پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۳۵ ق.ظ

۰

مشروح/مناظره قدیری ابیانه و اعلمی در دانشگاه یزد

چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۳۵ ق.ظ

قدیری ابیانه و اعلمیقدیری: دشمنی آمریکا با ایران تمامی ندارد / اعلمی: اعتماد سازی در ایران و آمریکا انجام شود

در مناظره قدیری ابیانه و اعلمی، قدیری ابیانه دشمنی آمریکا با ایران تمام‌شدنی ندانست و اعلمی هم بر ضرورت اعتماد‌سازی در ایران و آمریکا برای احیای روابط بین دو کشور و از بین رفتن خصومت‌ها و دشمنی‌ها تاکید کرد.

مناظره محمد حسن قدیری ابیانه و اکبر اعلمی در زمینه ارتباط با آمریکا، شامگاه یک شنبه در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه یزد برگزار شد.

قدیری ابیانه و اعلمی در این مناظره نظرات خود در رابطه با برقراری ارتباط با آمریکا و فواید و معایب و ضرورت یا عدم ضرورت آن را بیان کردند.

شروع این مناظره با صحبت های محمد حسن قدیری ابیانه انجام شد، وی ارتباط با هر کشوری را دارای معایب و محاسنی دانست و اظهار کرد: رابطه با هر کشوری فواید و ضررهایی دارد، این استثنا ندارد و حتی روابط با کشورهای دوست مثل سوریه و پاکستان هم این ضررها و فواید را دارد.

فواید و ضررهای رابطه با آمریکا بررسی شود

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: همین که دیپلمات های کشور مقابل دارای مصونیت قضایی هستند، یک ضرر است، اگر یک جرمی مرتکب شدند، ما طبق قانون خودمان نمی توانیم با آنها برخورد کنیم. البته امتیاز متقابل داریم.

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: رابطه با آمریکا هم دارای فواید و ضررهایی است که از جمله فواید این رابطه می توان به سهولت کار ایرانیانی اشاره کرد که قصد گرفتن ویزای آمریکا دارند و نیازی نیست که از یک کشور دیگر این کار را انجام دهند.

قدیری ابیانه تاکید کرد: هرگاه فواید رابطه با آمریکا بر ضررهای آن چربید، ما می توانیم با آنها رابطه برقرار کنیم، البته این در مورد تمام کشورها صدق می کند بجز اسرائیل که اصلا ما آنها را به عنوان یک رژیم مشروع و یک کشور قبول نداریم.

وی افزود: در مورد آمریکا ما قبول داریم که آمریکا یک کشور رسمی است و دولت قانونی در آنجا حاکم است، اما مشکل ما با آنها در مورد اقدامات و سیاست های آنها است.

ارتباط با آمریکا جزء سیاست های کلان کشور است

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اضافه کرد: ما یک مرجع تصمیم گیری داریم، رابطه با آمریکا جزء سیاست های کلان کشور است، اگر مرجع تصمیم گیری ما این تشخیص را داد که رابطه با آمریکا فواید بیشتری دارد، امکان برقراری این رابطه وجود دارد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل بیان کرد: در مرحله فعلی، مذاکرات امر مثبتی است گرچه بنده همانند رهبری به این مذاکرات خوشبین نیستم بلکه کاملا بدبین هستم و معتقد هستم به نتایج مورد نظر دست پیدا نمی کنیم.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه نباید از نقطه ضعف وارد مذاکره با آمریکا شد و ما از موضع قدرت وارد مذاکره شده ایم.

بزرگترین فایده مذاکره با آمریکا اطلاع مردم از عدم نتیجه بخش بودن آن است

وی عنوان کرد: اگراین مذاکرات نتیجه ندارد، انجام آن چه فایده ای دارد؟ به عقیده بنده بزرگترین فایده ارتباط با آمریکا این است که مردم این موضوع را به عینه ببینند و به آن برسند که این رابطه فایده ای ندارد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل در ارتباط با نحوه برخورد آمریکا با ایران، گفت: آمریکا اولا با ما دشمنی می کند، ثانیا اینطور نشان می دهد که دشمنی آنها به دلیل اقدامات و صحبت های ما است.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اضافه کرد:  اینکه اگر احمدی نژاد نمی گفت هلوکاست و نمی گفت که هرچه دلتان می خواهد قطعنامه بدهید، آنها دیگر قطعنامه علیه ما نمی دادند، دیگر با ما دشمنی نمی کردند، من چنین اعتقادی ندارم.

قدیری ابیانه اظهار کرد:معتقدم اگر از تمام حقوق هسته ای خودمان مثل قذافی چشم بپوشیم، باز هم آمریکا دست از دشمنی با ما بر نمی دارد، مگر ما در زمان جنگ انرژیِ هسته ای داشتیم؟ چرا دشمنی کرد؟ چرا به عراق کمک کرد که با ما بجنگد؟

ارتباط با ایران برای افزایش دشمنی های آمریکا

کارشناس ارشد روابط بین الملل ارتباط با ایران را یکی از خواسته های آمریکا برای رسیدن به اهدافش دانست و تاکید کرد: آمریکایی ها مدت هاست به دنبال رابطه و نه تنها رابطه با ایران و گشایش سفارت هستند، چرا؟ چون آنها این طور فکر می کنند که در برنامه هایشان در مقابل ایران شکست خوردند چون شناخت دقیقی از داخل ایران نداشتند.

وی این ارتباط را برای کمک به ایران و مردم ایران ندانست و گفت: یعنی آنها سفارت را هم برای عمیق تر کردن اقدامات دشمنی خودشان می خواهند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا تاکید کرد: آمریکا از 22 بهمن تا 13 آبان در ایران سفارت داشت و بیشترین دیپلمات هم در آن زمان در سفارت کار می کردند، حرف هایی هم که مسئولین آمریکا در آن زمان بیان می کردند، از حرف های الان خیلی ملایم تر بود.

توطئه چینی آمریکا در پس بیان صحبت های ملایم

قدیری ابیانه: اما اسناد لانه جاسوسی نشان می دهد در همان زمان که این حرف های خوب و ملایم را می زدند، علیه ایران در حال توطئه چینی و دشمنی بودند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل اضافه کرد: اگر قرار بود داشتن رابطه با یک کشور به دوستی بیانجامد، آمریکا نباید در ایران دشمنی می کرد، انگلیس نباید اقدامات دشمنی گونه داشته باشد، آمریکا با سوریه که روابط دیپلماتیک داشت، نباید سوریه را به خاک و خون می کشید.

وی گفت: این توهم که رابطه با آمریکا موجب حذف خصومت‌ها و تبدیل دشمنی ها به دوستی می‌شود، این تصور غلطی است که از رابطه دیپلماتیک بیان می‌شود.

قدرت و ثروت حرف اول را در دنیا می زند

پس از این سخنان قدیری ابیانه، اکبر اعلمی ضمن بیان دیدگاه هایش در مورد جایگاه ایران و آمریکا در جهان، به بیان توضیحاتی در مورد گفته های قدیری ابیانه پرداخت.

وی اظهار کرد: ما در دنیایی زندگی می کنیم که در آن قدرت و ثروت حرف اول را می زند، در دنیا همه کشورها در حال رقابت تنگاتنگ برای رسیدن به مقاصد خودشان که همان تامین منافع و امنیت ملی آنها است، هستند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: در چنین دنیایی که حتی ثانیه ها می توانند باعث عقب ماندن کشورها از دستیابی به توسعه شود، محدود کردن نگاه ها به گذشته ها، باعث عدم دستیابی به موفقیت در زمینه های مختلف می شود.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه باید از گذشته برای موفقیت در آینده استفاده کرد، اضافه کرد: باید نگاه ما به آینده باشد و البته چراغ گذشته را چراغ راه آینده بدانیم.

اعلمی عنوان کرد: در چنین دنیایی همه کشورها برای رسیدن به منافع خودشان با هم در رقابت هستند و برای این رقابت ناگزیر هستند که با هم رابطه داشته باشند، در چنین دنیایی این که آمریکا یک ابرقدرت جهانی است، یک واقعیت است، همانطور که قبول قدرت منطقه ای بودن ایران هم یک واقعیت است.

قدرتهای جهان به دنبال کاهش چالش با آمریکا

وی گفت: ما می بینیم که کشوری مثل چین با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفر، علی رغم اختلافات ایدئولوژیک، و علی رغم تفاوتی که در منافع میان چین و آمریکا وجود دارد، سعی می کند چالش های بین خود و آمریکا را کم کرده و ارتباطش را با این کشور زیادتر کند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم تاکید کرد: مشابه همین اقدام را از ناحیه اتحادیه اروپا، ژاپن و روسیه شاهد هستیم که هر کدام یک قدرت بزرگ هستند اما به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به اهداف خودشان، باید با آمریکا رابطه حسنه داشته باشند.

این حقوقدان تصریح کرد: طبیعی است که همه کشورها در فکر تامین منافع خودشان هستند و هیچ کشوری از حیث ماهیت، اهداف، قدرت، و برنامه های ملی با یکدیگر شباهت ندارند، این کشورها علی رغم این تفاوت ها سعی می کنند با هم رابطه برقرار کنند تا مزیت هایی که دارند را به حداکثر رسانده و مطلوبیت نهایی خودشان را در اثر این تعامل به حداکثر برسانند.

