پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۲ ب.ظ

۲

این مناظره در روز 13 اذر ماه در دانشگاه دولتی ارومیه برگزار شد.

متن نسبتا کامل این مناظره و صوت آن به شرح زیر است:

قسمت اول صوت مناظره

قسمت دوم صوت مناظره

تصاویر مناظره

متن مکتوب مناظره به شرح زیر است:

مناظره زیباکلام با قدیری در ارومیه (تصاویر)

باسمه تعالی

مجری: یک راه حل جامعی قرار شد  تعریف شود در توافقات در بحث 6 ماه آینده، در این توافقات چه چیزی را بدست آوردیم و چه چیزی را از دست دادیم؟

قدیری ابیانه: ضمن عرض سلام  خدمت حضار محترم و تشکر از انجمن اسلامی دانشجویان که دعوت کردن و تشکر از دکتر زیبا کلام که موافقت کردند با هم برای چندمین بار مناظره  داشته باشیم و تبریک پیشاپیش به مناسبت روز دانشجو.

 اینکه ما چه چیزی را دادیم و چه چیزی را گرفتیم بستگی دارد به اینکه ما چه چیز مهمی و آنها چه چیزی مهمی داشتند؟ آنها چه  نقاط ضعفی و ما چه نقاط قوتی داشتیم؟ و یا اینکه آنها چه نقاط قوتی و ما چه نقاط ضعفی داشتیم؟ اگر در میز مذاکره موضع ما وام خواهی باشد می شود نقطه ضعف؛ اگر در طرف دیگر مذاکره وام دهی باشد میشود نقطه قوت. اگر ما توجه میکردیم به سخنان رهبری و تلاش می کردیم اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم آن وقت ما می توانستیم بگوییم ما نفت به شما نمی فروشیم، به عنوان یک موضع قدرت درمقابلشان و اگر خواستیم بفروشیم امتیاز می گرفتیم. ولی اقتصاد ما به فروش نفت وابسته شده  است. آنها هستند که میتوانند و می گویند شما را تحریم می کنیم  و نفت شما را نمی خریم. اینکه  هیئت مذاکره کننده چقدر توانایی و قدرت دارد خیلی مهم هست، باید ببینیم نقاط مثبت و امتیازاتی که در اختیارشان  گذاشتیم در مذاکره یا معامله  و بده و بستان چه بوده و در 6 ماه آینده چگونه خواهد بود؟  و اینکه آیا ما میخواهیم هیئت را تقویت کنیم و امتیازات بیشتری را بگیریم؟ و در این صورت میشود ارزیابی کرد بهترینش این است  که ما هرچه حقمان است را بگیریم و در مقابلش هیچ امتیازی ندهیم.

نفس این عمل که یک کشور در مقابل 6 کشور قدرتمند غربی قرار میگیرد صحنه زیبایی است.  و اگه ما کشور وابسته ای بودیم هیچ وقت چنین مذاکرات نمیتوانست شکل بگیرد و قطعا ما کشور قدرتمندی هستیم که برای همچین مذاکره ای میرویم و ما باید امتیازات را بررسی کنیم. ولی واقعیت این است که اقتصاد ما ضعیف است و اگرقوی عمل میکردیم تحریم نمی توانست کاری کند. نه تحریم بانکی و نه نفتی، و این برمیگردد به ساختار داخلی ایران و فرهنگ عمومی که باید بررسی کنیم؛ بحث تعطیلات که بیشترین تعطیلات مناسبتی را در دنیا داریم، ساعات کار مفید در ادارات خیلی کم است، بیشترین اسراف را داریم، از لحاظ تنبلی اجتماعی در سال 90 اول اعراب بودند، بعد آفریقایی ها و بعد ایرانیها  ولی در سال 91 ما آفریقاییها را پشت سرگذاشتیم، در چنین حالتی انتظار معجزه از هیئت مذاکره کننده بی جاست. تقویت نقاط قوت در مذاکرات بعدی ضروری است و باید در اهرم هایی که در دست ماست نقطه منفی نباشد و ما باید کالاهای کشورهای تحریم کننده را تحریم کنیم و باید اولویت را به کالاهای داخلی دهیم و به عنوان مقدمه باید کار جمعی انجام دهیم و ساختار اقتصادی کشور را اصلاح کنیم ودر مذاکرات پیش رو باید هیئت را حمایت و تقویت  کنیم.

