رفتار مسلمانان  2) جذابیت غرب  3) برداشت نادرست خود جوانان.

خانم کوتلاکی سخنان خود را اینطور شرح کرد که جوانان به دنبال الگو هستند ولی ما الگوهای خوبی به آنها نداده‌ایم. تعارض رفتار و گفتار ما می‌تواند باعث طرد آنها از دین شود. در حالیکه اسلام دین مهربانی و دوستی است که از عوامل جذب به این دین مبارک است. در مورد جذابیت غرب هم توضیح دادیم که ربطی به مسیحیت ندارد.

عامل سوم این است که جوانان عموماً نه دین اسلام را به درستی می‌شناسند و نه مسیحیت را. مثلاً گمان دارند که در مسیحیت این همه سخت‌گیری و وظایف دینی وجود ندارد. این سخن نادرست است چون مسیحیت اصلی، از اسلام سختگیرانه‌تر است. مسیحیت امروزی، قرائت ناصحیحی از سخنان حضرت عیسی(ع) است. در همان اوایل بین حواریون بحثی درگرفت که آیا پیروان عیسی باید پیرو آیین یهود باشند یا خیر. جواب آنها مثبت بود همانطور که عیسی(ع) خودش یهودی بود و فرمود: من نیامده‌ام تا تورات را باطل کنم بلکه آن را کامل کنم [انجیل متی 5/ 17]. لذا یک مسیحی واقعی باید به تورات عمل کند. در این صورت واضح است که قوانین تورات از آیین اسلام سخت‌گیرانه‌تر است.

خانم کوتلاکی یک مثال برای سخنان خود آورد. پولس که جزو حواریون نبود و بعد از حضرت عیسی(ع) به او گروید، فهمید که ملل غیریهود به هیچ عنوان زیر بار قوانین شریعت یهود نمی‌روند. لذا او قوانین را خفیف کرد تا بتواند آن را نشر و گسترش دهد. این فقط یک مثال است.

در این قسمتع جناب مجری از تجربه خاص خانم کوتلاکی در شناخت اسلام پرسید. ایشان پاسخ داد که 26 سال پیش از این، مسلمان شده است. او ادامه داد: در یونان مسیحیت ارتدوکس رواج دارد و دین آنها با ملیت‌شان نزدیک است. سؤالاتی برای من به وجود آمده بود که پاسخی برای آن وجود نداشت؛ سؤالاتی درباره تثلیث یا بشارت‌های عیسی(ع). آن حضرت در شام آخر می‌گوید که من می‌روم و کسی بعد از من خواهد آمد که علمِ هر چیز نزد اوست [انجیل یوحنا 14/ 26 ـ 16/ 13]. کشیشان در یونان می‌گفتند اشاره حضرت عیسی(ع) به «روح القدس» است، و این البته غلط است. زیرا «روح القدس» در زبان یونانی خنثی است [نه مذکر و نه مؤنث] ولی از آن شخص در متن انجیل با ضمیر مذکر یاد شده است.

خانم کوتلاکی مسلمان شدن خود را یک اتفاق دانست و گفت: من مسلمانانی بااخلاق دیدم و جذب این دین شدم. فهمیدم که آنها تربیت‌شدۀ دین اسلام هستند. وقتی در یونان بودم، اندکی با اسلام آشنا شدم ولی نتوانستم بیشتر تحقیق کنم. در یونان هنوز هم ممنوع است که کسی برای تغییر دین مردم سخنرانی کند. سی سال قبل این ممنوعیت شدیدتر بود. اما وقتی برای تحصیل به لندن رفتم فرصت تحقیق و مطالعه دست داد. به انجمن اسلامی مراجعه کردم. سپس ترجمه قرآن را خواندم، ترجمه استاد آربری (1969-1905) Arthur John Arberry که ادیبانه است. تحول من از مطالعه قرآن شروع شد. وقتی به آن آیات رسیدم که نصارا با اشک چشم اسلام را قبول می‌کنند [مائده/ 82 تا 85] به نظرم رسید که خداوند دارد با من صحبت می‌کند. آن وقت البته به خداوند دعا می‌کردم که مرا مسلمان نکند. کوچک بودم و می‌ترسیدم پدر و مادر و ملّیت خود را از دست بدهم.

جناب مجری قبل از آنکه نوبت را به آقای قدیری بسپارد در معرفی خانم کوتلاکی گفت که در پشت جلد کتاب «در میان ایرانیان» نوشته شده که خانم کوتلاکی یونان، انگلستان و ایران را وطن خود می‌داند.

