پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۱ ب.ظ

۰

قدیری ابیانه
خبرگزاری تسنیم: سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: باید توهم مردم را درباره بودجه از بین برد، در زمینه یارانه‌ها نیز مردمی که نیازی ندارند نیازی نیست که یارانه دریافت کنند، مهم‌تر از این، دولت اصلا پولی ندارد که بخواهد بدهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمد حسن قدیری ابیانه یکی از چهره‌های شاخص اقتصاد و سیاست در ایران است که سال‌ها در مکزیک و استرالیا به عنوان سفیر ایران فعالیت داشته است، او مدیر تأسیس انجمن نخبگان جهان اسلام نیز است، این کار‌شناس عالی مدیریت استراتژیک در یکی از روزهای بهاری سال 93 از دفتر خبرگزاری تسنیم در شهر قم بازدید کرد و در این نشست دوستانه و صمیمی درباره مشکلات اقتصادی مردم و دلایل آن گفت‌و‌گو کرد که متن این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانیم.

تسنیم: به نظر شما مهترین رسالت رسانه در جامعه چیست؟

قدیری ابیانه: یکی از اشتباهاتی که رسانه‌های گروهی انجام می‌دهند و آن را به عنوان رسالت خودشان در نظر می‌گیرند این است که می‌گویند رسالت ما رساندن پیام مردم به مسئولان است.

چگونه می‌شود وقتی که مخاطبان وسیعی برای رسانه وجود دارد، ادعا کنیم که مخاطب اصلی ما مسئولان جامعه است، مخاطب یک رسانه خوانندگان یا بینندگان و یا شنوندگان آن هستند. مخاطب کسی است که مخاطب خبری در جامعه است. 

تسنیم: به نظر شما بزرگ‌ترین کاری که رسانه می‌تواند انجام دهد چیست؟

قدیری ابیانه: سبک زندگی نیاز به اصلاح فرهنگ دارد، بنابراین رسانه باید در سبک زندگی مردم تغییراتی ایجاد کند که در زندگی و رفتار آن‌ها نیز اثر گذار باشد، پس کار رسانه اثر گذاری موثر، مثبت و سازنده به مردم است.

قدیری ابیانه

تسنیم: با این شرایط رسانه چگونه می‌تواند مطالبات مردمی را به گوش مسئولان برساند؟

قدیری ابیانه: برای رساندن خبر به مسئولان نیاز به یک بولتن خبری است این اشتباه رسانه سبب شده است تا افراد تصور کنند که هر تحولی بستگی به تصمیم مسئولان دارد و حتی تامین معیشت و نیاز‌ها را در دست مسئولان می‌دانند.

همه در برابر منویات رهبر معظم انقلاب مسئول هستند


تسنیم: به نظر شما مخاطب اصلی شعارهای سال رهبر معظم اننقلاب چه کسی است؟

قدیری ابیانه: در زمینه تحقق شعارهای سالی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند بازهم مردم فکر می‌کنند که خودشان وظیفه‌ای ندارند و فقط مسئولان در این زمینه مسئولیت دارند.

 سخن از عزم ملی است و با این وجود مردم فکر می‌کنند مخاطب منویات رهبر معظم انقلاب فقط مسئولان هستند و اشتباه بزرگی است که در افکار عمومی شکل گرفته است این است که دولت وظیفه تأمین نیازهای آن‌ها را دارد در صورتی که این حالت کاملا در کشورهای دیگر بر عکس است و مردم هزینه‌های دولت را تامین می‌کنند، مثلا، در مجتمع‌های مسکونی وقتی که هیئت مدیره انتخاب می‌شود مردم می‌دانند که هیئت مدیره از خودش برای ساختمان هزینه نمی‌کند و هیئت مدیره از پول شارژ ساختمان مشکلات ساختمان را حل می‌کند.

تسنیم: چرا مردم فکر می‌کنند که مسئولان باید نیازهای آنها را برطرف نمایند؟

قدیری ابیانه: این طرز تلقی غلط در جامعه شکل گرفته است زیرا مردم فکر می‌کنند چون ما یک کشور نفت خیز هستیم و ثروت هم در دست مسئولان است پس اگر این ثروت به درستی مدیریت شود دیگر مشکلی نیست، بنابراین همین مسئله سبب می‌شود که مردم برای حل مشکلاتشان به جای اتکا به کار و تلاش خودشان دست به دامان مسئولان می‌شوند.