سپس آقای زیبا کلام ضمن عرض سلام خدمت دانشجویان و مسئولین محترم دانشگاه و تشکر از انجمن اسلامی، در پاسخ سوال مجری فرمودند؛

اساسا نگاه به مسئله مذاکرات نگاه فردی هست وسوال بنیادی این است که منازعه و ستیزی که  در بحث هسته ای ما با اروپا و غربیها و آمریکا به وجود آمد، چرا به وجود آمد؟ مگر ما می خواستیم چه کاری انجام دهیم؟ این مسئله بنیادی است که باید در دانشگاه  به آن بپردازیم. یکسری مسائل 35 سال  در کشور مطرح میشود که به دلیل غلبه  گفتمان آمریکا ستیزی و غرب ستیزی در کشور( بعد ماههای نخسین انقلاب در آبان  58 اتفاق می افتد و بلاگردان و قربانی ضدیت با غرب میشود) نمی توانیم درست و واقع بینانه به  این مسائل نگاه کنیم و این مسئله هرچه هست می آید ودر جریان مبارزه  و ستیز با غرب قرار میگیرد. بنابراین جامعه نگاه نقادانه نمیتواند داشته باشد و صرفا مبارزه با آمریکا و آمریکا ستیزی میباشد. علی رغم  اینکه برخی از مسئولین  مخصوصا آقای هاشمی رفسنجانی متوجه شده بودند که این ستیزمارا به هیج جا نمیرساند و پیروزی در کار نیست، درگیر جنگ با آمریکا ستیزی و هسته ای شده وهمه ما پذیرفته ایم هسته ای  را که احمدی نژاد 84 گفت که هسته ای 250 صنعت برای ما می آورد و فلان کار را میکند واهمیت دارد و آنها  چون دشمن ما هستند نمیخواهند پیشرفت کنیم. اما ما میخواهیم ادامه دهیم ودر دهن آمریکا میزنیم و تحریم ها را از بین میبریم و از اینگونه ادبیات. هسته ای امان ملت را بریده و بلایی که آمریکا سرما آورده ما را هل داده به سمت هسته ای. اگر صنعت ساختمان متوقف شود، اگر صنعت  خودرو متوقف شود، کل کار متوفق میشود ولی اگرهسته ای تعطیل شود کدام کار متوقف میشود؟

مشکل بزرگ تر این است که ما باورکردیم باید هسته ای را جلو ببریم، چرا ؟ چون هسته ای را آمریکا ستیزی می دانیم. ما کاری با مواد توافق نامه نداریم، مهم این نیست که مواد توافق نامه چه بوده است، ما چه دادیم و چه گرفتیم، مهمترین دستاورد ژنو شاید این باشد که برای اولین بار میتونیم  از خودمان  از جامعه از دانشگاهیان بپرسیم  هسته ای قراره چی بکنه هسته ای قراراست چه گلی به سرما بزند؟!

قدیری ابیانه: مابه هسته ای چه نیازی داریم؟! مگر کارخانجات ما نیاز به نیروی برق ندارد؟ در پاسخ شما که می گویید ما چه نیازی به هسته ای داریم باید بگوییم که در این صورت فرانسه 70 درصد برقش از انرژی هسته ای تامین می شود مگر کارخانه جات ما احتیاجی به نیروگاه ندارند. انرژی هسته ای یکی از صنایع تولید انرژی برق است.

اگر برق قطع شود آیا میتوان فولاد ساختمان را تولید کرد؟ مشکل کارخانه های ما در حین تاسیس کارخانه کنارش این است که باید با هزینه گزاف برای تامین برق مورد نیاز خود نیروگاه  تاسیس کند. به عنوان مثال در صنایع آلومینیم اگر یک لحظه برق قطع شود آلومینیوم ذوب شده سرد میشود و کلا کارخانه از بین می رود. اگر برق را قبول داریم در پیشرفت صنعتی کشور،هسته ای برای بخش نیرو و صنعت مهم است. مشکل ما با آمریکا برسر انرژی هسته ای نیست، اصلا اینکه هسته ای مسئله ماست اشتباه است. من به شما عرض میکنم اگر از تمام حقوق هسته ای خود بگذریم چیزی ازدشمنی آمریکا با ما کم نخواهد شد. قذافی  چه کار کرد؟ قذافی آمد تمام تاسیسات هسته ای خود را جمع کرد سوار کشتی کرد فرستاد آمریکا، در آنجا پول  انبار داری هم میداد ولی توطئه علیه قذافی و لیبی تمام نشد.

