جهاد اداری: دفاتر خدمات اداری در بخش خصوصی
با وجود گسترش روزافزون برخورداری از رایانه و اینترنت در کشور هنوز اقشار وسیعی از جامعه از این امکان محروم هستند. لذا باید راهی برای برخورداری قاطبه مردم از این امکان فراهم آورد.
در راستای حل این مسئله تشکیل دفاتر خدمات مشاورهای اداری توسط بخش خصوصی پیشنهاد میگردد.
این دفاتر همچون دفاتر بیمه و یا دفاتر مشاوره مسکن میتوانند در سطح شهر ایجاد گردند. این دفاتر به خطوط اینترنت مجهز خواهند بود و میتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. کافی نتها نیز میتوانند افرادی را برای کمک رسانی به متقاضیان ارتباط و کسب اطـّلاعات اداری اختصاص دهند. به این ترتیب که در قبال مراجعه و کسب اطـّلاعات مورد نظر حق الزحمه را می پردازند و احیانا اطـّلاعات را به صورت مکتوب، روی کاغذ (پرینت) دریافت میکنند.
همانطور که دفاتر بیمه وابسته به شرکتهای بزرگتری هستند و آنها را نمایندگی میکنند، چنین سازمانهای بزرگی در بخش خصوصی درمورد ارائه خدمات اداری میتواند تشکیل گردد.
نکته قابل توجّه آنکه این دفاتر و موسسات خدمات اداری میتوانند خدماتی فراتر از اطـّلاعرسانی را انجام دهند و حیطه خدمات خود را به انجام امور اداری گسترش دهند. همانطور که شرکت پست و دفاتر پستی چنین خدماتی را در مورد ثبت نام کنکور ارائه میدهند. این دفاتر میتوانند به نوعی کارهای مالی و بانکی را نیز انجام دهند. با این فرض که آنها دارای کارت اعتباری باشند و استفاده از این کارت در ایران تسهیل و باب شود، آنها (دفاتر خدمات مشاورهای خصوصی) میتوانند وجوهی که باید به حساب ادارات برای انجام خدمات ریخته شود را از حساب و اعتبار خویش هزینه کنند و وجه آنرا به صورت نقدی از مشتری دریافت دارند.
دفاتر خدماتی اداریبه صورت تخصصی نیز میتواند تشکیل گردد. به طور مثال دفاتری که در امور خاصی تبحر دارند، مثل انجام امور اداری کسانی که مایلند برای تحصیل به خارج سفر کنند، اعم از کارهای مربوط به گذرنامه، ثبت نام، ترجمه مدارک و ... .
این دفاتر میتوانند با همکاری دفاتر خدمات پستی جلوی بسیاری از سفرهایی که امروز اجتناب ناپذیر جلوه میکنند را بگیرند و ضمن انجام کار مفید برای کشور اشتغال بسیار زیادی را نیز بویژه در سطح نیروهای تحصیل کرده و مسلط به کار با رایانه ایجاد نمایند.
در نمودار زیر شکل ارتباط پیشنهادی دفاتر خدمات خصوصی با بانکهای اطـّلاعات اداری مشخص شده است.
مدل ارتباط پیشنهادی دفاتر خدمات خصوصی با بانکهای اطـّلاعات اداری
با توجّه به این که در حال حاضر، دفاتر مخابراتی در اقصی نقاط کشور مستقر هستند، این دفاتر میتوانند چنین خدماتی را نیز ارائه دهند. در این صورت مشکلات عدیدهای از روستائیان کشور برطرف میگردد.
مثلا شهرداریها میتوانند تمام مراحل گردش کار مربوط به صدور پروانه ساختمان را به آدرس پست الکترونیک متقاضی به صورت اتوماتیک مخابره کنند و متقاضی را از پیگیریها و مراجعات مکرر بی نیاز نمایند. کافی است در زمان تشکیل پرونده، آدرس پست الکترونیک آنها نیز اخذ گردد. همچنین شهرداریبه راحتی میتواند با بازنویسی مجدّد برنامه رایانهای خود این اقدام را ممکن سازد.
منبع: جهاد اداری- منبعث از استراتژی مدیریت اطلاع رسانی دستگاه های دولتی از نگاه امنیت ملی (رساله دکترای محمد حسن قدیری ابیانه -دکترای علوم دفاعی استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک) سال 1384