اعلمی اضافه کرد: طبیعی است که هر کشوری مثل ایران سیاست خارجی متفاوتی با سایر کشورها دارد، اما علی رغم این تفاوت ها، ما با همه کشورها بجز اسرائیل و آمریکا ارتباط داریم، اسرائیل را به دلیل اینکه نامشروع و غیرقانونی تلقی می کنیم، تنها کشوری است که با آن نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم اسرائیل است، اما این مشکل را ما با آمریکا نداریم.

این سیاستمدار اصلاح طلب افزود: دکترین سیاست خارجی ما در قانون اساسی مشخص است، اصول 145، 146، بند 16 اصل سه قانون اساسی و اصول 152، 154، 155 قانون اساسی دکترین سیاست خارجی ما را مشخص کرده است.

از برقراری ارتباط با آمریکا در چهارچوب قوانین باید دفاع کرد

وی تاکید کرد: اگر هر قدرتی سعی کند در چهارچوب همین دکترینی که در چهارچوب قانون اساسی تعریف شده سعی کند با آمریکا ارتباط برقرار کند، باید از آن دفاع کرد و اتفاقا مناقشات از همین جا آغاز می شود.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم خاطرنشان کرد: به محض اینکه بحث ارتباط بین ایران و آمریکا بیان می شود، بلافاصله افرادی در داخل کشور خودمان، در آمریکا و در سایر کشورها شروع به اختلاف پراکنی می کنند.

اعلمی اضافه کرد: در مذاکرات اخیر شاهد بودیم که به محض اینکه یک توافقاتی بین ایران و آمریکا در حال حاصل شدن بود، بلافاصله رژیم صهیونیستی، عربستان و فرانسه شروع به مخالفت کردند و هم تراز آنها در داخل کشور نیز ما شاهد بودیم که با وجود اینکه مقام معظم رهبری از نرمش قهرمانانه در این زمینه استفاده کرده اند، اختلافات شروع و هجمه های گسترده های از طریق تریبون های مختلف انجام شد.

وی افزود: واقعیت این است که علی رغم همه این هجمه ها، رابطه ما با آمریکا هرگز قطع نشده است، از سال 1263 که بین ایران و آمریکا که رابطه بین ایران و آمریکا برقرار شد، تا به الان برقرار بوده با این توصیف که روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کرده است.

محمدحسن قدیری ابیانه در نوبت دوم سخنان خود، با تاکید بر اینکه عدم محدودیت قانونی برای ارتباط با آمریکا، اظهار کرد: ما منع قانون اساسی برای ارتباط با آمریکا نداریم، و اگر تشخیص داده شد که رابطه با آمریکا ضرر بیشتری نسبت به فوایدش داشت، ما این رابطه را برای چه می خواهیم؟

وی افزود: تشخیص نهایی این موضوع بر عهده رهبری قرار داده شده است، رابطه با آمریکا جزء سیاست های کلان است و بر عهده رهبری است.

آمریکا دیگر ابرقدرت واحد در جهان نیست

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: ما هشت سال جنگیدیم، و بعد از جنگ به مذاکره با عراق پرداختیم تا به آزادی و تبادل اسرا رسید اما از دشمنی ما با آنها چیزی کم نشد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل تصریح کرد: الان هم اگر ما بخواهیم به توافق با آمریکا برسیم، فکر نمی کنیم آمریکا دست از دشمنی با ما بر داشته است و تحریم ها بر داشته میشود، باید دشمن را شناخت.

نویسنده کتاب "توهم نفتی، اقتصاد استراحتی"، گفت: آمریکا برای خودش در منطقه ما یک منافعی تعریف کرده است که این منافع نامشروع است و با منافع مشروع ما در تضاد است.

وی قدرت کنونی آمریکا را با قدرت گذشته یکسان ندانست و گفت: الان آمریکا ابرقدرت سابق نیست، 17 هزار میلیارد دلار بدهی دارد، این مبلغ بیش از ارزش 5 برابر کل ذخایر نفت و گاز ایران است، زمانی آمریکا 40 درصد اقتصاد جهان را در دست داشت اما الان به کمتر از 20 درصد رسیده است، دلار آمریکا دیگر دلار قبل نیست و واحدهای قدرتمندی همچون یورو به آن اضافه شده است.

آمریکا در افغانستان و عراق به گل نشست

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اضافه کرد: آمریکا یک قدرت نظامی دارد، اما هم ابرقدرت شوروی آن زمان در افغانستان به گل نشست و هم آمریکا و ناتو در افغانستان و عراق به گل نشستند.

قدیری ابیانه تاکید کرد: اسرائیل خیلی الان سلاح و قدرت دارد، در آن زمان ظرف شش روز چهار کشور عربی را اشغال کرد در حالی که ارتش های عربی ناو جنگی، هلیکوپتر و هوایما و تانک و غیره داشتند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به اینکه موازنه قدرت در جهان تغییر کرده، بیان کرد: امروز هم اسرائیل خیلی قدرتمندتر شده است اما در جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان و 22 و 8 روزه با حماس، شکست خورد.

اولین رایزن سفارت ایران در ایتالیا اضافه کرد: جهان در حال حرکت به سمت چند قطبی شدن است، ایران هم الان یک قدرت منطقه ای است، اما به اذعان استراتژیست های موافق و مخالف، ایران رهبر تمدن بیداری اسلامی است و این تمدن زمانی که شکل بگیرد، یک قدرت بزرگ جهانی خواهد شد.

تسلط بر کشورهای نفت خیز تنها راه در قدرت ماندن آمریکا

وی عنوان کرد: آمریکا رو به افول است اما راضی به این افول خودش نیست، و می خواهد ابرقدرت بماند، الان قدرت های زیادی در جهان هستند و چگونه آمریکا می تواند در برابر تمام این قدرت ها ایستادگی کند؟

وی افزود: آمریکا نمی تواند با قدرت های جهان جنگ کند، اما احساسمی کند که یک کار می تواند بکند و آن این است که نفت منطقه را صاحب شوند و اگر اینطور شود، تمام قدرت ها مجبورند به آمریکا کرنش کنند و به وی باج بدهند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا گفت: فقط هم نفت ایران نیست، آنها می خواهند نفت تمام منطقه از آنها باشد و هدفش اشغال تمام کشورهای نفت خیز و تصاحب تمام منابع نفتی است، این تنها راه در قدرت ماندن آمریکا است.

کارشناس ارشد روابط بین الملل خاطرنشان کرد: استراتژی آمریکا خشکاندن ریشه ایران به عنوان یک ملت است، خشکاندن ریشه ایران به عنوان یک ملت یعنی تجزیه ایران، یعنی اینکه دیگر مردم نگویند ایرانی، بگویند ترک، کرد و سایرین را تجزیه کنند.

اولین رایزن سفارت ایران در ایتالیا اضافه کرد: در مذاکرات باید بدانیم که با دشمن طرف هستیم، ما وقتی با یک مار سمی روبرو هستیم، اگر به مار لبخند زدیم و مار دهانش را باز کرد، برای بوسه نیست بلکه می خواهد ما را نیش بزند، ما در ارتباط با آمریکا با مار زهرآگین طرف هستیم.

سیاست ایران دوری از جنگ است

نویسنده کتاب "توهم نفتی، اقتصاد استراحتی" گفت: سیاست ایران در تاریخ انقلاب دوری از جنگ بوده است، اما قدرت خودمان را بالا بردیم تا بتوانیم در برابر تهاجمات و زیاده خواهی دیگران ایستادگی کنیم.

وی تصریح کرد: ما نباید فکر کنیم که ارتباط با آمریکا حلال مشکلات است، مصدق و مرسی به آمریکا اعتماد کردند، ضربه خوردند، سوریه با آمریکا رابطه داشت و الان این وضعیت را دارند.

قدیری ابیانه بیان کرد: اگر بشود دشمنی آمریکا را تبدیل به دوستی کرد خیلی خوب است اما آیا مطمئم هستیم که آمریکا رابطه دوستانه با ایران برقرار می کند؟

حفظ قدرت آمریکا با تسلط بر منابع نفتی منطقه/ آمریکا به دنبال تجزیه ملت ایران است

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا تاکید کرد: حواسمان باشد که با دشمن طرف هستیم، دشمنی که حفظ قدرتش بر تسلط بر منابع نفتی ما و تجزیه ایران است.

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: من با مخالفت هایی که در ایران در زمینه ارتباط می شود موافق هستم، اما این مخالفتها نباید تبدیل به بی احترامی به هیئت باشد، اوباما درمذاکره تلفنی با آقای روحانی گفت که ما برای برقراری ارتباط با شما مخالفینی داریم.

رایزن اسبق سفارت ایران در ایتالیا افزود: این یعنی اینکه اگر بخواهیم با آمریکا مذاکره و ارتباط برقرار کنیم باید مخالفین را هم راضی کنیم و به آنها هم امتیاز بدهیم، ما در مذاکرات نباید خودمان را ضعیف بدانیم و بگوییم نمی توانیم.