ما صورت مسئله را نمی دانیم؛ نفت تمام شدنی هست  یه روزی ما باید چه کار کنیم؟ آقای صالحی اعلام کرد همین نیروگاه هسته ای  بوشهر سالی 800 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای ما دارد.  اورانیومش را داریم نیاز به توسعه اش هم داریم. وسعت ایران به اندازه نیمی از اروپاست، احتیاج به برق هم برای پیشرفت کشور هم داریم. البته فقط برق نیست چیزهای دیگه ای هم هست، مثل رادیو داروها و غیره . اینکه ما این مقدار برق را در نیروگاه هسته ای تولید بکنبم  یا تو نیروگاهی با سوخت فسیلی هزینه اش فرق می کند و بسیار کمتر است. چرا ما خودمون رو محدود کنیم  چرا آمریکا میگه انرژی هسته ای نداشته باشید؟ مگه ما شهروند درجه دومیم؟ مملکتی با چند هزار سال سابقه تمدنی و  1400 سال سابقه اسلامی. چرا ما باید خودمان را تحریم کنیم ؟ چرا آمریکا میگوید چرا هسته ای دارید؟ مگر اینها کی هستند که به ما بگویند نباید هسته ای داشته باشید و تعیین تکلیف کنند؟ مردم ما به اندازه آمریکایی ها و انگلیسی ها حق پیشرفت دارند. ما دارای الگوی اسلامی و فرهنگ متمدن هستیم واجازه نمی دهیم آقای بوش و اوباما برای ما تعیین تکلیف کنند.

 زیبا کلام: مسئله آمریکا ستیزی و غرب ستیزی  آن پاردایم اصلی گفتمان جمهوری اسلامی است و هسته ای،جنگ  و فتنه در زیر آن پاردایم قرار میگیرد. ایشون میان میگن آقای زیبا کلام آمریکا غلط میکنه به ما میگه هسته ای نداشته باشید تو دهنش میزنیم سوال اساسی این است که ما باید ببینیم هزینه سایت نطنز وفوردو و این اورا نیوم برای ملت چقدر خواهد بود؟ ما چرا به این مسائل نمیپردازیم؟ چون بحث آمریکا ستیزی هست ،رویکر احمدی نژاد در سال 84 در مورد تیم مذاکره کننده  گفت در دوردان اصلاحات  خیانت کردن و لطمه و بزرگ ترین دستاورد ژنو کشیده شدن این فرش قرمز بهره برداری  سیاسی پوپولیستی ازانرژی هسته ای از زیر پای خیلی  ها کشیده میشه . و برای اولین باربه یک سری سوال اساسی و بنیادی میرسیم؛ برقی که از بوشهر می آید چقدر هزینه دارد ؟ پول برق به این گرانی را از چه کسی میگیریم؟ از مصرف کننده و یا دولت؟ باید حساب کنیم، ایشون میگویند فرانسه 60 درصد هسته ای و آمریکا 1000 درصد هسته ای است! ولی آلمان و ژاپن هیچ وقت اینکاررا نکردند برای هسته ای، به خاطر خطرات هسته ای.

سال گذشته  چون ما بخش عمده ای از بودجه  را در شکم هسته ای ریختیم و کل بودجه  بهداشت وخدمات 14 هزار میلیارد تومان  بود ولی امسال 17 هزار میلیارد تومان است. حدود 15 و 20 درصد اضافه شده است و تورم  رسمی 30تا 40 درصد است که اگر رقم آقای احمدی نژاد را قبول کنیم و آخرین درصد تورم را 35 درصدبگیریم خودتان حساب کنید در بودجه بهداشت و درمان چقدر اضافه داشته ایم. در چشم انداز خدمات بهداشت و درمان نوشتند که 80 درصد باید دولت دهد و 20 درصد را مردم، اما الان برعکس شده است،80 درصد را شما میدهید  و 20درصد را دولت میدهد. سرانه بهداشت در جمهوری اسلامی ایران سال قبل 900 میلیون دلار بوده است. ولی شما سرانه بهداشتی کشورهایی مثل ترکیه و مالزی و سنگاپور و هنگ کنک راببینید، 3 تا 6  هزار دلار در سال سرانه بهداشت آنها است که میشود کمترینش 3  هزار دلار  برابر با 4 برابر که حاصل انرژی هسته ای است. در رتبه بندی بین المللی جایگاه ایران در بهداشت در 112 شدیم این کشور می خواهد برود با صنایع فلان با برق هسته ای مبارزه کند و این به وضعیت ما چه ربطی دارد آقای دکتر قدیری ابیانه؟