وابستگی نفتی بزرگترین مشکل مردم ایران است

تسنیم: از نگاه شما به عنوان یک اقتصاددان، شرایط اقتصادی ایران چگونه است؟

قدیری ابیانه: ایران کشور نفت خیزی است که منابع نفتی دارد، اما مشکل ما این است که مردم ما درباره این درآمد‌ها دچار توهم شده‌اند، اقتصاد ما مشکل دار و بیمار است و از وابستگی به نفت رنج می‌برد.

 رهبر معظم انقلاب بر ضرورت رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت تأکید می فرمایند اما بازهم همین وابستگی اقتصادی به نفت را داریم، اما مشکل بزرگتری نسبت به وابستگی اقتصادی به نفت داریم که آن وابستگی ذهنی به نفت است که ده‌ها برابر بیشتر از واقعیت است.

تسنیم: به نظر شما مردم چه تصوری از بودجه کشور دارند؟

قدیری ابیانه: ارقام بودجه اعدادی بسیار درشت هستند و تصور مردم از درک آن بسیار بیشتر است، من برای درک بهتر افراد بودجه را به شکل نفر ماه به تومان محاسبه می‌کنم و برای این کار باید بودجه به 12 ماه و تقسیم به تعداد جمعیت شود تا مردم متوجه میزان بودجه شوند.

در سال 91 میزان بودجه‌ای که برای صادرات نفت در نظر گرفته شده بود به نسبت به سال‌های بعد از انقلاب یک عدد درشت و بی‌سابقه بود که بالای 61 هزار میلیارد تومان را تشکیل داد و این یک رقم بسیار درشت است ولی اگر بر اساس نفر ماه محاسبه شود مشخص می‌شود که این بودجه در اوج خود برابر است با ماهی 67 هزار تومان به ازای هر ایرانی در هر ماه. ولی در ذهن مردم تصوری چند یا چندین میلیونی از سرانه درآمد نفتی در رهر ماه وجود دارد. 

درآمد نفتی با تصورات مردم قابل مقایسه نیست

تسنیم: پول نفتی که مردم به آن امید دارند در چه اموری مصرف می‌شود؟

قدیری ابیانه: اگر پول نفت، که اوج پیش بینی درآمد نفتی که ماهی 67 هزار تومان به ازای هر ایرانی بود را در اختیار مردم قرار دهند آیا می‌توانند با این رقم هزینه مسکن و درمان خود را تامین کنند؟

بودجه عمومی دولت شامل درآمکدهای نفتی و سایر درآمدها است که برای اداره کل امور کشور در نظر گرفته شده است. بودجه عمومی کل کشور که تمام هزینه‌های نظام، اعم از قوه قضاییه،مجریه، مجلس و قوای دفاع و غیره است در بودجه سال 91 حدود 164 هزار میلیارد تومان معادل نفری 182 هزار تومان در هر ماه بود که نفری 67 هزار تومان آن پول نفت قرار بود باشد ولی عملا فقط حدود 115 هزارتومان از این مبلغ  محقق شد.

تسنیم: مشکلات بودجه ایران چگونه و کی حل می‌شود؟

قدیری ابیانه: در ایران به هر اداره‌ای مراجعه شود می‌گویند اگر بودجه بیشتری به ما اختصاص یابد می توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم، بنابراین برای تامین بودجه فقط دو راه وجود دارد یکی اینکه از بودجه سایر دستگاه‌ها کم گردد و به یک دستگاه اضافه شود یا اینکه کل بودجه جامعه را اضافه کنیم.

اضافه شدن بودجه موکول به این است که در کشور تولیدات بیشتری داشته باشیم و بخشی از این ثروت از طریق مالیات در اختیار دولت قرار گیرد تا از طریق آن بتوان بودجه دستگاه‌ها را اضافه کرد و خدمات بهتری ارائه داد.

مردم ایران دچار تنبلی اجتماعی شده اند.

تسنیم: چرا مردم نسبت به دولت‌ها بدبین هستند؟

قدیری ابیانه: مردم ایران از یک توهم نفتی رنج می‌برند که این عوراضی دارد مثلا زنی که تصورش از میزان درآمد همسرش ده برابر واقعیت باشد، تصور می‌کند که همسرش پول و سرمایه‌ای که برای خانواده است را در جاهای دیگر هزینه کند، بنابراین کافی است تا در جامعه مشکلاتی مثل اختلاس 3 هزار میلیاردی به چشم بیاید تا مردم دچار بد بینی و شک شوند.