وی مرگ برآمریکا را یکی از دستاوردهای ایران دانست و گفت: در این شرایط می گویند شعار مرگ بر آمریکا ندهیم، مگر آنها در حین مذاکره نمی‌ گویند که گزینه نظامی علیه ایران روی میز است؟

بلوکه شدن پولهای ایران در چین به دلیل خواست آمریکا

پس از قدیری ابیانه، اکبر اعلمی در پاسخ به اظهارات سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اظهار کرد: بر فرض اینکه آمریکا دشمن ماست و ما هم دشمن آمریکا هستیم، من متوجه نشدم که آیا این دشمنی ها باید ادامه پیدا کند؟

وی افزود: اشاره کردند که آمریکا 17 هزار میلیارد دلار بدهی دارد و این مهمترین دلیل است که آمریکا از ابرقدرتی ساقط شده است، در همین شرایط که آمریکا 17 هزار میلیارد بدهی دارد، چین با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیونی که به رشد اقتصادی 14 درصد نزدیک می شود، با وجود قوانینی که دارد، 22 میلیارد دلار پول ما را بلوکه کرده است، چون آمریکا اجازه نمی دهد.

اعلمی گفت: بالغ بر 45 میلیارد دلار از دارایی های ایران در کشورهای مختلف از جمله چین، هند و سایر کشورهایی که با ما رابطه هم دارند بلوکه شده است، چون بدون اجازه آمریکا، این پول که متعلق به ایران است را به ما بر نمی گرداند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم با تاکید بر اینکه با وجود این بدهی هنوز آمریکا قدرت جهانی است، خاطرنشان کرد: همان ابرقدرتی که 17 هزار میلیارد دلار بدهی دارد، تمام دنیا از وی حساب می برند.

اختلاف پراکنی عربستان برای جلوگیری رابطه ایران و آمریکا

این سیاستمدار و حقوقدان تصریح کرد: اینکه فرض بکنیم آمریکا با ما دشمنی دارد، ما باید اول بفهمیم مفهوم این دشمنی چیست؟ اگر منظور مخالفت است، کدام کشور با ما مخالف نیست؟ همین کشورهایی که با آنها در ارتباط هستیم، هم با ما مخالف هستند، پس همه کشورها با ما دشمنی دارند.

اعلمی بیان کرد: عربستان یک کشور اسلامی است، هر ساله ما ده ها هزار نفر حاجی را اعزام می کنیم به آنجا و آنها را با دلارهای خودمان ارتزاق می کنیم، اما آنها چشم دیدن ما را ندارند، به محض اینکه بوی ارتباط ایران با آمریکا به مشامشان برسد، شروع به اختلاف پراکنی می کنند.

وی بیان کرد: سایر کشورها نیز همینطور هستند، باید تفاوت این اختلاف را با دشمنی مشخص کنیم، چرا ما باید همه موضوعات را از عینک منافع ملی خودمان ببینیم؟

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد ما از آمریکا انتظار داشته باشیم آنها هم در شعارهایشان بیایند و بگویند زنده باد رهبری، زنده باد جمهوری اسلامی، مرگ بر آمریکا، آنها هم از عینک منافع ملی خودشان به مسائل نگاه می کنند.

باید بپذیریم با کشورهای جهان اختلاف و تفاوت داریم

این حقوقدان تصریح کرد: ما اگر قرار باشد با یک کشوری رابطه برقرار کنیم، باید این را بپذیریم که با کشورها و دولت های مختلف به دلیل ساختار سیاسی نظامی که داریم، به دلیل تفاوتی که در اهداف داریم، به دلیل جهت گیریهای متفاوتی که با دیگران داریم، به دلیل تفاوت در منافع ملی اختلاف داریم.

اعلمی بیان کرد: هنر دیپلماسی باید این باشد که این اختلاف ها را تا آنجا که می تواند کم بکند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و آنجا که می تواند، تبلیغات نیز بکند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم شعار مرگ بر آمریکا را باعث افزایش روابط دشمنی ایران و آمریکا دانست و تاکید کرد: اگر قرار باشد ما مرگ بر آمریکا را همیشه سر دهیم، باید ببینیم این شعاری که دادیم نتیجه اش چه شد.

وی گفت: الان مرگ بر آمریکا جزء تعقیبات واجب نمازها شده است، یعنی ما یک بدعتی را گذاشتیم، اگر هم ما الان در یک نماز جماعت شرکت کنیم و برخلاف دیگران که می گویند مرگ بر آمریکا، من این شعار را سر ندهم، بقیه چپ چپ به من نگاه می کنند.

این حقوقدان افزود: این جزء تعقیبات شده و باید حتما بیان کنیم، خب ما هم داریم با آمریکا دشمنی می کنیم، اگر قرار باشد به دنبال تامین منافع ملی خودمان باشیم، باید دشمنی ها را کم کنیم.

توزیع آش نذری در سفارت ایران

اعلمی اضافه کرد: موضوع دیگری که بیان شد این است که وقتی دانشجویان سفارت آمریکا را تسخیر کردند، به اسنادی رسیدند که حاکی از جاسوسی آمریکایی ها بوده است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم بیان کرد: شما خودتان سفیر بودید، بفرمایید ببینم شما خودتان آش نذری در سفارت توزیع می کردید؟ یا داستان هزار و یک شب می خواندید، خب هر سفارتی بنا بر منافع ملی خود سعی می کند که افرادی را جلب کند که موافق نظریات آنها باشد.

وی اضافه کرد: شما به عنوان سفیر ایران در مکزیک و استرالیا، در وهله اول سعی می کردید که رابطه خوبی با مسلمانان داشته باشید، رابطه خوبی با ایرانیان داشته باشید، حتی با مخالفان کشورهایی که جمهوری اسلامی با آنها اختلاف دارد را هم سعی می کنید که ارتباط برقرار کنید.

این سیاستمدار افزود: ما در مناسبت های مختلف از جمله 22 بهمن سعی می کنیم هرچه مخالف کشورهای مختلف هست را به ایران دعوت کنیم و در بهترین هتل ها از آنها پذیرایی کنیم.

در تمام سفارتها اقدامات شبیه سفارت آمریکا هست

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم تاکید کرد: این سیاست خارجی هر کشوری است، آمریکا در جهت تامین منافع خودش با کشورهای مختلف ارتباط برقرار می کند و از فرصت های آنها در جهت این منافع استفاده می کند.

اعلمی گفت: اگر آمریکا در ایران سفارتخانه ای دایر کرد و در آنجا سعی کرد با مخالفین و دشمنان ایران ارتباط داشته باشد، این ضعف دستگاه امنیتی ماست که توانستیم یکی از اینها را کشف کنیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم عنوان کرد: شما می گویید در سفارت خانه های دیگر این اتفاق نمی افتد؟ در سفارت های کانادا، سوییس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، آلمان فرانسه، انگلیس و سایر کشورها این اتفاق نمی افتد؟ آیا آنها به دنبال تامین منافع خودشان نیستند؟

وی خاطرنشان کرد: گفتیم که منافع ملی هر کشوری با منافع سایر کشورها مخالف و متفاوت است، طبیعی است که در این زمینه چالش و اختلاف ایجاد شود، این وظیفه دستگاه دیپلماسی ماست که این موارد را کشف کند، اختلافات را کم کند، چالشها را از بین ببرد، این موارد که به روابط دیپلماتیک ما ضربه می زند را کاهش بدهد.

ارتباط با آمریکا جزء سیاست های کلان کشور نیست

اعلمی که در مجلس ششم بحث استیضاح کابینه امام حسین علیه السلام را مطرح کرده بود، گفت: این که فرمودید برقراری رابطه با آمریکا جزء سیاست های کلان کشور است، اتفاقا من با شما مخالف هستم، این موضوع اصلا جزء سیاست های کلان کشور نیست.

این حقوقدان گفت: این که ما همه چیز را معطوف اختیارات رهبری بکنیم، این که یک نفر هست که از طرف 70 میلیون نفر تصمیم می گیرد، این که ایشان در همه موارد تصمیم می گیرد، باید قوای سه گانه را جمع بکنیم.

وی افزود: قانون وظایف وزارت خارجه، در زمانی که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در قید حیات بودند، در ماده یک و ماده دو تبصره سه ماده دو قانون وظایف وزارت خارجه، برقراری رابطه و قطع رابطه با کشورها، بر عهده وزارت خارجه است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم  تاکید کرد: متولی رسمی سیاست خارجی وزارت امور خارجه است، درماده دو و در روابط با دیگر کشورها، تنظیم روابط با هیئت مذاکرات و در ماده دو این قانون تاکید شده که برقراری و قطع رابطه با هیئت وزیران است.

اعلمی اظهار کرد: این که برقراری رابطه را جزء سیاست های کلان توصیف کردند را با سند توضیح دهند.

