پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۵ ب.ظ

۰

ملکه دانایی یا ملکه زیبایی؟

جمعه, ۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۵ ب.ظ

آنچه در پی می‌آید متن سخنرانی دکتر قدیری ابیانه سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در مکزیک در اولین کنگره بین المللی آموزش راهنمایی و متوسطه در شهر مکزیکوسیتی است که 29 مهر 1387 مطابق با 20 اکتبر سال 2008 ایراد شد.

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

خانم‌ها و آقایان!

خیلی متشکرم که در این اجلاس فرصتی را در اختیار اینجانب قراردادید تا پیرامون موضوعی که نام آن را "ملکه دانایی یا ملکه زیبایی" قرارداده ام با شما صحبت کنم.

حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام فرموده اند که یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت بالاتر است. گرچه شما همگی اهل فکر کردن هستید و به این منظور در اینجا گرد هم آمده اید، لیکن امیدوارم صحبت های اینجانب شما را به تفکر بیشتر و لااقل شناخت بیشتر در مورد اعتقادات ما ترغیب کند.

حضرت امام خمینی (ره) شغل معلمی را شغل پیامبران نامیده اند و اسلام، تحصیل و تدریس علم را اگر با هدف صحیح انجام گیرد عبادت خدا می داند.

قبل از ورود به بحث اصلی که  پیرامون موضوع آموزش است لازم می دانم دیدگاه اسلام را در مورد زن و روابط زناشویی بیان کنم. کاتولیک ها روابط جنسی را یک امر بدی می دانند که برای بقای نسل بشر ضروری است و به همین دلیل هم کشیشها و راهبه ها برای نزدیکی بیشتر با خدا از ازدواج پرهیز می کنند. در فرهنگ رایج غربی این روابط را امری خوب تلقی کرده، جذابیت جنسی نه تنها یک ارزش زناشویی، بلکه به یک ارزش اجتماعی و حتی تجاری تبدیل شده است. اسلام حد میانه ای بین این دو تلقی را می پذیرد.

در اسلام روابط زناشویی یک امر خوب ضروری تلقی می گردد به نحوی که پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج را نیمی از ایمان دانسته و افراد مذهبی معمولا زودتر از دیگران ازدواج می کنند.

بنابراین زیبا بودن و از نظر جنسی جذاب بودن یک نعمت الهی و یک ارزش محسوب می گردد. لیکن در اسلام یک ارزش زناشویی است و نباید به ارزش اجتماعی و یا تجاری و تبلیغاتی تبدیل گردد.

به همین لحاظ نیز زنان و مردان مسلمان چنانچه خود را برای همسر خود در خلوت بیارایند و جذاب تر کنند ثواب می برند، لیکن جذابیت جنسی نباید وارد روابط اجتماعی شود. در اسلام ارزش اجتماعی زن یا مرد به اندازه قد، دور کمر، رنگ و نژاد او نیست، بلکه به ایمان، آگاهی، سواد و اعمال نیک انسانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امثالهم بستگی دارد. لذا زنان مسلمان وقتی از خانه خود خارج می شوند بدن خود را می پوشانند تا به عنوان یک عنصر جذاب جنسی وارد روابط اجتماعی نشوند همانگونه که حضرت مریم (س) چنین لباس می‌پوشید.

تاریخ از ترکیب بدنی آن حضرت چیزی ننوشته است، زیرا با نوع پوشش خود به کسی اجازه نمیداد که او را از این بابت مورد قضاوت قراردهند و هرچه در تاریخ درباره آن حضرت به رشته تحریر در آمده است در مورد معنویت، انسان دوستی و کارهای خیر و کلام نافذ وی و نقش مهم مادری است که در مورد عیسی مسیح (ع) ایفا کرده است.

بنابراین زنان مسلمان حجاب اسلامی خویش را پرچم آزادگی خود و احترام به شخصیت خود می دانند و به آن افتخار می کنند.

حال این سؤال مطرح است که چه روشی برای زنان یک جامعه و ازجمله برای دانش آموزان و دانشجویان بهتر است. آیا اینکه جذابیت جنسی یک ارزش زناشویی باقی بماند بهتر است؟ و یا اینکه ارزش اجتماعی و اقتصادی نیز باشد به نفع زنان است؟

واقعیت این است که ما مسلمانان استفاده از بدن زنان برای فروش کالاها و تقلیل مقام زن به یک عنصر تبلیغاتی جنسی را توهین به شخصیت زن تلقی می کنیم.

ما دعوت از زنان برای حضور نیمه‌عریان و جذاب و جنسی در مهمانی‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها و غیره را تحقیر زنان تلقی می‌کنیم. تحقیری که در غرب به عنوان یک ارزش اجتماعی و حتی شغلی محسوب می شود و متاسفانه تعداد قابل توجهی از زنان به آن تن داده اند.

اینک وارد بحث آموزش و پرورش و ترتیب جوانان و به ویژه دختران می شویم. مسابقه ای در فرهنگ کشورهای لائیک وجود دارد که به دختر شایسته یا زیبا و جذاب معروف است. در بازدید از یکی از شهرها به وجود مسابقه‌ای پی بردم که در آن هر ساله زیباترین دختر شهر انتخاب می شود و در طول سال وی پرچمدار شهر در مراسم مختلف است. حال این سوال مطرح است که آیا باید زیباترین دختر افتخار پرچمداری یک شهر را برعهده گیرد و یا با سوادترین آنها.

