مصاحبه جالب نماینده یهودیان ایران در مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری فارس
مرهصدق در گفتوگوی تفصیلی با فارس: حیات رژیم صهیونیستی نیازمند بحران است/ کنیساهای ایران حتی نیاز به پلیس محافظ نیز ندارند/ اکثریت ایرانیان یهودی به احمدینژاد رأی دادند.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اسرائیل در شکل فعلی نخواهد توانست به حیات خود ادامه دهد و علت اصلی آن هم این است که ما چیزی تحت عنوان فرهنگ اسرائیلی نداریم و تنها عاملی که ساکنان این منطقه را کنار هم نگه داشته دشمن خارجی است و اگر تهدید از سر اسرائیل برداشته شود این رژیم ظرف مدت یک ماه از بین میرود؛ حیات رژیم صهیونیستی نیازمند بحران است.
این روزها همانگونه که پیشبینی میشد پس از توافقنامه ژنو ، غرب موضوع حقوق بشر را دستاویز جدید خود قرار داده تا از این طریق هجمه جدیدی علیه ایران اسلامی را آغاز کند .
یکی از بهانههای غرب در خصوص حقوق بشر موضوع اقلیتهای مذهبی ایران است. بر آن شدیم تا در راستای شفافسازی این امر مصاحبهای با نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و به صورت مصداقی به موضوع آزادی مذهبی کلیمیان در ایران بپردازیم. هر چند در این مصاحبه موضوعات دیگری چون اسرائیل، سرزمین موعود یهودیان، رابطه اسرائیل و آمریکا، نگاه آخرالزمانی تورات و مسائل دیگر نیز مطرح شد.
دکتر سیامک مره صدق متولد1344 شیراز. پزشک متخصص و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز. در سال 1385 به عنوان رئیس انجمن کلیمیان انتخاب و منصوب گردید. از سال 1387 به عنوان نماینده جمعیت 30 هزار نفری کلیمیان ایران وارد خانه ملت شد او هماکنون عضو کمیسیون بهداشت مجلس، عضو گروه رابطه پارلمانی با اتحادیه اروپا است. وی همچنین ریاست بیمارستان دکتر سپیر را عهدهدار است. هفته گذشته میزبان وی در خبرگزاری فارس بودیم. در ادامه مصاحبه ما با نماینده کلیمیان در مجلس میآید:
فارس: یهود و صهیونیسم دارای چه تفاوتهایی با هم هستند؟
مرهصدق: صهیون در ادبیات یهودی به عنوان کوه مقدس یاد میشود اما به دلیل سوءاستفاده سیاسی که از آن انجام شده از صهیون به عنوان صهیونیسم استفاده شده و این مسأله باعث شده تا در طول تاریخ مفهوم صهیونیسم بار منفی پیدا کند. امروزه در ادبیات جهانی یهودی بودن و کلیمی بودن بار دینی و مذهبی دارد و صهیونیست بودن دارای بار سیاسی است.
از دید صهیونیستها برای صهیونیست بودن نیازی به یهودی بودن افراد نیست؛ بنیه ایدئولوژی صهیونیسم این است که همه یهودیان باید با روشهای غیرانسانی به اسرائیل باز گردند و در آنجا زندگی کنند.
* حمایت برخی از مسیحیان از تفکر صهیونیسم
برخی از فرق مسیحی طرفدار تفکر صهیونیسم هستند همانند (اوانجلیکها) و نظر «شوالیههای صهیون» این است که برای فراهم شدن زمینهها و مقدمات ظهور حضرت عیسی (ع) فراهم شود باید تمام یهودیان در اسرائیل جمع شوند و «وانجلیک ها» به عنوان بخشی از آنها در سطح جهانی از جمله تشکیلات فعال صهیونیستی به شمار میروند که برای انتقال یهودیان از تمامی دنیا به اسرائیل تلاش میکنند.
