پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۵۲ ق.ظ

۰

نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با حضور صادق زیباکلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و محمد حسن قدیری ابیانه استاد دانشگاه و دکترای مدیریت استراتژیک برگزار شد.

به گزارش اهرنما به نقل ازخبرنگار مهر، محمد حسن قدیری ابیانه در این نشست در پاسخ به سوالات دانشجویان در مورد ارتباط با روسیه بیان داشت: ما با کشور روسیه رابطه برابر داریم. آنها را هم به آن معنا دوست خود نمی دانیم چون آنها هم به دنبال منافع خودشان هستند. در قطعنامه شورای امنیت علیه ما موضع گرفتند. در زمان جنگ نیز آنها همه جور سلاحی را به صدام دادند و حتی اجازه ندادند که سیم خاردار ما از خاکشان عبور کند و به دست ما برسد.

وی ادامه داد: ولی ما می سنجیم و می بینیم اگر مزایای رابطه با یک کشور بیشتر از معایب آن است انجام می دهیم. ارزیابی ما در مورد آمریکا این است که در شرایط کنونی رابطه با این کشور به نفع ما نیست و از موضع عزت و قدرت با این کشور رابطه برقرار نمی کنیم کما اینکه در مورد آفریقای جنوبی هم رابطه برقرار نکردیم. ما با اسرائیل رابطه برقرار نمی کنیم و این از موضع عزت است و نه از موضع ضعف یا استیصال.

وی در پاسخ به این سوال که ما به روسیه خزر را بخشیده ایم و به روسیه و چین باج می دهیم؟ گفت: چه کسی این موضوع را گفته است. جمع دانشجویی نباید همینطوری یک چیزی بگوید. کجا ما بخشیده ایم. کجا توافق کرده ایم؟ اگر شما باور کردید بدانید اشکال در کارتان است. یک رادیو و سایت ضد انقلاب خوانده اید گفته ایران بخشید. شما هم گفتید بخشید! کو سند این موضوع؟ کجا بخشی از وزارت خارجه رفته توافق کرده است؟ بعد ما کی به روسیه و چین باج دادیم. روسیه قرار بود به ما “اس ۳۰۰″ بفروشد نفروخت ، رفتیم شکایت کردیم چهار میلیارد دلار داریم خسارت می گیریم.

پاسخ قدیری ابیانه در مورد اینکه چرا موضوع هسته ای به رای گذاشته نمی شوند؟

قدیری ابیانه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با توجه به بیانات امام راحل که “میزان رای ملت است” چرا موضوع هسته ای به رای گذاشته نمی شوند؟ نیز گفت: آیا برای اینکه یک پزشک دارویی تجویز کند باید موضوع به رای گذاشته شود. یا برای دانستن یک مسئله شرعی به جای مراجعه به مراجع تقلید باید موضوع به رای گذاشته شود؟! میزان رای ملت است در انتخابات مصداق دارد و نه در این موضوعی که نیازمند نظر کارشناسان و خبرگان دارد. از طرف دیگر مگر رئیس جمهوری که در راس امور اجرایی است، نمایندگان مردم و وزرا که در موضوع هسته ای دخیل هستند با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب نمی شوند. مراقب باشید در قضیه میزان رای ملت است دچار اشتباه نشوید.

وی با اشاره به انجام نظرسنجی هایی در زمینه ارتباط با آمریکا در کشورمان گفت: من همانجا گفتم این نظرسنجی اشکال ندارد ولی برای دانستن نظر من نه برای اعمال آن. اگر نظر سنجی کردید مردم گفتند رابطه با آمریکا باید داشته باشیم آن وقت شما نمی توانید چانه زنی داشته باشید و اگر گفتند رابطه نداشته باشیم دیگر شما نمی توانید رابطه داشته باشید. این مسئولین هستند که باید ارزیابی کنند که در مقطع فعلی رابطه با آمریکا مناسب است یا نیست.