با تمام کشورها باید رابطه داشته باشیم

سیاستمدار اصلاح طلب افزود: موضوع دیگری که هست این است که بین ایران و آمریکا طبیعتا اختلافاتی وجود دارد و ما در حال مذاکره هستیم که این اختلافات را برطرف کنیم، ایشان می گویند ما باید بررسی کنیم ببینیم این رابطه را اگر برقرار کردیم، منافع یا معایب و ضعف های آن بیشتر است اگر معایب آن بیشتر بود ما نباید با آمریکا رابطه برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: اولا عرض کردم که در این دنیا که دنیای رقابت است، بجز با اسرائیل، باید با همه کشورها بادر نظر گرفتن همین زمینه ها ارتباط داشته باشیم مگر اینکه ما بخواهیم خودمان را جای کره شمالی قرار دهیم، که فکر نمی کنم در این دنیا هیچ کشوری بخواهد به جای کره شمالی و هیچ شهروندی بخواهد به جای شهروند این کشور باشد.

وی تصریح کرد: کره شمالی به دلیل اینکه دسترسی به بمب اتم دارد، به دور خود حصار کشیده و با دیگران ارتباط ندارد، رهبر کره شمالی خداست و مردم باید در مقابل وی سجده کنند و در مشکلات به سر ببرند.

رفاه کره جنوبی به دلیل رابطه خوب با آمریکاست

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم عنوان کرد: در حالی که همشهریان قدیم اینها که همان کره جنوبی باشد، الان در رفاه هستند، کره شمالی به دلیل اینکه رابطه مناسبی با آمریکا ندارد وضعیتش این است و کره جنوبی به دلیل تعامل مناسب با آمریکا، پیشرفت کرده است.

اعلمی خاطرنشان کرد: اگر اختیار با ما باشد که بتوانیم انتخاب کنیم وضعیت کره جنوبی را داشته باشیم یا کره شمالی را، عقل سلیم می گوید که رابطه بین آمریکا و کره جنوبی را باید انتخاب کرد.

وی گفت: نکته دیگر این است که فرمودند باید ببینیم ضرر ارتباط بیشتر است یا منافع آن، آقای قدیری ابیانه، شما بفرمایید که ما قبل از رابطه چطور می توانیم از این رابطه تحلیل ارائه کنیم که منافع آن یا معایب آن بیشتر است؟

این حقوقدان بیان کرد: ما باید رابطه را برقرار کنیم، باید سعی کنیم موانعی و عواملی که باعث ایجاد قطع بین دو کشور شده را برطرف کنیم، رابطه را آغاز بکنیم، آغاز رابطه هم از طریق همین مذاکره صورت می گیرد.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم بیان کرد: باید مذاکره کرد، باید تلاش کرد برای برقراری رابطه و بعد از برقراری رابطه، وصله دستگاه دیپلماسی ما است که به نحوی عمل کند که منافع ملی خودش را تامین کند و تا آنجا که می تواند حاشیه امنیتی خودش را قوی تر کند و مانع از تعرضات احتمالی کشور مقابل بشود.

باید زمینه دوستی با آمریکا فراهم شود

اعلمی اضافه کرد: اگر قرار باشد که ما با هر کشوری که نتوانیم رابطه برقرار کنیم، در یک خانواده هم بین دو برادر اختلاف به وجود می  آید، شما سعی می کنید تا آنجا که ممکن است این اختلافات را برکنار کنید تا با حذف اختلافات زمینه دوستی را فراهم کنید.

وی افزود: اما اینکه آمریکا با ایران دشمن است، جناب آقای قدیری ابیانه آیا آمریکا با ایران در قبل از انقلاب هم دشمن بود؟ ارتباط ما همیشه برقرار بوده است، علی رغم اختلافاتی که در روابط دیپلماتیک بود، روابط اقتصادی ما هرگز قطع نشده است.

وی گفت: آمریکا قبل از انقلاب در چند مقطع به نفع کشور ما کار کرده است، من کار به اختلافات ندارم، هر کشوری قبل از انقلاب تا آنجا که توانسته است در ایران در جهت منافع خود استفاده کرده بود و بیشترین این موارد را در جنگ جهانی دوم ما شاهد بودیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم عنوان کرد: یکی از اقدامات مثبت آمریکا، به رسمیت شناختن ایران در کنفرانس تهران، دومین اقدام اعطای وام 45 میلیون دلاری آمریکا به ایران در جنگ جهانی دوم و ادامه این کمک ها بعد از جنگ بوده است.

اولتیماتوم آمریکا سبب خروج استالین از ایران

وی افزود: بعد از پایان جنگ جهانی بعد از خروج مستشارین، استالین در آن زمان اصرار داشت در ایران بماند و تحرکاتی هم سعی داشت انجام دهد، همان زمان رییس جمهور وقت آمریکا اولتیماتوم داد به استالین که نیروهایش را از ایران خارج کند.

اعلمی اضافه کرد: این اقدامات منفی آمریکا را نهی نمی کند، آمریکا در 28 مرداد 1332، همانطوری که آقای قدیری  ابیانه هم اشاره کردند، منتهی با این تفاوت که ایشان فرمودند آقای مصدق با اینها دست دوستی داد درحالی که مصدق همان سیاست نه شرقی نه غربی را انجام داد و توانست 28 ماه اقتصاد کشور را بدون تکیه به نفت اداره کند.

این سیاستمدار تصریح کرد: آمریکا در 28 مرداد 1332  احساس کرد با روی کار آمدن مصدق، حزب توده و دولت مصدق قدرت بگیرد و جای پای شوروی را در ایران باز کند و مخالفت با دولت مصدق به این اعتبار بود، اتفاقا این یکی از اولین کودتاهایی بود که آمریکایی ها در یک کشور داشتند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم خاطرنشان کرد: اتفاقا این کودتا را مصدق با حمایت آیت الله کاشانی انجام داد که الان ما آیت الله کاشانی را به اوج محبوبیت رساندیم و آقای مصدق را به درجه ای رساندیم که نام خیابان مصدق را عوض کردیم و تبدیل به خیابان ولی عصر کردیم.

اعلمی: آمریکا از ایران برای کودتای 28 مرداد عذر خواهی کرد / قدیری: عذرخواهی نه، ابراز تاسف کرد

وی افزود: بعضی ازکسانی که الان دم از مخالفت با آمریکا می زنند و مهمترین دلیلشان هم کودتای 28 مرداد است، اینها صداقت ندارند، چون از یک طرف آیت الله کاشانی را در حد ولایت فقیه می دانند و محبوبیت دارد، ولی مصدق را که با آیت الله کاشانی همراه بود در مقطعی، پایین می آورند.

اعلمی بیان کرد: ما هم این اقدام آمریکا را توطئه می دانیم و برای همین است که مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه وقت آمریکا برای شرکت آمریکا در این کودتا از ایران دلجویی می کند و برای این اقدام خود از ایران عذر خواهی می کند.

محمدحسن قدیری ابیانه در پاسخ به این صحبت اعلمی در رابطه با عذرخواهی آمریکا با اشاره به اینکه ابراز تاسف عذرخوانی نیست، گفت: عذر خواهی نکرد، ابراز تاسف کرد.

اعلمی در پاسخ قدیری ابیانه اظهار کرد: من می گویم عذر خواهی کرد، همین که ابراز تاسف کرد، یک نوع عذرخواهی قلمداد می شود.

محمدحسن قدیری ابیانه در پاسخ به سوالات و اظهارات اعلمی، اظهار کرد: این که ما بگوییم آیا دشمنی ما با آمریکا ادامه پیدا کند، یا نه، ما که نمی گوییم کسی بیاید با ما دشمنی کند، آمریکا است که دشمن ماست، آمریکایی ها دارو را بر ما تحریم می کنند، هواپیمای مسافربری ما را می زنند، از اینکه تحریم ها سبب ایجاد مشکل در زندگی ما شده ابراز خوشحالی می کنند.

وی افزود: آیا این منطقی است که ما دشمن خود را دوست فرض کنیم، بله اگر بتوانیم این دشمنی را تبدیل به دوستی کنیم خیلی خوب است، قبول دارم، البته ما با کشورهایی رابطه داریم که اصلا آنها را قبول نداریم، ما کشورهای پادشاهی منطقه را اصلا قبول نداریم، آنها هم ما را قبول ندارند.

قرار نیست فقط با هر کشوری که قبولش داریم ارتباط برقرار کنیم

قدیری ابیانه گفت: قرار نیست رابطه با کشوری برقرار کنیم که ما قبولشان داشته باشیم و آنها هم ما را قبول داشته باشند، اگر اینطور بود که با کسی نمی توانستیم ارتباط برقرار کنیم.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا در رابطه با این موضوع که چرا رهبری باید تشخیص بدهد که با چه کشوری ارتباط داشته باشیم و با چه کشوری نباید داشته باشیم، تاکید کرد: عرض کردم که رهبری باید این زمینه را تشخیص بدهد، در قانون ما آمده است که صلح و جنگ از اختیارات چه کسی است؟

اعلمی در پاسخ این سوال قدیری ابیانه گفت: با رهبری.

تصمیم گیری در مورد مسائل کلان کشور وظیفه رهبری است

کارشناس ارشد روابط بین الملل اضافه کرد: خیلی خب وقتی رهبری می تواند در ارتباط با صلح و جنگ با کشورها تصمیم گیری کند، طبیعی است که حق دارد در مورد ارتباط یا عدم ارتباط با سایر کشورها هم تصمیم گیری کند.

