پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۱ ب.ظ

۰

مناظره زیبا کلام و قدیری ابیانه پیرامون توافقات هسته ای ژنو و چشم انداز آنمناظره زیبا کلام و قدیری ابیانه پیرامون توافقات هسته ای ژنو و چشم انداز آن

مناطره صادق زیباکلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و محمد حسن قدیری ابیانه استاد دانشگاه و دکترای مدیریت استراتژیک با محوریت توافقات هسته ای ژنو و چشم انداز آن در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا  و به نقل از سایت اروم نیوز؛ متن مناظره به این شرح است:

قدیری ابیانه در این مناظره گفت: اگر می خواهیم هیات دیپلماتیک در مذاکرات بعدی  تقویت شود باید نیاز به ارز خارجی کاهش یابد و راهش کالای کشور تحریم کننده را تحریم کنیم و از خرید کالای خارجی به نفع کالای داخلی خود داری کنیم.

ما باید یک بسیجی در کشور ایجاد کنیم تا بطور کلی اقتصاد کشور را تغییر دهد.

اگر ما به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل می کردیم و وابستگی مان را از نفت کم می کردیم ان وقت ما می گفتیم که ما نفت به شما نمی فروشیم اما زمانی که امور جاری ما به نفت وابسته شد در آن صورت آنها هستند که می توانند حرف اول را بزنند.

واقعیت این که اقتصاد ما در کشور ضعیف است و این باعث شده که تحریم ها اثر خود را بگذارنند و این برمی گردد به ساختار و فرهنگ داخلی در کشور چون کمترین ساعت مفید کاری رو داره بیشترین تعطیلی در چنین شرایطی انتظار معجزه از هیات دیپلماتیک انتظار بی جایی است.

زیبا کلام: من نگاهم به مسله مذاکرات نگاه فرعی است و نکاه اصلی من پس از این مناظره و ستیز این است که مسله هسته ای با غربی ها چرا به وجو آمد؟ مگر ما چه کاری می خواستیم بکنیم.

یکسری مسائل ظرف سی چند سال گذشته مطرح شد که دلیل غلبه گفتمان استکبار ستیزی از ماهای آغازین روزهای انقلاب رخ داد و بلاگردان گفتمان ضدیت با غرب شد و نمی گذاشت ما درست و واقعبینانه این مسائل را دنبال کنیم ومتاسفانه هسته ای هم  گرفتار همین مصیبت شد.

هسته ای دمار از روزگار این مملکت درآورده آن زمان احمدی نژاد گفت که اگربه انرژی هسته ای دست یابیم 0 25 صنعت در ایران متولد می شه که دریغ از یکی از این صنعت ها.

حال کسی بگوید اگر هسته ای بخوابد چند نفر بیکار می شود چه صنایعی مرتبط به هسته ای است مشکل ما این است که باور کردیم باید هسته ای را جلو ببریم چون هسته ای نماد آمریکا ستیزی و غرب ستیزی است.

مهم نیست مفاد ژنو چیه شاید یکی از دستاورد های آن برای اولین بار طرح این سوال در جامعه باشد که هسته ای قرار است چه گلی بر سر این مملکت بزند.

قدیری ابیانه: در پاسخ شما که می گویید ما چه نیازی به هسته ای داریم باید بگوییم که در این صورت فرانسه 70 درصد برقش از انرژی هسته ای تامین می شود مگر کارخانه جات ما احتیاجی به نیروگاه ندارند هسته ای یکی از صنایع تولید انرژی برق است.

ما در جنگ که به دنبال هسته ای نبودیم ولی کل آمریکا و غرب همه پشت عراق ایستاده بودند و از آن حمایت می کردند.

اگر ما از تمام حقوق هسته ای مان نیز بگزریم چیزی از دشمنی آمریکا کم نخواهد شد.

نفت تمام شدنی است صالحی اعلام کرد نیروگاه هسته ای بوشهر سالی 800ملیون دلار صرفه جویی ارزی دارد چرا ما باید خود را از این دستاورد محروم کنیم مگر ما شهروند دست دو هستیم

زیبا کلام: مسئله اساسی و بنیادی این نیست که غرب می  خواهد جلو پیشرفت ما را بگیرد دلیل  غرب  این است که هر کشوری که بتواند ارورانیوم را 3 درصد غنی سازی کند حتی می تواند به غنی سازی 90 درصد هم برسد و این باعث می شود که آمریکا اعتماد نکند چون ساخت سلاح هسته ای نیز نیازمند به اورانیوم غنی سازی  80 یا 90 درصد است.