* کشور بزرگ یهودی در دین یهود مفهومی ندارد
کشور بزرگ یهودی معنا و مفهومی در دین یهود ندارد و بر اساس تفکر یهودی بشارت این کشور بزرگ به همه فرزندان حضرت ابراهیم داده شده که مسلمانان و فرزندان حضرت اسماعیل نیز در آن سهیم هستند.
در دین یهود بازگشت یهودیان به سرزمین مقدس و موعود باید به صورت معجزهآمیز رخ دهد به گونهای که تمام قوانین الهی در آن رعایت شود و ظهور منجی بدون هیچ گونه خشونتی خواهد بود و آنچه که صهیونیستها در مورد سرزمین موعود عنوان میکنند هیچ پایه و اساس دینی در دین یهود ندارد.
همزمان با تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین روحانیون یهودی به شدت به مخالفت با تشکیل این رژیم پرداختند و یهودیان ایران و اروپای شرقی مخالفت خود را با مهاجرت به فلسطین اعلام میکردند، این سازمانها پس از مدتی مورد هجوم سازمانهای صهیونیستی قرار گرفتند که پس از گذشت مدتی این سازمانهای یهودی ضدصهیونیستی تفکر خود را به طرف صهیونیستی متمایل کردند.
صهیونیسم هیچگاه نتوانسته در کشورهای اسلامی جایگاه قابل قبولی را داشته باشد و به عنوان نمونه در ایران تبلیغات صهیونیستی هیچگاه مورد اقبال قرار نگرفته است اما در کشوری همچون آلمان از قرن دوازدهم میلادی ریشههای قوی ضدیهودی وجود داشته و مهاجرت یهودیان از آلمان به اسرائیل نیز آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
در متون یهودی به هیچ وجه نمیتوان بخشی را پیدا کرد که توجیهکننده رفتارهای صهیونیستی و اسرائیلی باشد و دولت اسرائیل نیز سعی دارد تا این گونه عنوان کند که تفکر صهیونیسم الزاما ریشه در یهودیت دارد.
فارس: یکی از ابزارهای آمریکا و غرب علیه ایران عدم آزادی بیان اقلیتهای دینی به ویژه یهودیان است، وضعیت یهودیان در ایران را از نظر آزادی در حوزههای مختلف چگونه ارزیابی میکنید؟
مرهصدق: اظهارات مقامات آمریکایی در مورد حقوق اقلیتها و از جمله یهودیان در ایران موضوعی است که بارها و بارها از سوی آنان تکرار شده و ما ارزش جواب دادن هم برای آن قائل نیستیم اما نکتهای که در این ارتباط باید به آن اشاره کرد این است که در بدبینانهترین گزارشهای حقوق بشری در مورد ایران همانند گزارش احمد شهید هیچ اشارهای به تحت فشار بودن یهودیان نشده است. در ارتباط با آزادیهای دینی ایران برای تمامی پیروان ادیان توحیدی کشوری مثالزدنی است و ما در ایران شاهد هستیم که پیروان ادیان مختلف در طول تاریخ به عنوان بخشی از ملت ایران در کنار هم زندگی میکرده و میکنند.
ضدیت با یهود در طول تاریخ به عنوان یهودستیزی نبوده بلکه به صورت ضدیت با نژاد سامی بوده است که در واقع هر کسی که ضد یهود باشد ضد عرب و سایر گروههای منسوب به نژاد سامی نیز هست.
فارس: لطفا در مورد آزادی های یهودیان در ایران مصداقی صحبت کنید.
مرهصدق: آزادی در جایی به کار میرود که محدودیتی وجود داشته باشد، ما یهودیان برای انجام مراسم مذهبیمان هیچ محدودیتی نداریم و کنیساهای یهودی در امنیت کامل هستند. در تمامی کشورهای جهان در مقابل کنیسای یهودیان پلیس برای محافظت حضور دارد و حتی در برخی کشورها چند لایه امنیتی به محافظت از کنیسا میپردازند اما در ایران به دلیل امنیت بالا نیازی به حضور پلیس احساس نمیشود. مورد دیگر مدارس، رستورانها و قصابیهای یهودیان در ایران است و از این گذشته حضور نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی است.
