پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۲:۲۴ ب.ظ

۱

ارزیابی کارشناسان از پوستر نمایشی «هیچ توافقی بدتر از توافق نکردن نیست»
حقوق هسته‌ای ملت جای ایده‌های رویاپردازانه نیست
 

انتشار پوستر با چنین شعاری از سوی وزارت خارجه قابل تامل است
محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی معتقد است:برخی از هنرمندان که این پوستر را امضا کردند اعلام کردند این پوستر به سفارش فردی که از سوی وزیر خارجه صحبت می‌کرد امضا شده و به آنها گفته شده که این اقدام به نفع ایران در مذاکرات است حال این سوال مطرح است که آیا واقعا وزیر خارجه چنین توصیه‌ای را کرده‌اند و آیا فردی که با این هنرمندان تماس گرفته آیا نماینده دستگاه دیپلماسی بوده یا نه که این موضوع باید روشن شود
وی افزود: لذا باید منتظر تائید یا رد این ادعا از سوی وزارت خارجه بود اما اگر این امر صحت داشته باشد دو اتفاق ناگوار رخ داده است یکی اینکه طرح چنین پوستری از سوی هنرمندان ایرانی به ضرر مذاکرات است زیرا این پیام را به طرف‌های مقابلمان می‌دهد که اگر هر توافقی برای ایران بهتر از عدم توافق ارزیابی شود پس نیازی به امتیاز دادن نمی‌بینند در حالیکه حتی اگر باور وزارت خارجه این بود که هر توافقی بهتر از عدم توافق است باید به هنرمندان سفارش می‌کرد که با توافق به هر قیمتی مخالفت کنند تا اهرم افکار عمومی‌به کمک هیئت ایرانی برای امتیاز‌گیری بیشتر بیاید.
وی در ادامه گفت: اولا امیدوارم که ادعای انتساب این شعار به وزارت خارجه صحت نداشته و چنین خطای بزرگی از سوی وزارت خارجه صورت نگرفته باشد ثانیا به فرض که وزارت و دولت از هنرمندان چنین درخواستی کرده باشند نباید هنرمندان چنین بیانیه‌ای را امضا کنند چگونه ممکن است هر توافقی بهتر از عدم توافق باشد؟
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد:مقامات کشورمان حتی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بارها تاکید کردند هر توافقی باید با حفظ حقوق ایران جریان باید و فقط در این صورت به توافق دست می‌یابند و نکته تاسف‌بار سوم این است که هنرمندانی که این بیانیه را به اشتباه امضا کرده و بعد از کرده خود پشیمان شدند نباید علنا می‌گفتند که هیئت ایرانی چنین سفارشی کرده بلکه باید آن را به مسئولان مافوق گزارش می‌کردند. زیرا اگر این ادعا صحت داشته باشد که مقامات وزارت خارجه چنین سفارشی کرده‌اند افشا شدن این مطلب دست هیئت ایرانی را برای طرف غربی رو می‌کند و این به ضرر مذاکرات است.
قدیری گفت: یعنی هیئت ایرانی حتی اگر قصد کوتاه آمدن داشته باشد نباید دشمن به آن پی ببرد البته هیئت ایرانی نمی‌تواند از خطوط قرمز رهبری عبور کند و به نظر من نمی‌خواهد از این خطوط عبور کند بنابراین، این ماجرا برای بنده یک سوال باقی می‌گذارد که آیا واقعا وزارت خارجه پشت این قضیه بوده که به نظر غیرمنطقی می‌رسد دومین سوال اینکه چطور برخی هنرمندان مطرح کشور چنین عباراتی را تائید و امضا کردند و اگر واقعا به سفارش وزارت خارجه این کار را کردند چرا منبع آن را لو دادند آنچه که قطعی است این است که قطعا توافق ذلت‌بار به نفع کشورمان نیست. بنابراین نمی‌تواند هر توافقی بهتر از عدم توافق باشد مگر توافقی که تمام حقوق ملت ایران در آن رعایت شده باشد و از موضع عزت صورت گرفته باشد.