در بودجه ردیفی به عنوان اتلاف و اسراف نداریم، اگر ما بر فرض هیچ اتلاف و حیف و میل و اسرافی در بودجه دولت هم نباشد باز هم نمی‌توانیم با این بودجه نیازها را تامین کنیم، البته برخی از مواقع مانند دوران انتخابات و در شعارهای انتخاباتی کاندیدا‌ها به توقعات دامن می زنند که بر توهم می افزاید.

تسنیم: شما بر اساس کدام فرمول مردم ایران را مردمی می‌دانید که از تنبلی اجتماعی رنج می‌برند؟

قدیری ابیانه: مطابق با گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ساعات مفید کاری دولت به طور متوسط در هر روز 22 است، عمده آن‌ها افرادی کم کار، کم تلاش و پر توقع هستند، یعنی کارمندی که 22 دقیقه کار می‌کند به جای احساس بدهکاری به دولت، تازه از دولت طلبکار می‌شود.

افراد قبل از رسمی شدن دوره 6 ماه ی آزمایشی را که می‌گذرانند خوب کار می کنند و بعد از اینکه استخدام رسمی شدند کارشان افت می کند و مطوئن می شوند که حقوق 30 ساله از دولت دریافت می کنند بدون اینکه کار کنند، بنابراین بعد از رسمی شدن بلافاصله دچار افت کاری می‌شوند، این در حالی است که در ژاپن میزان کار مفید روزانه 8 ساعت است و در کره جنوبی نیز مردم روزانه 9 و نیم ساعت کار می‌کنند.

البته تنبلی اجتماعی مخصوص کارکنان دولت نیست و مطابق با بررسی های کارشناسان تنبلی اجتماعی در ایران فراگیر است.

تسنیم: به نظز شما چرا مردم ایران به این تنبلی اجتماعی گرایش دارند؟

قدیری ابیانه: کاری که یک ژاپنی در یک سال انجام می‌دهد، یک ایرانی در 21 سال انجام می‌دهد و کاری که یک فرد در کره جنوبی و در طول 1 سال انجام می‌دهد یک ایرانی در 26 سال انجام می‌دهد، یک کارمند در 30 سال کمتر از یک سال و نیم کار مفید می‌کند و به اندازه 30 سال حقوق می‌گیرد و بعد از 30 سال نیز بازنشستگی می‌گیرد، حتی از پس از مرگ کارمند خانواده او از دولت مستمری دریافت می‌کنند.

امنیت شغلی سبب ایجاد تنبلی اجتماعی است، در ایران اگر قرار باشد فعالیت خوبی انجام شود باید امنیت شغلی را از بین ببریم و کارمندان را رسمی نکنیم ما در برابر این بیت المالی که هزینه می‌شود مسئول هستیم. البته امنیت شغلی در مقابل تنبلی نباید وجود داشته باشد و نه در مقابل پارتی بازی و امثال آن.

استعمار فرهنگ و اقتصاد ما را نشانه گرفته است

تسنیم: چرا مردم در استان‌هایی که از پایتخت دور هستند، احساس می‌کنند که دولت در حق آن‌ها اجحاف می‌کند؟

قدیری ابیانه: در بین قومیت‌ها و مناطق مرزی این تصور که در حق آن‌ها اجحاف شده پررنگ‌تر است مثلا در شهرهای جنوبی که کشتی‌های حمل نفت را می‌بینند این تصور پر رنگ‌تر است که آن‌ها متضرر شده‌اند، و این تصور بر اثر توهم نفتی ایجاد شده است. یعنی تصور مردم ناطق نفت خیز از میزان نفت صادراتی صدها و هزارا برابر واقعیت آن است. اما باید دانست که با اتکا نفت به جایی راه نمی‌بریم.

این تصورات غلط نیز سبک زندگی ما را نشانه گرفته است، سبک زندگی همیشه تحت تاثیر شدید فرهنگ و فرهنگو اقتصاد هم بر هم تاثیر متقابل دارند.

نقشه استعمار درباره کشورهای نفت خیز این بود که کشورهای نفت خیز را وابسته به فروش نفت کنند و تولید ثروت را از آن‌ها می‌گیرند و فرهنگ کار را هم نضعیف می‌کنند که شما چون نفت دارید نیازی به کار کردن ندارید.

