پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۶:۵۷ ب.ظ

۰

قدیری ابیانه در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

خبرنامه دانشجویان ایران: قدیری ابیانه گفت: خوشبختانه مجلس رای عدم اعتماد به فرجی‌دانا داد؛ اینجا مسئله‌ مهمتری از وزیر داریم؛ سوال اصلی اینجاست که چرا آقای روحانی چنین افرادی را منصوب می‌کند؟ مگر ایشان همان کسی نیست که علیه فتنه موضع گرفت؟ آیا آن موضع گیری باورش بود و یا بر حسب ضرورت و همسویی در ظاهر این موضع را گرفت؟ انتصاب آقای فرجی دانا و نامزدهایی که پیش‌تر آقای روحانی برای وزارت علوم معرفی کرده بود، کمترین نشانه‌ای از اعتدال در آنها دیده نمی‌شود.

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا ضمن حضور در غرفه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به گفتگو با خبرنگار ما نشست.

قدیری ابیانه گفت: اینکه وزیری عزل بشود و بلافاصله رئیس جمهور حکم مشاور در همان رشته را به وی بدهد، تقریبا یک سنت است، یعنی همواره این اتفاق افتاده است، حالا جدای از همه اینها ممکن است که مجلس فقط به عنوان وزیر به یک فردی رای اعتماد ندهد اما ممکن است که آن فرد در جایگاه دیگری مفید باشد.

این فعال سیاسی ابراز داشت: عدم رای اعتماد فی نفسه به این معنا نیست که آن فرد هیچ صلاحیتی برای هیچ مسئولیتی ندارد؛ کمااینکه شورای نگهبان افرادی را برای مجلس احراز صلاحیت می‌کند اما همان فرد را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تایید نمی‌کند.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به اینکه این یعنی توان اداره مجلس یا وزارتخانه را در او می‌بینند اما توان اداره کل کشور را در او نمی‌بینند خاطرنشان کرد: اما اگر در مورد شخص آقای فرجی دانا و عملکردش در وزارت علوم نگاه کنیم، بسیار منفی است، یعنی اصلا نباید مجلس به او رای اعتماد می‌داد از همان اول که بعدا رای عدم اعتمادی در کار باشد و دوباره اشتباه کرد که یکماه به وی فرصت داد.

وی افزود: افرادی مثل فرجی دانا و افراد دور و برش تیمی به ماجرا نگاه می‌کنند، هدف فتح دانشگاه‌ها و فضای دانشگاهی به دست جریان فتنه است، لذا بیش از اینکه وزارت او باشد، هدف فضا دادن به فتنه گران و نامحرمان بوده که از این فضا استفاده کردند و تلاش کردند دانشگاه‌ها و نیروهای مومن به نظام و اسلام را در دانشگاه‌ها منزوی کرده و مدیریت‌ها را به دست فتنه گران بسپارند.

قدیری ابیانه همچنین ابراز داشت: البته خوشبختانه مجلس رای عدم اعتماد به فرجی‌دانا داد؛ اینجا مسئله‌ مهمتری از وزیر داریم؛ سوال اصلی اینجاست که چرا آقای روحانی چنین افرادی را منصوب می‌کند؟ مگر ایشان همان کسی نیست که علیه فتنه موضع گرفت؟ آیا آن موضع گیری باورش بود و یا بر حسب ضرورت و همسویی در ظاهر این موضع را گرفت؟

این فعال سیاسی اظهار داشت: اگر این‌ها فتنه‌گر بودند و نظام را تا لب پرتگاه بردند، دیگر صلاحیت مسئولیت گرفتن در دولت را ندارند؛ لذا آقای روحانی باید پاسخگو باشد.

سفیر سابق ایران ضمن تاکید بر اینکه انتصاب آقای فرجی دانا و نامزدهایی که پیش‌تر آقای روحانی برای وزارت علوم معرفی کرده بود، کمترین نشانه‌ای از اعتدال در آنها دیده نمی‌شود، یادآور شد: مجلس نباید اجازه دهد افرادی مثل فرجی دانا در راس امور باشند، این حق مجلس است، دولت نمی‌تواند بگوید چون انتخابات ریاست جمهوری بعد از انتخابات مجلس بوده است، پس دولت می‌تواند فراتر از مجلس برخلاف مجلس عمل کند، مجلس باید قاطعانه از روندی که حتی رگه‌هایی از سیاست‌های آقای فرجی دانا در آن هست رای ندهد.

وی با توجه به اذعان دولت مبنی بر ادامه روند کنونی وزارت علوم بعد از فرجی دانا تاکید کرد: مجلس هم باید بگوید ما هم به همین روند ادامه می‌دهیم؛ این حق قانونی مجلس است.

