دریافت پول تاکسی از مسافرین اتوبوس!!!
میزان یارانهای که یک تاکسی درون شهری از بیت المال عمومی برای بنزین سهمیهای خود دریافت میدارد، سالانه بیش از 8 میلیون و 200 هزار تومان و برای تاکسیهای بین شهری حدود 16 و نیم میلیون تومان است!
بخشی از کتاب جدید در دست تدوین قدیری ابیانه:
یکی از استدلالهایی که در مخالفت با واقعی شدن قیمت بنزین انجام میگیرد این است که اگر بنزین گران گردد کرایه تاکسیها هم گران خواهد شد. البته اگر بنزین گران شود کرایه تاکسیها هم گران خواهد گردید.
اما فرض کنید که فردی سوار بر تاکسی شود و سپس در کنار صف افرادی که در انتظار اتوبوس هستند بایستد و از آنها بخواهد که کرایه تاکسی مرا بپردازند! آیا کسی چنین خواهد کرد؟ اگر فرد مذکور به منتظرین در ایستگاه اتوبوس بگوید که شما بخشی از کرایه تاکسی مرا بپردازید تا تاکسی برای من ارزانتر تمام شود به آن مبادرت خواهند ورزید؟ قطعاً چنین نخواهند کرد.
اما لازم نیست مسافرین تاکسی چنین تقاضایی را از مسافرین اتوبوسها و یا از افراد پیاده بکنند، زیرا دولت خود از سهم مردم از بیتالمال عمومی از جمله از سهم اتوبوس سواران و نیز پیادهها برداشت و به تاکسیها میپردازد تا مبلغ کمتری برای بنزین مصرفی خود پرداخت کنند و کرایه کمتری از مسافرین تاکسی بگیرند!
متأسفانه بسیاری از تاکسیها با وجود دریافت یارانه بابت سوخت مصرفیشان، فقط به دنبال سوار کردن مسافرین دربستی بوده و از سوار کردن سایرین خودداری میکنند.
حال سؤال این است که آیا بهتر نیست که مسافرین تاکسیها خود هزینه رفت و آمد با تاکسی را بپردازند و پولی که امروز به عنوان یارانه سوخت به تاکسیها داده میشود به تقویت حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو و قطار اختصاص یابد؟
میزان بنزین یارانه برای تاکسیهای درون شهری ماهانه 300 لیتر و برای تاکسیهای بین شهری 600 لیتر است. با توجه به قیمت بنزین سهمیهای در سال 93 که 700 تومان در لیتر است (و یارانه 2300 تومانی برای هر لیتر بنزین مصرفی آنها) دولت از جیب عموم مردم برداشت و به تاکسی ها می پردازد.
میزان یارانهای که یک تاکسی درون شهری از بیت المال عمومی برای بنزین سهمیهای خود دریافت میدارد، سالانه بیش از 8 میلیون و 200 هزار تومان و برای تاکسیهای بین شهری حدود 16 و نیم میلیون تومان است!
آیا بهتر نیست این پولهایی که امروز صرف یارانه سوخت خودروها و از جمله یارانه بنزین تاکسیها میگردد، صرف توسعه حمل و نقل عمومی مثل راه آهن، مترو، ساخت بزرگ راه ها و ... شود و کسانی که مایلند از تاکسی برای تردد استفاده کنند، خود هزینه آن را بپردازند؟