تسنیم: به نظر شما آیا جنگ و دفاع مقدس سبب رکود اقتصادی کشور شده است؟

قدیری ابیانه: نه چون، ژاپن در معرض جنگ سختی بود و دو شهرش نیز بر اثر بمباران هسته ای ویرانه شد اما مردم آن کشور با سعی و تلاش کشورشان را ساختند و هنوز هم آمار کار مفید در ژاپن بالا‌تر از بقیه کشور‌ها است و کره جنوبی چون در رقابت با ژاپن است سعی و تلاش زیادتری می‌کند.

شعار منفی بعد از جنگ تحمیلی این بود که گفتند اکنون وقت رفاه و استراحت است در حالی که بعد از جنگ تازه نیاز به تلاش و تکاپو داشتیم، البته باید عنوان کرد که دولت بعد از آن تغییر شعار داد و شعارش را به عنوان سازندگی بیان کرد اما باز مردم فکر کردند که این کار و تلاش مختص مسئولان جامعه است و خودشان باید در رفاه باشند.

همه برای پیشرفت کشور مسئول هستند

تسنیم: چرا مردم فکر می‌کنند که فقط مسئولان وظیفه دارند که برای پیشرفت کشور تلاش کنند؟

قدیری ابیانه: چون برخی از مردم خودشان را عضو موثری از تیم  کشور نمی‌دانند و خودشان را به نوعی تماشاچی می‌دانند، مردم ما در صحنه‌هایی که باید تلاش کنند، تلاش و کوشش نمی‌کنند، البته این نوع رفتار عواقبی دارد که مردم آن عواقب منفی را نمی‌خواهند اما تلاش نمی‌کنند.

تسنیم: به نظر شما بین تعطیلات رسمی کشور و اقتصاد چه رابطه‌ای است؟

قدیری ابیانه: در آمریکا تعطیلات مناسبتی 7 روز است اما در ایران 25 روز تعطیل هستیم، در نوروز زمانی که آب و هوا برای کار کردن مطلوب است کشور نزدیک به یک ماه در تعطیلات به سر می‌برد و این مسئله نیز تورم را تا حد بالایی افزایش می‌دهد چون عرضه و تقاضا توروم را ایجاد می‌کند. وقتی در نوروز عرضه کم و تقاضا زیاد شود تورم بالا می‌رود.

تعطیلات بیش از اندازه رکود اقتصادی را به همراه دارد

تسنیم: به نظر شما تعطیلات در ایران زیاد است؟

قدیری ابیانه: شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک تحقیق و بررسی نتیجه گرفته است، تعطیلات مناسبتی ما کمتر از بقیه کشور‌ها است چون در این تعطیلاتی مثل روز قدس، 22 بهمن، عاشورا و تاسوعا فعالیت هایی انجام می‌شود و مردم استراحت نمی کنند. آنها نفهمیدیند که اصولا تعطیلات مناسبتی در جهان برای استراحت نیست. تعطیلات استراحتی روزهای دیگری را شامل می شود مثل مرخصی استحقاقی سالانه و یا روزهای جمعه.

ما تعطیلات مناسبتی زیادی داریم، روز ملی شدن صنعت نفت را تعطیل کردیم یا 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی را تعطیل کردیم، آیا نفت را ملی کردیم و یا جمهوری اسلامی را ایجاد کردیم که با تعطیلات تخریبش کنیم، یا اینکه تحول اقتصادی در آن ایجاد کنیم؟

امام راحل فرمودند 15 خرداد تا ابد عزا است، نه اینکه تا ابد تعطیل باشد، برخی مناسبت‌ها متفاوت است مثل عاشورا، تاسوعا، 22 بهمن، نه اینکه 15 خرداد را تعطیل کنیم ما می‌توانیم عزادار باشیم یا اینکه در یک روز جشن باشیم و از فعالیت‌هایمان نیز دست نکشیم.

تسنیم: وضعیت تعطیلات در کشورهای دیگر چگونه است؟

قدیری ابیانه: فرانسه و آلمان 12 روز در سال تعطیلات داشتند و اعلام کردند که اقتصاد ما کشش این همه تعطیلات را ندارد و از تعداد ایام تعداد تعطیلات کم کردند، این تنبلی اجتماعی سبب شده است.

در ایران سن بازنشستگی را مرتبا پایین می آورند در حالی که در فرانسه سن بازنشستگی افزایش می‌یابد به 67 سال رسیده است.

