پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۰۶ ب.ظ

۰

صبح قزوین : همه نشانه‌ها در فضای کنفرانس ژنو 2 نشان می‌دهد که خروجی مطلوبی برای راه حل سوریه نخواهد داشت زیرا آمریکا بر مصوبات ژنو 1 درباره سوریه تأکید دارد. بر اساس این نگاه ژنو 2 باید منتهی به ایجاد دولت انتقالی شود؛ نگاهی که حتی آمریکایی‌ها و شرکایش نیز می‌دانند غیر قابل اجرا است.

به گزارش صبح قزوین، عرصه ارز اندام سیاسی و حضور قدرت های مختلف در سوریه صحنه بروز اختلافات و ناهنجاری های بسیاری شده است که هیچ یک از این قدرت ها، درصدد چاره جویی برای حل این مشکلات نیستند .
در حالی که دولت سوریه به رهبری بشار اسد، درگیر دست و پنجه نرم کردن با نیروهای تروریسم سازمان یافته ای است که از خارج کشور تطمیع می شوند، فضای عمومی کشور دستخوش تغییرات نابهنگامی است که با جنگ و کشتار مردم بی گناه، برای ایجاد تحول در ساختار سیاسی و حکومتی این کشور تلاش می کند.
پیش از این، سوریه به دلیل اقلیم خاص جغرافیایی و سیاسی و عدم وابستگی به دول شرق و غرب همواره عامل ثبات در منطقه محسوب می‌شده و مورد توجه طرف‌های منطقه ای و بین المللی بوده است.
اما نکته مهمی‌که نباید فراموش شود این است که تحولات در سوریه بخشی از جریان تحولات در منطقه و موج بیداری مردمی ‌است که از شمال آفریقا شروع شد و خواسته یا ناخواسته به سوریه هم رسید.
اما در رابطه با مواضع جمهوری اسلامی‌ایران در ارتباط با تحولات سوریه باید گفت که تا قبل از تحولات مربوط به سوریه، آن چه در تحولات شمال افریقا به ویژه در تونس و مصر و لیبی و بعد هم در یمن و بحرین اتفاق می‌افتاد به سود دیدگاه جمهوری اسلامی ‌پیش می‌رفت و خیزش‌ها همواره به فال نیک گرفته می‌شد. اما با ورود تحولات مردمی‌به سوریه، به نظر می‌رسد مهره‌های شطرنج به هم خورده است.

 

الجیش السوری یبدأ عملیة عاصفة الشمال فی حلب
سوریه به جز روابط دو جانبه استراتژیک با جمهوری اسلامی‌ایران، سال‌های زیادی نقش دروازه ورود ایران به جهان عرب را هم به عهده داشته است. ایران در مسئله سوریه بحث معادلات منطقه ای را در محورهای لبنان، حزب الله، فلسطینی‌ها، حماس و … مورد توجه قرار می‌دهد. تحولات سوریه می‌تواند همه این محورها را تحت تاثیر خود قرار دهد و قدرت مانور سیاسی محورهای مختلف مقاومت را کاهش دهد.
به اعتقاد بسیاری برگزاری کنفرانس بدون حضور ایران به مثابه برگزاری رویدادی بین‌المللی بدون طعم است. عدم مشارکت ایران در نگاه بسیاری از خبرنگاران معنایش این است که شکست کنفرانس از پیش رقم خورده است. شاید به همین دلیل بود که سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه از بازپس‌گیری دعوت ایران از سوی دبیرکل سازمان ملل به عنوان اشتباهی بسیار بزرگ یاد کرد؛ چرا که او بیش از همه می‌داند نقش ایران در میان ۳۰ کشور دعوت شده در تحولات سوریه حداقل از ۲۵ کشور شرکت‌کننده در این کنفرانس بسیار قوی‌تر است.

