پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹ ب.ظ

۲

کارشناس و پژوهشگر ارشد مسائل امور بین‌الملل گفت: با توقف تولید سوخت 20 درصد زیان قابل‌توجهی نصیب ایران نمی‌شود، اما در مقابل این متوقف‌سازی غرب ناچار شده که امتیازاتی به ایران بدهد.

محمدحسن قدیری ابیانه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون مسائل توافقنامه اخیر انرژی هسته‌ای کشور در ژنو، اظهار کرد: ایران در گام نخست توافق‌نامه ژنو، غنی‌سازی سوخت 20 درصد در نطنز و فردو را به طور کامل متوقف کرد و اتحادیه‌ اروپا و آمریکا در پاسخ به این عمل بخشی از تحریم‌های ضدایرانی را به حالت تعلیق در آوردند.

وی افزود: توافق به عمل‌آمده بین ایران و 1+5 به گونه‌ای است که اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند کل توافق‌نامه منتفی و ایران همچنان می‌تواند غنی‌سازی 20 درصد و بیشتر را ادامه دهد.

کارشناس مسائل راهبُردی با بیان اینکه ایران در ابتدا قصد غنی‌سازی سوخت 20 درصد را نداشت، ادامه داد: ایران در نظر داشت جهت خرید صفحات سوخت 20 درصدی برای راکتور تحقیقاتی که برای تولید رادیو دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت از کشورهای غربی سوخت تهیه کند.

وی با بیان اینکه رادیو داروها برای تشخیص و درمان نزدیک به یک میلیون ایرانی کاربرد دارند، تاکید کرد: این داروها بسیار گران‌قیمت‌اند، اما دانشمندان ایرانی توانستند آن‌ها را با نازل‌ترین قیمت تولید و روانه بازار مصرف کنند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه در گذشته ایران نیاز خود را از طریق خرید این صفحات سوخت از کشورهای غربی تأمین می‌کرد، تصریح کرد: بعضی‌ها با این تصور که ایران به دلیل نداشتن فنّاوری بالا امکان تولید صفحات سوخت 20 درصد را ندارد، تلاش کردند سلامت یک میلیون ایرانی را به خطر بیندازند و خواسته‌های خود را بر ملت ایران تحمیل کنند، اما ایران تسلیم این خواسته‌های نابه‌حق غرب نشد و خود اقدام به تولید صفحات سوخت 20 درصد کرد.

وی با بیان اینکه ایران نیاز چند سال آینده خود را در تولید صفحات سوخت 20 درصد تأمین کرده است، خاطرنشان کرد: تولید بیشتر صفحات سوخت می‌توانست برای فروش این محصول به خارج از کشور زیر نظر آژانس سازمان انرژی اتمی کاربرد داشته باشد.

وی گفت: با توقف تولید سوخت 20 درصد زیان قابل‌توجهی نصیب ایران نمی‌شود، اما در مقابل این متوقف‌سازی غرب ناچار شده که امتیازاتی به ایران بدهد.

کارشناس و پژوهشگر ارشد امور بین‌الملل ادامه داد: غربی‌ها تعهد کردند که مقداری از ارزی که به‌صورت غیرقانونی بلوکه کرده‌اند را آزاد و تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب نکنند، ضمن اینکه اتحادیه اروپا متعهد شده است که بخشی از تحریم را تعلیق کند.

وی افزود: در واقعیت بسیاری از کشورها تحت‌فشار آمریکا و علیرغم میل باطنی‌شان ناچار به پیروی از تحریم‌ها علیه ایران شده بودند که خسارت قابل‌توجهی در شرایط کنونی اقتصاد جهانی متحمل شدند.

کارشناس مسائل راهبُردی متذکر شد: این فشارها برای کشورهای غربی بسیار سنگین بوده و به دنبال فرصت و بهانه‌ای برای تعلیق تحریم‌ها بودند و رقابتشان برای بازپس‌گیری بازاری بود که ازدست‌داده بودند، و این مصداقی برای نارضایتی آنها از این شرایط است.

وی ابراز کرد: شرکت‌هایی مثل پژو فرانسه و شرکت‌های دیگری نیز مایل به حضور در بازار ایران هستند، البته باید دید این حضور چقدر به نفع ایران است.

قدیری ابیانه با بیان اینکه شرکت پژو فرانسه از حضور در بازار ایران سود می‌برد به‌نحوی‌ که با تحمیل تحریم‌ها به شرکت پژو، چند هزار نفر از کارکنان آن از کار اخراج شدند، اظهار کرد: در مذاکرات آینده غرب نیز همه تلاش خود را خواهند کرد تا تمام خواسته‌های خود را به ایران تحمیل کنند.

وی با اشاره به مذاکرات آینده، تصریح کرد: میزان موفقیت هر دو طرف به گزینه‌های روی میز هر دو طرف بستگی دارد و نیاز ایران به ارز خارجی از گزینه‌هایی است که به نفع 5+1 تمام می‌شود و هر چقدر بتوانیم نیاز ایران را به ارز خارجی کم کنیم به هیئت مذاکره کننده بیشتر کمک کرده‌ایم.