مشکل اساسی این است چرا آمریکاییها مخالف غنی سازی هستند؟ محل دعوای اساسی اینجاست. به خاطر علم و دانش و پیشرفت نیست. اگر شما بتوانید کارخانه اورانیوم را 3 درصد  غنی سازی کنید. آمریکا میتواند اورانیوم را تا 90درصد غنی سازی کند و برای ساخت سلاح هسته ای نیاز به اورانیوم 80 درصدی هست و آنها به ما اعتماد ندارند و قبل ژنو هم به ما اعتماد نداشتند و به مرحله ای رسیدیم که بارها گفتیم اسرائیل باید نابود شود، باید از صفحه زمین حذف شود و اینها شعار نیست. و عمل کردن در کمک به حزب الله، دادن موشک وتسهیلات و تهدید واقعی کردن؛ مشکل غربیها با ما اینها است. در ژنو غربیها تصور میکنند در ایران دولتی سرکار آمده شاید که بشود به او اطمینان کرد. در 6 ماه آینده ما چگونه بخورد خواهیم کرد؟ اسرائیل  تا به امروز به هیچ کشوری نگفته نابودش میکنیم. اما سوال اصلی اینست که ما هسته ای را برای چه میخواهیم؟

قدیری ابیانه: من تعجب  میکنیم از آقای زیبا کلام  که تجاوزات و تحریم های اسرائیل را نادیده میگیرند. دو خط آبی در پرچم اسرائیل وجود دارد که سمبل رودخانه های نیل و فرات است. یعنی که ما میخواهیم از نیل تا فرات را بگیریم و مال ما است  و شامل مکه و مدینه هم میشود. اینها نبودند به لبنان و فلسطین تجاوز کردند؟ اینا نبودند قدس را اشغال کردند؟ اینها نبودند به قبرس حمله کردند؟ مگراسرائیل ایران را تهدید نکرده است؟

آقای دکتر وقتی آمریکایی ها میگویند ایرانی خوب  ایرانی مرده است، جوابش مرگ بر آمریکاست.

وقتی آمریکایی ها می آیند و میگویند ایران حتی حق انرژی هسته ای را ندارد اما اسرائیل بمب هسته ای دارد و به او کمک هم میکنند؛ شما میگویید اینها غلط است؟ چه بگوییم؟ ما میدانیم سیاست شما چیست ؟ سیاست شما این است اگر آمریکا گفت فلان کار را کنید بگوییم چشم وهر چه شما بفرمایید ارباب. ما رابطه ارباب و رعیتی را قبول نداریم. آمریکا فقط میتواند در حوزه جغرافیایی خودش دخالت کند  وهیچ حقی نسبت به ایران ندارد ایران را ما ایرانی ها تصمیم میگریم  که چه بکنیم.

طبق درصد بودجه ای که گذاشته ایم ما داریم روزی 2 تن طلا یارانه  برای بنزین میدهیم. ما در همین صد روز اول دولت اقای روحانی به اندازه یک قرن طلا برای عرضه ارزان سوخت یارانه داده ایم. اگرقرارباشد به چیزی گیر دهید باید به این گیردهید نه هسته ای.