قدیری ابیانه: مسیحیت از واقعیت تا تحریف

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه سخنان خود را با نمایش یک پاور پوینت آغاز کرد و خبر داد که این متن و تصاویر در سایت ایشان قابل دانلود است. جناب قدیری برای گریز از اسلام یا گرایش به مسیحیت شانزده علت برشمرد که برخی از آنها اقتصادی بودند، مانند بی‌کاری جوانان و تصور ناکارآمدی جمهوری اسلامی. سایر دلایل او در گرایش برخی جوانان به مسیحیت به این ترتیب است:

1) آزادی پوشش و روابط جنسی در کشورهای مسیحی

2) آزادی مصرف مشروبات الکلی

3) عدم شناخت مسیحیت

4) عدم شناخت از انجیل

5) کوتاهی رسانه‌های ایران در شناساندن باورهای مسیحیان

6) پنهان‌کاری مسیحیان در مورد باورهایشان

7) صلح‌طلب جلوه دادن مسیحیان

8) راحتی در عبادات و بخشش گناهان

9) امکان اخذ ویزای غرب در صورت معرفی خود به عنوان مسیحی

10) حمایت مالی کلیسا از تازه مسیحیان


ایشان در ادامه، خلاصه‌ای از مباحث خود در دو کتابی که درباره اقتصاد نوشته‌اند را مطرح کردند و نتیجه گرفتند که قبل از انقلاب پنج برابر شرایط کنونی به ازای هر نفر، نفت می‌فروختیم در حالیکه در این مدت جمعیت کشورمان بیش از دو برابر شده است.

آقای قدیری در شرح موارد فوق الذکر گفت: ما برای احترام به عقاید مسیحیان هیچ مباحثه‌ای با آنها نداریم و صداوسیما نیز ابداً به این موضوع نمی‌پردازد و این، به نتایج بدی منجر شده و می‌شود. آزادی مسیحیان در ایران خیلی بیشتر از مسلمانان در غرب است. باید عقاید و باورهای مسیحی را به طور صحیح به مردم معرفی کرد.

ما مسلمانان به حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) اعتقاد داریم وگرنه مسلمان نیستیم. مبنای مسیحیت دگماتیسم مذهبی است. ایشان با نشان دادن تصویری از یک تابلو در مقابل یک کلیسا گفتند که مسیحیت عقل را بزرگترین دشمن ایمان می‌دانند. این را با دستورات قرآن درباره تعقل و تفکر مقایسه کنید. و نیز با حدیث پیامبر اکرم که یک ساعت تفکر را بالاتر از هفتاد سال عبادت برشمردند.
//bayanbox.ir/id/3286329328564807207?view

قدیری ابیانه در ادامه، موضوع تفتیش عقاید (انکیزاسیون) را مورد نظر قرار داد و با ارائه تصاویری از شکنجه‌های کلیسا علیه مخالفان خود در اواخر قرون وسطی (1499-1481) خبر دادند.
کلیسا در مدت این هجده سال، 6860 نفر را شقّه کرد، 10220 نفر را سوزاند و 97023 نفر را به انواع شکنجه کشت. ایشان با اشاره به اینکه در اروپا موزه‌ای به همین موضوع اختصاص یافته است از حاضران درخواست کرد تا این موضوع را مورد تحقیق قرار دهند و عبارت شکنجه‌ کلیسا (church torture) را در شبکه جست‌وجو کنند.

بخش دیگری از سخنان ایشان به نهی از ازدواج در مسیحیت اختصاص داشت که باعث گشته تا کشیشان به همجنس‌گرایی و کودک‌آزاری روی آورند. ایشان در ادامه از پاپ الکساندر ششم (1503-1431) مشهور به رودریگو بورجا نام بردند که به فساد جنسی مشهور بوده و علاوه بر داشتن معشوقه‌های مختلف، با دختر خود نیز ازدواج کرده است. البته فساد جنسی غرب، به کلیسا اختصاص ندارد. اخیراً در خبرها آمده بود که 75٪ از متأهلین در انگلستان، خودارضایی دارند.



//bayanbox.ir/id/8542751313931252045?viewجناب قدیری به شرح برخی اعمال و عقاید کلیسا پرداخت و مراسم عشای ربانی که در آن نان و شراب به عنوان نمادهای جسم و خون عیسی خورده می‌شود، را مراسمِ «خوردن خداوند» نامید و گفت: ریشۀ این موضوع در انجیل یوحنا وجود دارد (یوحنا 6/ 52 تا 58). آنها بر خلاف تورات که از بت‌سازی و تصویرگری خداوند نهی کرده است، نقاشی‌هایی به گمان خود از خداوند تصویر می‌کنند.

فلسفه غسل تعمید در نزد مسیحیان این است که آنها می‌گویند تمام ابناء بشر به سبب گناه حضرت آدم(ع) خطاکار به دنیا می‌آیند. لذا باید به توسط کلیسا شست‌وشو شوند تا پاک گردند. در حالیکه در اسلام تأکید شده که همه کودکان بی گناه به دنیا می‌آیند حتی اگر فرزند نامشروع باشند. کلیسا خود را واسطه خدا و انسان می‌داند و لذا به خود حق می‌دهد تا اعترافات گناه دیگران را بشنود و آنها را ببخشد. سابقاً بهشت و جهنم را نیز می‌فروختند.