کارشناس و پژوهشگر ارشد امور بین‌الملل گفت: اگر مردم ایران متعهد شوند حتی‌المقدور از خرید کالای خارجی اجتناب کنند، نیاز ایران به ارز خارجی کاهش‌یافته و موقعیت اقتصادی ایران در منطقه تثبیت می‌شود.

 

۹۲/۱۱/۰۱

نظرات  (۲)

قابل توجه ::

اظهارت اقای کوهن در  سنا :::

------------------------------------------------------

متن توضیحات کوهن در کمیته بانکی سنای امریکاست:

۱- اساسا شرکت کشتیرانی و نفتکش و شرکت هواپیمائی هما و ماهان که مهمترین ناوگان حمل و نقل کشور می باشند همچنان در لیست تحریمها باقی می مانند و هیچ تحریمی در خصوص آنها کاهش نمی یابد. بنابر این تعلیق تحریم بیمه، حمل و نقل و خدمات پرواز صرفا یک عنوان است و تاثیر عملی بر بخش حمل و نقل ایران ندارد.

۲- اساسا هیچ یک از بانکهای ایران از تحریمها خارج نشده و نمی شوند.

۳- تحریمهای اساسی یعنی تحریمهای نفتی و بانکی به قوت خود باقیست و هیچ تغییری نمی‌کند.

۴- وضع موجود فروش نفت ایران که موجب کسری بودجه و فشار به دولتمردان شده بدون هیچگونه افزایشی در درآمدهای کشور باقی می ماند.

۵- تحریم پتروشیمی به دلیل عدم امکان نظارت و اجرا، هیچگاه نتوانسته مانعی برای تجارت در این رابطه شود. ضمن اینکه اولا به دلیل تولید بنزین از پتروشیمی‌ها (ناشی از تحریم بنزین) و ثانیا نگاه بلندمدت خریداران محصولات پتروشیمی، تعلیق تحریم پتروشیمی نمی‌تواند منابع ارزی چشمگیری برای ایران داشته باشد.

۶- تحریم طلا به دلیل امکان حمل چمدانی، هیچگاه نتوانسته مانع دستیابی ایران شود. ضمن اینکه منظور ما از تعلیق تحریم طلا، اجازه به ایران برای مصرف کردن بخشی از همان ۴.۲ میلیارد دلار وجوه نفت در شش ماه آینده جهت خرید طلاست. با توجه به نیاز ایران به مصرف این وجوه جهت خرید دارو و کالاهای اساسی، عملا خرید طلا به صرفه نیست و عملی نمی‌شود.

۷- اساسا تحریمی به نام تحریم خودروسازی علیه ایران اعمال نشده است؛ بلکه بر اساس دستور ۱۳۶۴۵ اوباما قرار بود خودروسازی ایران از اول جولای ۲۰۱۳ (دولت یازدهم) در لیست تحریمها قرار بگیرد که این اتفاق تاکنون عملی نشده است. مشکلات صنعت خودروسازی ایران ناشی از ضعف مدیریت و ساختارهای اقتصادی داخلی این کشور است و ارتباطی با تحریمها ندارد. اگر ایران بخواهد صنعت خودروی خود را احیا کند باید از همان مبلغ مجاز (۴.۲ میلیارد دلار) قطعات خریداری کند که باز در برابر نیازهای اساسی دیگرش به صرفه نیست و عملی نمی‌شود.

۸- آزاد شدن وجوه ایران نه به معنای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در آمریکا و اروپا بلکه به معنای اجازه به ایران برای استفاده از ۴.۲ میلیارد دلار از وجوه نفتش در بانکهای آسیایی جهت خرید کالا از این کشورها یا خرید دارو و مواد غذائی از کشورهای ثالث است. با توجه به مستثنی بودن دارو و مواد غذائی از تحریم‌ها و مستثنی بودن خرید کالا از کشورهای خریدار نفت، در واقع همین وضعیت موجود در قالب آمار و عدد به عنوان یک امتیاز به ایران ارائه شده است و اساسا امتیاز محسوب نمی‌شود.
۹- مطمئن باشید (خطاب به اعضای کنگره) در پایان ۶ ماه زمان توافق ژنو، وضع اقتصادی ایران به مراتب از وضع موجود بدتر خواهد بود.


۱0- ما (مرکز مدیریت تحریمها) اجازه نمی‌دهیم ایران از فضای روانی کاهش تحریمها بهره‌برداری کند. به همه بانکها و بنگاههای اقتصادی پیغام داده‌ایم که تحریمها در مدت ۶ ماه توافق پابرجاست و هیچ حرکت جدیدی در روابط با ایران نباید بدون اجازه ما انجام شود.

اظهارات عالی ترین مقام مدیریت تحریمهای ایران در آمریکا حکایت از دست نخورده ماندن ساختار اصلی تحریم ها علیه ملت ایران دارد. در واقع آنچه در توافق ژنو رخ داد، اعطای بزرگترین امتیازهای ممکن از سوی ایران در برابر حفظ وضع موجود تحریمها و نه کاهش تحریمهاست. شاید عبارت دقیقتر آن باشد که  طرف غربی بدون دادن هیچ امتیازی، به معنای حقیقی «روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است!».

با سلام این نظر شما ما را امیدوار کرد .خودتان را از تند روها جدا کردید .
پاسخ:
اظهارات بنده در مورد سوخت ۲۰  ددرصد به معنی تایید سایر بندهای توافقنامه نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">