پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳ ب.ظ

۰

مناظره قدیری ابیانه و سعید لیلاز در دانشگاه تبریز
سفیر سابق ایران در ایتالیا و استاد دانشگاه شهید بهشتی در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز به تضارب آرا پرداختند
سرویس سیاسی آناج؛ قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا و سعید لیلاز استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص مسائل اقتصادی و ارتباط آن با مذاکرات ایران و غرب در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز به مناظره پرداختند.

در ابتدای این مناظره لیلاز با اشاره به مقطع تاریخی و حساس کشور در حال حاضر گفت : اولویت مسائل داخلی بیشتر از مسائل خارجی است و در جهان کنونی، روابط بین الملل چیزی نیست جز ترجمان قدرت اقتصادی و باید به امور تولید داخل بیشتر بها داده شود.

وی افزود:هرگونه گفت و گو و مذاکره، زمانی رقم میخورد که بر اساس نیازها و محدودیت های دوجانبه باشد. این گونه نیست که ما امروز بگوییم در مذاکرات ما کاملا برنده هستیم و آمریکایی ها بازنده و برعکس. باید دانست که بحث هسته ای مستقل از مسائل ریشه ای مانند اقتصاد نیست و این ها باهم در ارتباط هستند.

لیلاز ابراز داشت : عامل اصلی فشار های اقتصادی تحریم ها نبوده است اما بدون حل تحریم ها نمیتوان حداقل در کوتاه مدت این فشارها را برطرف کرد. اما باید به مسائل واقع بین بود . اگر ما بخواهیم تصویری از اقتصاد ایران ارائه کنیم این تصویر بسیار نگران کننده خواهد بود و شاید بهتر باشد به بسیاری از این مسائل پرداخت نشود

وی در ادامه با مقایسه ای آماری و کوتاه در خصوص تولید ناخالص ملی و درآمد کارمندان عنوان کردند که وضعیت اقتصادی بسیار نامطلوب است.

قدیری ابیانه نیز در واکنش به سخنان لیلاز در خصوص روابط بین الملل این گونه ابراز داشت که:روابط بین الملل بر اساس قدرت است و حال این قدرت میتواند اقتصادی، نظامی و یا فرهنگی باشد بخصوص در دنیای امروز که قانون جنگل حاکم است و سازمان ملل که شورای امنیت آن، توسط چند کشور معدود مدیریت میشود نماد بارز حاکمیت قاون جنگل است.

وی ادامه داد : ما در هربخشی که قدرتمند باشیم طمع دشمن کمتر خواهد شد. نکته دیگر این است که ما علاوه بر قدرتمند بودن باید به دشمن هم بفهمانیم که قدرتمند هستیم. اگر این تحریم ها اثر گذاشت باید گفت که بخشی از این مسئله به ضعف خود ما برمیگردد. رهبری سالهاست که فرموده اند باید اقتصاد کشور از وابستگی نفتی کاهش یابد اما عملا این اتفاق نمی افتد.

قدیری ابیانه افزود : یکی دیگر از مسائل این است که باید در جامعه وفاق ملی باشد. اگر این اتفاق نیافتد دشمن جری تر خواهد شد. اگر نبود فتنه 88 دشمنان امیدی برای اثر گذاری تحریم ها نداشتند و این امید به لطف فتنه گران در دشمن ایجاد شد. بعضی از فتنه گران خارجی و داخلی، امروز به دنبال این هستند که حتی اگر مذاکرات به نقطه مطلوبی برسد دشمنان تحریم ها را کاهش ندهند و با ملاقات های پی در پی در خارج و لابی های سیاسی به دنبال تمدید این تحریم ها هستند.

در پایان ایشان با اشاره به وضعیت اکراین و طمع روسیه و آمریکا به این سرزمین یکی از عوامل اصلی را مسئله عدم وفاق دانستند .