متن کامل به نقل از روزناه سیاست روز

کارشناسان معتقدند انتشار پوستری با شعار (هیچ توافقی بدتر از توافق نکردن نیست) از سوی وزارت خارجه و با امضای هنرمندان تنها رویکرد دستگاه دیپلماسی را در قبال حقوق هسته‌ای ملت ایران زیر سوال می‌برد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم سکان مذاکرات هسته‌ای با هدایت و سیاست‌های دستگاه دیپلماتی با ۱+۵ ادامه پیدا کرد.یعنی بیش از یک سال است که رهبری تیم هسته‌ای ایران را محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان و تیم همراهش عهده دار است. مذاکراتی که ماحصل یک سال آن توافق‌نامه ۶ ماهه ژنو در آذرماه سال ۹۲ و ۲۹ تیرماه نیز ضرب‌الاجل نهایی برای توافقی جامع بود که باز هم بخاطر زیاده‌‌خواهی‌های غرب پس از پایان مهلت ۶ ماهه این مذاکرات برای چهار ماه دیگر تمدید شد.
در یک سال و اندی گذشته تیم هسته‌ای کشورمان در تمامی‌هفت دور گفت‌وگوی هسته‌ای با قدرت ملی پای میز مذاکره با طرف غربی نشست و البته این شعار را نیز سرلوحه کار خود قرار داد که حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران جزء خطوط قرمز مذاکرات است چنانچه سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پیش از سفر به نیویورک در اجلاس سالانه آلکو در تهران بر حفظ حقوق خط قرمزها تاکید کرد.
در ادامه تیرماه سال جاری نیز وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای نیوزلندی خود پیش از تمدید ۴ ماهه گفت‌وگوهای هسته‌ای گفته بود در صورتی که توافقی حاصل نشود به سیاست‌‌های قبلی باز می‌گردیم.
تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در این یک سال گذشته بر کسی پوشیده نیست. چنانچه بعد از ورود تیم جدید هسته‌ای نیز غرب و بالاخص آمریکایی‌ها که گمان می‌کردند شاید این گروه سیاست‌های متعادل‌تری نسبت به مذاکره‌کنندگان قبلی داشته باشند و به این خیال که می‌توانند خواسته‌های خود را تحمیل کنند اما با تاکید این گروه بر حفظ خط‌ قرمزهای ملت ایران به نوعی توهمات غربی‌ها از ریشه برچیده شد و در واقع غرب متوجه شد ارکان قدرت ملی ایران قابل تجزبه نیست.
البته تلاش تیم هسته‌ای ایران با انتقاداتی همراه است و نقطه اختلاف منتقدان به تیم هسته‌ای کشورمان در این است که منتقدان می‌گویند ایران همواره به اندازه‌ای که بتواند یک توافق خوب بکند قدرتمند بوده و این قدرت هم‌اکنون نیز به نحو غیرمنتظره‌ای نیز افزایش یافته مهمترین نتیجه بحث اینجاست منتقدان می‌گویند شیوه‌ای که تیم مذاکره‌کننده پیش گرفته به یک توافق خوب منجر نمی‌شود اما ظاهرا تیم مذاکره‌کننده از این خاستگاه مذاکره نمی‌کند بلکه صرفا در پی آن است که به هر قیمت به توافق برسد نگاه انتقادانه برخی از منتقدان به مذاکرات در حالی همچنان ادامه دارد که پوستری که چهارشنبه گذشته به سفارش آقای ظریف با این پیام که هیچ توافقی بدتر از توافق نکردن نیست به نوعی تلاش یک سال گذشته تیم مذاکره‌کننده آقای ظریف را با تامل روبرو کرده است!
کارشناسان براین عقیده اند که پیام‌ این پوستر برای غربی‌ها یعنی اینکه امتیازاتی که این تیم حاضر است در مذاکرات واگذار کند مطابق جدول ارائه شده در پوستر تقریبا همه زیرساخت هسته‌ای ایران را دربرمی‌گیرد و این تنها یک مفهوم برای غرب می‌تواند داشته باشد یعنی روی خطوط قرمز نیز معامله می‌کنیم.
انتشار این پوستر از دیدگاه کارشناسان سیاست خارجی یک اشتباه محاسباتی است که می‌تواند نتیجه یک دهه تلاش و مقاومت جمهوری اسلامی‌ایران بر پایبندی به حقوق هسته‌ای ملت و تلاش یک سال گذشته تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم را یک شبه بر باد دهد و البته باج‌خواهی و گستاخی غربی‌ها را بیش از گذشته افزایش دهد.
در همین زمینه سیاست روز در گفت‌وگو با کارشناسان به تبیین این رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی و انتشار چنین پوستر با چنین شعاری پرداخته‌اند که به شرح ذیل است.

