پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۴۲ ق.ظ

۰

ائتلاف غربی - عربی برای مقابله با داعش ائتلافی نمایشی است 
محمد‌حسن قدیری‌ابیانه کارشناس سیاست خارجی در این خصوص به روزنامه سیاست روز گفت: حدیث نبوی است که کسی که شمشیر ظالمی را تیز می‌کند خود گرفتار آن می‌شود و در طول چند ده سال گذشته ما شاهد تحقق این فرمایش پیامبر بوده‌ایم. کویت از صدام حمایت کرد و خود گرفتار آن شد. آمریکا و اعراب و دولت وقت پاکستان طالبان و القاعده را ایجاد کردند و خود گرفتار آن شدند؛ آمریکا، انگلیس و اسرائیل با حمایت‌های ترکیه و عربستان، قطر، امارات و امثالهم داعش را ایجاد کردند و از آن حمایت و آن را مسلح نمودند و امروز خود گرفتار آن شدند. 
وی افزود: البته ائتلاف این کشورها علیه داعش جهت متمرکز کردن فعالیت‌های این گروه بر علیه کشورهای خط مقدم جبهه مقاومت ضداسرائیلی است یعنی آنها می‌خواهند که داعش باشد اما برعلیه نهضت‌های مقاومت مثل فعالیت علیه سوریه، حزب‌الله عراق و ایران، البته خانم کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود با نام تصمیمات دشوار تاکید کرده بود که آنها داعش را تشکیل دادند و برای تشکیل دولت اسلامی در مصر با هماهنگی نفوذی‌های خود و اخوان‌المسلمین برنامه‌ریزی کردند. تاسیس حرکت به سمت کشورهای کویت و عراق امارات و عربستان یمن ایجاد شده و در نتیجه آمریکا چاه‌های نفت منطقه را تصاحب کرده و بنادر استراتژیک منطقه را اشغال کنند و این مطابق با اظهارات خانم کلینتون قرار بود بخشی از صحرای سینا به اسرائیل واگذار شود و بخش دیگر در اختیار فلسطینیان قرار گیرد طرحی که اکنون بخشی از آن توسط السیسی رئیس‌جمهور مصر به محمود عباس پیشنهاد شده است. 
وی همچنین گفت: کشورهای عربی باید توجه داشته باشند که مطابق با طرح خانم کلینتون هدف آمریکا و اسرائیل از تشکیل داعش انحصار مبارزه با کشورهای خط مقدم نبوده بلکه اشغال منافع نفتی این کشورها نیز جزء اهداف آمریکاست که خانم کلینتون در کنار خاطرات خود به آن تاکید کرده است همچنین اعلام مبارزه با داعش از طریق تسلیح کردهای عراق و امتناع از دادن این کمک‌ها به دولت عراق تسلیح کردها برای آماده‌سازی آنان با هدف تجزیه عراق است که این امر توطئه‌ای علیه کلیت منطقه است. 
وی با بیان اینکه ایران برای مبارزه با داعش نیازی به دعوت شدن به اجلاس‌های مذکور را ندارد خاطرنشان کرد و گفت: بلکه این غرب است که نیازمند مشارکت ایران در مبارزه با داعش هستند و ایران نیز در راستای مسائل امنیتی خود و ملت سوریه و عراق مانع پیروزی داعش در سوریه لبنان و عراق شده است به هر حال کسانی امروز دور هم در عربستان جمع می‌شوند و نگران پیش‌روی داعش هستند که خود، آنان را شکل داده و تجهیز کرده‌اند. آقای استون افشاگر مسائل امنیتی آمریکا اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد گروه داعش با همکاری سازمان‌های امنیتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل تحت برنامه‌ای بنام لانه زنبور شکل گرفته و رهبر این گروه در اسرائیل را دور دیده است. 

ارزیابی از ائتلاف غربی - عربی برای مقابله با داعش
نمایشی که بازیگران آن نقش اول تروریسم‌پروری هستند
نمایشی که بازیگران آن نقش اول تروریسم‌پروری هستند