وی عنوان کرد: رئیس جمهور می تواند در این زمینه نظر بدهد که جنگ یا صلح با فلان کشور به صلاح است یا نیست یا ارتباط چنین است و نیست اما این وظیفه رهبری است که در این زمینه تصمیم گیری کند چون مسائل کلان کشوری زیر نظر رییس جمهور نیست بلکه زیر نظر رهبری است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: ولایت فقیه باید اشراف به همه زمینه ها داشته باشد، هر کسی سعی می کند یک تعرضی درباره اختیارات مقام معظم رهبری داشته باشد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: این طبیعی است که کسی طبق قانون اساسی ما وقتی می تواند راجع به صلح و جنگ با یک کشور تصمیم بگیرد، می تواند در رابطه با ارتباط یا عدم رابطه با کشورها تصمیم بگیرد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل افزود: اینکه آمریکا پول های ما را تحریم کرده، بله به کشورها گفته که این کار را بکنند، ما این کار را غیر قانونی می دانیم، اشغال لانه جاسوسی یا سفارت آمریکا را خلاف می دانند، بله این خلاف قوانین است، ولی تعرض به سوریه و لبنان، تخلف نیست؟ اشغال عراق و افغانستان تخلف نیست؟چرا کسی در مورد این تخلفات صحبتی نکرد؟

با عینک طرف مقابل به مسائل نگاه می کنیم

نویسنده کتاب کلید های پیشرفت افزود: ما اگر بخواهیم با دشمن یا با هر کشوری رفتار کنیم، یکی از کارهایمان این است که باید با عینک او به مسائل نگاه کنیم، نه با عینک منافع خودمان وضعیت را بسنجیم.

وی یادآور شد: الان پای منافع در میان است، ما باید منافع را چه مشروع و چه نامشروع را بشناسیم، اگر نشناسیم و با عینک طرف مقابل به موضوع نگاه نکنیم، نمی توانیم درست اقدام کنیم.

قدیری ابیانه بیان کرد: در رابطه با اینکه گفتید مرگ بر آمریکا جزء تعقیبات نماز ما شده است، گزینه نظامی روی میز آنها است، هر گزینه ای روی میز است حتی گزینه حمله هسته ای جزء صحبت های عادی آنها است، ما هم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را روی میز داریم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات ایران بر طبق قانون اساسی کشور است، گفت: ما هیچ کار خلاف عرف و قانون انجام ندادیم.

وی افزود: کره شمالی بدبختی که دارد به دلیل عدم ارتباط با آمریکا نیست، کره جنوبی هم پیشرفتش را از ارتباط با آمریکا نگرفته است، اگر قرار بود رابطه با آمریکا پیشرفت کند، مصر با آمریکا و اسرائیل رابطه دارد و نوکر اربابی هم دارد اما اکثر جمعیتش زیر خط فقر هستند.

موفقیت کره جنوبی از ارتباط با آمریکا نیست از قناعت و کار زیاد است / تحریم 10 درصد مشکلات ماست

قدیری ابیانه اضافه کرد: اگر کره جنوبی پیشرفت کرده به دلیل رابطه با آمریکا نیست، به دلیل ساعت کاری مفیدشان است، به دلیل قناعت در مصرف است، نگوییم فلانی درس خوان است چون عینک دارد پس من هم بروم عینک بخرم، او به دلیل اینکه خیلی کتاب خوانده عینکی شده، پیشرفت کره جنوبی به دلیل ساعت مفید کاری است، بالاترین ساعت کاری مفید جهان در کره جنوبی و بعد از کره در ژاپن است.

کارشناس ارشد روابط بین الملل اظهار کرد: مشکل ما تحریم نیست، تحریم 10 تا 15 درصد مشکل ما را تشکیل می دهد، اروپا، ایتالیا، یونان، اسپانیا را ببینید، اینها تحت تحریم نیستند، کمکهای اتحادیه اروپا، خود آمریکا چقدر به اینها کمک کرده، ولی وارد اقتصاد ریاضتی شده اند. ما اشتباه می کنیم که اگر با آمریکا رابطه برقرار کنیم مشکلاتمان حل می شود، اصلا این تصور غلط است.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا بیان کرد: البته ما تلاش می کنیم که جنگی اتفاق نیفتد، تلاش می کنیم که آمریکایی ها دست از دشمنی و حماقت بردارند، اما فکر نکنیم که الان مشکلاتمان با رابطه با آمریکا حل می شود، فکر نکنیم اگر به این مار لبخند بزنیم، نیشمان نمی زند، مار را بشناسیم.

وی عنوان کرد: آمریکا از تروریست های زاهدان و شهرهای مرزی حمایت کردند و سعی کرده بودند اینها را به تهران و شهرهای بزرگ بکشانند، اسناد این موارد موجود است.

آمریکا به ایران کمک کرد اما برای دستیابی به منافع خودش

نویسنده کتاب "توهم نفتی، اقتصاد استراحتی"، گفت: بله زمانی آمریکا کمک های به ایران کرد، البته این کمک ها را هم برای خودش کرد، اما همین آمریکا ایران را پل پیروزی خودش کرد، یعنی سلاح از طریق ایران به شوروی ببرد تا شوروی بتواند در مقابل هیتلر بایستد.

قدیری ابیانه با اشاره به اقدامات نادرست آمریکا در رابطه با کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: اما بعد از همین جنگ آمریکا به دنبال تجزیه شوروی افتاد، الان هم به دنبال تجزیه روسیه است، در حالی که هنوز روسیه یکی از بزرگترین کشورها است.

کارشناس ارشد روابط بین الملل اضافه کرد: اگر روزی به این نتیجه رسیدیم که رابطه با آمریکا منفعت بیشتری دارد، البته نه اینکه من و آقای اعلمی به این نتیجه برسیم، بلکه ما باید نظرات را بیان کنیم.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اظهار کرد: این نیست که نظرات به گوش رهبری نرسد، مقام معظم رهبری در زمانی که آقای ظریف در سازمان ملل بودند، در جلسه ای که با وی داشتند گفتند که خلاف شرع است اگر نظری خلاف نظر من داشته باشید و به من بیان نکنید.

وی افزود: ولایت مطلقه فقط مختص ایران نیست، حکومتی در دنیا وجود ندارد که مستقل باشد اما ولایت مطلقه نداشته باشد منتهی مطلقه فقیه نیست اما در ایران این ولایت، ولایت مطلقه فقیه است و باید یک عادل اسلام شناس در راس امور باشد.

قدیری ابیانه اضافه کرد: رییس جمهور در آمریکا می تواند قانونی را بر اساس منافع ملی وتو کند، چرا؟ چون رییس جمهور در آنجا حق تصمیم دارد، او بر اطلاعات سری اشراف دارد، اگر به صورت علنی بیان شود هم که دیگر سر نیست، اگر آمریکا بگوید توان حمله به ایران را ندارم برایش خیلی سخت می شود.

اقدامات باید در چهارچوب نظام باشد نه در چهارچوب دولت

کارشناس ارشد روابط بین الملل تاکید کرد: یک سری مواردی هست که رهبری به دلیل اشرافی که به ارتش و سپاه و سایر ارگانها دارند می دانند و دیگران از آن اطلاعی ندارند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اضافه کرد: اقداماتی که صورت می گیرد باید در چهارچوب قوانین و مصالح نظام باشد نه در چهارچوب دولت، دولت بخشی از این نظام است.

وی گفت: در ارتباط با ولایت فقیه، در هیچ کجای دنیا مجلسی وجود ندارد برای نظارت بر عملکرد شخص اول و برکناری شخص اول در صورت اشتباه در عملکرد، قانون می گوید وقتی یک حکومتی دینی شد، در راسش باید یک دین شناس باشد، باید فقیه باشد.

قدیری ابیانه با اشاره به این مطلب که یکی از ایرادهایی که برخی به قانون ایران می گیرند، آزادی است، بیان کرد: مناظره ای در زمان انتخابات 84 داشتم که در آنجا توسط آقای سحرخیز مسول کمیته تبلیغات آقای معین بیان شد آزادی حکم می کند هر کسی بخواهد بتواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری بشود، گفتم که این نمی شود، یعنی اگر یک زناکار، یک ساواکی، یک بهایی خواست نامزد شود باید بتوانداین کار را انجام دهد؟

وی تاکید کرد که بله باید بتواند نامزد بشود.

وی افزود: اینطور نیست، ما اشتباه می کنیم که کره جنوبی به دلیل رابطه با آمریکا پیشرفت کرد، البته این را بگویم که سیاست آمریکا در قبال ما این است که نمی خواهد ما پیشرفت کنیم، اگر ما از همه منافع خود عقب نشینی کنیم، حتی بیشتر از آن ما بگوییم که اصلا ما نمی خواهیم مسلمان باشیم و هر نوع مسیحیت که در آمریکا بیشتر است ما همان را قبول می کنیم، آنها باز هم دشمنی خودشان را ادامه می دهند مگر گاندی و چاوز مسلمان بودند.

