پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۲۳ ب.ظ

۱

افکار عمومی سیاست‌های دولت را شکل می‌دهد

جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۲۳ ب.ظ
اگر دولت در این 4 سال هدفمندی را به صورت کامل اجرا نکند گویی هیچ کاری نکرده است و اگر هیچ کار دیگری انجام ندهد، اما هدفمندی را کامل کند بزرگ‌ترین خدمت را به کشور کرده است.
در اولین معامله نفت خام به ریال در بورس ایران هر بشکه نفت خام 306 هزار تومان یعنی لیتری 1925 تومان معامله شد، در حالی که نفت خام بشکه‌ای 110 دلار یعنی لیتری حدود 70 سنت، یعنی حدود
2100 تومان است. قیمت واردات بنزین، گازوئیل و نفت سفید هم لیتری بیش از 80 سنت است و تولید داخلی نیز کمتر از این رقم نخواهد بود؛ یعنی لیتری حدود 2500 تومان که با هزینه حمل و نقل و توزیع به لیتری 3000 تومان می‌رسد.
دولت اگر بخواهد ظرف 4 سال هدفمندسازی را کامل کند باید در مرحله اول فرآورده‌ها را به قیمت نفت خام، در مرحله دوم به قیمت فرآورده در پالایشگاه و در مرحله بعد به قیمت واقعی و تمام شده عرضه کند و وجوه حاصل از هدفمندسازی را در جای بهتری هزینه کند.
ولی ظاهرا دولت قصد ندارد هدفمندسازی را در این دوره تکمیل کند که به معنی اتلاف سرمایه‌های کشور خواهد بود.
به جای اینکه دولت افکار عمومی را به سمت زمینه‌سازی برای هدفمندی یارانه‌ها سوق دهد این افکار عمومی است که سیاست‌های دولت را شکل می‌دهد و این به‌رغم «آگاهی دولت از عدم آگاهی عمومی» در این مورد است و فعالیت خاصی برای روشنگری افکار عمومی مشاهده نمی‌شود. اصل بر این است که اقشار واقعا فقیر جامعه مورد حمایت یارانه‌ای قرار گیرند و باز هم اصل بر این است که ابتدا اطمینان حاصل کنیم که فردی فقیر است تا شامل کمک بشود، لیکن به دلیل عدم اطمینان به اطلاعات دولتی و امکان خارج شدن فقیرترین اقشار از لیست فقرا، دولت دادن یارانه را به خود اظهاری موکول کرده است؛ یعنی پرداخت یارانه به صرف ادعای فقیر بودن افراد.
اما در کشورهایی که مبنای عمل اطمینان به افراد است مگر اینکه عکسش ثابت شود، جرایم بسیار سنگینی را برای دادن اطلاعات غلط تعیین کرده و برداشت از بودجه دولت بدون داشتن استحقاق آن حکم دزدی را دارد و دولت نه‌تنها حق دارد در مورد صحت ادعاها بررسی کند بلکه ضروری است این بررسی‌ها صورت پذیرد، حتی پس از دادن یارانه‌ها.
تاسفانه در ایران که ندادن مالیات یا برداشت از بیت‌المال به مثابه یک مو از خرسِ (دولت) کندن، غنیمت شمرده می‌شود و یک شاهد بر این مدعا تعداد یارانه‌بگیران بیش از تعداد جمعیت کشور است، باید جنبه بازدارنده تخلف بسیار قوی باشد. جریمه سه برابری برای دادن اطلاعات غلط عمدی به هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند و باید این جریمه حداقل 30 تا 100 برابر باشد.
اگر دولت در این 4 سال هدفمندی را به صورت کامل اجرا نکند گویی هیچ کاری نکرده است و اگر هیچ کار دیگری انجام ندهد، اما هدفمندی را کامل کند بزرگ‌ترین خدمت را به کشور کرده است.
در مورد هزینه کردن مبلغ یارانه‌ای که افراد انصراف می‌دهند، باید گفت دولت پولی ندارد که بخواهد به چند دهک جامعه پرداخت کند که انصراف از دریافت آن قابل مصرف در جای دیگر باشد، مگر اینکه دولت بخواهد مثل دولت قبل از طریق چاپ اسکناس بدون پشتوانه یا استقراض از بانک‌ها یا حذف بودجه عمرانی آن را تامین کند. فراموش نکنیم که در بودجه سال 93 قرار است روزانه یک میلیون بشکه نفت کمتر از قبل صادر کنیم.
*کارشناس عالی مدیریت استراتژیک
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 20/1/1393 به نقل از  دکتر محمد‌حسن قدیری ابیانه
۹۳/۰۱/۲۲

نظرات  (۱)

قرار بود تا قیمتها آزاد بشه و پولش به مردم داده بشه تا با پول خودشون مدیریت کنند اما اتفاقی که الان میفته اینه که هم قیمتها آزاد میشه و هم یارانه های نقدی حذف میشه حالا که قراره  پولی به مردم داده نشه دیگه اجرای فاز دوم کاملا بی معناست البته نظر شما رو که همه می دونند شما معتقد هستید که قیمتها کاملا آزاد بشه و هیچ پولی هم به مردم داده نشه   حالا فرض کنیم چنین اتفاقی افتاد که داره می افته در این صورت همه از گرسنگی خواهند مرد تورم 100 برابر افزایش پیدا میکنه قیمت کرایه اتوبوس که الان مثلا از تبریز به مشهد 20 هزار تومان هست میشه دو میلیون تومان قدرت خرید مردم پایین میاد و در نهایت چون مردم نمی تونند چیزی بخرند رکود حاصل میشه کارخانجات  دیگه نمی تونند محصولاتشون رو بفروشند از اون طرف هم که جمعیت کشور در حال کاهش هست دیگه با این وضعیت کسی ازدواج نمیکنه به هیچ وجه کسی دنبال بچه دار شدن نمیشه کشور به یک کشوری فقیر و پیر تبدیل میشه و امنیت ملی به خطر می افته و این چیزی هست که دشمنان می خواهند و شما با این نظریات غیر کارشناسیتون دارید به انقلاب و نظام و مردم خیانت می کنید  کلا هر اقتصاد دانی می داند که وضعیت جامعه رو باید با توجه به درآمد اون جامعه سنجید یک کارمند ماهی یک میلیون حقوقش هست  این سیاستها تورم رو صدها برابر بیشتر میکنه و چون قدرت خرید پایین میاد رکود حاصل میشه

البته ظاهرا شما طرفدار جلیلی بودید آیا جلیلی هم این نظر رو داشت و اگه رئیس جمهور میشد قیمتهارو آزاد می کرد؟ البته من به رضایی رای داده بودم چون معتقد بود سه ماه یارانه نمیده این پول میره تو لید بعد از سه ماه به هرفرد ماهی 100 هزار تومان خواهم داد  که دیگه این پول تورم زا نیست چون رفته تولید و اثر تورمیش رو از دست داده  

پاسخ:
ظاهرا شما وقتی صحبت از افزایش صدها و هزاران برابری قیمت ها را می کنید معنی صدها و هزاران برابر را نمی دانید.
حرف غیر منطقی نزنید اقای خدمتگزار. ضمنا نظر بنده را تحریف نفرمایید.
طرح های بنده برای این است که سهم فقرا از بیت المال به نسبت 30 برابر به ثروتمندان داده نشود و این بودجه به نفع محرومان و پیشرفت کشور هزینه گردد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">