نشست ائتلاف عربی – غربی ضد داعش درحالی بدون حضور ایران در جده قرار است برگزار شود که به عقیده کارشناسان برگزار‌کنندگان این ائتلاف خود از حامیان ومتولیان اصلی گروهک‌های تروریستی هچون داعش هستند.
مقامات امریکایی و غربی تا چند روز پیش بر حضور و مشارکت ایران برای مقابله با گروهک تروریستی داعش اصرار می‌کردند حتی حضور وزیر خارجه دانمارک به تهران به عنوان نماینده کشورهای اروپایی برای مذاکره با ایران در همین خصوص بود ولی دیروز روزنامه الوطن به نقل از برخی منابع با اشاره به برگزاری کنفرانس ائتلاف ضد داعش در عربستان اعلام کرد که این نشست بدون حضور ایران برگزار می‌شود.
این روزنامه چاپ عربستان به نقل از منابع یاد شده اعلام کرد که همزمان با فرارسیدن سیزدهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر در شهر ساحلی جده نشست ائتلاف عربی و غربی در سطح وزیران خارجه به منظور بررسی راه‌های تضمینی توقف فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه برگزار خواهد شد.
بنابر اعلام این منابع همزمانی برگزاری این نشست با سالروز حادثه ۱۱ سپتامبر یک تصادف بوده، اما وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، لبنان و اردن و همچنین تعدادی از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که انگلیس و فرانسه هم از جمله آنها خواهند بود، در آن حضور خواهند داشت. به گفته این منابع، ایران به این نشست که روز پنجشنبه برگزار خواهد شد، دعوت نشده است.
این منابع همچنین تاکید کردند که مساله داعش و چگونگی رهایی از دست این گروه جوهره اصلی نشست جده را تشکیل می‌دهد.
امریکا و متحدانش در حالی این روزها از نفوذ و گسترش گروهک تروریستی داعش در منطقه بشدت هراسیده‌اند که خود روزی از متولیان و حامیان گروهک‌های تروریستی از جمله داعش بودند. چنانچه چندی پیش هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا، در کتاب خاطراتش از حمایت واشنگتن در شکل‌گیری گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام «داعش» را فاش کرد.
هیلاری کلینتون در کتاب جدید خاطرات خود تاکید کرد قرار بود دولت اسلامی بر‌اساس توافق آمریکا و اخوان‌المسلمین در مصر تشکیل شود.
کلینتون نوشت: ما در جنگ عراق، سوریه و لیبی شرکت کردیم و همه چیز خوب بود اما به یکباره انقلاب سی‌ام ژوئن در مصر علیه دولت اخوان‌المسلمین روی داد و همه چیز در مدت ۷۲ ساعت تغییر کرد. ما با اخوان‌المسلمین در مصر توافق کرده بودیم دولت اسلامی در سینا تشکیل شود. قرار بود بخشی از سینا به حماس و بخش دیگر آن به اسرائیل واگذار شود و حلایب و شلاتین به سودان ملحق شود و دولت مصر مرزها با لیبی را در منطقه السلوم باز کند.
در واکنش به این ائتلاف سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کنفرانس خبری مشترک با همتای مالیایی‌اش همچنین ضمن ابراز نگرانی از تحرکات آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی «داعش»، گفت: «مبارزه با تروریسم در سوریه، همزمان با درخواست‌ها برای کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت امکان‌پذیر نیست.»
لاوروف ضمن رد هرگونه مداخله خارجی در کشورهای بحران‌زده منطقه‌ای گفت: «ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم که در نشست اخیر ناتو اعلام شد، به دلیل اینکه براساس منافع یک گروه خاص از دولت‌ها و تلاش برای دفع خطر مشترک فقط از یک کشور تشکیل می‌شود، ممکن نیست موثر واقع شود.»
وی افزود: ائتلاف ناتو علیه داعش بدون مشارکت روسیه، ایران و سوریه بر‌اساس معیارهای دوگانه است.
به عقیده لاوروف غرب برای مبارزه با تروریسم لازم است تبعیض بین تروریست‌ها و سیاست‌های دوگانه خود را کنار بگذارد و از سوی دیگر جامعه جهانی نیز در این زمینه متحد عمل کنند.
در شرایطی که گروهک تروریستی داعش بویژه در عراق حوزه‌های امنیتی امریکایی‌ها را برهم زده است هم‌اکنون آنان به همراه متحدان غربی و عربی خود به فکر مقابله و جلوگیری از نفوذ بیشتر این گروهک تروریستی افتاده‌اند.
به عقیده کارشناسان امریکا و غرب به دنبال مبارزه با تروریسم در منطقه نیستند چرا که تروریسم پروری جزء سناریوهای غرب برای مبارزه با کشورهای منطقه است.
غرب تروریسم‌پروری می‌کند تا این گروهک‌ها در قبال ایران حزب‌الله لبنان و مقاومت قد علم کنند حال که داعش به حاشیه‌های امنیتی آنها وارد شده به دنبال مقابله با آن افتادند.
از دیدگاه ناظران سیاسی این امریکا و غرب است که به حضور و مشارکت ایران برای مقابله با داعش نیاز دارد وگرنه جمهوری اسلامی هیچ تمایلی به حضور در ائتلاف و نشستی که خود از تشکیل‌دهندگان اصلی گروهک‌های تروریسمی در جهان هستند ندارد.
در همین زمینه سیاست روز در گفت‌وگو با کارشناسان به تبیین اهداف این ائتلاف و صلاحیت غرب برای مقابله با تروریسم پرداخته که به شرح ذیل است.

