پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۶ ب.ظ

۰

کارشناس امور راهبردی گفت: اگر طرف غربی در نشست‌های بعدی مذاکرات سقفی را برای تعداد سانتریفیوژهای ‌ایران تعیین کند، هیأت مذاکره‌کننده‌ ایرانی نباید ‌این امر را بپذیرد چون به صلاح مملکت و منافع ملی نیست.

 محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس امور راهبردی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس با بیان اینکه غربی‌ها مایل هستند تا پیچ و مهره برنامه هسته‌ای ایران را باز کنند ولی میل آنها با حقوق ما در تضاد است گفت: ایران قصدی ندارد تا مطابق میل غربی‌‌ها در برنامه‌های هسته‌ای و پیشرفت کشور عمل کند و هر مقدار سانتریفیوژ با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای برای غنی‌سازی احتیاج داشته باشیم طبق معاهده NPT مجاز به تولید حتی بیش از نیاز هم هستیم و حتی می‌توانیم آنرا به کشورهایی که برای مصارف صلح‌آمیز نیاز دارند صادر کنیم.

این کارشناس مدیریت استراتژیک با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادرات سانتریفیوژ و قطعات هسته‌ای به خارج کشور جهت درآمدزایی داشته باشد گفت: ‌ایران نباید در موافقتنامه‌های هسته‌ای قبول کند که سانتریفیوژهایش را کم کند و صلاح هم نیست محدودیتی را فراتر از NPT بپذیرد زیرا آن وقت منافع ملی به مخاطره خواهد افتاد.

ساخت و نصب سانتریفیوژ در ایران منوط به موافقت غربی‌ها نیست

قدیری ابیانه اظهار داشت: ‌ایران برای ساخت و نصب سانتریفیوژ مطابق با قوانین NPT نیازی به کسب اجازه از دیگران ندارد. ساخت و نصب سانتریفیوژها در‌ ایران منوط به موافقت غربی‌ها نیست چرا که اگر این امر موکول به موافقت آنها بود اصلا ما اجازه ساخت و نصب سانتریفیوژ پیدا نمی‌کردیم.

وی با بیان اینکه بندی در توافقنامه مقدماتی 1+5 با ‌ایران آمده است که مخالف مصالح و حاکمیت ملی است، گفت: در این بند به صراحت عنوان شده است که میزان، مکان و درصد غنی‌سازی باید با موافقت 1+5 باشد در صورتی که تصمیم گیرنده ابتدایی و انتهایی غنی‌سازی اورانیوم در ایران فقط خود ایران است و ضرورتی ندارد که ما طرف غربی را در مسائل مربوط به غنی سازی مشارکت دهیم و ‌این امر را موکول به موافقت غربی‌ها کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طرف غربی دنبال این است که در متن موافقتنامه هسته‌ای با ایران مسائلی دیگر را بگنجاند گفت: اگر دولت‌های غربی در نشست‌های بعدی مذاکرات هسته‌ای سقفی را برای تعداد سانتریفیوژهای‌ ایران تعیین کنند هیات مذاکره‌کننده‌ ایرانی نباید ‌این امر را بپذیرند زیرا هم به صلاح مملکت نیست و هم منافع ملی به خطر می‌افتد. همین دولت‌ها در گذشته به‌ایران اجازه داشتن چند عدد سانتریفیوژ تحقیقاتی هم نمی‌دادند.

