پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۱۵ ق.ظ

۰

File:Japan (orthographic projection).svgژاپن با دداشتن حدود 128 میلیون نفر جمعیت حدود 300 هزار کارمند دارد که این تعداد از تعداد مدیران دولتی در ایران 78 میلون نفری کمتر است.

ساعات مفید کاری توسط یک کارمند ژاپنی در یک روز از ساعات مفید کاری متوسط یک کارمند ایرانی در 21 روز بیشتر است.

مجمع الجزایر ژاپن یا جاپان (به ژاپنی: 日本، نیپون یا نیهون) (به انگلیسی: Japan) کشوری است در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی که یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادی جهان است و سومین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی دارد.[۱][۲](۵/۴۷۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به گزارش صندوق بین‌المللی پول[۳]

ژاپن کشوری است کاملاً محصور شده در آب که از طریق مرز آبی با کشورهای چین، کره جنوبی و کره شمالی و روسیه همسایه‌است. وسعت آن در حدود ۳۸۷۰۰۰ کیلومتر مربع است (چیزی کمتر از  یک چهارم وسعت ایران تقلیل یافت.)

ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۲۸ میلیون نفر دهمین کشور پرجمعیت جهان است.

اقتصاد این کشور بار دیگر تنها چند سال پس از پایان جنگ و در دهه ۱۹۶۰م با رشد متوسط ۱۰٪ در سال به بالاترین نرخ رشد اقتصادی در بین تمامی کشورهای درگیر جنگ رسید. و این کشور به یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل گردید و در عرصه فناوری پیشتاز شد. در ۱۹۸۸ ژاپن با پیشی گرفتن از آمریکا تبدیل به بزرگ ترین کشور تامین کننده اعتبار در جهان شد.[۴۸] هم اکنون نیز ژاپن دارای سومین اقتصاد برتر جهان بعد از آمریکا و چین می‌باشد.

 اقتصاد ژاپن

کشور ژاپن در سال ۲۰۱۰ سومین قدرت اقتصادی دنیا (پس از آمریکا و چین) بوده و در آسیا نیز رتبه دوم را از این لحاظ داراست. این کشور دارای منابع طبیعی خیلی محدودی است و اکثر جزایر و خاک آن کوهستانی و آتشفشانی است. ولی با همکاری‌های دولت در بخش صنعت و نیز سرمایه‌گذاری گسترده در فناوری‌های پیشرفته، ژاپن به عنوان یکی از پیشگامان عمده در صنعت و تکنولوژی دنیا شناخته شده‌است. صادرات بخش عمده‌ای از درآمدهای اقتصادی ژاپن را تشکیل می‌دهد

توسعه اقتصادی ژاپن و علل کلیدی آن

آمریکا در ابتدای راه در آگوست ۱۹۴۵ پس از یکسری بمباران سراسری و بالاخره بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، ژاپن را به تسلیم وا داشت. پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و شکست ژاپن در سال 1945 میلادی، ژاپن با بیش از ۱۳ میلیون نفر بیکار مواجه بود و کمبود مواد غذایی به شدت احساس می‌شد. تورم به حدی بود که حقوق افراد، مکفی مخارج جاری نبود و افراد برای سیر کردن شکم خود اقدام به فروش دارایی خود کرده بودند. برای کالاهی ضروری بازار سیاه درست شده بود و قیمت‌ها ۳۰ تا ۶۰ برابر قیمت رسمی دولت بود. درمورد برنج این رقم به ۱۵۰ برابر نیز رسیده بود. ژاپن در جنگ ۸ میلیون نفر کشته و زخمی داد و  ۲۵٪ از دارایی‌های غیر نظامی ویران و ۴۱٫۵٪ از ثروت ملی نابود شد. ژاپن بازسازی شده با داشتن کمتر از یک چهارم وسعت ایران توانسته ۲۴٪ از تولید جهانی را به خود اختصاص دهد. این کشور به رغم شهرنشینی متراکم نسبتاً از جرم و جنایت به دور مانده است. نسبت سرقت در ژاپن در مقایسه با آمریکا چیزی کمتر از ۰٫۷٪ است. پیشرفت اقتصادی ژاپن چنان چشم گیر بود که در مقطعی آمریکایی ها را به انتقاد از سخت کوشی، کم مصرفی و حجم کلان پس انداز ژاپنی‌ها واداشت!. عوامل رشد آنچه تصویر ویران ژاپن ۱۹۴۵ به ژاپن ابرقدرت اقتصاد امروز مبدل کرده است، فرایندی است که عده‌ای آن را معجزه اقتصادی نامیده‌اند.

ژاپنی ها در دوران های سخت با کار و تلاش خویش و با ساعات مفید کاری بسیار بالا و حقوق ناچیز به تولید و ساختن کشور خود پرداختند و امروزه نیز با وجود جمعیت 128 میلیون نفری و داشتن کشوری به وسعت کمتر از یک چهارم وسعت ایران و فقدان منابع نفت و گاز کشوری بسیار ثروتمند محسوب می شوند که بر اثر کار و تلاش مردم ثروتمند شده و با این وجود روزانه به طور متوسط 8 ساعت کار مفید انجام می دهند.

این در حالی است که ساعات مفید کاری در ادارات ایران مطابق با گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به 22 دقیقه در روز می رسد.

به عبارتی دیگر یک کارمند ژاپنی ساعات مفید کاری اش در یک روز به اندازه 21 روز یک کارمند ایرانی است.

اکنون حدود 300 هزار مدیر در واحد های عملیاتی و ستادی در دولت ایران حضور دارند، تعداد این مدیران معادل تعداد کل تعداد کل کارکنان دولت ژاپن 128 میلیون نفری حدود 300 هزار نفر است. حال آنکه در ایران 78 میلیون نفری دولت حدود دو میلیون و 300 هزار کارمند رسمی، قرار دادی و روزمزد دارد که با 600 هزار نیروی مسلح، یک میلیون و 200 هزار بازنشسته کشوری و 600 هزار بازنشسته لشکری، هر ماه به حدود چهار میلیون و 704 هزار نفر حقوق پرداخت می کند.

تعداد مدیران واحد های ستادی و استانی ایران به بیش از 441 هزار نفر می رسد که حدود 1.5 برابر تعداد کل کارکنان دولت ژاپن است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">