امروزه تعداد قابل توجهی از ایرانیان یهودی در مشاغل حساس همچون خلبانی، مهندسی پرواز و... مشغول به کار هستند و به وظایف خود هم نسبت به کشورشان عمل کردهاند و یهودیان در طول هشت سال دفاع مقدس نیز 15 شهید را تقدیم کشور و نظام و انقلاب کردهاند و رئیس فعلی انجمن کلیمیان کرمانشاه یک جانباز 70 درصد به نام دکتر جهانبخش قهرمانی است.
رابطهای که میان پیروان ادیان مختلف در ایران وجود دارد دارای ریشه تاریخی است که من بر این اعتقادم این ریشهها پس از انقلاب اسلامی مستحکمتر نیز شده است چرا که محور اتحاد ملت ایران پیش از پیروزی انقلاب کشور مشترک، سرزمین مشترک، زبان مشترک و منافع ملی مشترک بوده که پس از پیروزی انقلاب ارزشهای توحیدی نیز به آن اضافه شده است و این باعث شده تا این همراهی و همدلی عمق بیشتری پیدا کند.
اقلیتهای دینی و از جمله یهودیان در قانون اساسی جمهوری اسلامی وضعیت مناسبتری را نسبت به قانون اساسی پیش از انقلاب پیدا کردهاند، در قانون اساسی مشروطه از اقلیتهای دینی به گونهای نام برده میشود که خلاف قوانین حقوق بشر است و از آنها به عنوان زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان مقیم ایران نام میبرد و نه ایرانی اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی از این گروه به عنوان ایرانیان زرتشتی، ایرانیان کلیمی و ایرانیان مسیحی نام برده میشود. یکی از افتخارات فرهنگ ایرانی همزیستی مسالمتآمیز پیروان ادیان مختلف در ایران است که این موضوع محدود به 30 یا 40 سال اخیر نیست؛ پس از آنکه حکومت اسپانیا از دست مسلمانان خارج و به دست مسیحیان افتاد یهودیان این سرزمین عدهای به عثمانی و عده دیگر به ایران سفر میکنند. همچنین در زمان جنگ جهانی دومی تعدادی از یهودیان لهستان پس از تقسیم این کشور در آغاز جنگ میان آلمان و شوروی به ایران سفر میکنند و از این تعداد بخشی در ایران باقی میمانند و 60 نفر از این یهودیان در گورستان یهودیان در تهران دفن هستند و اینها همه سندهای همزیستی اقشار مختلف در طول تاریخ در ایران است که البته عدهای در صدد هستند آن را زیر سؤال ببرند.
فارس: شاخههای مختلف صهیونیسم و نحوه فعالیت آنها در سراسر جهان چگونه است؟
مرهصدق: شاخههای مختلف صهیونیستها در سراسر جهان به صورت پیچیدهای مشغول فعالیت هستند، به عنوان نمونه تجارت مروارید و رایانه در کشورهای جنوبی خلیج فارس در اختیار صهیونیستها و در اختیار خانواده (نونو) است.
صهیونیستها و از جمله لابی صهیونیستی در آمریکا در صدد هستند تا توان خود را بیش از آن که هست نشان دهند و ما نباید تحت تأثیر قدرتنمایی آنها قرار بگیریم، صهیونیسم زیر مجموعه استکبار جهانی است و استکبار جهانی هر وقت که منافعش اقتضا کند از صهیونیسم و رژیم صهیونیستی عبور میکند.