تحریم ها به خاطر هسته ای نیست این غفلت از صورت مسئله است. مگر زمان جنگ هسته ای داشتیم؟ الان آمدند نوشتند تحریم هایی که به خاطر هسته ای بود برداشته میشود و این تحریم ها را برای چیز دیگری می گذارند. امریکا کم کمک کرد به اسرائیل و به عراق در زمان جنگ ؟ در توافقات هم هست ما تحریم ها را به خاطر هسته ای برمی داریم. ژاپن تصمیم نگرفت که انرژی هسته ای را متوقف  کند. کجا  تصیم گرفت متوقف کند. یک تعطیلی موقت برای ارزیابی استحکام نیروگاه ها است، مگر میتواند بدون انرژی هسته ای کار کند؟ طبق معاهده ان پی تی همه ی کشورها حق تولید اورانیوم دارند. به ما میگویند انرژی هسته ای نداشته باشید ولی به اسرائیل کمک میکنند بمب هسته ای داشته باشد. فرماندهی نظامی آمریکا گفته است اگر اسرائیل به ایران حمله کند ما وظیفه مان مشخص است، از اسرائیل حمایت می کنیم. هر چند آمریکا خودش آغازکننده جنگ نباشد. وقتی آمریکا و فرانسه و اسرائیل تهدید میکند ایران را به بمب هسته و وقتی اوباما میگوید گزینه نظامی روی میز است؛ ما باید بر اساس حقوق بین المللی بمب هسته ای هم  داشته باشیم. ما اگر به دنبال بمب هسته ای نمی رویم به خاطر اعتقادات خودمان است. در قرآن می فرماید کشتن انسان بی گناه مثل کشتن تمام بشریت است. این بمب ها بین انسان باگناه بی گناه و بین انسان و حیوان و محیط زیست تفاوتی قائل نمیشوند. ما ان پی تی را امضا کرده ایم و پایش هم هستیم. ما چه کار کرده ایم که آنها به ما اعتماد ندارند؟! هنوز گزینه نظامی روی میز آنها هست. مگر آنها گزینه نظامی را برداشتند که ما مرگ بر آمریکا نگوییم؟ اگر غربی ها میگویند به ما اعتماد ندارند مگر ما به آنها اعتماد داریم؟!

سوال سوم مجری: مشکلاتی که در ایران داریم بحث ساختار اقتصادی ایران و به دلیل وابسته بودن شوک های ارزی است که به خاطر درآمد های نفت ایجاد می شود و کسری بودجه ای که ایجاد می شود از دو راه می شود حل کرد یا از طریق تسهیلات بانکی است و یا از طریق حساب های ذخیره ارزی که هر دوی این ها باعث افزایش نقدینگی یا تورم می شود در نتیجه تولیدات پایین می آید و سطح تولیدات و رکود نیز پیش می آید در نتیجه هر دو راه، یا به تورم منتهی می شود یا به رکود. نهایتاً سوالم را این طور بیان می کنم معظل اقتصاد ایران در داخل است یا به دلیل تحریم هاست؟

قدیری ابیانه: سوال خوبی است ما مگر قبل از تحریم ها مشکل تورم نداشته ایم ؟ مگر مشکل کاهش ارزش پول ملی نداشته ایم ؟ داشتیم، ولی این مدت شدتش بیشتر شده. من می گویم چرا ؟ شما فکر می کنید درآمد نفت ما در اوجش چقدر است؟ اگر دولت می آمد این پول را می داد به شما و میگفت خودت مشکل معیشت و مسکن و اشتغالت را حل کن سهم هر ایارنی از درآمد نفت ماهیانه چقدر می شد؟ در اوج در آمد نفتی که پیش بینی شده بود در سال 91 بالای 61 هزار میلیارد تومان داشته باشیم. یک ضرب و تقسیم ساده نشان می دهد که ماهی میشود نفری 67 هزار تومان . آقا نفت داریم نفت داریم ماهی 67 هزار تومان! با 67 هزار تومان می خواهیم خواسته هایمان برآورده شود ؟ کل بودجه عمومی دولت در سال 91 حدود نفری ماهی 182 هزار تومان پیش بینی شده بود که 115 هزار تومانش محقق شد. یعنی 67 هزار تومان کسری بودجه داشتیم که معادل پیش بینی درآمد نفتی بود. من می دانم شما این اعداد و ارقام را باور نمی کنید. چون همیشه عادت کردید که تصور غلط از درآمد نفت داشته باشید. چرا تحریم روی ما اثر زیاد گذاشت؟ من به شما میگویم به خاطر این که در فرهنگ کار دچار ایدز هستیم ؛ ایدز چیه ؟ گلوبول های سفید حال دفاع ندارند ، دشمن را نمی شناسند. لذا یک بیماری سرما خوردگی می تواند یک ایدزی را تضعیف کند و به مرگ منجر شود. دشمن و استعمار به ما گفت چون شما نفت دارید نیازی به کار ندارید و ما باور کردیم. فکر کردیم باید با نفت اداره شویم، با منابع عمومی اداره شویم، باید دولت زندگی ما را تامین کند. در ایران این یک باور عمومی هست که معیشت مسکن، اشتغال و درمان همه اش باید برعهده دولت باشد. قرآن نمی گوید وضعیت شما بهبود پیدا می کند اگر مدیران بهتری بیابید. می گوید اینکه سرنوشت قومی تغییر نمیکند الا اینکه قوم در نفسشان تغییرات ایجاد کنند مگرنه اینکه ما امام معصوم (علی) در راس حکومت داشتیم ، مردم به وظیفه خود عمل نکردند حکومت 5 ساله ساقط شد و نهج البلاغه پر از گلایه از مردم زمانه است.

