پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۵۶ ق.ظ

۰

حوزه‌‌های نفوذ اسرائیل در آمریکای لاتین

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۵۶ ق.ظ

خبرگزاری فارس: حوزه های نفوذ اسرائیل در آمریکای لاتینصهیونیست‌‌ها سعی می‌کنند از هر طریقی حضور خود را در منطقه آمریکای لاتین مستحکم کنند. برای دستیابی به این امر به خصوص از رسانه‌‌های گروهی استفاده می‌کنند.

آمریکای لاتین شامل محدوده آمریکای مرکزی، کارائیب و آمریکای جنوبی از مکزیک تا قطب جنوب است و یا به طور سنتی، به مناطقی از قاره آمریکا گفته می‌شود که زبان رایج آن‌ها اسپانیولی و پرتغالی است و قبلا مستعمره این دو کشور و در مواردی مستعمره انگلیس و فرانسه بوده‌اند.

آمریکای لاتین که زمانی حیاط خلوت آمریکا بود، امروز به یکی از مناطق مورد توجه رژیم اسرائیل تبدیل شده است. در واقع همان طور که نقش و حضور آمریکا در آمریکای لاتین و نفوذ در این کشورها غیرقابل انکار است، پدیده نفوذ و دخالت اسرائیل نیز در اکثر کشورهای آمریکای لاتین بسیار جدی است. نوشتار زیر به این رابطه پرداخته است.

گذشته نقش و نفوذ اسرائیل در آمریکای لاتین

سال‌‌ها است که آمریکا و انگلستان به قصد راندن جمعیت مناطقی که صهیونیست‌‌ها قصد اشغال آن را داشتند، با یکدیگر مشارکت می‌کنند. برای دستیابی به این هدف، باید از یک طرف دست به رعب و وحشت در این سرزمین‌‌ها می‌زدند و از طرف دیگر برای مردم این مناطق، راه را در سرزمین‌‌های دوردست باز می-کردند، تا مردم بتوانند به راحتی به آن جا بروند.

هر دو عمل، هم باز کردن راه کشورهای دوردست برای مردم فلسطین و هم ایجاد رعب و وحشت برای مردم این مناطق در داخل، راهکاری برای کاهش جمعیت و زمینه سازی برای سلطه ی صهیونیست‌‌ها بر این مناطق بوده است.

این مناطق شامل فلسطین، لبنان و سوریه به طور اخص شده است. در چارچوب این سیاست، راه را برای مهاجرت فلسطینی‌‌ها، لبنانی‌‌ها و سوری‌‌ها به آمریکای لاتین باز کردند. به همین دلیل هم، آمریکای لاتین پر از سوری و لبنانی و فلسطینی است. یعنی تقریبا همه ی کشورهای آمریکای لاتین پذیرای این مردم بوده-اند.

در حقیقت پذیرای مردم این مناطق بودن، در تبانی با رژیم صهیونیستی و برای کمک به کاهش جمعیت و تسلط صهیونیست‌‌ها بر این منطقه بوده است.

اصولا در مهاجرت نوعی پیشرفت است و کسانی که دست به مهاجرت می‌زنند، از وضعیت موجود در کشورشان جدا می‌شوند و در محیط جدیدی وارد می‌شوند. یا با ورود به محیط جدید، ناچار می‌شوند برای خود جا باز کنند و در تلاش برای جا باز کردن، به پیشرفت‌‌های خوبی دست پیدا می‌کنند.

به همین علت، معمولاً مهاجرین از مناطق عربی، چه مسلمان و چه مسیحی، نسبتا از وضعیت بهتری نسبت به دیگران و عموم مردم این مناطق در آمریکای لاتین برخوردار هستند. هم زمان با این سیاست، صهیونیست‌‌ها در آمریکای لاتین و حکومت آن جا، حضور و نفوذ پررنگی داشته و ترور و تروریسم را به آمریکای لاتین سرایت داده‌اند.

 در نگاهی مقایسه ای، نفوذ صهیونیست‌‌ها در کشورها مکزیک، آرژانتین و برزیل، از دیگر کشورها بیشتر است. در این راستا، باید گفت نفوذ اسرائیل‌‌ها در کشورهای چپ گرا منطقه کمتر است. یعنی صهیونیست‌‌ها در کشورهای چپ گرا کمتر توانسته‌اند حاکم شوند.