برای ما ملاک نیست که دشمن استفاده صلح آمیز هسته‌ای را بپذیرد یا نپذیرد

سفیر اسبق‌ ایران در استرالیا و مکزیک با تاکید بر اینکه میزان محدودیت‌های پذیرفته ایران در موافقتنامه مقدماتی داوطلبانه و موقتی است و فقط خود ما تصمیم گیرنده این امور هستیم گفت: اینکه دشمن استفاده صلح‌آمیز ما از انرژی هسته‌ای را بپذیرد یا نپذیرد برای ما ملاک نیست ولی تن دادن آنان به این واقعیت به ساختار داخلی کشور و انسجام ملی ما بستگی دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در گذشته دشمن به ایران این اجازه را نمی داد تا چند عدد سانتریفیوژ را برای کار مطالعاتی و تحقیقاتی داشته باشیم ولی امروز ما 19 هزار سانتریفیوژ  و همچنین امکان نصب بیشتر آنرا داریم. دشمنان نظام جمهوری اسلامی علناً به داشتن 19 هزار سانتریفیوژ و توقف در همین حد رضایت داده‌اند ولی وضعیت داخلی ما می‌تواند دشمن را به پیشروی یا عقب نشینی ترغیب کند و هر چه ساختار داخلی ما قوی تر و هر چه سبک زندگی ما در زمینه تولید و مصرف بهتر و هر چه قدرت اقتصادی کشور ما بیشتر شود طبیعتا دشمن از اعمال سیاست‌های خصمانه خودش علیه ما ناامیدتر خواهد شد. چه بسا اگر فتنه 88 رخ نداده بود دشمن اصولا امیدی به تحریم جمهوری اسلامی ایران نبسته بود.  

با قوی‌تر کردن اقتصادمان به دنبال استفاده از اهرم نفت برای تحریم غربی‌ها باشیم

قدیری ابیانه اظهار داشت: متاسفانه هیات دیپلماتیک‌ ایران هم اکنون در موقعیتی قرار ندارد که 1+5 را تهدید به تحریم فروش نفت‌ کند و زمانی هم ‌می‌توانیم از این اهرم استفاده ببریم و آنها را تهدید به عدم فروش نفت کنیم که اقتصاد کشور ما از وابستگی امور جاریش به نفت نجات پیدا کرده باشد و‌ این دقیقا همان چیزی است که مقام معظم رهبری چند سالی است که بر ضرورت آن تاکید می‌کنند اما چون وابستگی به نفت در اقتصادمان حفظ شده آنها ما را تهدید به تحریم نفتی می‌کنند و بعد هم پول نفت فروخته شده را بلوکه می‌کنند.

کارشناس عالی امور استراتژیک با اشاره به اینکه در ‌ایام خرید سال نو اگر مردم جنس خارجی را به جنس‌ ایرانی ترجیح دهند یکی از عوارضش ‌این است که نیاز‌ ایران به ارز خارجی افزایش پیدا می‌کند، گفت: نیاز به واردات اجناس مصرفی و حتی لوکس به یکی از گزینه‌های روی میز آمریکا بدل شده است و اگر ملت ایران در این زمینه با هوشیاری وارد شوند این حربه دشمن با شکست مواجه می‌شود. همچنین ترجیح کالای خارجی به کالای داخلی یعنی خود تحریمی و تمام افرادی که جنس خارجی را به جنس داخلی ترجیح می‌دهند  در حقیقت جزو تحریم کنندگان ‌ایران محسوب می‌شوند لذا سبک زندگی ما در بخش تولید و مصرف در مذاکرات جهانی اثر خودش را دارد و باید همگان تلاش کنیم که وضعیت کشور در همه ابعاد بهبود پیدا کند و ‌این همان چیزی است که مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح فرموده‌اند.

سفیر اسبق‌ ایران در استرالیا و مکزیک با تاکید بر اینکه غربی‌ها چاره‌ای جز پذیرش حقوق هسته‌ای ‌ایران نخواهند داشت ولی اگر زورشان برسد پیچ و مهره برنامه هسته‌ای ایران را هم باز می‌کنند گفت: طبق مفاد موافقتنامه مقدماتی اگر سانتریفیوژی خراب شد‌ ایران می‌تواند آنرا جایگزین کند و اگر 1+5 هم با‌ ایران به توافق نهایی نرسد تمام تعهدات‌ ایران در موافقتنامه مقدماتی ملغی می‌شود و طبق سنوات قبل اگر ‌ایران هر کاری که صلاح بداند انجام می‌دهد.

۹۲/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">