پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۱، ۱۲:۳۳ ق.ظ

۱

تهران - کارشناس عالی مدیریت استراتژیک گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به کاهش اتلاف سرمایه ها در کشور می انجامد.

' محمدحسن قدیری ابیانه' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها ، گفت: اگر قیمت هر بشکه نفت خام 120 دلار فرض شود قیمت صادرات عمده در خلیج فارس معادل لیتری 75 سنت خواهد بود که این رقم با ارز دولتی لیتری حدود هزار تومان و با ارز بازار آزاد حدود هزار و 450 تومان می شود.

وی ادامه داد: قیمت فرآورده هایی اعم از نفت ، بنزین و گازوییل به طور طبیعی بیش از این رقم است و هنوز دولت یارانه بسیار سنگینی بابت سوخت پرداخت می کند در حالی که ثروتمندترها از این یارانه ها بسیار بیشتر استفاده می کنند.

قدیری ابیانه اظهار داشت: به عنوان مثال سهمیه 60 لیتری سوخت که به شدت یارانه ای است صرفا به افرادی که دارای خودرو هستند پرداخت می شود و این امر به این معنا است که دولت ثروت همه مردم از جمله افرادی که خودرو ندارند را میان دارندگان خودرو تقسیم می کند و هر خانواده ای که خودرو بیشتری دارد از ثروت عمومی بیشتر استفاده می کند.

کارشناس عالی مدیریت استراتژیک تصریح کرد: حتی بنزین آزاد به شدت یارانه ای است واین امر موجب اتلاف سرمایه ها شده است .

وی با بیان آنکه، معتقدم یارانه ها باید هر چه سریعتر قطع و قیمت فرآورده ها واقعی شود، اظهار داشت: اما این امر یک روی سکه است و روی دوم سکه نیز باید به گونه ای باشد که این بودجه به نحو بهتر و موثری به نفع عموم کشور هزینه شود.

این کارشناس گفت: توزیع این وجوه بین مردم به طور مساوی یکی از راه ها است اما الزاما بهترین راه نیست زیرا می توان از آن برای افزایش استخراج سهم ایران از منابع نفت و گاز مشترک با سایر کشور ها، تسریع در ساخت ها ، امور زیر بنایی، طرح های نیمه تمام ، بهبود وضعیت بهداشت و درمان ، تامین اجتماعی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری بهره گیری کرد.

وی ادامه داد: البته این در صورتی ممکن می شود که مردم متوجه اهمیت و فایده این طرح باشند، در غیر این صورت چاره ای جز پرداخت نقدی به افراد نخواهد بود که البته بهترین راه نیست اما از تعلق یارانه ها به سوخت مصرفی بهتر است.

وی با اشاره به شرط مجلس برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها گفت: بر این اساس دولت باید طی 5 سال قیمت انرژی را به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند که البته این رقم نیز باز هم یارانه ای است زیرا هزینه حمل و نقل در آن محاسبه نشده است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: بر این اساس سالانه 20 درصد به قیمت ها اضافه می شود و به تورم توجهی نشده در حالی که نرخ تورم در سال گذشته بیش از 21 درصد بوده است و این امر نه تنها به معنای توقف هدفمند کردن یارانه ها است بلکه به نوعی عقبگرد محسوب می شود.

وی نظر دولت در خصوص هدفمندکردن یارانه ها را به نفع کشور دانست و افزود: باید کمک کرد تا دولت در مدت کوتاه باقی مانده گام های بزرگی در جهت تکمیل طرح هدفمند کردن یارانه ها بردارد .