کار دستگاه دیپلماسی فانتزی است
دکتر محمد‌صادق کوشکی در‌خصوص این پوستر و امضای آن به دست ۶ کارگردان معروف ایرانی گفت: آنچنان که دوستان وزارت خارجه مطرح کردند این حرکت یک اقدام برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان غربی یعنی تصمیم‌سازان دولت‌های ۵گانه + آلمان است.
وی تصریح کرد: اینکه اصلا این ساز وکارها قدرت تاثیرگذاری بر سیاست‌گذاران غربی را دارد یا نه نکته‌ای است که دوستان وزارت خارجه باید پاسخ دهند.
وی در ادامه گفت: اگر حتی ۶ هزار سینماگر مهم دنیا بخواهند آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند تا آنها حاضر شوند حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت بشناسند این ساز وکار تاثیری بر آمریکا و غرب نخواهد داشت، من تعجب می‌کنم که چرا رئیس دستگاه دیپلماسی و تیم همراهش چرا آنقدر مسئله را فانتزی می‌نگرند.
این کارشناس سیاست خارجی گفت: از آقای ظریف که به گفته خودشان سال‌های سال در آمریکا زندگی کردند و در عرصه دیپلماسی متخصص هستند باید پرسیده شود آیا سیاستمداران آمریکا تصمیمات خود را برپایه چنین ساز و کارهایی اتخاذ می‌کنند؟ یعنی اگر هند بخواهد بر سر موضوعی با آمریکا به توافق برسد باید از چهره‌های سینمایی کشورش بخواهد پوستر تبلیغاتی امضا کنند و آیا تصمیم‌سازان آمریکایی براساس طومار سینماگران و هنرمندان هندی تصمیم‌گیری می‌کنند؟
کوشکی گفت: اگر این ایده از سوی دختران دانش آموز دبیرستان‌ی چنین فانتزی اید پردازی می‌کردند جای تعجب و اشکال نبود اماهنگامی‌کسانی که خود را قله ی دیپلماسی می‌دانند به چنین روش‌هایی متوسل می‌شوند انسان متوجه می‌شود که مذاکرات به بن‌بست رسیده و در واقع نوزاد مذاکره مرده متولد شده است و با توسل به چنین راه‌کارهایی دیگر زنده نخواهد شد
وی در پایان خاطر نشان کرد: این حرکت دوستان وزارت خارجه را غیرواقع بینانه، رویا‌پردازانه و فانتزی می‌بینم و طرف غربی هم با دیدن چنین حرکاتی مصمم خواهد شد تا فشار خود را برطرف ا یرانی برای دستیابی به خواسته‌هایش افزایش دهد و به طور حتم را روانشناسانی که در عرصه سیاست خارجی آمریکا کار می‌کنند با این پوستر و کار دستگاه دیپلماسی جز به افزایش تحمیل و فشار به ایران به نکته دیگری فکر نخواهند کرد.چون انجام چنین حرکاتی در فضای بین الملل نشانه خالی بودن دست سی است که خود را نیازمند رسیدن به توافق می‌داند.

طرح این پوستر یک روند انحرافی است
حسن‌هانی‌زاده دیگر کارشناس سیاست خارجی نیز در این خصوص گفت: در واقع تعریفی که از مذاکرات هسته‌ای وجود دارد این است که این مذاکرات براساس الگوی برد - ‌برد ادامه داشته باشد و هرگونه عقب‌نشینی از چرخه غنی‌سازی با معیارها و الگوهای نظام اسلامی‌تعریف نشده است.
وی با اشاره به اینکه این پوستر و طرح چنین شعاری یک روند انحرافی است تصریح کرد: به واقع اصلا نباید چنین شعارهایی طرح شود آن هم از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان چرا که با الگوهای سیاست خارجی ایران کاملا در منافات است.
وی در پایان گفت: به طور حتم در زمان نیاز مقام معظم رهبری تذکرات لازم را خواهند داد و چنین شعارهایی نباید منجر شود که ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ به زیر سوال رود.