173180_183
همه نشانه‌ها در فضای کنفرانس ژنو ۲ نشان می‌دهد که خروجی مطلوبی برای راه حل سوریه نخواهد داشت زیرا آمریکا بر مصوبات ژنو ۱ درباره سوریه تأکید دارد. بر اساس این نگاه ژنو ۲ باید منتهی به ایجاد دولت انتقالی شود؛ نگاهی که حتی آمریکایی‌ها و شرکایش نیز می‌دانند غیر قابل اجرا است.
از زمان ژنو ۱ تا کنون همه اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و هم‌چنین اوضاع سوریه تغییر یافته است. در حقیقت از آن روز تاکنون هویدا شده است که میدان‌دار نبردهای شبه‌نظامیان مسلح در سوریه که علیه نظام در جنگ هستند، همان‌هایی هستند که در تعریف آمریکا تروریست هستند.
آمریکا و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌دانند که سقوط نظام در دمشق به منزله رها کردن افسار تروریسم در خاورمیانه و انتقال آن به دیگر کشورها و از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. بنا بر این منوط کردن ژنو ۲ به ژنو ۱ مثل تعلیق به محال است.
این در حالی است که نظام سوریه نشان داده است اکنون به مراتب قوی‌تر از زمان برگزاری ژنو ۱ است. اگر آمریکا و مخالفان نظام سوریه در ژنو ۲ به دنبال دولت انتقالی و حذف نظام سیاسی کنونی هستند، معنایش این است که تلاش بیهوده‌ای را آغاز کرده‌اند و راه حل ها را همچنان به سوی گسترش جنگ در سوریه سوق می دهند.

قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک در رابطه با برگزاری کنفرانس “ژنو۲″ و چگونگی حضور ایران در این نشست، در گفتگو با صبح قزوین گفت: حضور ایران در این برهه می تواند کمک ویژه ای به مردم سوریه باشد تا بتواند هویت تروریست ها و حامیان آنها را برای جهانیان افشا کند.
وی افزود: البته برگزار کنندگان ژنو ۲ به دنبال حل بحران سوریه نیستند و با دخالت های ضد انسانی خود نقاب حمایت از مردم سوریه را زده اند؛ به همین دلیل هم بر عدم حضور ایران در این نشست اصرار دارند.

A0697232سفیر سابق ایران در ایتالیا در رابطه با تصمیم بانکی مون مبنی بر پس گرفتن دعوت از ایران اظهار کرد: بانکی مون شخصیت مستقلی ندارد زیرا با وجود تشخیص ضرورت حضور ایران در این نشست، نتوانست در مقابل فشار آمریکا و غرب ایستادگی کند. وی با اشاره به مواضع ایران در برابر سوریه اظهار کرد: ما ایرانی ها معتقدیم که سرنوشت کشور سوریه را باید مردم این کشور تعیین کنند و این امر مطابق با معیارهای دموکراسی است اما غربی ها مایلند نظرات خود را به مردم این کشور تحمیل کنند . قدیری ابیانه ادامه داد: غربی ها با برگزاری انتخابات آزاد در سوریه مخالفند و از طرح چنین پیشنهاداتی در “ژنو ۲″ واهمه دارند زیرا می دانند در صورت برگزاری انتخابات، بشار اسد با رای قاطع ۷۵ درصد، انتخاب مردم خواهد بود. وی تاکید کرد: کنفرانس ژنو نمی تواند سرنوشت کشور سوریه را تعیین کند بلکه وضعیت ارتش و نبرد آن با تروریست هاست که پایان کار را رقم خواهد زد. چنانچه اجلاس ژنو ۲ که در جریان است مصوباتی کلی همچون ژنو ۱ داشته باشد، به نظر می رسد هیچ قدرت و اراده ائی برای اجرای آن مصوبات احتمالی در آینده وجود نخواهد داشت.