در ادامه مناظره لیلاز با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت نهم و دهم گفت : بنده همان سال 84 مقاله ای نوشتم و از سیاست ها متناقض دولت انتقاد کردم . اینکه ما واردات خود را افزایش دهیم و از طرفی در عرصه بین الملل شعارهای رادیکال بدهیم کشور را دچار التهاب خواهد کرد.

لیلاز افزود : در تاریخ روابط بین الملل تا کنون دیده نشده است که تحریمی به اندازه تحریم های ایران اثر گذار باشد حتی در مورد صدام نیز این اتفاق نیافتاد و این ناشی از فتنه 88 نبود ( البته بنده بر مواضع خود در خصوص این مسئله ایستاده ام ) آنچه که سبب اثر گذاری بود تحریک خود رئیس جمهوری ایران در آن زمان بود که سبب میشد تحریم ها علیه ایران افزایش یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد : زمانی که ما طوفان درآمدهای نفتی را به اقتصاد کشور وارد کنیم طبیعی است تولید نابود خواهد شد . ما در خرداد سال85 نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم و از ادامه این روند ابراز نگرانی کردیم.

در ادامه این مناظره قدیری ابیانه با نادرست خواندن تحریک رئیس جمهوری قبلی بر افزایش تحریم ها عنوان کرد : بنده در آن زمان سفیر بودم و پشت سرهم تلکس های مختلف از تهران به ما میرسید که جلوی تحریم ها را بگیرید.

قدیری ابیانه در ادامه گفت : ایراد بنده به دکتر روحانی این است که ایشان اعلام کردند که چرخ های سانتریفیوژ بچرخد به شرطی که چرخ های اقتصاد هم بچرخد و این سخن مثل این است که من بگویم به مافیا باج نمیدهم الا این که بچه ام را بدزدند.

سفیر سابق کشورمان در استرالیا اضافه کرد : بنده در همان ماه اول دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی به ایشان گفتم اگر هدفمندی اجرا نشود ایشان باید 4 یا 8 سال دیگر یک کشور فقیر را تحویل دهند. اما ایشان جرات اجرای این طرح را نداشتند.

دکتر قدیری ابیانه در خصوص انتقادات مطرح در خصوص طرح هدفمندی ابراز داشت: آنجه در مورد هدفمندی مورد نقد میباشد روش اجرای آن است که بنده نیز به روش اجرای آن ایراد دارم اما باید دانست که علاوه بر دولت خود مردم نیز باید در این موضوع ورود پیدا کنند و با اصلاح سبک زندگی سبب اجرایی شدن هرچه بهتر این طرح شوند.

سعید لیلاز در پاسخ به قدیری ابیانه اعلام کرد : رئیس جمهوری سابق ایران در سخنرانی های خود سه بار اعلام کردند که بنده این علم اقتصاد را قبول ندارم و همین رفتارها سبب شده که در دوره قبل، ایران تبدیل به یک منطقه آزاد اقتصادی شد. در همین راستا بود که 300 الی400 میلیارد دلار از پول مردم گم شد و این  یعنی همان غارت سازمان یافته .

لیلاز در دفاع از دولت روحانی ابراز داشت : بنده شاهد این هستم که در مورد دولت روحانی بی انصافی های زیادی رخ میدهد . به عنوان مثال صادرات نفت ایران در این دوره به 2برابر افزایش یافته و در 6 ماه آخر سال قبل تولید یکی از خودروسازی ها نیز 2برابر شده است.

در ادامه قدیری ابیانه با رد ادعاهای لیلاز در خصوص گم شدن 300 یا 400 میلیارد دلار افزود : باید از شعار دادن خارج شویم و به واقعیت ها نگاه کنیم . دکتر روحانی از مردم میخواهد که در طرح هدفمندی از دریافت یارانه ها انصراف دهند اما اخباری به گوش مردم میرسد که 7میلیارد تومان برای بازسازی دفتر ریاست جمهوری هزینه میشود.

پس از پایان مناظره، هرکدام از مدعوین مناظره به صورت غیر رسمی به سوالات دانشجویان پاسخ دادند. این مناظره به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز برگزار شد.
۹۳/۰۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">