اسرائیل در شکل فعلی خود نخواهد توانست به حیات خود ادامه دهد و علت اصلی آن هم این است که ما چیزی تحت عنوان فرهنگ اسرائیلی نداریم و تنها عاملی که ساکنان این منطقه را کنار هم نگه داشته دشمن خارجی است و اگر تهدید از سر اسرائیل برداشته شود این کشور ظرف مدت یک ماه از بین میرود؛ حیات رژیم صهیونیستی نیازمند بحران است و سؤال اینجاست که اگر بحران از بین برود بعد با خودشان چه کار میکنند.
فارس: با توجه به سفر شما به همراه رؤسای جمهور کشورمان طی دو سال اخیر به نیویورک و بیان این مطالب از سوی برخی رسانههای آمریکایی مبنی بر اینکه موفقیت این سفرها تنها با حضور یک یهودی در هیأت ممکن است آیا سفر شما به همراه رؤسای جمهور کشورمان به نیویورک تأثیری بر موفقیت سفر داشته و آیا دیداری میان شما و یهودیان نیویورک انجام شده است؟
مرهصدق: بنده در سفرها به نیویورک به دنبال لابیگری نبودم و تمامی جلساتی که من در آن شرکت داشتم جلسات رسمی بود که سایر اعضای هیأت نیز در آن حضور داشتند و تنها جلسهای که من در آن به تنهایی حضور داشتم مصاحبهای بود که از شبکه CNN پخش شد. تنها ملاقات خاص من در سفر به نیویورک دیدار با ایرانیان یهودی مقیم آمریکا بود که این دیدار هم با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.
نکتهای که من در دیدار خود با ایرانیان یهودی ساکن آمریکا به آن برخوردم همدلی نسل دوم ایرانیان یهودی مقیم آمریکا با ایران بود که به عنوان نمونه میتوان به اعلام آمادگی زوج ایرانی یهودی که حقوقدان بودند برای پیگیری حقوقی پروندههای ایران به صورت رایگان اشاره کرد.
این حرف که شما نمیتوانید در وال استریت موفق باشید مگر اینکه یک یهودی را به همراه خود داشته باشید بخشی از اسطورهای است که صهیونیسم به دنبال تحمیل آن است.
فارس: نظر دین یهود در مورد ظهور منجی و سرزمین موعود چیست؟
مرهصدق: بر اساس دین یهود یهودیان به سرزمین موعود خواهند رسید اما زمان و روش آن مشخص نشده و نیز مشخص نشده نص صریح تورات نیز در ارتباط با ظهور منجی این است که در آن روز تمامی ملتها در کنار هم زندگی خواهند کرد و کسی جنگ را نخواهد آموخت و اسلحه به گاوآهن و شمشیر به قلم تبدیل خواهد شد و هر گونه استفاده از سلاح توسط منجی منع میشود.
فارس: وضعیت یهودیان در فعالیتهای سیاسی چگونه است؟
مرهصدق: یهودیان در فعالیتهای سیاسی حضور فعال داشته و دارند به عنوان نمونه یهودیان در انتخاباتهای اخیر و به پیروی از احزاب و نامزدهای مد نظر خود به کاندیداهای مورد نظرشان رأی دادند و حضوری فعال در عرصه سیاسی و انتخابات داشتند.
در انتخابات ریاستجمهوری سال 92 اکثریت ایرانیان یهودی به آقایان روحانی و قالیباف رأی دادند، در این میان کسانی که گرایشات چپی و عدالتخواهانه و سوسیالیستی داشتند به آقای جلیلی رأی دادند و در انتخابات سال 88 نیز اکثریت ایرانیان یهودی به آقای احمدینژاد رأی دادند.
بهترین موضعگیری را در مورد ایرانیان یهودی امام خمینی در سال 57 داشتند، ایشان اعلام کردند که ما حساب یهودیان را از صهیونیستها جدا میدانیم و اگر این موضعگیری را نداشتند این 30 هزار یهودی از ایران میرفتند.
گفتوگو از علی عباسیمزار