پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۹ ب.ظ

۰

قدیریه ابیانه در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»

خبرنامه دانشجویان ایران: این از اشتباهات وزارت خارجه بود. اگر هنرمندان امریکایی همچین بیانیه ای را امضا می کردند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است می شد فشار بر دولت امریکا و امروز امضای این بیانیه یعنی فشار بر دولت ایران و به آنها پیام می دهد که افکار عمومی در ایران به دنبال توافق هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدحسن قدیری ابیانه در پنجمین روز از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها مهمان غرفه خبرنامه دانشجویان ایران بود؛ وی که از بنیانگذاری اولین انجمن اسلامی دانشجویی ایتالیا و سفیرسابق ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا در گفتگویی زوایای دیگری از مذاکرات هسته ای را بررسی کرده است.

این مصاحبه را در ذیل می خوانید:

خبرنامه دانشجویان ایران: چرا آمریکایی ها این روز فشار و هیاهوی تبلیغاتی علیه ایران را بیشتر کرده اند؟
امریکا امروز دوره افول خود را طی می کند و ایران رو به شکوفایی است و نفوذش رو به افزایش است. هر اقدامی که امریکا علیه ایران تا به حال انجام داده است در نهایت به نفع ما تمام شده است. ما موفقیت های هسته ای خود را در اوج تحریم ها به دست اورده ایم و در بقیه زمینه ها هم رو به رشد هستیم و امریکا به دلیل موقعیتی که دارید و در جهان در حال تضعیف است در نهایت چاره ای نخواهد داشت جر این که دست از تحریم ها بردارد هر چند که مایل نیست و اما زیانی که امریکا و متحدانش از این تحریم ها برده اند بیش از زیان ایران بوده است.

شکست تحریم ها از این جهت که دشمن انتظار داشت با این تحریم ها در ایران قحطی شود باعث خواهد شد که دیوار تحریم ها فرو بپاشد چه آمریکا بخواهد چه نخواهد و لذا ما باید منتظر نتیجه این مذاکرات باشیم.

واقعیت این است که ما در جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم و راه برون رفت از این وضعیت تنها اقتصاد مقاومتی است و در اجرای اقتصاد مقاومتی هم مردم و هم دولت نقش دارند و اتفاقا نقش مردم بیش از دولت است. اگر ما به شعارهای رهبری در طی سالهای گذشته و امروز عمل می کردیم و اصلاحات لازم را در سبک زندگی خود چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف انجام بدهیم آن وقت می‌توانیم مطمئن باشیم که دیوار تحریم ها فروخواهد پاشید. به طور مثال ما قصد تولید صفحات  سوخت 20 درصد را نداشتیم و از کشور های دیگر می خریدیم و قصد داشتیم همچنان بخریم و آن ها به ما نفروختند و می دانستند که یک میلیون ایرانی نیازمند این رادیو دارو ها هستند و می خواستند جان یک میلیون ایرانی را با نفروختن این صفحات که پایه تولید رادیو دارو ها بود به خطر بیندازند. اما تسلیم نشدیم و خودمون تولید کردیم و وقتی که ما توانستیم این صفحات را تولید کنیم پیغام دادند که ما حاضریم این صفحات را به شما بفروشیم.

این اتفاق می تواند در زمینه های مختلف بیفتد. اگر ما از فرصت تحریم ها استفاده کنیم و تهدید را تبدیل به فرصت کنیم دشمن عقب نشینی خواهد کرد.

لذا اقتصاد مقاومتی حرف اول را در مقابله با تهدید ها خواهد داشت و اگر مردم و مسئولان به وظایف خود عمل کنند آن وقت ما شاهد فرو پاشی تحریم ها خواهیم بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: آیا واقعا این موضوع حقیقیت دارد و امریکا تحریم ها را بر می دارد ؟ و اگر بخواهد تحریم ها را بردارد کدام تحریم ها را بر خواهد داشت؟
این موضوع مذاکرت است و در واقع موضوع عملیاتی کشور است. مثلا اگر ما اقتصاد کشور را بتوانیم از وابستگی به نفت نجات دهیم آنها اصرار خواهند کرد که نفت ما را بخرند حتی اگر ما به این درجه رسیده بودیم ما می توانستیم آنها را تهدید کنیم که نفت خود را به شما نمی فروشیم.

و برقراری این شرایط نیازمند اصلاح سبک زندگی مردم است و پشتوانه این طرح اصلاح روش کار و تولید در کشور است. غالبا مردم تصور می کنند این وضعیت عمومی کشور است که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است در حالی که این وضع کار و تلاش و سبک زندگی مردم است که وضعیت عمومی کشور را رقم می زند.

خبرنامه دانشجویان ایران: شما به عنوان فردی که سالها در زمینه هسته ای فعالیت داشته اید مشخصه های یک توافق خوب هسته ای چیست؟ ما الان شاهد این هستیم که در حال حاضر دولت تلاش خود را متمرکز کرده بر توافق و عدم توافق و توافق کردن در هر شرایطی را پیروزی می داند و تلاشی در جهت رسیدن به یک توافق خوب نمی کند.
 قطعا این از اشتباهات وزارت خارجه بود اگر هنرمندان امریکایی همچنین بیانیه ای را امضا می کردند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است می شد فشار بر دولت امریکا اما امضای این بیانیه توسط هنرمندان ایرانی یعنی وجود فشار بر دولت ایران و به آنها پیام می دهد که افکار عمومی در ایران در هر شرایطیبه دنبال توافق هستند پس غربی ها می توانند مقاومت بیشتری بکنند و در قبال خواسته های به حق ما به دلیل فشار افکار عمومی. لذا این کار از اساس غلط است و خودش هم پشیمان شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حال حاضر تصور این است که وزارت خارجه تنها بر بخش مذاکرات معطوف شده است و کار دیگری را پیگیری نمی کند.
این تصور نیز غلط است. بخش های دیگر وزارت خارجه در حال پیگیری امورات مربوط به حوزه های خود هستند و گروه های مختلف و بخش های مختلف هر کدام کارهای خود را پیگیری می کند، هر چند که بخش زیادی از این مبادلات حتی با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و... معطوف به مذاکرات است چرا که با تحریم بانکی انجام  این مبادلات بسیار دشوار است.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نظرشما طرح جدیدی که مطرح شده است که برای مبادلات بین کشورهایی مثل ایران و روسیه و هند و چین به جای انجام مبادلات با دلار واحد پولی دیگری انتخاب شود. طرح خوب و قابل اجرایی است؟
با توجه به این که امریکا هر گونه مبادلات ما را که با دلار انجام می پذیرد را محدود کرده است چاره ای نداریم جز اینکه راه حل دیگری پیدا کنیم در ضمن این کار باعث می شود که دلار امریکا محوریت خود را در مبادلات جهانی از دست دهد. یعنی خود امریکا متوجه شده است  که این تحریم ها باعث شده است مبادلات بین کشورها نه تنها ایران بلکه حتی بین روسیه و چین را به سمت عدم استفاده مستقیم از دلار سوق می دهد.

۹۳/۰۸/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">