آنان هرجا لازم دانستند، دست به اعمال تروریستی و کشتن فلسطینی‌‌ها حتی در این کشورهای دور از فلسطین می‌زنند. همچنین سفارت خانه‌‌های آسرائیل و یا مراکز صهیونیست‌‌ها مکانی است که صهیونیست‌‌ها از آن به عنوان پایگاهی برای اعمال تروریستی استفاده می‌کنند.

یکی از نمونه‌‌های آن، انفجاری است که در آرژانتین رخ داد و سعی کردند ایران را متهم کنند. درحالی که همه ی قرائن نشان می‌دهد که مواد منفجره درون ساختمان بوده و در آن جا منفجر شده است. یعنی درحقیقت مواد منفجره‌ای که آن‌‌ها انبار کرده بودند تا برای اعمال تروریستی استفاده کنند، بر حسب اتفاق منفجر می‌شود.

در این بین، پس از انفجار همان زمان، به پلیس آرژانتین اجازه ی ورود به ساختمان و بررسی این که علت انفجار چیست را نمی‌دهند!. یعنی چون نمی‌خواستند مشخص شود که این انفجار، از دورن رخ داده و آن جا به انبار تسلیحات و مواد منفجره تبدیل شده است، سعی کردند به طور گسترده و با رسانه‌‌های گروهی و حمایت بین المللی، ایران را متهم این ماجرا نشان دهند.

درحالی که همه ی قرائن نشان می‌داد که نه تنها ایران نقشی در آن ندارد، بلکه این صهیونیست‌‌‌ها هستند که عامل این مسئله بوده‌اند.

روش‌‌های نفوذ و ابزارهای اسرائیل برای نفوذ در آمریکای لاتین

راه‌‌های مختلفی برای نفوذ صهیونیست‌‌ها در آمریکای لاتین وجود دارد. آن‌‌ها تلاش می‌کنند که در مصادر حکومتی نفوذ پیدا کنند و در هر سمتی که شده در دستگاه حکومتی جای گرفته و از این طریق بر مقدرات آن کشور حاکم شوند.

تعلیم نیروهای امنیتی یک کشور برای سرکوب مخالفین، حاکم کردن عوامل آمریکا و ساقط کردن حکومت‌‌های مردمی، روش‌‌هایی است که برای دستیابی به این هدف، به کار می‌برند.

برای مثال، چند سال قبل مشخص شد یک اسرائیلی توانسته شیرهای خوراکی را در ونزوئلا به عوامل مختلف آلوده کند. حتی در مناطق دیگر هم شاهد این بوده ایم که برخی صهیونیست‌‌ها در اروپای شرقی تحت عنوان پرستار و کمک به کودکان، ایدز را به کودکان تزریق می‌کردند تا آن‌‌ها را به بیماری مبتلا کنند.

چنانچه اکنون حدود 80% مردم برخی از کشورهایی که در حوزه ی آفریقایی نیل قرار گرفته‌اند، دچار بیماری ایدز هستند. این موضوع باعث می‌شود که جمعیت آن‌‌ها کاهش پیدا کرده و صهیونیست‌‌ها بتوانند در آینده زمینه را برای سلطه در این مناطق در دست بگیرند. این امر نیز در راستای سیاست سلطه از نیل تا فرات است.

در همین راستا هم هر چند صهیونیست‌‌ها ادعای این که آمریکای لاتین متعلق به صهیونیست‌‌ها است را ندارند، اما به دنبال این هستند که صهیونیست‌‌های آنجا را حاکم کنند و به قدرت برسانند. آنها با دادن بورس‌‌های تحصیلی به صهیونیست‌‌ها و یهودیان و به طرق دیگر، سعی می‌کنند سلطه خود را در آن جا حاکم کنند.

نقش سازمان‌‌های صهیونیستی (سازمان‌‌های اقتصادی یا فکری- فرهنگی صهیونیستی) در آمریکای لاتین

صهیونیست‌‌ها سعی می‌کنند از هر طریقی حضور خود را در منطقه آمریکای لاتین، مستحکم کنند. برای دستیابی به این امر به خصوص از رسانه‌‌های گروهی استفاده می‌کنند. در همین راستا تقریبا می‌توانیم بگوییم، رسانه‌ای گروهی در غرب وجود ندارد که تحت نفوذ صهیونیست‌‌ها نباشد.

بنیادها و موسسات فرهنگی اسرائیل در منطقه آمریکای لاتین سعی می‌کنند در دانشگاه‌‌ها و مراکز دیگر حضور داشته باشند. آن‌‌ها امکاناتی را در این کشورها برای دانشجوها فراهم می‌کنند که آن‌‌ها را به سمت صهیونیست‌‌ها سوق بدهند.