در ایران این توهم است که به کارمندان حقوق بازنشستگی می‌دهیم و به جای آن‌ها از جوانان استفاده می‌کنیم بدون اینکه بگویند پرداخت پول بازنشستگی به افراد بدون اینکه کاری انجام دهند از کجا تأمین مگردد. این مسئله به هیچ عنوان خوشایند نیست.

بودجه ای برای پرداخت یارانه به همه مردم، وجود ندارد

تسنیم: به نظر شما چرا دولت نمی‌تواند به همه مردم یارانه بدهد؟

قدیری ابیانه: باید توهم مردم را درباره بودجه از بین برد، در زمینه یارانه‌ها نیز مردمی که نیازی ندارند نباید  یارانه دریافت کنند، مهم‌تر از این دولت اصلا پولی ندارد که بخواهد بدهد، دولت قبل هم که در تحریم نبود باز هم پولی که به عنوان یارانه می‌داد را نمی‌توانست تامین کند و با چاپ اسکناس بدون پشتوانه و استقراض این هزینه را تامین می‌کرد که دولت کنونی نیز توانایی این کار را ندارد.

تسنیم: چرا دولت مصر بود که مردم از دریافت یارانه انصراف دهند؟

قدیری ابیانه: برای اینکه بتواند یارانه را بدهد باید یک عده‌ای را حذف کند تا بتواند به اقشار محروم یارانه پرداخت کند و این مسئله به وجود آمده که اگر انصراف بدهند دولت این هزینه را کجا مصرف می‌کند، در صورتی که پولی نیست؛ دولت پولی ندارد که بخواهد بدهد.

تسنیم: نگاه شما به دانشجویان کشور چگونه است؟

قدیری ابیانه: ما چهار و نیم میلیون دانشجو داریم که همیشه نگران اشتغال هستند و خودشان را جویای کار می‌دانند، دانشجویانی که هنوز متوجه فلسفه دانشگاه رفتنشان نیستند، دانشجو یعنی راه حل برای مسائل نه اینکه خودشان را صورت مسئله بدانند، دانشجو باید کارآفرین باشد و برای خودش و دیگرانی که نتوانسته‌اند به دانشگاه راه پیدا کند اشتغال ایجاد کند. باید امکانات ایجاد کنند نه اینکه در انتظار دریافت امکانات بیکار بنشینند.

دانشجویان ما دنبال پاس کردن امتحانات و گذراندن ترم‌ها هستند و می‌خواهند بعد از اخذ مدرک تازه به دنبال پیدا کردن هستند و نه ایجاد شغل، دانشگاه و آموزش و پرورش باید افراد را کارآفرین و خودباور پرورش دهند.

تسنیم: چرا ما در ایران هر روز شاهد افزایش قیمت هستیم؟

قدیری ابیانه: یکی از فجایع اتفاق افتاده در ایران، تقاضا برای ارزان شدن کالا‌ها است، قیمت کالا‌ها تحت تاثیر عواملی چون قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه است و هر کدام از این‌ها افزایش می‌یابد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

اگر یارانه بنزین را نظر در بگیریم متوجه می‌شویم که افرادی که ماشین دارند معادل سهم یارانه نقدی سه نفر یارانه دریافت می‌کنندکه این یارانه برای سهمیه 60 لیتر بنزین است که معادل قیمت برننج مصرفی یک نفر در یک سال است. هر فردی که ماشین دارد بابت سهیمه ماهانه معادل سهمیه مصرف 12 نفر برنج دریافت می‌کند.

دولت برای تامین این یارانه، فقرا را از سهمشان محروم کرده است و به افراد متمول داده است، اگر فردی هفته‌ای 60 لیتر بنزین استفاده کند البته از نوع آزاد، یارانه‌ای که دریافت کرده است معادل 600 هزار تومان می‌شود که برابر با یارانه نقدی 13 نفر است.

در حالی که یک کارگر برای دریافت 600 هزار تومان یک ماه کار می‌کند، کسی که هفته‌ای 60 لیتر بنزین بزند چنین مبلغی را از سهم محرومان و بیت المال برداشت کرده است.

ارزانی سوخت سبب قاچاق بی رویه می شود

تسنیم: به نظر شما چرا قاچاق سوخت در ایران رواج زیادی دارد؟

قدیری ابیانه: قیمت‌های ارزان فراورده‌های نفتی سبب شده است که قیمت قاچاق فرآورده‌های نفتی از قاچاق مواد مخدر سود آور‌تر شود و فراورده‌های نفتی به همه کشورهای همسایه از جمله، عربستان، قطر، کویت و امارات قاچاق می‌شود.

