پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۶:۴۳ ب.ظ

۰

محمدحسن قدیری ابیانه: چرا سفارت عربستان در مصر تعطیل شد؟ 

آی پرس: عربستان سعودی اخیراً به بهانه تظاهرات مردم مصر در مقابل سفارتخانه خود در قاهره اقدام به بستن اماکن دیپلماتیک و فراخواندن سفیر خود از این کشور کرد؛ موضوعی که برخی کارشناسان مسائل بین‌المللی بر این باورند، علت اصلی آن عدم احساس امنیت حاکمان آل سعود از رخداد انقلاب مردمی در مصر نشئت می‌گیرد.

 

 به گزارش آی پرس به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، شنبه، 9 اردیبهشت‌ماه، به دنبال تظاهرات و اعتراضات مصری‌ها در مقابل سفارت عربستان در قاهره و نیز کنسولگری آن در سوئز، ریاض سفیر خود در مصر را فراخواند و سپس به بستن سفارت و کنسولگری خود اقدام کرد؛ موضوعی که یک مقام سعودی علت آن را تلاش برای یورش به سفارت و کنسولگری عربستان در مصر و در نتیجه تهدید امنیت و سلامت اتباع خود در این کشور عنوان کرد.

 

این مقام سعودی شعارهای تظاهرات کنندگان مصر را خصمانه و هتک حرمت هیئت‌های دیپلماتیک و در تضاد با منشور و قوانین بین‌المللی بیان کرد.

 

اما آنچه در این میان خشم مردم مصر را برانگیخته، اقدام دولت آل سعود در بازداشت یک وکیل و فعال حقوق بشر مصری است که برای انجام مناسک حج عازم عربستان شده بود. این فرد «احمد الجیزاوی» نام دارد که وکالت بسیاری از زندانیان مصری مقیم عربستان در زندان‌های رژیم سعودی را بر عهده داشته و مهم‌تر اینکه از پادشاه عربستان سعودی انتقاد کرده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد عامل اصلی بازداشت او بوده است.

 

اعلام خبر بازداشت الجیزاوی با اعتراض‌های مردمی بسیاری در مصر مواجه شد و ادامه این اعتراض‌ها روز گذشته موجب شد تا شماری از معترضین مصری درصدد تصرف سفارت عربستان در قاهره برآیند که درگیری آنها با نیروهای پلیس مصر، سرانجام موجب بسته شدن سفارت عربستان سعودی در قاهره و کنسولگری‌های آن در سوئز و اسکندریه شد.

 

 

 قدیری ابیانه:

حرمین شریفین باید از سلطه حکام آل سعود خارج شده و زیر نظر ملل مسلمان و سازمان کنفرانس اسلامی قرار بگیرد. هر چند ملک عبدالله خود را خادم الحرمین می‌نامد اما همچون حاکم الحرمین برخورد می‌کند؛ آنهم حاکمی غاصب

 

 

اما تصمیم اخیر آل سعود برای بستن سفارتخانه و کنسولگری‌های خود در مصر را باید در جای دیگری جستجو کرد؛ چراکه مردم مصر اعتقاد دارند، حاکمان سعودی عربستان دشمن انقلاب مصر هستند و از انقلاب معکوس علیه انقلاب مردمی 25 ژانویه مصر که سرنگونی دیکتاتوری حسنی مبارک را به دنبال داشت، حمایت مادی و معنوی می‌‌کنند.

 

در همین راستا «محمدحسن قدیری ابیانه»، دکترای مدیریت استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در این باره گفت: باید علت این حادثه را در عدم احساس امنیت آل سعود پس از انقلاب مصر جستجو کرد.

 

وی درباره علت اصلی تصمیم عربستان برای بستن سفارتخانه و کنسولگری‌های خود در مصر اظهار داشت: آل سعود نیز مانند صهیونیست‌ها در میان ملت مبارز مصر احساس امنیت نمی‌کند، از این روست که اقدام به بستن سفارتخانه خود در قاهره کرده است. در واقع، عربستان که مظهر حاکمیت وهابیت است با دادن پناهندگی و حمایت از منفورترین شخصیت‌های عرب مانند «بن‌علی» و «طارق الهاشمی» و حمایت از جنایتکارانی نظیر حسنی مبارک و آل خلیفه به حکومتی منفور نزد ملل مسلمان تبدیل شده که همین امر تبلیغات چند صد میلیارد دلاری این کشور را خنثی کرده است.

 

وی با بیان این مطلب افزود: امروز شعار مرگ بر آل سعود از مصر، بحرین و یمن شنیده می‌شود و این نشان‌دهنده آن است که عربستان سعودی خود را در معرض خطر قرارداده است. سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری عربستان برای حفظ رژیم مبارک و جلوگیری از حاکمیت مسلمانان و ارزش‌های اسلامی و پشتیبانی از سرکوب مردم خشم ملت‌ها را برانگیخته است. بسته‌شدن سفارت عربستان در پر جمعیت‌ترین کشور اسلامی نتیجه چنین انزوایی است.

 

قدیری ابیانه درباره علت اقدام عربستان در بستن کنسولگری‌های خود در مصر گفت: ظاهراً هدف از این اقدام تلاش برای عدم صدور ویزای حج برای مردم مسلمان مصر است. این امر نشان می‌دهد، حرمین شریفین باید از سلطه حکام آل سعود خارج شده و زیر نظر ملل مسلمان و سازمان کنفرانس اسلامی قرار بگیرد. هر چند ملک عبدالله خود را خادم الحرمین می‌نامد اما همچون حاکم الحرمین برخورد می‌کند؛ آنهم حاکمی غاصب.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به اقدامات آل سعود در برابر انقلاب مصر، مصری‌ها عربستان را در جایگاهی برابر با اسرائیل قلمداد می‌کنند؟»، تأکید کرد: مسلمانان کشوری به اسم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند، در حالی که چنین دیدگاهی نسبت به کشور عربستان وجود ندارد. هر چند حکام سعودی بسیار مرتجع هستند، اما مسلمانند. بنابراین این دو در یک راستا دیده نمی‌شوند هر چند حرکاتشان مکمل یکدیگر است و موضع هر دو در قبال مصر، حفظ نظام فاسد مبارک و وابستگی این کشور به غرب است.


۹۱/۰۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">