من پیامم به شما دانشجوها این است که از وابستگی ذهنی به درآمد نفت و به واسطه تصور غلط از درآمد نفت به دولت مدیریت برای پیش برد کار خودتان بیرون بیایید. چه کار کنیم که 1404 محقق بشود؟ این بستگی دارد به تلاش شما، متاسفانه من ندیدم که مدیران محترم هیچ دانشگاهی را در ایران، که اهداف چشم انداز 1404 را در دانشگاه ها منعکس کنند. اهداف آینده و فردایشان را ترسیم کنند وهیچ تابلو ای زده باشند. مثلا در دانشکده کشاورزی زده باشه اهداف چشم انداز در سال 1404 چیست؟ 

ساختار اقتصادی و فرهنگ اقتصادی باید اصلاح شود واگرنه اگر آمریکا به جای تحریم کمک مالی هم کند مشکل ما حل نخواهد شد. باور کنید تا خود باور نباشیم نمی توانیم. اینطور نباشد که خودمان را دست کم بگیریم که هر چیزی که آمریکا گفته ما باید بگویم اطاعت اگر اطاعت را نگوییم ما دچار مشکل می شویم.

زیبا کلام: ببینید من کاری به فرضیه های دایی جان ناپلئونی و اینها ندارم آمریکایی ها به ما گفتند شما حق ندارید کار بکنید؟ انگلیسی ها گفتند مردم ایران حق ندارند کار کنند؟ استعمار به ما گفته است دیگران را باور کنیم و خودمان را باور نکنیم؟  نه آقا! گیرم که ایجور باشد. گیرم که آمریکایی ها به ما گفتند شما نباید کار کنید، گیرم هم که انگلیسی ها به ما گفته بودند نباید کار کنید، گیرم که روس ها و قوس ها و جن و پری  به ما گفته بودند که نباید کار کنیم. برادر من آقای دکتر قدیری ابیانه 35 سال است مملکت دست شماها است شما همچنان دارید این حرفارا میزنید. شما میگویید رضا شاه خبیث و استکبار و ایناها... دیگر الان سال 57 نیست یقه آمریکا را بگیرید به علت اینکه وضع اقتصادی ما نامطلوب است.  بله آقای دکتر قدیری ابیانه کاملاً درست گفتند وضع اقتصادی ما نامطلوب است حالا چه بر اساس آمار و ارقام های که بنده مثلا دارم یا آماری که دیروز روزنامه تهران امروز نوشته روزنامه امروز که دیگه اصلاح طلب نیست نوشته از سال 84 تا سال 91 در طی این مدت یک چیزی حدود نزدیک به 7میلیون نفر به سنی رسیدن که وارد بازار کار شدند مجموع شغلی که برای اینها در این مدت ایجاد شده یک چیزی در حدود 600 هزار تا بوده است.  ببینید یعنی خود همین عدد را شما نگاه کنید نشان می دهد که وضع اقتصادی ما چه فاجعه ای است. این رو هم آقای دکتر ابیانه درست میگویند اینطور نیست  که تحریم ها این وضعیت را به وجود آورده باشد، خیر تحریم ها خیلی وضع ما را بدتر و خراب تر کرده است، اما اینکه چرا وضع اقتصاد کلان ما اینگونه است؟  