میزان قاچان سوخت به افغانستان و پاکستان روزانه معادل 10 میلیون لیتر ارزیابی شده است، این یعنی اینکه ایران سالانه معادل 100 تن طلا بابت قاچاق سوخت به پاکستان و افغانستان از دست می‌دهد که معادل نیم قرن تولید طلای کشور از معادن طلای کشور است.

تسنیم: چرا در ایران در زمینه مصرف سوخت اسراف زیادی می‌شود؟

قدیری ابیانه: این ارزانی فوق العاده و غیر منطقی سبب اسراف در مصرف شده است به طوی که وزیر نفت این مازاد مصرف را حدود 30 میلیارد دلار در سال 92 ارزیابی کرده است.

برای اینکه مفهوم 30 میلیارد دلار را بهتر درک کنیم، در مذاکرات ایران با کشورهای 5+1 در مقابل امتیازاتی که به غرب داده‌ایم قرار است 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در چند قسط و در مدت شش ماه به ایران پرداخت شود. یعنی اضافه مصرف سوخت ما بیش از 7 برابر مبلغ مذکور است.

تسنیم: نظر شما درباره میزان سوخت مصرفی نوروز 93 چیست؟

قدیری ابیانه: در همین نوروز 1/5 میلیارد لیتر بنزین مصرف شده است که یارانه آن 3750 میلیارد تومان است، مبلغ مورد نیاز برای اتمام پروژه ازاد راه تهران شمال 3000 میلیارد تومان است. یعنی دولت به دلیل کمبود بودجه این پروژه را از اولویت خارج کرده است اما مبلغی معادل همین نیاز را برای یارانه بنزین 15 روز نوروز از دست داده است.

متاسفانه هنوز افکار عمومی از این واقعیت مطلع نیست و در مقابل اصلاح قیمت‌ها مقاومت می‌کند و دولت هم جرات اصلاحات اساسی را ندارد. با روشی که دولت در پیش گرفته است حتما هدفمندسازی یارانه‌ها در این دوره چهارساله تکمیل نمی‌شود.

مردم افزایش قیمت بنزین را مهمترین عامل تورم ارزیابی می کنند.

تسنیم: چه ارتباطی بین افزایش قیمت سوخت و افزایش قیمت‌ها است؟

قدیری ابیانه: مردم بر این باور هستند که افزایش قیمت سوخت سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود و افزایش قیمت‌ها سبب فقیر‌تر شدن فقرا و زیر دست و پا له شدن فقرا می‌شود، بنابراین برای اینکه فقرا فقیر‌تر نشوند باید قیمت‌ها افزایش نیابد، بنابراین برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دولت باید یارانه بدهد و یارانه را نیز از جیب همه مردم واز جمله از سهم فقرا تامین می‌کند.

در ایران به یک فرمول اقتصادی تاسف بار می‌رسیم که برای اینکه فقرا فقیر‌تر نشوند باید سهم فقرا از بیت المال را به ثروتمند‌تر‌ها بدهیم! در نتیجه ثروتمندان کشور سهمشان از بیت المال عمومی بیش از 30 برابر سهم فقرا از این ثروت عمومی می‌شود.

تسنیم: به نظر شما افزایش قیمت سوخت با افزایش قیمت‌ها بی‌ارتباط است؟

قدیری ابیانه: البته این صحیح است که اگر سوخت گران شود در قیمت همه کالا‌ها اثر گذار است و اگر سکه فقط یک رو داشته باشد فقرا زیر دست و پا له می‌شوند اما سکه دو رو دارد که روی دوم سکه این است که این ثروت عظیم که در یارانه سوخت هدر می‌رود در جای بهتری هزینه شود، آیا بهترین راه هزینه کردن روزانه شش تن طلا عرضه ارزان بنزین است و باک بنزین ماشین‌ها بهترین جا برای هزینه اموال عومی است، آیا بهتر نیست این هزینه را در منابع نفت و گاز مشترک با کشور‌ها هزینه کنیم تا آن‌ها چند برابر ما استفاده نکنند، آیا بهتر نیست طرح‌های عمرانی را اولویت دهیم.

تسنیم: از این که فرصت خود را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید، از شما سپاسگزار هستیم و برای شما آرزومند توفیقات روز افزون هستیم.

قدیری ابیانه: ممنونم.

گفت‌و‌گو از زهرا رئیسی

۹۳/۰۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">