مسلمان باشی اما استقلال نداشته باشی آمریکا با تو کاری ندارد

کارشناس ارشد روابط بین الملل اضافه کرد: شما بت پرست وهندو باش اما گاندی نباش، مسیحی باش اما چاوز نباش چاوز سوسیالیست مسیحی بود، مسلمان باش اما استقلال نخواه و مثل ملک عبدالله باش، اما اگر ملک عبدالله شدی در امانی؟ نه،  باید هر کاری که خواستند انجام دهی و طبق نظر آنها عمل کنید.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا تصریح کرد: همین ها زمانی برای رسیدن به پیروزی، وقتی به خشکسالی برخوردند، انبارهای ما را غارت کردند که سبب کشته شدن میلیون ها ایرانی شد و ککشان هم نگزید، اما یک هواپیمای مسافربری آمریکا سقوط کرد و لیبی را وادار کردند بیش از یک میلیارد دلار خسارت بدهد.

قدیری ابیانه افزود: 50 سال حکومت پهلوی را به ایران تحمیل کردند، خسارتش را بدهند، اینهمه انسان بی گناه را کشتند، خسارتش را بدهند، انقدر ما احساس ضعف بکنیم که با یک اظهار تاسف خشک و خالی از آن همه جنایت بگذریم؟

انقلاب نکردیم که در برابر دشمن ضعف نشان دهیم

نویسنده کتاب "توهم نفتی، اقتصاد استراحتی" اضافه کرد: ما اگر قرار باشد انقدر احساس ضعف کنیم، نباید انقلاب می کردیم، یا اگر انقلاب می کردیم باید مثل یکی از همین انقلاب هایی باشد که الان اتفاق می افتد و در سالگردش با تغییر مواجه می شود، ما برای این انقلاب نکردیم.

وی گفت: چطور در آمریکا یک چیزی دادگاه تصویب کرده رییس جمهور رد می کند، یک موضوعی را در کنگره تصویب می کنند، رییس جمهور خلافش را بیان می کند دیکتاتوری نیست، رهبر ما که یک فقیه دین شناس است دیکتاتور است؟

وی افزود: یک کشور را به من نشان بده که نفر اول حرف اول و آخر را نزند، مگر کشورهایی که استقلال ندارند، در افغانستان رییس جمهور نمی تواند حرف آخر را بزند چون استقلال ندارد، در عراق تا چند سال پیش این امکان وجود نداشت همانطوری که الان هم به صورت کامل وجود ندارد.

مشکل ما تحریم نیست، مشکل ما اصراف و عدم حمایت از تولید ملی است

قدیری ابیانه تصریح کرد: این ضعف های اقتصادی که ما داریم به دلیل تحریم نیست، تحریم هم نباشد ما مشکل داریم،  مشکل ما نداشتن رابطه با آمریکا نیست، مشکل ما عدم حمایت از از تولید ملی است، مشکل ما ساعت کاری مفید کم ماست، مشکل ما اسرافی است که در مصرف داریم.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا در ارتباط با فعالیت تیم مذاکره کننده، گفت: بله دستگاه دیپلماسی ما امروز وارد مرحله سختی شده است، این مرحله، مرحله آزمون دیپلماسی و صداقت آمریکایی ها است.

کارشناس ارشد روابط بین الملل تاکید کرد: هدیه ای که به ما برای شروع مذاکرات برقراری ارتباط می دهند، یک مجسمه تقلبی است، اگر به جای یک مجسمه تقلبی یک تن طلا برای ما می فرستادند، مشکل ما حل می شد؟ نه، ما حدود روزی یک تن طلا فقط یارانه بنزین پرداخت می کنیم.

رایزن پیشین سفارت ایران در ایتالیا بیان کرد: مشکل ما تحریم آمریکا نیست، مشکل ما "خود تحریمی" است، خود تحریمی یعنی اینکه ما کالای خارجی را به کالای داخلی ترجیح بدهیم، حتی کالای کشوری که ما را تحریم دارویی کرده است. "خود تحریمی" یعنی اینکه به جای اینکه یک ایرانی برود طبیعت و گردشگری ایران را ببیند، به دبی می رود.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات از داخل ایران نشات می گیرد، تاکید کرد: این را باید حل کنیم، وگرنه از رابطه با آمریکا معجزه ای بر نمی خیزد.

روسیه به دنبال کاهش چالش با آمریکاست

اکبر اعلمی نیز در ادامه صحبت های خود در پاسخ به اظهارات قدیری ابیانه بیان کرد: آقای قدیری ابیانه در بخشی از صحبت های خود بیان کردند که آمریکا به دنبال تجزیه روسیه است، روسیه یک ابر قدرت است، آمریکا هم یک ابر قدرت است و در مقام یک ابرقدرت، تصمیم به این کار دارد.

وی افزود: سالهای سال روابط این دو کشور تیره بوده و بعد از اتفاقی که در شوروی سابق افتاد، روابط اینها نسبت به گذشته بهبود یافت، اما جناب آقای ابیانه شما که به این نتیجه رسیدید که آمریکا به دنبال تجزیه روسیه است، حتما مقامات روسیه هم به این نتیجه رسیده اند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم خاطرنشان کرد: علی رغم توطئه هایی که شما اشاره کردید، روسیه دست از دشمنی و خصومت برداشته، سعی می کند موانعی که مانع از پیشرفت، رشد و توسعه اش می شود را برطرف کرده و تعامل خود را با آمریکا بیشتر کند.

ایران همانند روسیه عمل کند

این حقوقدان تاکید کرد: من از این بخش صحبت شما استفاده می کنم و می گویم که ایران باید مثل روسیه عمل کند در حالی که ایران در جایگاه روسیه نیست.

اعلمی افزود: مطلب دوم شما جواب صحبت من را نگفتید، دلایل دشمنی آمریکا با ما را بیان کنید، این که گفتید ایران را می خواهند تجزیه کنند، آقای اوباما به رهبری نامه نوشتند، پیام هایی هم دادند که این پیام ها همه با لحن خوب هستند.

وی بیان کرد: وزیر امور خارجه  و دستگاه دیپلماسی آمریکا هم در شرایط فعلی، تعاملشان بوی تعامل سازنده را می دهد، ما هم باید سعی کنیم تعامل خود را نزدیک به تعامل آنها بکنیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: آمریکا در کجا گفته که ایران را تجزیه می کنیم؟ کجا آمریکا گفته که نظام جمهوری اسلامی ایران باید سرنگون شود؟ اگر نگفته به صرف اینکه آنها اقداماتی را علیه ما انجام دادند ودشمن تلقی می شوند، خیلی خب ما هم اقداماتی را علیه آنها انجام دادیم و آنها هم دشمن تلقی می شوند.

بارها دشمنی خود با آمریکا را به اثبات رساندیم

اعلمی خاطرنشان کرد: شما اگر با عینک آمریکایی ها نگاه بکنید، ایران را دشمن می بینید، و بارها هم ما دشمنی خود با آمریکا را به اثبات رسانده ایم، از اشغال سفارت آمریکا بگیرید، که حدود 63 نفر از بیگناهان آنجا را ما 444 روز گروگان گرفتیم.

سیاستمدار اصلاح طلب تصریح کرد: اتفاقاتی که در عراق و افغانستان و لبنان می افتد همه حکایت از این دارد که ایران هم اقدامات علیه آنها انجام داده و اگر دشمنی وجود دارد، از رویکرد آنها، ما هم دشمن به حساب می آییم.

وی عنوان کرد: آیا این دشمنی ها باید ادامه پیدا کند؟ اگر پاسختان مثبت است بفرمایید که آیا تداوم این دشمنی ها به نفع جمهوری اسلامی است؟، من خودم شخصا 15 ماه که می شود، هشتم گرو نهم است، هشت سال هم نماینده مجلس بودم و وکیل دادگستری هستم، آیا شما خبر دارید مردمی که روی چاه های نفت دارند زندگی می کنند، چه وضعی دارند؟

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم تاکید کرد: ما نمی گوییم اگر با آمریکا ارتباط برقرار کردیم، درهای بهشت به روی ما باز می شود، چون درهای بهشت به روی خود آنها هم باز نمی شود، عرض من این است که عقل سلیم ایجاب می کند، ما تحلیل کنیم در سیاست خارجه و ببینیم آیا عواقب این دشمنی ها به نفع جمهوری اسلامی است؟ آیا در چند سال گذشته به نفع جمهوری اسلامی تمام شده است؟ پس ادامه دهیم.

نرمش قهرمانانه یعنی در سیاست خارجی انعطاف داشته باشیم

اعلمی افزود: اما الان رهبری هم به این نتیجه رسیده اند، وقتی اعلام می کنند، نرمش قهرمانانه، یعنی اینکه در سیاست خارجی باید انعطاف داشته باشد.

سیاستمدار اصلاح طلب اضافه کرد: ایشان نرمش قهرمانانه را در 16 سال قبل هم به کار بردند، اوایل انقلاب و یا قبل از انقلاب هم یک کتابی در مورد صلح امام حسن علیه السلام علیه السلام بود که ایشان ترجمه کرده بودند و در توضیح و توجیه صلح امام حسن علیه السلام، با معاویه از تعبیر نرمش قهرمانانه استفاده کرده اند.