زیباکلام: موضوع هسته ای یک بهانه است

زیباکلام در این مناظره گفت: ما هم فکر می کنیم موضوع هسته ای یک بهانه است. اگر عقب نشینی کنیم بعد مسائل دیگری مانند حقوق بشر، مسئله عراق، حمایت از سوریه و حزب الله و … را مطرح می کنند.

این استاد دانشگاه به موضوع توافق هسته ای نیز اشاره کرد و بیان داشت: به نظر می رسد برای نخستین بار ما حاضر شدیم با قید “احتیاط” به غربی ها اعتماد کنیم و آنها نیز حاضر شدند با قید احتیاط به ما اعتماد کنند و توافق ژنو حاصل شد.

وی ادامه داد: هم در آن ور تندروها وجود دارند و هم در این ور. هم در آن طرف نتانیاهو و جمهوری خواه های تندرو وجود دارد و هم در این طرف جریاناتی وجود دارند که حیات سیاسی شان را در گرو آمریکا ستیزی می دانند .

وی ادامه داد: به عقیده من ژنو مصداق “جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است” بوده ولی من معتقدم که بعدها سوالات جدی و اساسی در خصوص هسته ای مطرح خواهد شد که ما چطور این همه هزینه را از منافع و سرمایه ملی مان فدای هسته ای کرده ایم. ما به ازای آن چه بوده است و چه می خواستیم به دست بیاوریم؟

وی عنوان کرد: در زمان اصلاحات تلاش زیادی صورت گرفت که هزینه هسته ای به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند. یعنی دو سال تعلیق داوطلبانه غنی سازی. سیاست اصلاح طلبان این بود که برنامه هسته ای ما را به طور کج دار و مریز به پیش برود. ولی آقای احمدی نژاد آمدند و این سیاست را خائنانه اعلام کردند و گفتند برنامه را با تمام نیرو و قوا به پیش می برند و ما این همه هزینه دادیم.

قدیری ابیانه: تاریخ را جابجا نکنیم

قدیری ابیانه در واکنش به این اظهارات زیباکلام پیرامون تعلیق داوطلبانه برنامه هسته ای عنوان کرد: اول اینکه آقای احمدی نژاد نبود که توافقات را بر هم زد و قبل از پایان دولت خاتمی تعلیق ها برطرف شد. همچنین زمانی که خاتمی نرم ترین کلمات را در مورد غرب به کار می برد و آنها را تمجید کرد و کوتاه آمد و حتی در شرایطی که آمریکایی ها می گفتند ما هیچ رشته مرتبطی با فیزیک هسته ای در دانشگاه هایمان هم نداشته باشیم همان زمان بود که ایران را در لیست شرارت قرار دادند. یادمان نرود و تاریخ را جابجا نکنیم.

شباهت غنی سازی با دوختن مانتو به روایت زیباکلام

زیبا کلام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من نمی خواهم جواب دکتر قدیری ابیانه را بدهم. چون فکر می کنم فایده ندارد، چون همه ما می دانیم دعوا سر چی هست و اصل موضوع اصرار بر آمریکا ستیزی است. وگرنه میلیاردها دلار خرج شده که ۵۰ میلیون تومان رادیودارو برای مصرف ۱۰ سال تهیه شود!

وی خطاب به حاضران ادامه داد: هر وقت شما برای خودتان مانتو و مقنعه دوختید و از نظر اقتصادی برایتان مقرون به صرفه بود هسته ای هم برای ما مقرون به صرفه است. آنچه که ما انجام می دهیم مثل این می ماند که خودمان برای خودمان لباس بدوزیم. چه هزینه و وقتی را باید صرف کنیم که می توانیم صرف چیزهای بهتر کنیم.

قدیری ابیانه در پاسخ به این موضع زیبا کلام گفت مانتو برای خود دوختن بهتر از برهنگی است.