آیا بهتر نیست که مسابقه بین دختران برای عرضه اندام و جذابیت خویش به مسابقه داناترین و با سوادترین اعم از پسر و دختر تبدیل شود. آیا بهتر نیست از کسانی تجلیل گردد که آنچه را که دارند خود به دست آورده باشند و نتیجه تلاش خود آنها باشد؟

 

آیا بهتر نیست از ارزشی تجلیل گردد که حاصل آن به نفع همه جامعه است؟

آیا نمایش جذابیت های جنسی جز تحریک جنسی در جامعه نتیجه ای دارد که در موارد بسیاری منشاء تجاوزها و فسادها است. به همین لحاظ نیز مسابقه دختر زیبا که در قبل از انقلاب اسلامی در ایران توسط رژیم دیکتاتوری شاه رواج داده می شد تعطیل گردید و امروزه در ایران اسلامی جذابیت جنسی یک ارزش اجتماعی و تجاری نیست، بلکه دانش، اختراع، فعالیت های اجتماعی و انسان دوستانه و ایمان به خدا ارزش است.

مایه تأسف است که در کشوری مثل فرانسه دختران مسلمان نوجوان دانش آموز که مایل نیستند اندام و زیبایی های خود را به نمایش بگذارند قانونا از تحصیل محروم می گردند و از حق تحصیل هم جنس گرایان صحبت می شود و مدارس خاص نیز برای آنها تدارک می گردد تا در جمع دیگر دانش آموزان احساس تحقیر نکنند.

در فرانسه یکی از وزرای فرهنگ این کشور درحالی که به همجنس گرایی خود اعتراف و افتخار می کرد که اگر امروز حضرت مریم (س)حضور می داشت به خاطر حجابش حق تحصیل و اشتغال نداشت.

آمارهایی را برخی کشورهای اروپایی بدون ذکر نام آنها ذکر می کنم:

ــ‌ در یکی از این کشورها از هر سه زن به یکی تجاوز شده است.

ــ از هر 4 زن یک زن تجربه اول خویش را با برادر خود داشته است.

ــ هر مردی که 3 فرزند دارد یکی از آن او نیست و خود نمی داند.

ــ تحقیقات دانشمندان یک دانشگاه آمریکایی نشان می دهد که زنانی که در حضور اجتماعی خود نگران ظاهر خویش هستند بخشی از توان ذهنی خویش را از دست می دهند.

خانم ها و آقایان !

در اسلام همانطور که در ابتدا ذکر شد روابط جنسی یک نیاز بیولوژیک بدن و یک امر مطلوب محسوب می گردد. لیکن این امر باید در چارچوب روابط زناشویی انجام پذیرد.

چون امری پسندیده است یکی از ملاک های ازدواج در اسلام رسیدن به سن بلوغ جنسی است. در غرب ازدواج زیر 18 سال را برای دختران ممنوع می کنند و این بدین معنی است که درچند ساله اول بلوغ و اوج خواسته های جنسی از یک طرف آن را ممنوع می کنند و از سوی دیگر در اوج سن بلوغ در مدارس مختلط به سر می برند و این درحالی است که از در و دیوار شهر تحریک جنسی آنها را احاطه کرده است و نتیجه آنکه راه حل برای جلوگیری از حاملگی دختران دانش آموزها را اهدا وسایل پیش گیرنده می یابند که نمونه آن در این اجلاس به نمایش درآمد و البته این امر نیز کفایت نمی کند.

در ایران مدارس دختران و پسران ـ بویژه درسن بلوغ ـ جداگانه بوده و این امر در تمرکز تحصیلی دانش‌آموزان بسیار موثر است.

به هر حال از آنجا که در پیشرفت همه جانبه یک کشور آگاهی و دانایی بیشترین تاثیر را دارد و از آنجا که به عقیده ما مسلمانان جذابیت جنسی نباید یک ارزش اجتماعی و تجاری باشد، برای اینکه علم آموزی مورد تشویق قرار گیرد به همه ملت های جهان پیشنهاد می کنم که انتخاب دختر باهوش را جایگزین دختر زیبا کنند و یا بهتر آنکه مسابقه باهوش تر و باسوادتر بودن را ملاک قرار دهند که هم دختران و هم پسران بتوانند در این رقابت ها شرکت نمایند و برندگان این مسابقات علمی حمل کننده پرچم شهر خویش و سمبل جوان و دانش اموز موفق معرفی گردند.

اجازه می‌خواهم صحبت خود را با آماری از تحصیلات دانشگاهی ایران به پایان برم و آن اینکه بیش از 64 درصد 4 میلیون دانشجوی دانشگاههای ایران را دختران تشکیل می دهند. حدود 35 درصد  کادر علمی دانشگاه ها و 60 درصد پزشکان کشور نیز زن هستند. مقام بهترین مخترع جوان جهان را طی دو سال پیاپی یک دختر مسلمان ایرانی به خود اختصاص داد.

 از توجهتان متشکرم. خدا نگهدارتان. 

متن اسپانیایی را اینجا ببینید

۹۵/۰۷/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">