وی یادآور شد: من در مقاله ای که در یکی از روزنامه های سراسری نوشتم، گفتم که استفاده از این تعبیر، بر می گردد به همان نرمش قهرمانانه ای که در کتاب صلح امام حسن علیه السلام به کار بردند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: پس می شود گفت که ایشان ایران را در شرایط فعلی امام حسن علیه السلام دانسته اند و آمریکا را معاویه، پس می شود بین ایران و آمریکا صلح ایجاد کرد علی رغم دشمنی هایی که وجود دارد.

اعلمی با اشاره به اینکه ایران از عدم رابطه با آمریکا ضررهای بسیاری تحمل کرده، در ارتباط با این ضررها و خسارات، اظهار کرد: حالا باید ببینیم دشمنی های گذشته چه مشکلاتی برای ما داشته است، بعد از اینکه سفارت آمریکا اشغال شد، متعاقب این کار جنگ ایران و عراق شروع شد، هشت سال جنگ طول کشید و بهترین نیروهای انقلاب یا شهید شدند یا بهترین اعضای خودشان را از دست دادند.

وی افزود: بر اساس گزارشی که آقای هاشمی رفسنجانی داد، حدود هزار میلیارد دلار بر اثر این جنگ به ایران خسارت وارد آمد.

اعلمی تصریح کرد: قبل از انقلاب همین نیروگاه اتمی که سالهای سال است روسیه دارد ایران را چپاول می کند و قرار بود 10 سال قبل انجام شود، بین ایران و آلمان یک پیمان و قراردادی منعقد شد و هفتاد درصد هم پیشرفت داشت.

سیاستمدار اصلاح طلب عنوان کرد: در آن زمان حدود 5 و نیم میلیارد مارک از هفت و هفت دهم میلیارد مارک را اینها به آلمان پرداخت کردند، بعد متعاقب اشغال سفارت آمریکا که در واقع نقطه عطف و منشا دشمنی آمریکا با ایران شد، ما 5 و نیم میلیارد مارک هم در اینجا از دست دادیم بعلاوه هزینه هایی که برای احداث این نیروگاه بعد از آن دادیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم گفت: میلیارد ها دلار به دلیل تحریم هایی که صورت گرفته فرصت از دست دادیم، محروم شدن ایران از دسترسی به تکنولوژی دو منظوره، از دست دادن بازار های آمریکایی که الان بسیاری از کشورهای جهان در حال رقابت هستند که این بازار ها را در اختیار خودشان داشته باشند.

بهترین فرصت برای حضور در آمریکا را از دست دادیم / می توانستیم نقش آیپک را ما عهده دار شویم!

وی افزود: از دست دان لابی ایران در آمریکا برای ایفای نقش موثر در این کشور، می دانید که این کشور حدود 300 و چند سال است که سابقه تاریخ دارد و هر کشور سعی می کرد در آن فرصتی برای حضور داشته باشد، بهترین فرصت بود برای اینکه هر کشور در آنجا لابی و منافع خود را تامین کند.

وی اظهار کرد: الان صهیونیست ها در آنجا در سیاست آمریکا تصمیم می گیرد، خب اگر ما روابطمان با آمریکا خصمانه نبود، با توجه به جمعیتی که در این کشور داریم، با توجه به نقطه گاه دینامیکی که در این کشور داریم، آیا نمی توانستیم در سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار باشیم؟  آیا نمی توانستیم نقشی که الان آیپک در آمریکا ایفا می کند را ما عهده دار شویم؟

اعلمی خاطرنشان کرد: جلوگیری از انعقاد قرارداد های کلان، یکی دیگر از پیامد های این روابط خصمانه بوده است، به دلیل این روابط، آمریکا فشار بر روی بسیاری از کشورها آورده و مانع انعقاد قراردادهای بسیار بزرگ با سایر کشورها شده است.

کارشکنی های آمریکا ناشی از روابط خصمانه بین دو کشور است

سیاستمدار اصلاح طلب افزود: کارشکنی که الان آمریکا در تعیین رژیم حقوقی ایران می کند هم یکی دیگر از پیامد های روابط خصمانه ایران و آمریکا است، الان در جهان به ما چشم یک تروریست نگاه می کنند، با وجود این سابقه ای که داریم، اینها همه ناشی از همین روابط خصمانه است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: تحریک کشورهای منطقه علیه ایران، یک زمانی بود که در زمان شاه کشورهای کوچک در برابر ایران لنگ می انداختند، شاه خودش رابطه برقرار نمی کرد و نفر دوم و سوم و چهارم را برای مذاکره با آنها می فرستاد.

 

کارشکنی های آمریکا ناشی از روابط خصمانه بین دو کشور است

سیاستمدار اصلاح طلب افزود: کارشکنی که الان آمریکا در تعیین رژیم حقوقی ایران می کند هم یکی دیگر از پیامد های روابط خصمانه ایران و آمریکا است، الان در جهان به ما چشم یک تروریست نگاه می کنند، با وجود این سابقه ای که داریم، اینها همه ناشی از همین روابط خصمانه است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: تحریک کشورهای منطقه علیه ایران، یک زمانی بود که در زمان شاه کشورهای کوچک در برابر ایران لنگ می انداختند، شاه خودش رابطه برقرار نمی کرد و نفر دوم و سوم و چهارم را برای مذاکره با آنها می فرستاد.

وی گفت: ما الان سه بار، چهاربار به عربستان سفر می کنیم، یک بار عمل متقابل انجام نمی شود، شما الان نگاه کنید چاه های نفت مشترک فراوانی داریم، در اثر تحریم ایران، کشورهای همجوار ما دارند تمام نفت ایران را می برند و ما باید بیاییم نفت خود را به قیمت های بسیار پایین به کشورهای دیگر بدهیم.

تحریم ها باعث مولتی میلیاردر شدن امثال بابک زنجانی می شود / بابک زنجانی ها از تحریم استقبال می کنند

اعلمی عنوان کرد: طبیعی است که در اینجا به امثال بابک زنجانی ها که به گفته خودش حدود 13 و نیم میلیارد دلار ثروت دارد، یعنی حدود 40 هزار میلیارد تومان، بوجود می آید و خوشایندشان هست که چنین تحریم هایی وجود داشته باشد و امثال ایشان ظرف مدت هفت الی هشت سال تبدیل به یک مولتی میلیاردر شود.

سیاستمدار اصلاح طلب تصریح کرد: اگر ما این روابط دشمنی ها را تبدیل به اختلاف کردیم، و مثل همه کشورها اختلاف داشتیم، چه چیزی عاید ما می شود؟ تقویت موقعیت ژئوپلتیک ایران در جهان، کاهش توطئه های علیه ایران و افزایش سرمایه گذاری های ایران در سایر کشورها، از جمله نتایج این کار است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم اضافه کرد: طبیعی است که با این فضای بی اعتمادی که بوجود آمده، باید تلاش کرد دیوار بی اعتمادی را اگر نمی توانیم فرو بریزیم، حداقل کوتاه تر کنیم.

اقدامات آمریکا که سبب بی اعتمادی شده است

وی افزود: البته یک بار در زمان آقای هاشمی رفسنجانی قرار بود رابطه برقرار شود اما آنها نارو زدند و باعث ایجاد بی اعتمادی شد، این یکی از دلایل است و دلایل دیگری هم وجود دارد.

اعلمی بیان کرد: تمام سعی ما این است که در شرایط فعلی، تا آنجا که می توانیم این دیوار را کوتاه تر کنیم و جلو ضرر هایی که تا به امروز نصیب ما شده که به اعتقاد من ده ها میلیارد دلار است را بگیریم و فرصت هایی که الان داریم از دست می دهیم را بدست بیاوریم.

سیاستمدار اصلاح طلب افزود: اگر قرار است بگوییم آمریکا دشمن ماست، ما هم دشمن آمریکا هستیم، اگر مقصود از این حرف این است که دشمنی ها ادامه پیدا کند، بینی و بین الله این وسط ایران است که ضرر می کند.

قیاس ایران با ترکیه و دبی!

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: ما هستیم که بازار هایمان را از دست می دهیم، شما ایران را با ترکیه مقایسه کنید، موقعیت آنها در قبل از انقلاب قابل قیاس با ما نبود، اوایل انقلاب لیر ترکیه حدود هفت تومان بود و هفت تومان ما هم قیمت یک دلار بود.

وی خاطرنشان کرد: اما الان هر دلار سه هزار تومان است و ارزش پول ترکیه تقریبا با دلار برابری می کند، دبی در زمان انقلاب اندازه یکی از استانهای کوچک ما و کلا یک خیابان بود، اما الان دبی تبدیل به یک اروپا شده است.

اعلمی افزود: حداقل منفعت ارتباط با آمریکا این است که ما را از این حالت درجا زدن خارج می کند و این قدرت را به ما می دهد که به جای توطئه زدایی، برای رشد و توسعه کشورمان کار کنیم.

با ادامه روند فعلی از افغانستان هم عقب می افتیم

سیاستمدار اصلاح طلب اظهار کرد: اگر رویه فعلی ادامه پیدا کند، من به شما قول می دهم چند سال دیگر افغانستان هم از لحاظ رشد اقتصادی از ایران جلو می افتد.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم گفت: قانون اساسی ما اختیارات قوای سه گانه و اختیارات رهبری را مطرح کرده و مشروعیت رهبی هم ناشی از قانون اساسی است.