بنده معتقدم که ما فکر می کنیم با پوپولیست و شعار های انقلابی و پوک میشود اقتصاد یک مملکت را اداره و درست کرد. امروز ترکیه نه یک بشکه نفت دارد و نه یک  کپسول  گازمیدانید صادرات ترکیه چقدر است؟  صادرات ترکیه150 میلیارد دلار در سال است. این را ظرف سه دهه توانسته است بدست بیاورد. ما صادارتمان چقدراست ؟ اول اینکه صادرات  غیر نفتی بر حسب آماری که اخیرا آمده بیرون در این شش ماهه امسال، حدود 0 3 میلیارد دلار صادرات است که اگر در 6 ماهه دوم هم باشد میشود 60 میلیارد دلار ببینید ترکیه کجاست ما کجاییم!.  دوم اینکه این تازه تصویر نیست تصویر زمانی فاجعه میشود که بخش عمده ای از اون 60میلیارد یا 30 میلیارد که در  6 ماهه اول شده بخش عمده ایش پتروشیمی ملیان های گازی میدانید اینها یعنی چه؟ یعنی متصل به نفت و گاز  و این ماشین آلات نیست چیزایی هست که وابسته به نفت هست مالزی تو این سه دهه کجا بود و الان به کجا رسیده؟ برزیل در این سه دهه کجا بود و کجا رسیده؟ برزیل 24امین کشور قدرتمند جهان در زمان انقلاب ایران بود  ولی الان شده 7امین کشور قدرتمند اقتصاد جهان، آرژانتین هم همینطوروغیره. سوال آقای دکتر قدیری ابیانه اینها چه کار کردند؟ مثل شما از صبح تا شب شعار دادند؛ میزنیم، میبندیم، میکوبیم و داغون میکنیم و اینها. بزرگ ترین عاملی که جلوی برزیلی شدن ما را گرفته، جلوی ترکیه ای شدن ما را گرفته و جلوی آرژانتینی شدن ما را گرفته که ایران هم بتواند ظرف دو سه دهه رشد کند، این است برادران وخواهران. نه نفت که ایشون گفتند، نه اینکه ما ایرانیها تا لنگ ظهر میخوابیم و ترکیه ای ها صبح زود از خواب بیدار میشوند. این اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی و که مفاسد دولتی می باشد تا زمانی که این اقتصاد فاسد باشد، وضعیت همین است.  و آقای دکتر راست میگویند ما چه درآمد نفتی مان 100 میلیارد باشد که در دوران آقای احمدی نژاد بود، چه 30 میلیارد که دردوران اصلاحات بود و چه کمش که  در دوران سازندگی بود و چه کم ترش که در دوران جنگ بود همین ماجرا هست. برای اینکه من معتقدم به جای اینکه برویم دنبال ناکجا آباد برویم دنبال یوتوپیا  و دنبال سراپایی به اسم این الگو ایرانی و اسلامی و به جای اینکه ما 35 ساله داریم میریم دنبال این چیزا باید بریم غرورمون رو بزاریم زیر پا ببینیم ترک ها چیکار کردند؟ برزیلی ها چیکار کردن؟ چشم انداز ما از توافقات چه خواهد شد اینکه ما قدم اول را خوب برداشتیم یا نه؟ که این توافقات و چشم انداز چه خواهد بود؟

