پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۷:۲۸ ب.ظ

۰

گروه بین‌الملل دوشنبه 04 اردیبهشت 1391: نامزدی عمر سلیمان، چهره منفور مصر و عامل رژیم اسرائیل فقط با این ترفند صورت گرفت تا رد صلاحیت او پوشش بی‌طرفانه‌ای باشد به منظور رد صلاحیت نامزدهای اسلامگرای انتخابات ریاست جمهوری.

با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری مصر، تلاش احزاب سیاسی برای کنار زدن رقیب وارد فاز جدی‌تری شده است. اما آنچه در این میان بیش از سایر موضوعات خودنمایی می‌کند، تلاشی است که برای حذف گروه‌های اسلامگرا از قرار گرفتن در رأس قدرت صورت می‌گیرد. در همین راستا خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با محمدحسن قدیری ابیانه، دکتری مدیریت استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا به گفت‌وگو پرداخت که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا: اخیراً برخی رسانه‌های غربی اخباری منتشر کرده‌اند مبنی بر توافق اخوان‌المسلمین و شورای نظامی مصر بر سر‌تقسیم قدرت. جنابعالی مناسبات میان اخوان المسلمین و شورای نظامی مصر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر چند مبارک حذف شده است، اما تلاش گسترده‌ای صورت می‌گیرد تا نظام وابسته به رژیم سابق در مصر حفظ شود. لذا شورای نظامی به نمایندگی از سلطه غرب و رژیم مبارک در تلاش است، تا از طریق حفظ خود در رأس قدرت، آن سیاست‌ها را دنبال کند و با فریب مردم و در صورت امکان سرکوب آنها در قدرت باقی بماند.

در واقع، اگر نظام حاکم بر مصر در مقابل تظاهرات گسترده مردمی طاقتِ ماندن داشت، مبارک بر سر قدرت باقی می‌ماند، لذا مبارزات مردمی نتایج مطلوبی را به همراه داشته است؛ یکی از محصولات آن انتخابات مجلس و شرکت گسترده مردم و پیروزی مسلمانان و به خصوص اخوان‌المسلمین بوده است.

از سوی دیگر، با توجه به قول و تعهد نظامیان به واگذاری قدرت، اخوان‌المسلمین سعی می‌کند تا به طریق مسالمت‌آمیز این انتقال صورت بگیرد. البته باید متذکر شد که آنها به هیچ وجه خواستار در قدرت ماندن شورای نظامی نیستند و معتقدند قدرت به‌طور کامل باید در اختیار نهادهای منتخب مردم قرار بگیرد. بنابراین شایعه تبانی و توافق اخوان‌المسلمین با نظامیان برای بر سر قدرت ماندن نظامیان و یا تقسیم قدرت با آنها صحت ندارد، اما همکاری برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به منتخبین مردم در راستای سیاست‌های اخوان‌المسلمین است.

نکته اینکه، نامزدی عمر سلیمان، چهره منفور مصر و عامل اسرائیل فقط با این ترفند صورت گرفت تا رد صلاحیت او پوشش بی‌طرفانه‌ای باشد به منظور رد صلاحیت نامزدهای اسلامگرای انتخابات ریاست جمهوری. دلیل این امر آن است که نامزد ریاست جمهوری اخوان‌المسلمین بر دو اصل تاکید کرده؛ یکی بر اسلامی بودن مصر و دیگر حمایت سرسختانه از فلسطینی‌ها. به همین علت بود که وزیر خارجه رژیم اسرائیل اخیراً و بر خلاف روال معمول اوضاع مصر را خطری بزرگتر از خطر ایران معرفی می‌کند و خواستار حضور چهار لشگر اسرائیل در مرز مشترک با مصر می‌شود.

به بیان دیگر، با توجه به اینکه جمعیت مصر نیمی از جمعیت کل اعراب را تشکیل می‌دهد و دارای نفوذ فرهنگی بسیار گسترده در کل جهان عرب است، تشکیل حکومت اسلامی در مصر پایه‌های حکومت همه دیکتاتورها و سلاطین در جهان عرب را سست خواهد کرد.

ایکنا : پارلمان مصر مدتی پیش طرحی را مبنی بر منع فعالیت سران سابق رژیم حسنی مبارک به مدت 10 سال برای تصویب به دادگاه عالی قانون‌گذاری مصر ارائه داد. اما این دادگاه با رد بررسی این طرح آن را برای تصویب به شورای نظامی مصر ارجاع داد. به عقیده شما موضع شورای نظامی در قبال این طرح چیست؟

قطعاً شورای نظامی مصر مخالف با چنین طرحی است و نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مانع تصویب چنین مصوبه‌ای شود چراکه اعضا شورای نظامی مصر خود نیز شامل همان طرح می‌شوند و بر اساس آن نمی‌توانند در قدرت باقی بمانند. اما اگر اوضاع در اختیار شورای نظامی بود و آنها می‌توانستند مانع حرکت انقلاب اسلامی مصر شوند، اکنون مبارک در رأس قدرت بود.

ایکنا: عمرو موسی خود را به عنوان فردی باتجربه معرفی کرده که می‌تواند با تکیه بر این تجارب ریاست جمهوری مصر را بر عهده بگیرد و سپس تاکید کرده یک دولت اسلامگرای ناآزموده نباید اداره مصر را در اختیار بگیرد. با توجه به اینکه گروه‌های اسلامگرا پیشتر بخش اعظم کرسی‌های پارلمان مصر را به تصاحب خود در آورده‌اند، آرایش سیاسی احزاب مصری و وضعیت اخوان‌المسلمین را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

عمرو موسی فرد باتجربه‌ای است، اما این تجربه را در جهت تحکیم رژیم مبارک به کار برده. او می‌توانست در صورت مرگ مبارک، در رژیم سابق جایگزین او شود. در واقع او می‌تواند ریاست بر یک کشور تحت سلطه آمریکا را بر عهده بگیرد نه یک نظام اسلامی.

لذا او گزینه مطلوبی برای غرب و اسرائیل است؛ نه برای ملت مصر. او نیز همچون اعضای شورای نظامی و سران رژیم مبارک، مخالف اداره مصر به روش اسلامی است.

ایکنا: اقدام قاهره در قطع صادرات گاز مصر به اسرائیل چه پیامی درباره آینده روابط قاهره و تل آویو به همراه دارد؟

روابط قاهره و تل‌آویو آینده‌ای ندارد و در حقیقت مصر با حاکمیت مسلمانان به جبهه مقاومت ضد صهیونیستی و حامی فلسطین خواهد پیوست. قطعاً شورای نظامی خواستار ادامه صادرات گاز به اسرائیل است، اما این با خواست مردم مغایرت دارد؛ ضمن اینکه که تاکنون چند انفجار بر سر راه صدور گاز به اسرائیل رخ داده است. لغو قرارداد گاز خواست مردم مصر است اما خواسته مردم مصر به این حد محدود نمی‌شود؛ بلکه آنها اصولاً رژیم صهیونیستی را مشروع نمی‌دانند و هیچ نوع رابطه‌ای با آن را نمی‌پسندند.

 

۹۱/۰۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">