تروریسم‌پروران صلاحیت مقابله با تروریسم را ندارند
دکتر سید‌رضا صدرالحسینی کارشناس سیاست خارجی در‌خصوص اینکه آیا غرب به واقع عزم جدی برای مقابله با تروریسم را دارد گفت: با توجه به سوابق کشورهای مدعی مقابله با تروریسم بالاخص تروریست در منطقه غرب آسیا نمی‌توانیم هیچ‌گونه اعتمادی به بانیان این ائتلاف و برگزار‌کنندگان این اجلاس داشته باشیم. کشورهای مشارکت‌کننده در این ائتلاف خود از مهمترین حامیان جریان تروریسم بوده و بر هیچ یک از ناظران سیاسی و پژوهشگران مسائل منطقه‌ای پوشیده نیست که در طول ۵۰ ماه ایجاد بحران در سرزمین سوریه و سپس گسترش بحران به عراق که احتمال توسعه آن به دیگر کشورهای منطقه نیز محتمل است مهمترین نقش را ایفا نمود و از سرسخت‌ترین حامیان گروهک تروریستی تکفیری داعش بوده‌اند.
وی افزود: بنابراین با عدم حضور روسیه، ایران این کشورها از مقابله‌‌کنندگان اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه می‌باشند و سوریه که مهمترین کشور آسیب دیده از تروریسم که مورد حمایت مرتجعین منطقه و رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده است. که در این چارچوب موضوع عدم صداقت در تشکیل ائتلاف یاد شده بیشتر اثبات می‌گردد.
این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد و گفت: با واکاوی بیشتر اهداف تشکیل‌دهندگان این ائتلاف در می‌یابیم مهندسی افکار عمومی جهان امروز به عنوان یکی از مهمترین ابزار نظام سلطه می‌باشد در شرایطی که افکار عمومی مردم جهان با اقدامات تروریستی به صورت پنهان و آشکار مشارکت می‌نمایند و مردم اروپا و آمریکا از وحشت بازگشت افراد تروریستی شرکت‌کننده در جنایات داعش در سوریه و عراق شبها خواب آشفته می‌بیند و بعضی از وزرای اروپایی مجبور به موضع‌گیری تند بر علیه داعش شده‌اند استفاده از ادبیات ضد‌تروریستی بیش از گذشته خریدار دارد و کشورهای عضو اجلاس ائتلاف ضد داعش از این موقعیت بهره‌برداری سیاسی خواهند نمود.
وی گفت: در حقیقت به قول مثال ما ایرانیان جنگ زرگری بین گروه‌های تشکیل‌دهنده داعش و داعشی‌ها ایجاد شده تا شاید بدین‌ وسیله نظام سلطه بتواند در مقابل جبهه جهانی مخالفت با تروریسم را کم‌رنگ نماید و هم بتواند با این دعوای ساختگی نقطه امیدی در دل گروه‌های تروریستی همچنان باقی بماند و در مواقع دیگر از آنان بهره‌جویی صورت گیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد و گفت: در جمع‌بندی این مطلب باید گفته شود داعش زاییده جبهه غربی عربی عبری در مقابل اسلام ناب می‌باشد.