قدیری ابیانه: من تعجب میکنم  از جناب آقای دکتر زیبا کلام  که مشکل ما را در این نمی بیند که ما تا ظهر بخوابیم و کار نکنیم  که جای تعجب  و تاسف است. اما این که اقتصاد دولتی ما فساد آورده است؛ اصلا کار اقتصاد دولتی فساد آور هست و اقتصاد  بخش خصوصی هم فساد آور هست. اقتصاد کشاورزی از اول تا آخرش تا فروشش بخش خصوصی است و شما نمی توانید جعبه ی میوه ای پیدا کنید که زیرو رویش یکی باشد و این به فرهنگ کاری برمیگردد. ایشان میگویند غرورمان را زیر پا بگذاریم و ببینیم آنها چه کار کردند. من از جمله افرادیم که از اول انقلاب تو وزارتخارجه بودم و یکی از کارهایی که از اول انقلاب در سفارت خانه ها مامور بودند انجام دهند این است که ببینند دیگران چگونه پیشرفت کردند، اگه نقاطی هست که به درد کشورمان میخورد از آنها استفاده کنیم. من ترکیه رفتم کارهاشان را مطالعه کردم. یکی از تصمیماتی که آنجا گرفتند برای پیشرفتشان این بود که منابع مالی برای توسعه کسب کنند. بنزین لیتری 2 دلار و خورده ای میفروشند و ترکیه و فرانسه مالیاتی که از بنزین میگیرند از درآمد نفتی ما بیشتراست. و با تنبلی اجتماعی نمیشود پیشرفت کرد. 75 میلیون ایرانی بشینند فکر کنند دولت مردان همه کارها را انجام بدهند و معشیت و شغل را ازدولت بگیریم! این نمی شود و بزرگ ترین مشکل فرهنگی ما این است که به جای اینکه دانشجو و جوانان به فکر حل مشکلات کشور باشند منتظر شغل از دولت هستند! مشکل اقتصای ما مدیران دانشگاه ها هستند که سند چشم انداز را برای دانشجویان تبیین نمیکنند و بخشی هم شما دانشجویان هستید که کاری انجام نمی دهید.

زیبا کلام: برادر من تمام اقتصاد دست دولت است. مردم همه کار را از دولت میخواهند  و این چیزه بدیهی است ولی در کشورهای دیگر اینگونه نیست، مثل؛ ترکیه، ژاپن و فرانسه اینطور نیست هزاران شرکت وجود دارد ولی ما برای هرچه میرویم به سمت دولت چون حمل و نقل دست دولت است ،بنزین دست دولت است، گاز دست دولت است، همه چیز دست دولت است.. اما جمع بندی من؛ بزرگ ترین اتفاق ژنواینکه یک نقطه عطف تاریخی بود. و در آینده خواهند گفت تحولات قبل ژنو و بعد از ژنو و آن نقاط ریز که ما باید چه کار کنیم و آنها باید چه کار کنند، اهمیت ژنو به واسطه اینکه یک گنبدی دارد که گنبد غرب ستیزی و مرگ برآمریکاست که در ژنو ترک برداشته است و وزیر خارجه ایران و  وزیر خارجه آمریکا  توافق را امضا کردن بعد از توافقات با یکدیگر دست دادند و روبوسی کردن این مهم است.  به همین  علت دولت کیهان و اصولگرایان مجلس چطوری حمله میکنند و همه دلخورند از ژنو و در داخل مملکت و همواره معتقدن  که مرگ بر آمریکا و اسرائیل  باید بگیم اینا دلخورن چون میترسند  فرش از زیر پایشان سر بخورد و این ترک برداشتن گفتمان غرب ستیزی و آمریکا ستیزی بود که خیلی مهم بود

۹۲/۰۹/۱۵

نظرات  (۲)

دکتر چقدر با زیباکلام مناظره میکنی؟ اگر یک بار دیگه این کاررو انجام بدی میام سایتت رو هک میکنم.
این چه وضعیه. آدم قطه
پاسخ:
سلام.
دعوت می کنند و خیلی هم اصرار می کنند. دعوت کنندگان هم تشکل هایی مثل بسیج هستند. مناظره ها هم در دانشگاه های مختلف برگزار می شود. بنده لبیک می گویم.
ضمنا این مناظره ها فرصتی است برای مستمعین که نظرات مختلف را بشنوند بویژه برای آنانکه به هوای شنیدن نظرات مخالف نظام می آیند و گوش خود را برای شنیدن صداهای متفاوت بسته اند.
سایتمو هک نکنی ها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

آخرین قسمت های صحبت دکتر زیباکلام که :((برادر من تمام اقتصاد دست دولت است. مردم همه کار را از دولت میخواهند  و این چیزه بدیهی است ولی در کشورهای دیگر اینگونه نیست، مثل؛ ترکیه، ژاپن و فرانسه اینطور نیست هزاران شرکت وجود دارد ولی ما برای هرچه میرویم به سمت دولت چون حمل و نقل دست دولت است ،بنزین دست دولت است، گاز دست دولت است، همه چیز دست دولت است)) به نظرم  منطقی هست مثلا یه مهندس رشته نفت از دانشگاه چه طور میتونه تنهایی و بدون حمایت دولت کار کنه پدرش که چاه نفت نداره ..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">