انتشار پوستر با چنین شعاری از سوی وزارت خارجه قابل تامل است
محمدحسن قدیری ابیانه دیگر کارشناس سیاست خارجی نیز معتقد است:برخی از هنرمندان که این پوستر را امضا کردند اعلام کردند این پوستر به سفارش فردی که از سوی وزیر خارجه صحبت می‌کرد امضا شده و به آنها گفته شده که این اقدام به نفع ایران در مذاکرات است حال این سوال مطرح است که آیا واقعا وزیر خارجه چنین توصیه‌ای را کرده‌اند و آیا فردی که با این هنرمندان تماس گرفته آیا نماینده دستگاه دیپلماسی بوده یا نه که این موضوع باید روشن شود
وی افزود: لذا باید منتظر تائید یا رد این ادعا از سوی وزارت خارجه بود اما اگر این امر صحت داشته باشد دو اتفاق ناگوار رخ داده است یکی اینکه طرح چنین پوستری از سوی هنرمندان ایرانی به ضرر مذاکرات است زیرا این پیام را به طرف‌های مقابلمان می‌دهد که اگر هر توافقی برای ایران بهتر از عدم توافق از ارزیابی می‌شود پس نیازی به امتیاز دادن نمی‌بینند در حالیکه حتی اگر باور وزارت خارجه این بود که هر توافقی بهتر از عدم توافق است باید به هنرمندان سفارش می‌کرد که با توافق به هر قیمتی مخالفت کنند تا اهرم افکار عمومی‌به کمک هیئت ایرانی برای امتیاز‌گیری بیشتر بیاید.
وی در ادامه گفت: اولا امیدوارم که ادعای انتساب این شعار به وزارت خارجه صحت نداشته و چنین خطای بزرگی از سوی وزارت خارجه صورت نگرفته باشد ثانیا به فرض که وزارت و دولت از هنرمندان چنین درخواستی کرده باشند نباید هنرمندان چنین بیانیه‌ای را امضا کنند چگونه ممکن است هر توافقی بهتر از عدم توافق باشد؟
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد:مقامات کشورمان حتی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بارها تاکید کردند هر توافقی باید با حفظ حقوق ایران جریان باید و فقط در این صورت به توافق دست می‌یابند و نکته تاسف‌بار سوم این است که هنرمندانی که این بیانیه را به اشتباه امضا کرده و بعد از کرده خود پشیمان شدند نباید علنا می‌گفتند که هیئت ایرانی چنین سفارشی کرده بلکه باید آن را به مسئولان مافوق گزارش می‌کردند. زیرا اگر این ادعا صحت داشته باشد که مقامات وزارت خارجه چنین سفارشی کرده‌اند افشا شدن این مطلب دست هیئت ایرانی را برای طرف غربی رو می‌کند و این به ضرر مذاکرات است.
قدیری گفت: یعنی هیئت ایرانی حتی اگر قصد کوتاه آمدن داشته باشد نباید دشمن به آن پی ببرد البته هیئت ایرانی نمی‌تواند از خطوط قرمز رهبری عبور کند و به نظر من نمی‌خواهد از این خطوط عبور کند بنابراین، این ماجرا برای بنده یک سوال باقی می‌گذارد که آیا واقعا وزارت خارجه پشت این قضیه بوده که به نظر غیرمنطقی می‌رسد دومین سوال اینکه چطور برخی هنرمندان مطرح کشور چنین عباراتی را تائید و امضا کردند واگر واقعا به سفارش وزارت خارجه این کار را کردند چرا منبع آن را لو دادند آنچه که قطعی است این است که قطعا توافق ذلت‌بار به نفع کشورمان نیست. بنابراین نمی‌تواند هر توافقی بهتر از عدم توافق باشد مگر توافقی که تمام حقوق ملت ایران در آن رعایت شده باشد و از موضع عزت صورت گرفته باشد.