ائتلاف غربی - عربی برای مقابله با داعش ائتلافی نمایشی است
محمد‌حسن قدیری‌ابیانه دیگر کارشناس سیاست خارجی نیز در این خصوص گفت: حدیث نبوی است که کسی که شمشیر ظالمی را تیز می‌کند خود گرفتار آن می‌شود و در طول چند ده سال گذشته ما شاهد تحقق این فرمایش پیامبر بوده‌ایم. کویت از صدام حمایت کرد و خود گرفتار آن شد. آمریکا و اعراب و دولت وقت پاکستان طالبان و القاعده را ایجاد کردند و خود گرفتار آن شدند؛ آمریکا، انگلیس و اسرائیل با حمایت‌های ترکیه و عربستان، قطر، امارات و امثالهم داعش را ایجاد کردند و از آن حمایت و آن را مسلح نمودند و امروز خود گرفتار آن شدند. 
وی افزود: البته ائتلاف این کشورها علیه داعش جهت متمرکز کردن فعالیت‌های این گروه بر علیه کشورهای خط مقدم جبهه مقاومت ضداسرائیلی است یعنی آنها می‌خواهند که داعش باشد اما برعلیه نهضت‌های مقاومت مثل فعالیت علیه سوریه، حزب‌الله عراق و ایران، البته خانم کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود با نام تصمیمات دشوار تاکید کرده بود که آنها داعش را تشکیل دادند و برای تشکیل دولت اسلامی در مصر با هماهنگی نفوذی‌های خود و اخوان‌المسلمین برنامه‌ریزی کردند. تاسیس حرکت به سمت کشورهای کویت و عراق امارات و عربستان یمن ایجاد شده و در نتیجه آمریکا چاه‌های نفت منطقه را تصاحب کرده و بنادر استراتژیک منطقه را اشغال کنند و این مطابق با اظهارات خانم کلینتون قرار بود بخشی از صحرای سینا به اسرائیل واگذار شود و بخش دیگر در اختیار فلسطینیان قرار گیرد طرحی که اکنون بخشی از آن توسط السیسی رئیس‌جمهور مصر به محمود عباس پیشنهاد شده است 
وی همچنین گفت: کشورهای عربی باید توجه داشته باشند که مطابق با طرح خانم کلینتون هدف آمریکا و اسرائیل از تشکیل داعش انحصار مبارزه با کشورهای خط مقدم نبوده بلکه اشغال منافع نفتی این کشورها نیز جزء اهداف آمریکاست که خانم کلینتون در کنار خاطرات خود به آن تاکید کرده است همچنین اعلام مبارزه با داعش از طریق تسلیح کردهای عراق و امتناع از دادن این کمک‌ها به دولت عراق تسلیح کردها برای آماده‌سازی آنان با هدف تجزیه عراق است که این امر توطئه‌ای علیه کلیت منطقه است. 
وی با بیان اینکه ایران برای مبارزه با داعش نیازی به دعوت شدن به اجلاس‌های مذکور را ندارد خاطرنشان کرد و گفت: بلکه این غرب است که نیازمند مشارکت ایران در مبارزه با داعش هستند و ایران نیز در راستای مسائل امنیتی خود و ملت سوریه و عراق مانع پیروزی داعش در سوریه لبنان و عراق شده است به هر حال کسانی امروز دور هم در عربستان جمع می‌شوند و نگران پیش‌روی داعش هستند که خود، آنان را شکل داده و تجهیز کرده‌اند. آقای استون افشاگر مسائل امنیتی آمریکا اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد گروه داعش با همکاری سازمان‌های امنیتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل تحت برنامه‌ای بنام لانه زنبور شکل گرفته و رهبر این گروه در اسرائیل را دور دیده است. 

ائتلاف مبارزه با تروریسم در جهت تامین منافع غربی‌هاست
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ائتلاف مبارزه با تروریسم تنها برای تامین منافع غربی‌ها است، گفت: غربی‌ها درمبارزه با تروریسم سیاست دوگانه دارند.
سید‌حسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به اینکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده ایران در ائتلاف مبارزه با تروریسم جایی ندارد، گفت: قطعا جامعه جهانی آگاه است که جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان تروریسم است زیرا بیش از ۱۷ هزار نفر شهید ترور دارد، از این‌رو جامعه جهانی می‌داند که خط مقدم مبارزه با تروریسم ایران است و مبارزه با طالبان، القاعده، ریگی و داعش از جمله اهداف بیشتر کشورهای اسلامی است.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اما این غربی‌ها هستند که هرجا صحبت از منافع آنها است نه تنها با تروریسم مبارزه نمی‌کنند بلکه امکانات و تسلیحات در اختیارشان می‌گذارند، باید گفت که گروهک‌های تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره را کدام کشورها به وجود آوردند، این گروهک‌ها با پول و اسلحه چه افرادی دست به جنایت می‌زنند؛ بنابراین غربی‌ها از سیاست دوگانه در برخورد با تروریسم برخوردار هستند و در جایی که منافع آنها مطرح است از تروریسم حمایت کرده و در جایی که تروریسم غرب و آمریکا را تهدید کند بلوای مبارزه با تروریسم سر می‌دهند.
وی تصریح کرد: چرا آمریکایی‌ها وارد مبارزه با طالبانی که خسارت‌های بی‌شماری را به جهان اسلام وارد کرد نشدند و به محض اینکه حادثه ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد مبارزه با تروریسم را سرلوحه کار خود قرار دادند، همچنین زمانی که آمریکایی‌ها به وارد افغانستان شدند باز هم با گروهک طالبان مبارزه نکردند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران رفتار صادقانه در غربی‌ها در مبارزه با تروریسم نمی‌بیند و معتقد است که اگرائتلافی تشکیل شود تنها برای تامین منافع غربی‌ها است، از این‌رو ایران برای مبارزه با تروریسم تلاش می‌کند اما کنار غربی‌ها قرار نمی‌گیرد.

هدی دهقان بذرافشان

۹۳/۰۶/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">