حتی رسانه‌‌هایی که به ظاهر ضد آمریکایی و چپ‌اند، در واقع پر از نیروهای صهیونیست هستند. در این بین صهیونیست‌‌ها از این طریق و همچنین حضور افراد خود در احزاب مختلف، اعم از چپ و راست، سعی می‌کنند حضور خود را حفظ کرده تا در صورت پیروزی هر حزبی، آنان منافع رژیم صهیونیستی را دنبال کنند.

این رویکرد در آمریکا انجام شده است. یعنی صهیونیست‌‌ها در همه ی احزاب، به ویژه حزب دموکرات و جمهوری خواه، حضور فعال دارند و در هر دو دولت، تصمیم ساز اصلی هستند.

این مسئله را در آمریکای لاتین هم به خوبی می‌توان مشاهده کرد. برای مثال، با حضورشان در دستگاه‌‌های اقتصادی آمریکای لاتین، سعی می‌کنند وام‌‌های دولت و تسهیلات دولت‌‌ها را به سمت سیاست‌‌های صهیونیست‌‌ها سوق دهند و از گسترش روابط این کشورها با کشورهای مخالف اسرائیل مانع شوند.

‌مثلاً در مورد ایران، معمولاً صهیونیست‌‌ها سعی می‌کنند که مانع گسترش روابط ایران با کشورهای دیگر آمریکای لاتین، از جمله مکزیک شوند. یعنی صهیونیست‌‌هایی در دستگاه‌‌های دولتی آمریکای لاتین حضور دارند و از موانع گسترش روابط آمریکای لاتین با ایران هستند.

نقش فرهنگی و اقتصادی اسرائیل در کشورهای آمریکای لاتین

معمولاً رسانه‌‌های گروهی آمریکای لاتین، در اختیار صهیونیست‌‌ها هستند. این رسانه‌‌ها به شدت تحت تأثیر رسانه‌‌های گروهی آمریکا قرار دارند. در این بین رسانه‌‌های گروهی آمریکا نیز عمدتاً در اختیار صهیونیست‌‌هاست.

یعنی آنان از همه جهت (هم از داخل آمریکای لاتین و هم از خارج، از طریق آمریکا) بر افکار عمومی آمریکای لاتین تأثیر می‌گذارند. چنانچه می‌توانیم بگوییم که عمده رسانه‌‌های گروهی و شبکه‌‌های تلویزیونی آمریکای لاتین به پخش فیلم‌‌ها، شوها، برنامه‌‌های مختلف آمریکایی می‌پردازند که هم به زبان انگلیسی و هم به صورت زیر نویس اسپانیایی برنامه پخش می‌کنند و صهیونیست‌‌ها از این طریق، نفوذ خود را در آمریکای لاتین گسترش می‌دهند.

بنیادها و موسسات فرهنگی اسرائیل در منطقه آمریکای لاتین

بنیادها و موسسات فرهنگی اسرائیل در منطقه آمریکای لاتین سعی می‌کنند در دانشگاه‌‌ها و مراکز دیگر حضور داشته باشند. آن‌‌ها امکاناتی را دراین کشورها برای دانشجوها فراهم می‌کنند که آن‌‌ها را به سمت صهیونیست‌‌ها سوق بدهند. این امر، از کارهایی است که به کرات در آمریکای لاتین انجام می‌دهند.

حوزه نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اسرائیل در هر کشور در منطقه آمریکای لاتین دیده می‌شود. حتی در کشوری مثل ونزوئلا ( که دولت هوگو چاوز و جانشین‌اش است) صهیونیست‌‌ها حضور خود را از طریق رسانه‌‌های غیر دولتی در این کشورها داشتند.

همچنین می‌بینیم که آنان برای دولت آقای مادرو در ونزوئلا مشکل ایجاد کرده‌اند. یعنی وقتی در ونزوئلا چنین نفوذی دارند، طبیعتاً در کشورهای دیگر که حکومت انقلابی در آن جا سرپا نیست، این نفوذ به شدت وجود دارد.

صهیونیست‌‌ها با حضورشان در دستگاه‌‌های اقتصادی آمریکای لاتین، سعی می‌کنند وام‌‌ها و تسهیلات دولت‌‌ها را به سمت سیاست‌‌های صهیونیست‌‌ها سوق دهند و از گسترش روابط این کشورها با کشورهای مخالف اسرائیل مانع شوند.