آقای قدیری در انتها ضمن تأکید مجدد بر اینکه آزادی و حقوقی که مسیحیان در جامعه اسلامی ایران دارند مسلمانان در هیچ کشور مسیحی ندارند، نتیجه گرفت که باید جلسات مناظره با کشیش‌ها برگزار شود. متأسفانه صداوسیما برای آنکه مسیحیان از ما نرنجند، عرصه را به نفع ماهواره‌ها رها کرده است و آنها علیه اسلام هجمه می‌کنند.

پرسش و پاسخ

در زمان پرسش و پاسخ، آقای چینی‌چیان اشاره کردند که سالانه در کشور آلمان حدود پانصد هزار نفر از مسیحیت خارج می‌شوند. آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان در این باره گفته بود که خروج این افراد از مسیحیت آنقدر مهم نیست که ورودشان به اسلام مهم است. چینی‌چیان در ادامه افزود: در ایران برخی از کسانی که بودایی یا شیطان‌پرست شده‌اند خودشان را از شرم مسیحی معرفی می‌کنند. از سوی دیگر، برخی افراد به بعضی حرام‌ها مانند شراب علاقه دارند و لذا اعلام می‌کنند که مسیحی شده‌اند تا به راحتی به علایق خود برسند.

یک نفر از حاضران از جناب قدیری پرسید که غربی‌ها در فاصله سال‌های 1991 تا 2007، یک سری تحقیقات آکادمیک در 30 کشور اسلامی صورت داده‌ و هفتصد نفر از کسانی که تغییر دین داده‌اند را بررسی کرده و پنج دلیل برای این موضوع به دست آورده‌اند. می‌خواستم بپرسم که شما دلایل را از کجا به دست آورده‌اید؟

آقای قدیری جواب داد که این دلایل شانزده‌گانه را از گفت‌وگو با جوانان ایرانی اخذ کرده است. زیرا به طور ماهانه سخنرانی‌های بسیاری در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی صورت می‌دهند و مثلاً در آبان سال گذشته، 38 سخنرانی داشته است. ایشان که متولد 1332 است از سوابق خود خبر دادند که در هجده سالگی [1350] برای تحصیل به ایتالیا رفته‌اند و در ابتدای انقلاب در آنجا رایزن فرهنگی بوده‌اند و از سال 1369 در استرالیا سفیر شده‌اند و سال 1389 نیز سفیری ایشان در مکزیک به پایان رسیده است. او افزود: در این 35 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد من در مجموع 9 سال را خارج از کشور سپری کرده‌ام. جناب قدیری تأکید کرد که شیعه شدن ادواردو آنیلّی به واسطه او صورت گرفته است.

یک خانم چادری که از معلمان آموزش و پرورش بود ضمن تشکر از سخنان دکتر قدیری، خبر داد که برخی دانش آموزان او به مسیحیت علاقه پیدا کرده‌اند. سؤال بعدی را آقای جوانی مطرح کرد: آیا خانم کوتلاکی سخنان آقای قدیری ابیانه را در نقد مسیحیت قبول دارند؟ خانم کوتلاکی جواب داد: در کل بله. و افزود: تجربه من در کلیسای ارتدوکس بوده است و آنها تندروی کاتولیک‌ها را ندارند.

جناب قدیری به سخنان پیشین خود این مطلب را افزود که سابقاً برخی برای اینکه بتوانند ویزای اروپا بگیرند می‌گفتند که ما مسیحی هستیم. اما اکنون این کفایت نمی‌کند و باید همجنس‌باز هم باشند. این واسطه‌ها به سخن این درخواست کنندگان ویزا اکتفا نمی‌کنند و آنها را برای تأیید و انجام کار به مراکزی مخصوص می‌فرستند. ایشان در انتها به واقعه‌ای اشاره کرد که بیست سال قبل در زمان سفارت او در استرالیا اتفاق افتاده است. یک کشیش که تمایلات زنانه داشته است برای اعطای ویزای دائمی به یک ایرانی، از او خواسته بود که شریک جنسی او باشد. آن ایرانی پس از مدتی این کشیش مفعول را به سبب شدت انزجار کشته و به زندان افتاده بود.

در انتها، حاضران از پرسش‌کننده نخست خواستند تا آن دلایل پنجگانه که در 30 کشور اسلامی برای گرایش به مسیحیت به دست آمده است را قرائت کند. طبق گزارش ایشان دلایل هفتصد نومسیحی که در سال‌های 1991 تا 2007 به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند اینها است:

1) شیوه زندگی مسیحیان

2) قدرت خداوند در پاسخ به دعا و رفع حاجت مسیحیان(!)

3) نارضایتی از اسلامی که آنها تجربه کرده‌اند

4) حقیقت معنوی در کتاب مقدس

5) و اینکه نجات‌بخشی در اسلام مشروط عنوان شده ولی مسیحیت نجات را شامل همه افراد می‌داند


این جلسه به وقت اذان مغرب به پایان رسید.
------------------------------------
۹۲/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">