پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۵ ق.ظ

۱

کیهان نوشت: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تشکیل کمپین هسته‌ای از سوی کارگردانان مطرح سینما با موضوع محوری « هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست»! مجید مجیدی و محمدمهدی عسگرپور دو کارگردانی که نامشان در این کمپین منتشر شده ‌است در مصاحبه‌هایی تاکید کردند؛ وزارت خارجه از آنان خواسته بود که در حمایت از تیم هسته‌ای وارد میدان شوند.

در چند روز گذشته و بنا به درخواست وزارت امور خارجه و شخص محمدجواد ظریف تعدادی از کارگردانان سینما به حمایت از تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای پرداختند.
خبر حمایت این کارگردانان در رسانه‌ها به سرعت منتشر و به عنوان نمونه ایسنا طی بازتاب خبر مربوط به این کمپین نوشت: عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور در یک کمپین خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شدند.
بر اساس این گزارش در پوستر این کمپین که عکس این 6 فیلمساز نیز دیده می‌شود به زبان انگلیسی نوشته شده ‌است: «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست.»
با مشخص شدن این واقعیت که وزارت خارجه خود بانی این به اصطلاح کمپین بوده ‌است و نیز اعتراضات صورت‌گرفته به شعاری که در پوستر دیده می‌شود یعنی «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» دیروز مجید مجیدی طی مصاحبه‌ای به شدت تشکیل هرگونه کمپینی را در این راستا تکذیب و اعلام کرد شخص وزیر خارجه با سینماگران برای ورود به این ماجرا تماس گرفته ‌است.
مخالفت مجیدی با شعار کمپین
به گزارش مهر، مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران درباره برخی سوءتعبیرها و اخبار نادرست درباره حمایت 6 نفر از کارگردانان سرشناس ایران از تیم مذاکرات هسته‌ای توضیحاتی ارائه کرد و گفت:  این حرکت در مسیر منافع ملی است و شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» مورد تایید امضاکنندگان این حرکت نیست.
وی با تاکید بر این که از این حرکت هنرمندان سوءتعبیر شده ‌است اظهار داشت: چند روز پیش از سوی آقای ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به‌همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم و موکداً تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم.
مجیدی ادامه داد: همه‌ هنرمندان از جمله ما 6 نفری که حمایت خود را از مذاکرات اعلام کردیم، حرفمان جز حفظ عزت نظام و مردم ایران نیست.
این کارگردان مطرح سینما با اشاره به این که درخواست وزارت خارجه مبنی بر انجام این امر با سرعت بوده ‌است، بیان کرد: من و دیگر دوستانی که این حرکت را قبول کردیم در جهت منافع ملی کشور اقدام کردیم و دلیل تفسیرها و تعبیرهای غلط که از روز[های] گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شده ‌است، را نمی‌دانم.
وی افزود: همه ما بارها در سخنان مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که ایشان فرموده‌اند به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اعتماد دارند و با چنین تاکیدی دیگر حجت بر همه ما تمام است. ما هم با علم به اینکه تیم مذاکره‌کننده ‌هسته‌ای امین مردم و نظام هستند به این حرکت پیوستیم و هدف اول و آخرمان هم حفظ منافع ملی بوده ‌است.
مجیدی همچنین گفت: من به شدت این تعبیرِ غلط که شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» را به حرکت ما نسبت داده ‌است، را رد می‌کنم و این سؤال را می‌پرسم که کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که ایران به‌هر قیمتی بر سر پرونده ‌هسته‌ای با غرب به توافق برسد که اگر قرار بود هر آنچه آنها می‌گویند ما بپذیریم، مذاکرات تاکنون چندین باره به نتیجه رسیده بود.