نباید به هر قیمتی به توافق رسید
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نباید به هر قیمتی به توافق رسید. نه ملت چنین اجازه‌ای را به مسئولین می‌دهند و نه مسئولین چنین اقدامی را انجام می‌دهند.
محمد اسماعیلی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در شرایطی که وزارت امور خارجه در حال مذاکره و تلاش برای حصول توافق است، بیان این جمله که "رسیدن به هر توافقی بهتر از عدم‌توافق است" بسیار بعید و عجیب است و جای تاسف دارد.
وی افزود: ما حاضر نیستیم به هر قیمتی توافق حاصل شود و توافق زمانی حاصل خواهد شد که حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود لذا توافق باید دوطرفه باشد؛ بدین معنا که هر دو طرف احساس کنند که به نتیجه مطلوب دست یافته‌اند. ملت ایران، مسئولین نظام و هیچ فردی موافق نیستند که به هر قیمتی توافق صورت گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این‌ که باید در اظهارنظرها دقت لازم صورت گیرد، تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها می‌تواند از سوی دشمنان مورد سوءاستفاده واقع شود و فشار مضاعفی را بر ما وارد کنند. اگر بنا بود که ما به هر قیمتی توافق کنیم، نیازی به چندین مذاکره و تحمل تحریم‌های گسترده نداشتیم. لذا این حرف به هیچ‌وجه درست نیست و هر کسی این حرف را زده باید حرف خود را پس بگیرد و از ملت ایران عذرخواهی کند.
اسماعیلی اظهار داشت: اعتقاد به این مسئله که باید به هر قیمتی به توافق برسیم، مقاومت‌های ملت ایران را زیر سؤال می‌برد و چنین دیدگاهی اعتقادی به مقاومت در برابر فشارهای دشمنان ندارد. ما سال‌های متمادی مذاکره کرده‌ایم و زیر بار فشار تحریم‌ها ایستاده‌ایم و امروز نمی‌پذیریم که به هر قیمتی توافق صورت گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: نباید به هر قیمتی به توافق رسید؛ نه ملت چنین اجازه‌ای را به مسئولین می‌دهد و نه مسئولین چنین اقدامی را انجام می‌دهند. توافق زمانی صورت می‌گیرد که حق و حقوق ملت ایران به طور کامل رعایت شده و به رسمیت شناخته شود.

باید حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همین خبرگزاری گفت: هرگونه توافقی باید مبتنی بر عزت ملت ایران باشد و توافقی که خطوط قرمز و عزت‌مندی مردم در آن لحاظ نشود، مورد قبول نخواهد بود.
وی ادامه داد: بایستی در توافق نهایی حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود و طرف مقابل باید بپذیرد که انرژی هسته‌ای حق مسلم و قانونی ملت ایران است. هرگونه توافقی که در این مختصات نباشد، هرگز از سوی ما مورد قبول واقع نخواهد شد و منجر به شکست خواهد بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: ما فقط توافقی را خواهیم پذیرفت که حقوق ملت ایران را به رسمیت شناخته باشد، تحریم‌ها را کنار بگذارد و انرژی هسته‌ای به‌عنوان یک حق قانونی برای ملت ایران به رسمیت شناخته شده باشد.
آصفری خاطرنشان کرد: توافقی که تحریم‌ها را کنار نزند و انرژی هسته‌ای را به‌عنوان حق قانونی ملت ایران به رسمیت نشناسد، مورد توافق نظام، دولت، مجلس و سایر نهادهای حاکمیت نخواهد بود.
وی با بیان این‌که ایران هرگز موضع ذلت در برابر مستکبران را نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد نداریم که باید به هر قیمتی به توافق دست یابیم و فقط از توافقی استقبال می‌کنیم که حقوق قانونی ملت ما را به رسمیت بشناسد و عزت ملت ایران را خدشه‌دار نکند.

هدی دهقان بدرافشان روزنامه سیاست روز 15 مهر 1393

۹۳/۰۷/۱۵

نظرات  (۱)

سلام

یک نماینده ب حوزه انتخابیه کاشان آران بیدگل افزوده شد

از انتخابات دوره دهم مجلس به بعد آران در مجلس یک نماینده خواهد داشت

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=206884






ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">