قدیری ابیانه در خصوص به وجود آمدن اصطکاک در صورت ادامه چنین روندی بین مجلس و دولت پیرامون سایر وزارتخانه‌ها گفت: باید دید نقدهای موجود آیا وارد و صحیح است یا خیر.

وی در خصوص یکی از نقدهای موجود به دولت در خصوص افزایش قیمت سوخت ابراز عقیده کرد: بنده خودم این نقد را قبول دارم، چراکه افزایش قیمت سوخت به اندازه کافی نبوده است، باید بیش از این قیمت را افزایش بدهیم، یعنی قیمت‌ها باید به واقعی شدن نزدیک شود، چرا که در برخی موارد، افزایش قیمت سوخت، در حد تورم هم نبوده است، بنابراین این نگاه مهم است کسی که منتقد است، چه چیز را نقد می‌کند؛ مثلا ما یارانه سوخت را از جیب همه و حتی فقرا به افرادی که بیشتر سوخت مصرف می‌کنند می‌دهیم و این غلط است.

سفیر اسبق ایران در استرالیا ضمن اشاره به اینکه بین اصلاح‌طلب و اصولگرا کسانی هستند که در تحلیل اشتباه می‌کنند عنوان کرد: یکی از کارهای غلطی که مجلس هفتم در اولین قدم انجام داد، تثبیت قیمت‌ها بود، من همان موقع گفتم که تثبیت قیمت ها خیانتی است به نیت خدمت، مثل کسی است که می خواهد مریضی را نجات دهد، اما باعث مرگ چند نفر دیگر می‌شود؛ قصد کشتن نداشته است اما عملا این کار را کرده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: مثلا اگر استیضاح وزیر نیرو را می‌گویند باید ببینیم که کدام عملکرد وزیر نیرو را می‌گویند، آیا این انتقاد وارد است؟ مثلا کمبود آب ناشی از بارندگی را می‌شود از وزارت نیرو بازخواست کرد؟

* صحبت‌هایی در خصوص کرت‌بندی‌های نامتوازن آب برای زمین‌های کشاورزی روستاها شده است در مجلس، با توجه به این‌ها آیا منطقی نیست؟

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال گفت: حالا این باید بررسی شود و دیدکه داستان چیست، اما در کل استیضاح باید منصفانه، عادلانه و بر اساس یک یرداشت صحیح باشد.

وی با ابراز این مطلب که الان دعوایی بین دولت و مجلس است مبنی براینکه دولت می‌گوید مجلس قصد گران کردن بنزین را داشته و ما موافقت نکردیم خاطرنشان کرد: از طرفی مجلس می‌گوید که پیشنهاد دولت نرخی گران تر از قیمت فعلی بنزین بوده است اما ما نپذیرفته‌ایم، این در حالی است که اگر هم نقدی باشد به مجلس و دولت است که چرا جلوی افزایش قیمت را گرفتند.

وی در خصوص تبعات ادامه چالش‌ها بین مجلس و دولت و نتیجه منفی آن در فضای کشور خاطرنشان کرد: هیچ جای قانون مجلس را مجبور به کاری نکرده، مجلس هر وقت اعتماد کند باید رای بدهد و دولت موظف است اعتماد مجلس را جلب کند نه اینکه کسی را به مجلس تحمیل کند.

قدیری ابیانه در همین خصوص با اشاره به موضوعی این چنینی در اوایل انقلاب گفت: رئیس جمهور باید نخست وزیر را به مجلس پیشنهاد می‌کرد تا رای اعتماد بگیرد؛ علی رغم اینکه بنی صدر اصلا رضایت نداشت اما مجلس ایستاد روی شهید رجایی؛ لذا مجلس باید روی حرف خودش بایستد و نه تنها فتنه‌گران، بلکه ساکتین فتنه را نباید بپذیرند.

این فعال سیاسی در خصوص جایگاه ایران در منطقه و تهدیدات یکسال اخیر غرب، خصوصا آمریکا گفت: حضرت امام(ره) در همان ابتدای انقلاب گفتند: «هر قدمی که شما عقب بروید، آن‌ها دو قدم جلو می‌آیند»؛ واقعیت همین است.

قدیری ابیانه ادامه داد: عده‌ای فکر می‌کردند که اگر ما با آمریکا وارد مذاکره بشویم و لحن دیپلماتیک و محترمانه داشته باشیم و لبخند در مذاکرات به کار بگیریم، خصومت آمریکا نسبت به ما کم خواهد شد، این مذاکرات یک دستاورد خیلی بزرگ برای ایران داشت، و آن این بود که مشخص شد با لبخند و مذاکره، آمریکا دست از دشمنی با ایران بر نمی‌دارد؛ این دستاورد مهمی است.

وی در پایان گفت: در سطح جهانی هم خیلی از کشورها ممکن است که تقصیر عدم تفاهم را به گردن ایران نیاندازند و ما باید در این زمینه تلاش کنیم.

۹۳/۰۶/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">