ظریف پیغام داد
وی با تاکید بر اینکه ‌هنرمندانی که به این حرکت پیوستند هدفشان کمک به دولت بوده ‌است، توضیح داد: من قویا خبر ایجاد یک کمپین را رد می‌کنم و توضیح می‌دهم که این حرکت در پی پیغام دوستانه آقای ظریف به ‌هنرمندان و درخواست وزیر برای همراهی چهره‌های بین‌المللی سینمای ایران با تیم مذاکره‌کننده ‌هسته‌ای برای کمک به روند مذاکرات انجام شد. ایشان این گونه مدنظرشان بود که با توجه به اینکه‌ هنرمندان چهره‌هایی هستند که نزد مردم وجاهت و محبوبیت دارند، همراهی آنها با روند مذاکرات می‌تواند مسیر را هموارتر کند. از سوی دیگر عسگرپور مدیرعامل خانه سینما که نام وی نیز در میان امضاکنندگان به اصطلاح کمپین هسته‌ای وجود دارد، در مصاحبه‌ای با فارس اظهار داشت: این کمپین با هماهنگی دستگاه‌های دیپلماسی کشور و برای دفاع از حقوق شناخته‌شده ‌هسته‌ای کشورمان تنظیم شده ‌است تا از ظرفیت چهره‌های موفق سینمای ایران در خارج از کشور در جهت تقویت دیپلماسی عمومی استفاده شود.
وی در توضیح عبارت به کار رفته در بیانیه یعنی «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» نیز گفت:  اولا جدا کردن و درشت کردن یک جمله از متنی که در آن شرایطی نیز برای مذاکره ذکر شده ‌است کار صحیحی نیست. چون اینها با هم معنا می‌دهند. دوما از متن انگلیسی بیانیه و ترکیب امضاکنندگان کاملا مشخص است که این نامه خطاب به طرف غربی‌ نوشته شده ‌است و هدف آن آشنا کردن افکار عمومی جهانی با مسئولیت خطیری است که به عهده طرف‌های مذاکره‌کننده غربی است و همچنان معتقدیم هر توافقی با ایران برای غربی‌ها بهتر از عدم توافق است. بدیهی است اگر می‌خواستیم پیامی برای داخل داشته باشیم‌، متن را فارسی منتشر می‌کردیم و از بزرگان دیگری از سینما می‌خواستیم ما را همراهی کنند.
سیاست توافق به هر قیمتی!
گفتنی است تاکید این دو کارگردان مطرح سینما مبنی بر این که شخص وزیر خارجه با آنان تماس گرفته و خواستار تسریع در ورود به میدانی شده ‌است که به ظاهر کمپین «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» نتیجه آن شده ‌است نشان‌دهنده تلاش دستگاه دیپلماسی کشور برای رسیدن به توافق به ‌هر قیمتی است!
ظریف در روز 26 شهریور در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به ‌هاله اسفندیاری گفته بود:  اگر غربی‌ها قدر فرصت ایجاد‌شده را ندانند و با دولت آقای روحانی توافق نکنند، مردم 16 ماه بعد در انتخابات مجلس پاسخ آنها را با رای دادن به جریانات غرب‌ستیز خواهند داد.
وی ادامه داده بود: بار گذشته که در سال‌های 83 و 84 غربی‌ها فرصت توافق با ایران را از دست دادند، رئیس‌جمهوری در ایران بر سر کار آمد و 8 سال شیرین دولت را در دست داشت که کسی مانند وی را بازنشسته کرد!
این سخنان نشان‌دهنده آن است که سیاست خارجی کشور به سمت جمله کلیدی «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» حرکت می‌کند و در این میان هر چند اکثر امضاکنندگان بیانیه فوق با فحوای استفاده شده از آن مخالفت کرده‌اند ولی آنچه دستگاه تبلیغاتی در پی آن است آماده‌سازی افکار عمومی برای جمله کلیدی توافق به ‌هر قیمتی است. 
۹۳/۰۷/۱۰

نظرات  (۱)

۱۶ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۵ محسن چتری
با سلام و عرض ارادت
مطالب روشن گرایانه ، منصفانه و دقیق شما را پی گیری و استفاده و معرفی می کنم خدا به شما خیر عنایت فرماید .
با شهدا محشور شوید انشاالله .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">