479013_923

جای شک نیست که وضعیت اسفبار سوریه و مردم آن که بهای جنگ نیابتی داخلی را باید بپردازند متوجه دولت آمریکاست. این دولت در پرتو سیاست بهم زدن توازن منطقه ای به نفع رژیم صهیونیستی و مدیریت خیزش و حرکت ازادیخواهانه مردم منطقه از طریق همپیمانان منطقه ائی اش همچون عربستان، ترکیه و قطر زیر ساختهای سوریه را نابود کرده است بطوریکه طبق آمارهای سازمان ملل سوریه با رشد پنج درصدی مدت سی سال نیاز دارد تا به وضعیت قبل از این درگیریها برسد.
در پرتو سیاست غلط آمریکا و همپیمانانش بخوبی آشکار شده که نتیجه حمایت آنان از راه اندازی جنگهای نیابتی رشد افراطی گرائی در جهان است که در پرتو از بین بردن قدرت دولت سوریه در منطقه در حال شکل گیری است.

حجت الاسلام حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس، در مصاحبه با صبح قزوین، با اشاره به عدم شرکت تیم مذاکره کننده ایران در کنفرانس ژنو اعلام کرد: خیلی خوب شد که تیم ما نتوانست در این نشست شرکت کند زیرا حامیان تروریست های سوری اکثریت قریب به اتفاق اعضای این گروه را تشکیل می دهند اما در مقابل ایران، سوریه و نهایتا روسیه در اقلیت قرار دارند. اگر رای گیری شود به نفع گروه اکثریت است و گروه دیگر باید به خواسته های آنها گردن بنهد.
وی افزود: از بعد دیگر ما اطمینان نداشتیم که آیا آقای ظریف توان ایستادن در مقابل آمریکاییها را دارد یا خیر. بر این اساس عدم حضور ایران باعث خوشحالی بسیاری از دوستان شد و در مجموع غیبت ایران در این نشست هم به نفع ایران است و هم سوریه.

20130504092123cb-IMG_2631
حسینی در رابطه با ارزیابی روند مذاکرات اظهار کرد: این نوع مذاکرات هرگز به نتیجه نمی رسد زیرا آنها بنا دارند خلاف قانون بین المللی که خودشان در دنیا به ثبت رسانده اند عمل کنند. آنها به دموکراسی کذایی که شعار خودشان است اعتقادی ندارند.
وی تشریح کرد: دموکراسی یعنی اینکه مردم حق دارند انتخاب خود را در جهت مصالح حاکمیت انجام دهند. ذیل این تعریف سوریه هم حق دارد انتخابات آزاد برگزار کند و طی آن حاکم خود را انتخاب کند. علت مخالفت غربی ها با برگزاری این انتخابات این است که اطمینان دارند بشار اسد پیروز خواهد شد و اگر احتمال می دادند کسی غیر از بشار اسد رای می آورد موافقت می کردند.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: نکته جالب اینجاست که عربستان به عنوان حامی تروریست ها در این نشست شرکت می کند اما ایران که نقش ثبات در منطقه را دارد و حضورش تاثیر گذار است، حق حضور در این نشست را ندارد.
وی با پیش بینی وضعیت آتی سوریه اذعان کرد: آینده سوریه با وجود مشکلاتی که دارد خوب است و اگر آمریکایی ها و غربی ها در مسائل داخلی این کشور دخالت نکنند، ارتش از پس معارضان تروریست برخواهد آمد.
حسینی در رابطه با تغییر موضع ناگهانی بانکی مون در دعوت از ایران گفت: بانکی مون، پذیرش مفاد “ژنو۱″ را شرط شرکت در “ژنو۲″ اعلام کرده بود و گویا وزیر امور خارجه در تماس تلفنی خود ” ژنو۱″ را پذیرفته بود و این مهم زمینه ساز دعوت از او در ” ژنو۲″ شد اما در ادامه ظریف منکر تماس تلفنی و پذیرش ” ژنو۱″ شد و بانکی مون هم به این بهانه و در واقع با فشار آمریکا و اسرائیل دعوت خود را پس گرفت.

2-1-20131121124545
وی اضافه کرد: البته ظریف ادعا می کند که تماس تلفنی صورت نگرفته است و ما امیدواریم این گفته طبق شعار دولت راستگویان صحت داشته باشد و مانند تماس چند ماه پیش روحانی با اوباما خلاف گفته دولت اثبات نشود.

۹۲/۱۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">