پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۵۶ ق.ظ

۰

نگاه زیبا کلام ها به مقوله ولایت فقیه بسترسازی برای لائیسیته است

اینکه برخی افراد مباحثی انحرافی را در خصوص ولایت فقیه مطرح می کنند به این دلیل است که با اصل اسلام مشکل دارند و سعی می کنند تا با به حاشیه کشاندن دین در متن حکومت، زمینه را برای لائیسیته فراهم کنند.
خبرگزاری شاهد - در بخشی از مناظره اخیری که صادق زیبا کلام به دعوت هفته نامه آسمان داشت، رویکرد آقای هاشمی به مسئله ولایت فقیه از نگاه وی مورد توضیح و بررسی قرار گرفت. در این مناظره زیبا کلام مدعی شد که نگاه هاشمی به ولایت فقیه نه از حیث جانشینی امام معصوم بلکه صرفا بخاطر نیاز کنونی کشور و فقدان توسعه سیاسی می باشد. تهران پرس بمنظور واکاوی این موضوع گفتگویی با محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی داشت.
محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس عالی ساست خارجه و مدیر تاسیس انجمن نخبگان جهان اسلام عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که سابقه سفارت در مکزیک و استرالیا داشته است.

موضوعیت ولایت مطلقه در عموم کشورهای مستقل

قدیری ابیانه در ابتدا نسبت به موضوع گیری اخیر در قبال رویکردهای مطرح نسبت به ولایت فقیه گفت: البته آقای هاشمی پیشتر در مجلس موسسان قانون اساسی و خبرگان رهبری بر اصل ولایت فقیه تاکید داشتند، اما اینکه چه مقدار در عمل به این اعتقاد پایبندی نشان داده شده موضوع دیگری است. اصولا در هر کشور که داعیه استقلال دارد فردی وجود دارد که حرف آخر را بزند و این خود نوعی ولایت مطلقه است، در عین حال وجود دموکراسی و انتخابات آزاد ناقص اصل ضرورت ولایت مطلقه نیست. در برخی کشورها همچون آمریکا و یا فرانسه، رئیس جمهور، در برخی دیگر چون آلمان و یا هند، نخست وزیر و در برخی کشورها حکومت سلطنتی و یا حاکم نظامی این نقش را ایفا می کنند. البته بایستی در نظر داشت آنچه در ولایت مطلقه (و نه ولایت فقیه) مطرح است جنبه منطقی و مدیریتی این مدل است چرا که ساختار تصمیم گیری بر اساس اطلاعات در دسترس می باشد. در واقع بخشی از اطلاعات سری تنها در اختیار افراد معدودی می باشد و همین امر موجب می گردد تا در اینگونه کشورها، تصمیمات نهایی به افراد خاصی محول شود. بعنوان مثال در آمریکا رئیس جمهور به تشخیص خود و به استناد منافع ملی می تواند مصوبات کنگره را وتو کند. لذا ولایت مطلقه لازمه مدیریت کشور مستقل است مگر کشورهایی که فاقد این استقلالند مثل افغانستان که در اشغال آمریکاست.

تفاوتهای بنیادین ولایت فقیه با سایر شیوه های مدیریتی

وی ادامه داد: در نظامهای غیر اسلامی نماینده زر و زور مبنای حاکمیت قرار می گیرد حال آنکه در نظامی که بنا ست بر اساس اسلام و مبانی شریعت اداره شود باید کسی در راس امور قرار گیرد که یک اسلام شناس و یا فقیه باشد. از این رو ولایت مطلقه در ایران از نوع ولایت مطلقه فقیه می باشد. اینکه برخی افراد مباحثی انحرافی را در این بعد مطرح می کنند از آن خاطر است که با اصل اسلام مشکل دارند و سعی می کنند تا با به حاشیه کشاندن دین در متن حکومت، زمینه را برای لائیسیته فراهم کنند. بایستی دانست که صرف مسلمان بودن کافی نیست، باید مطابق با اسلام عمل کرد و لازمه اداره کشور بر اساس اسلام، اداره کشور بدست ولی فقیه است و بقول حضرت امام (ره)، ولی فقیه باید همان اختیاراتی را در حکومت داشته باشد که اگر امام معصوم و یا پیامبر حاکم بودند در اختیار ایشان بود.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: ولایت فقیه یک امر اسلامی، معقول، کارآمد و منطبق بر باورهای اسلامی است و از نشانه های کارآمدی این نظام، شکست تمامی قدرتها در سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است. در نظرگیری این مهم حائز اهمیت است که موفقیت نظام ولایی در هدایت صحیح امور توسط رهبری و از طرف دیگر مشارکت فعال مردم در تحقق اهداف نظام است؛ حال اگر کسی به اسلام یا نظام اسلامی و ولایت فقیه برخاسته از آن اعتقادی نداشته باشد اشکالی است که بر خود او وارد است.

بی اعتمادی مردم به احزاب وابسته به بیگانگان

قدیری ابیانه در پاسخ به سوال خبرنگار تهران پرس در مورد برخی اعلام نظرها مبنی بر استفاده کارکردی از ولایت فقیه تصریح کرد: اینکه بعضا در مورد عدم شکل گیری احزاب فراگیر مطالبی بیان می شود و یا چرایی این موضوع به ضعف عملکرد احزاب و عدم مشارکت مردم در احزاب بر می گردد که یکی از دلایل آن سابقه منفی است که برخی از احزاب از خود بجای گذاشته اند و اعتماد عمومی را از دست داده اند. وجود احزاب در صورت حرکت در مسیر ولایت و چارچوب قانون اساسی و به شرط در خطر نیفتادن منافع ملی و عدم وابستگی به بیگانگان می تواند مفید فایده واقع شود کما اینکه وجود حزبی مثل حزب موتلفه که دارای ریشه های مبارزاتی است باعث ایجاد روحیه حزبی و مشارکت سیاسی در کشور گردیده است. صرف داشتن حزب مهم نیست، بلکه مهم حرکت صحیح و در چارچوب اهداف نظام و ملت است. این مسئله در مورد رسانه نیز صدق می کند، داشتن مجلات، نشریات و روزنامه های متعدد بیانگر توسعه سیاسی نبوده و نیست. چه بسا رسانه هایی بوده اند که در جهت تخریب فرهنگ و استقلال گشور گام برداشته اند.
وی افزود: همواره ولی فقیه حامی شکل گیری احزاب سالم و توسعه سیاسی بوده منتهی بایستی ابتدا مفهوم توسعه را تشریح کرد. از نظر برخی افراد ملاک توسعه سیاسی تقلید و غربزدگی است. در جهان امروز مشاهده می کنیم که غرب در قالب آنچه ترویج توسعه سیاسی نامیده می شود درصدد فریب ملتها و سلطه بر منابع کشورهاست.
قدیری ابیانه در پایان تاکید کرد: متاسفانه امروز در سطح برخی صاحب نظران و در محفل های به اصطلاح روشنفکری می توان علائم از خود بیگانگی و خود کم بینی را مشاهده کرد. این دسته از افراد که گرایشات تسلیم گرایانه را در پیش گرفته اند از اینکه توسط رسانه های بیگانه مورد تمجید واقع شوند مورد شعف قرار می گیرند.
۹۲/۱۰/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">