زیباکلام با بیان اینکه ما به اندازه کافی برای بحث هسته ای هزینه پرداخته ایم، افزود: بحث در این زمینه اصلا تخصصی نیست. مردم با گوشت و پوست و خونشان دارند احساس می کنند چه هزینه ای را برای بحث هسته ای پرداخته اند و برای همین به نامزدی که اعتقاد داشت بحث هسته ای باید همچنان به پیش برود یعنی آقای دکتر جلیلی چهار میلیون بیشتر رای داده نشد در حالیکه معلوم بود که روحانی نمی خواهد به عنوان یک نامزد دیگر موضوع هسته ای را با آن هزینه وحشتناک به جلو ببرد.

وی عنوان کرد: ما این هسته ای را برای چه می خواهیم؟ اگر صنعت ساختمان و خودرو تعطیل شود دهها شغل و رشته دیگر گره خورده به این صنعت که تعطیل می شوند. ولی من یک سوال دارم اگر فردو و نطنز فردا بسته شود کدام صنایع هستند که می خوابند؟ هیچ صنعتی! فقط کسانی که در فردو و نطنز دارند کار می کنند بیکار می شوند!

قدیری ابیانه در واکنش به این اظهارات زیباکلام گفت: خود آقای ظریف اعلام کرده اند که در ژنو به آمریکایی ها گفته ایم که به آنها اعتماد نداریم بعد شما می گویید ما با قید احتیاط به آنها اعتماد کردیم. نه اینطور نیست. ما همچنان اعتماد نداریم.

قدیری ابیانه: به ایثارگری شهید شهریاری جسارت نکنید

وی همچنین با اشاره به اظهارات زیباکلام در مورد هزینه های صورت گرفته برای موضوع هسته ای نیز گفت: من به شما هزینه هایی را نشان می دهم که حتی یک بار آقای زیباکلام روی این هزینه ها اعتراضی کرده اند. ما روزانه معادل دو تن طلا یارانه برای سوخت می دهیم ولی من یک بار نشنیدم که بگوئید چرا این پولها را هدر می دهید و نمی آورید در بهداشت و درمان هزینه کنید. بند کردید به هزینه هسته ای که یک هزارم هزینه های یارانه سوخت نیست. خب البته این مواضعی است که در بی بی سی و رادیو آمریکا طنین می اندازد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه همین نیروگاه برق بوشهر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای ما صرفه جویی ارزی در پی دارد، عنوان کرد: خب اگر ما بخواهیم یک کارخانه بزنیم برق آن تامین نشود چگونه می توانیم صنعت را به پیش ببریم.

وی همچنین در واکنش به موضوع تعطیلی فردو عنوان کرد: فرق فردو با نیروگاه نطنز این است که در جایی قرار دارد که نمی توانند بمبارانش کنند. خب منطقی است که با توجه به تهدیدهای اسرائیل ما تاسیساتمان را ببریم در جایی که نتوانند بمبارانش کنند. شما چرا با تاسیس و راه اندازی مرکزی که قابل بمباران نباشد مخالفید. یعنی چی اگر نطنز تعطیل شود فقط آنها که آنجا کار می کنند بیکار می شوند. آقای زیباکلام اینقدر کاری که نیروهای فعال در نیروگاههای هسته ای انجام می دهند را زیر سوال نبرید و نگویید به دنبال اشتغال خودشان هستند. اقلا به ایثار شهید شهریاری ها جسارت نکنید.

قدیری ابیانه: اگر نامم “جان کری” بود زیباکلام همه حرفهای من را هم تایید می کرد

زیباکلام در بخشی از سخنان خود خطاب به “دکتر ورزی” داور برگزاری مناظره گفت: از الطاف خفیه خداوندی است که یک عمر “دکتر ورزی” به من می گفت که “زیباکلام تو چیکار کردی که آمریکا و انگلیس از تو طرفداری می کنند” این موضع چیه تو داری که از تو طرفداری می کند. حالا چرخ گشته و گشته و نوبت به من رسیده که به دکتر ورزی بگویم دکتر تو ماهیت سیاسی ات چیست که آخر عمری با نتانیاهو و جمهوری خواه ها هم پیمان شدید و در برابر توافق نامه ژنو قرار گرفته اید.