در نگاهی مقایسه ای، نفوذ صهیونیست‌‌ها در کشورها مکزیک، آرژانتین و برزیل، از دیگر کشورها بیشتر است. در این راستا، باید گفت نفوذ اسرائیل‌‌ها در کشورهای چپ‌گرای منطقه کمتر است. یعنی صهیونیست‌‌ها در کشورهای چپ گرا کمتر توانسته‌اند حاکم شوند.

به عبارت دیگر، آنان نتوانسته‌اند جلوی چپ گراها را بگیرند و اگر می‌توانستند این کار را می‌کردند. گذشته از این، اگر به اعضا و گروه‌‌های هوادار حضور بیشتر اسرائیل در آمریکای لاتین نگاه کنیم، باید گفت در کشورهایی مثل مکزیک که در خط آمریکا است، معمولاً حضور صهیونیست‌‌ها و اعضا و گروه‌‌های هوادار حضور بیشتر اسرائیل در آمریکای لاتین پررنگ تر است.

در کشورهایی که جناح چپ به پیروزی می‌رسند، حضور صهیونیست‌‌ها کم رنگ‌تر است، هرچند صهیونیست‌‌ها توانسته‌اند حتی تحت عنوان نیروی چپ انقلابی نیز این نفوذ را داشته باشند. همان‌طور که می‌بینیم، در دولت آرژانتین که به اصطلاح حکومت چپ گرا است، باز حضور تعدادی صهیونیست در کابینه پر رنگ است.

بازیگران منطقه‌ای و بین المللی موافق و مخالف حضور اسرائیل در آمریکای لاتین

آمریکایی‌‌ها و اروپایی‌‌ها بیشترین طرفدار نفوذ اسرائیل در منطقه هستند. معمولاً اروپایی‌‌ها و آمریکایی‌‌ها بیشترین حمایت را از حضور رژیم صهیونیستی در منطقه می‌کنند. ضمن این که دولت‌‌هایی که در مسیر آمریکا و دست نشانده آمریکا هستند و یا با حمایت آمریکا سرکار آمده‌اند نیز از این حضور حمایت می‌کنند. در این راستا اگر به حامیان نفوذ اسرائیل در آمریکای لاتین بپردازیم، باید به دو متغیر مهم توجه کنیم.

الف. نقش آمریکا در نفوذ اسرائیل در آمریکای لاتین

قطعا آمریکا پشتیبان حضور پر رنگ صهیونیست‌‌ها در آمریکای لاتین است. همیشه صهیونیست‌‌ها با آمریکا و کودتاهای آمریکایی همکاری کرده‌اند و هر جا که توانسته‌اند به دولت‌‌های مردمی لطمه زده‌اند.

ب. نقش اروپا و شرکت‌‌های اروپایی در نفوذ اسرائیل در کشورهای آمریکا لاتین

قدرت‌‌های مالی و بانکی در اروپا و آمریکا، عمدتاً در تملک صهیونیست‌‌ها است. یعنی افرادی که گرایش صهیونیستی دارند، مالک هستند و طبیعتاً از این حوزه نفوذ خود، در کشورهای دیگر برای پیشبرد منافعشان استفاده می‌کنند. در واقع آن‌‌ها هر کاری که برای پیشبرد منافع صهیونیست‌‌ها بتوانند انجام دهند در این کشورها به کار می‌گیرند.

در مقابل این حامیان، طبیعتاً کشور ایران بیشترین مخالفت را با حضور صهیونیست‌‌ها در منطقه دارد. ولی باید اشاره کرد که نفوذ ایران در این کشورها محدود است. اما در راستای همین نفوذ هم دیده‌ایم که آقای چاوز خوش‌بختانه به خاطر جنایتی که صهیونیست‌‌ها در غزه و علیه لبنانی‌‌ها انجام داده‌اند، اقداماتی را ضد اسرائیل انجام داد و حتی روابط دیپلماتیک با صهیونیست‌‌ها را محدود و حتی در مواقعی قطع کرد.

آینده نفوذ اسرائیل در منطقه‌ی آمریکای لاتین

رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌‌های تابع آن، همواره سعی می‌کنند نفوذ خود را در منطقه‌ی آمریکای لاتین گسترش دهند. چنانچه در برخی از این کشورها، صهیونیست‌‌ها تا حدی برای خودشان فضا ایجاد کرده‌اند که مجازند دوره سربازی خود را در اسرائیل بگذرانند. در همین راستا آن‌‌ها تلاش خواهند کرد این نفوذ را همواره حفظ کنند.

سفیر پیشین ایران در آمریکای لاتین

خبرگزاری فارس  24/3/1393

۹۳/۰۳/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">