۹۱/۰۱/۳۱

نظرات  (۱)

  دوستان عزیز، بحث هدفمندی یارانه ها به دو صورت قابل طرح و مباحثه است:
بعضی از دوستان کلیت موضوع را با نحوه اجرا اشتباه می گیرند؛ بلی از نقطه نظر همه کارشناسان و متخصصین کلیت این موضوع به نفع کشور و مردم است، اما بحث بر نحوه اجرای آن است که متاسفانه بگونه ای که تا بحال اجرا شده نه تنها مفید نبوده بلکه باعث تورم بیشتر نیز گردیده است
خوب است که همه ما یاد بگیریم در حوزه تخصص خودمان صحبت کنیم، تا جایی که من می دانم تخصص آقای ابیانه در حوزه سیاسی است و هیچگاه دستی بر اقتصاد نداشته است. نظری که ایشان داده است کاملا عدم تخصص ایشان را نشان می دهد، نگاه سطحی به حوزه اقتصاد باعث چالشهای امروز است. اینکه پول را از ثروتمندان بواسطه حذف یارانه بنزین می گیریم حرف غیر تخصصی و سخیفی است چون توزیع اقتصاد زنجیره ای است و همه این اقدامات نه بصورت دستوری بلکه به صورت عملکردی بر وضعیت جامعه تاثیر می گذارند....در نزد متخصصین براحتی قابل اثبات است که حذف یارانه بنزین بیشترین فشار را بر قشر فقیر می آورد نه ثروتمندان...گرانی حمل ونقل تاثیر خود را بر همه کسب و کارهای مرتبط از بقالی تا صنعت می گذارد و هزینه این گرانی را قشر فقیر می پردازد نه ثروتمندی که با گران کردن کالای کارخانه اش اختلاف را از خریدار کسب می کند
پس همان بهتر که آقای ابیانه مطالعاتشان را دراین حوزه بیشتر کنند و پیرو کسانی نباشند که با نگاه سطحی به اقتصاد قیمت امروز دلار، طلا، مرغ، گوشت ، شیر و.... را باعث شده اند
پاسخ:

 با سلام اولا بهتر بود بدون استفاده از عبارات سخیفی مثل عبارت سخیف نظرات خویش را بیان می کردید. ضمنا نگفتید که تخصص شما چیست. آیا شما اقتصاد دادن هستید که اینگونه قضاوت می کنید؟

ثالثا بنده دکترای مدیریت استراتژیک دارم که ابعاد مختلف رادر بر می گیرد و اتفاقا بحث هدفمندی به مباحث استراتژیک مربوط است.

به هر حال بهتر است مدعی جایزه نوبل اقتصاد شوید زیرا مطابق با تئوری جدید که جنابعالی جزو پیروان آن هستید برای اینکه به فقرا فشار نیاید باید از سهم فقرا گرفت و به جیب ثروتمندان ریخت!! زیرا در غیر اینصورت فقرا زیر دست و پا له می شوند و فقیرتر هم می شوند. چرا که وگرنه ثروتمندان اختلاف آن را از فقرا می گیرند. مطابق با این تئوری لابد برای اینکه ثروتمندان به آنچه فقرا دارند طمع نکنند بهتر است فقرا هر چه دارند را خود راسا به ثرتمندان اهداء کنند تا چیزی نماند که آنها به آن طمع کنند.

البته من اشکال نمی بینم که کسی که اقتصاد نمی داند نظرش را در مورد مسائل اقتصادی بیان نماید به شرطی که مثل شما خود را علامه دهر نداند. و به دنبال شناخت مسائل باشد.

ضمنا بنده در مورد نحوه اجرای هدفمند سازی به روش موجود نقدهایی دارم. اخما قطعا روش فعلی هر چند بی نقص نیست ولی از روش قبلی خیلی بهتر است.

همچنین توجه فرمایید که درست است که گران شدن سوخت روی همه چیز اثر می گذارد اما این یک روی سکه است و روی دوم سکه که استفاده بهینه از سرمایه هایی که از طریق هدفمندی حاصل می شود می باشد. آیا بهتر نیست بجای یارانه به سوخت ایجاد اشتغال نماییم و طرح های عمرانی را گسترش دهیم؟ و یا بیمه درمان و سایر بیمه ها را بهبود بخشیم؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">