قدیری ابیانه در واکنش به این اظهارات زیباکلام عنوان کرد: علت حمایت رادیو آمریکا، بی بی سی و حتی به اعتقاد من رادیو اسرائیل از دکتر زیباکلام این است که هر چه آنها می گویند شما تکرار می کنید. چرا طرفداری نکنند. من هم اگر اسمم به جای “محمد حسن”،”جان” بود و فامیلی ام به جای “قدیری ابیانه” بود “کری” هرچه می گفتم ایشان تایید می کردند!

علت تاثیرگذاری تحریم ها به روایت قدیری ابیانه

قدیری ابیانه همچنین در پاسخ سوالی در زمینه اینکه رابطه با هر کشوری به معنی سلطه پذیری است؟ گفت: مقدمه پذیرش رابطه با یک کشور پذیرش سطه نیست با خیلی از کشورها رابطه داریم ولی سلطه ای در کار نیست. اصلا برخی کشورها در حدی نیستند که به ما سلطه داشتند باشند. ولی اگر روزی ما تصمیم بگیریم با آمریکا رابطه داشته باشیم و منافع این رابطه را بیشتر از مضرات آن بدانیم این رابطه از موضع عزت خواهد بود.

وی ادامه داد: اما الان تشخیص ما این است که در شرایط فعلی به نفع کشور ما نیست. این بر اساس شناخت ماهیت و نیاز آمریکا و وضعیت جهان است. اگر وضعیت را خوب تشخیص ندهیم اشتباه می کنیم. بله تحریم روی ما اثر گذاشته که این به خاطر ضعف خود ماست. اگر ما ساختار اقتصادمان و رفتار و سبک زندگی مان درست بود تحریم اینقدر نمی توانست تاثیر بگذارد.

قدیری ابیانه افزود: اگر قرار بود رابطه با آمریکا فقر را بزداید برای پاکستان و بنگلادش و مصر این کار را می کرد. پیشرفت کشورهای دیگر به خاطر رابطه با آمریکا نبوده است به خاطر قناعت شان در مصرف، ساعت مفید کاری، سبک درست زندگی و … بوده است. اگر قرار بود رابطه با آمریکا فقر را از بین ببرد آمریکا که با خودش رابطه دارد ۵۰ میلیون آدم زیر خط فقر نباید می داشت. پس دچار توهم نباشید.

زیباکلام: با رابطه با آمریکا ایران گلستان نمی شود

صادق زیباکلام در انتهای صحبت هاش یادآور شد: بنده هم معتقدم و چندین بار گفتم به هیچ وجه من الوجوه هیچ اصلاح طلبی، هیج دگراندیشی و هیچ اندیشمندی در جمهوری اسلامی ایران این نظر را مطلقا ندارد که اگر روابط ما با آمریکا خوب شود و سفارت آمریکا در خیابان آیت الله طالقانی تاسیس شود اینجا گلستان می شود. با رابطه با آمریکا یک کیلو به تولید گندم ما اضافه نمی شود،آلودگی هوای تهران بهتر نمی شود، بیمارستانهای ما از وضع گداخانه در نمی آید و به هیچ وجه هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی عنوان کرد: معتقدم راه حل برون رفت از مشکلات موجود در ویران کردن اقتصاد فاسد، نارکارآمد است و تا وقتی این اقتصاد دولتی وجود داشته باشد با آمریکا رابطه داشته باشیم یا نداشته باشیم هیچ اتفاقی در جامعه ایران رخ نمی دهد.

۹۲/۰۹/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">