وی  با اشاره به اینکه وظیفه دولت و وزارت خارجه است که ببیند ارتباط با آمریکا به نفع کشور است یا نه، عنوان کرد: این که شما می گویید اعلان جنگ و صلح جزء اختیارات و وظایف رهبری است، بله اما کدام انسان عاقلی از این عبارت این را استدلال می کند که چون قانون اساسی در اصل 110 گفته که اعلان صلح و جنگ با رهبری است، پس برقراری ارتباط یا قطع رابطه هم با رهبری است؟

ارتباط با عراق با اذن مقام معظم رهبری یا بدون اذن ایشان

اعلمی افزود: مگر ما با عراق جنگ نکردیم؟ مگر ما صلح نکردیم؟ به دستور امام، اما آیا برقراری رابطه با عراق را رهبری گفتند؟ دولیت تصمیم گرفت با توجه به شرایط و با اختیاراتی که در ماده یک و دو قانون وزارت خارجه داشت، با عراق رابطه برقرار کند.

قدیری ابیانه درباره این بیان اعلمی گفت: یعنی بدون اجازه و اذن رهبری با عراق مذاکره انجام شد؟  

اعلمی گفت: شما این را بفرمایید که از کجای قانون آوردید که رابطه برقرار کردن یا قطع کردن با کشورها به صورت خاص در مورد آمریکا، در اختیار رهبری است؟

محمد حسن قدیری ابیانه در ارتباط با این سوال اعلمی، اظهار کرد: این موضوع فقط در مورد آمریکا نیست، ما هیچ زمانی در این سالها انگلستان را دوست خود ندانستیم اما تشخیص داده شد که منفعت رابطه بیشتر از ضرر آن است.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا افزود: در مورد اشغال سفارت انگلیس هم رهبری تشخیص دادند که باید تخلیه شود، ما تصمیم به قطع رابطه نگرفتیم، بلکه آنها سفارت را تعطیل کردند.

مقایسه پیام های دوستانه آمریکا با سلاح های شیمیایی این کشور

کارشناس ارشد روابط بین الملل افزود: این که پیام های آمریکا بوی دوستی می دهد، بوی جنگ نمی دهد، بله بوی جنگ نمی دهد، در جنگ هم سلاح های شیمیایی را معطر می کردند تا بوی آن را استشمام کنیم و شیمیایی شویم و حتی برعکس آن، به گاز بوی بد میزنند که اگر بوی بد آن احساس شد، سریع آن را ببندیم.

سیاستمدار برجسته کشور تصریح کرد: ما نباید گول ظاهر پیام ها را بخوریم، بلکه باید ببینیم عمق قضیه چیست، بله ایران در جنگ ضرر کرد، در موارد دیگری هم ضرر کرد، ما می توانستیم در جنگ ضرر نکنیم.

نویسنده کتاب "توهم نفتی، اقتصاد استراحتی"، گفت: منشا ضررهای ما اشغال لانه جاسوسی نبود و بعد از آن هم به قول شما هزار میلیارد دلار در جنگ ضرر کردیم، شما میتوانستید مچ دستتان را در جنگ ندهید، ما می توانستیم جنگ را یک هفته ای تمام کنیم.

با دادن خوزستان و استقلالمان به عراق جنگ را یک هفته ای تمام می کردیم

وی در رابطه با نحوه پایان جنگ خاطرنشان کرد: عراق می گفت خوزستان را می خواهیم، می گفتیم چه اشکالی دارد بفرمایید برای شما، می گفت می خواهم در تهران کنفرانس برگزار کنم، می گفتیم کنفرانس که اشکالی ندارد برگزار کنید، می گفت باید با من متحد شوید می گفتیم مشکلی ندارد ایران و عراق فقط در یک N و Q با هم متفاوت است خب اسم دو کشور می شد عیراق و جنگی صورت نمی گرفت.

قدیری ابیانه افزود: بله ما جانباز دادیم، شهید دادیم، بمباران شدیم، خسارت دادیم اما در مقابل تمام اینها، ما استقلال خود را حفظ کردیم.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا تاکید کرد: درست است که ما لانه جاسوسی را تسخیر کردیم، اما این منشا دشمنی آمریکا با ما نبود، او دنبال اشغال ایران و تجزیه ملت ایران بود، اسناد لانه جاسوسی موجود است مطالعه کنید.

منشا دشمنی آمریکا تسخیر لانه جاسوسی نیست

کارشناس ارشد روابط بین الملل اضافه کرد: مذاکرات مقامات ایران و آمریکا از 22 بهمن 57 تا 13 آبان را جمع بندی کنید و ببینید چه حرف های خوبی زده شده است، اما اسناد نشان می دهد که در همان زمان، آنها به دنبال توطئه علیه ایران بوده اند، اسناد این اقدامات آمریکا موجود است، باید این اسناد مطالعه شوند.

سیاستمدار برجسته کشور گفت: اگر آمریکا دست از دشمنی بردارد خیلی خوب و عالی است، اما اینها اگر است، شما ثابت کنید که آمریکا دست از دشمنی بر می دارد، الان هم آمریکایی ها با لحن مناسب مذاکره می کنند اما در کنار آن تحریم ها را تشدید می کنند و می گویند که تمام گزینه ها علیه ایران روی میز است.

نویسنده کتاب "توهم نفتی، اقتصاد استراحتی"، با تاکید بر اینکه نباید ضعف نشان دهیم، گفت: در صورت ضعف نشان دادن، می گویند اگر تحریمها اثر گذاشته و اینها پای میز مذاکره آمده اند، پس تحریم ها را بیشتر کنیم.

اگر فتنه 88 نبود تحریم های امروز هم نبود

وی تحریم ها را به صورت مستقیم با فتنه 88 مرتبط دانست و گفت: من به جرات به شما می گویم اگر فتنه 88 نبود، این تحریم ها هم وجود نداشت، اینها را ما باید بدانیم.

قدیری ابیانه افزود: آقای اعلمی می گویند مردم ما روی منابع نفتی زندگی می کنند اما با مشکل مواجه هستند، بله، اما درآمد نفتی ما در اوج خودش که در بودجه سال 91 اتفاق افتاد 61 هزار میلیارد تومان بود، وقتی این مبلغ را بر 75 میلیون نفر و بر 12 ماه تقسیم کنیم، مقدار نفر ماه تومان درآمد نفت به دست می آید، این درآمد برای هر نفر ماهیانه 67 هزار تومان است.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا تصریح کرد: می دانم که این را باور نمی کنید، من سال گذشته به همین آقای اعلمی این مبلغ را گفتم، ایشان گفتند منظورتان روزی 67 هزار تومان است؟ گفتم نه همان ماهی 67 هزار تومان منظورم بود.

اکبر اعلمی در پاسخ به اظهارات قدیری ابیانه گفت: صحبت های قدیری به ابتدای بحث بازگشت که می گویید آمریکا دست از دشمنی بردارد، سوال من این است که مگر ما دشمن آمریکا نیستیم؟

وی افزود: شما پرچم آمریکا را که نماد هویتی یک کشور است را آتش می زنید، از دیوار سفارت که حکم خانه آن کشور حساب می شود بدون اجازه بالا میروید، هر روز بلا استثنا در نمازهای یومیه و هر هفته در نمازهای جمعه، در مراسم های مختلف و از تریبون های مختلف مرگ بر آمریکا می گوییم.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم اضافه کرد: در از کشورها اقداماتی را علیه آمریکا انجام می دهیم، بعد انتظار دارید کشور مقابل مارا دوست تلقی کند و روابط دوستانه با ما برقرار کند؟ خب این مسلم است که هر کشوری که برای روابط دوستانه اقدام کند، باید شما هم از این اقدامات در مورد آن کشور دست بردارید.

آمریکایی ها پرچم ما را نمی سوزانند، قرآن را ما می سوزانند

این سیاستمدار و حقوقدان تصریح کرد: آیا در سالهای قبل هم به همین وسعت از ناحیه بعضی از سازمانها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی شاهد این همه هجمه علیه آمریکا بودید؟ اگر دشمنی بد است، خیلی خب ما هم باید دست از دشمنی برداریم، آیا ما که میگوییم مرگ بر آمریکا آنها هم مرگ بر ایران می گویند؟ آیا پرچم ایران را آتش می زنند؟

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال اعلمی، گفت: آنها قرآن ما را آتش می زنند.

اعلمی افزود: یک کشیش دیوانه ای در کشور پیدا می شود و قرآن را آتش می زند به پای آمریکا می گذاریم، این را خود آمریکا محکوم کرده است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم اضافه کرد: یا زنگی زنگی یا رومی رومی، اگر قرار است این اقدامات ادامه پیدا کند، که فبها، اما اگر قرار است این روابط به دوستی بیانجامد، باید زمینه های خصومت را در هر دو کشور را از بین ببریم، این مستلزم این است که عوامل ایجاد غیر اعتمادی را از بین ببریم.

 

۹۲/۰۸/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">