ومانیز داشتیم تکنیک ساخت بمب اتم را بدست می آوردیم.

از این گذشته اسرائیل تا به امروز هیچ کشوری را تهدید به نابودی نکرده اما در ایران از بچه آمادگی تا یک فرد بزرگ سال همه شعار مرگ بر آمریکا و اسراعیل را سر می دهند.

قدیری ابیانه: من تعجب می کنم که چگونه زیبا کلام معنی پرچم اسرائیل را نادیده گرفته و همان دو خط آبی را نشان مالکیت شان از نیل تا فرات می دانند.

چطور می گویید اینها قصد تجاوز ندارند مگر این ها نیستند که امروزه سلاح هاشون در سوریه است. بخش هایی از کشور مصر، اردن، سوریه و لبنان را اشغال کرده اند و فلسطین را از نقشه جهان حذف کرده اند. اینها اشکالی ندارد؟

وقتی آمریکا می گوید« ایرانی خوب ایرانی مرده است» جوابش مرگ برآمریکا است.

الان در معاهده ان پی تی همه کشورها حق برخورداری از تولید اورانیوم را دارند. اگر اسرائیل و آمریکا بمب هسته ای دارند پس ما هم این حق را داریم و اگر به دنبال بمب هسته ای نمی رویم دلیلش اعتقادات خودمان است.

ما کدام حرکت غیرقانونی را کرده ایم که آنها به ما اعتماد ندارند؟ و هنوز وجود همه گزینه ها را روی میز را مطرح می کنند مگر آنها گزینه نظامی را برداشته اند که ما هم مرگ برآمریکا نگوییم.

موضع ضد آمریکایی ما به خاطر دشمنی آمریکا است ما بعد از انقلاب این فرصت را به آمریکا دادیم تا گذشته را جبران کنند. در ابتدای انقلاب آمریکایی ها در ایران سفارت داشتند اما آنان چه استفاده ای از این موضوع کردند. در ابتدا به دنبال کودتا، تجزیه کشور و جعل سند بودند. در آمریکای لاتین معروف است که سوال می شود چرا در کشورهای آمریکای لاتین کودتا می شود ولی در ایالات متحده آمریکا نه؟ که به این سئوال پاسخ داده شده زیرا آمریکا در کشور خود سفارت ندارد، اگر داشت حتماً کودتا می شد.

از این گذشته ما فکر می کنیم که دولت باید هزینه های زندگی ما را تامین کند. این تصور غلطی است که استعمار به ما  الغاء نموده است. اگر تمام تحریم ها نیز برداشته شود و غرب حتی چیزی در مقابلش نخواهد با تنبلی اجتماعی که داریم وارد ریاضت اقتصادی خواهیم شد.

امروزه دانشجوی ما که خود راه حل مشکلات جامعه باید باشد خود به صورت مسئله تبدیل شده و یکی از انتقاداتی که به دانشگاه ها وارد است این است که اهداف چشم انداز ایران 1404 را در سر درب دانشکده ها نسب نکرده اند تا برای دانشجویان ایجاد انگیزه ای باشد برای رسیدن به آن چشم انذازه.

زیبا کلام: یکی از علل مشکلات اقتصادی ما این است که ما فکر می کنیم با شعار پوپولیستی و انقلابی می توان کشور را اداره کرد.

تا مادامی که اقتصاد فاسد ناکارآمد دولتی در ایران حاکم باشد وضع اقتصاد از این بهتر نخواهد شد.

خب زمانی که تمام اقتصاد دست دولت است خب کار راهم از دولت می خواهند.

یکی از دستاوردها یی که ژنو داشت این است که گنبد آمریکا ستیزی و غرب ستیزی ترک خورد و این دستاورد در ژنو زمانی رخ داد که وزیر امور خارجه ما با آمریکا پای توافقی را امضا کردند و پس از آن دست و روبوسی کردند .

۹۲/۰۹/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">