پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۲۲ ب.ظ

۰

"قدیری ابیانه": کسی جز اصلاح‌طلبان موافق تحریم ها نبود/ توسعه تسلیحاتی جنبه بازدارندگی دارد/

"قنبری":دولت جدید پرکاری دولت قبل را با عقلانیت تلفیق کند/ منافع ملی چراغ راه سیاست خارجی باشد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محمدحسن قدیری‌ابیانه و داریوش قنبری شب گذشته درباره "عملکرد دولت تدبیر و امید" در تالار فجر دانشگاه شیراز به مناظره پرداختند.

داریوش قنبری در ابتدای این مناظره پرونده هسته‌ای را از معضلات سیاست خارجه دانست و افزود: قدرت از عوامل تعیین‌کننده رویکردهای سیاست خارجی و کلیدی‌ترین واژه در روابط بین‌الملل است. کشورها با قدرت ملی منافع خود را تأمین می‌کنند. شدت قدرت ملی میزان تأثیرگذاری کشورها بر نظام بین‌الملل را تعیین می‌کند و کشوری که بیشترین قدرت را دارد در رأس قرار گرفته و به عنوان ابرقدرت شناخته می‌شود.

ایران در معادلات سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ نقش زیادی دارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عامل ژئوپلوتیک، نظام بین‌الملل و اراده رهبران سیاسی را از عوامل تأثیرگذار بر سیاست خارجه ایران در 100 سال اخیر دانست و گفت: نفت محدودیت‌های زیادی را برای ما ایجاد و باعث مداخله برخی کشورها در سیستم نظامی ما شده است که نمونه بارز آن را در کودتای 28 مرداد می بینیم. ایران پل انرژی جهان است و 65 درصد نفت صادراتی جهان هم از حوزه خلیج فارس تأمین می‌شود که این باعث شده قدرت‌های بزرگ به ما نظر داشته باشند. ایران در معادلات سیاست خارجی آنها نقش زیادی دارد و نمی‌توانند از ما چشم بپوشند.

وی با بیان اینکه ما در نظام بین‌الملل به عنوان قدرتی منطقه‌ای شناخته می‌شویم، گفت: قدرت ما در سطح منطقه قدرت است و اجازه کار در سطح جهان را نداریم.

قنبری هدف از سیاست خارجی را تأمین منافع ملی عنوان کرد و افزود: اگر تصمیم‌گیران سیاست خارجی ارزیابی درستی از توان ملی متناسب با جایگاه کشور در نظام بین‌الملل داشته باشند می‌توانیم منافع ملی را پیش بریم.

مهمترین ابزار دشمن در جنگ روانی، گرفتن خودباوری ماست

قدیری‌ابیانه نیز با بیان اینکه طبق‌نظر آقای قنبری قانون جنگل در دنیا حاکم است و بقیه باید از ابرقدرت‌ها تمکین کنند، افزود: طبق این نظر نباید انقلاب می‌کردیم چون رژیم شاه مورد قبول قدرت‌های بزرگ بود؛ سیاست نه شرقی و نه غربی را هم نباید دنبال می‌کردیم و نباید در جنگ از کشورمان دفاع می‌کردیم چون قدرتها از عراق پشتیانی می‌کردند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک با تأکید بر اینکه در ارزیابی قدرت ملی باید واقع‌بینانه عمل کنیم، گفت: مهمترین ابزار دشمن در جنگ روانی گرفتن خودباوری ما و بزرگ جلوه‌دادن خود است. دشمن تلاش می‌کند ما را ضعیف جلوه دهد و در داخل هم کسانی مقهور قدرت غرب می‌شوند.

می‌توانیم مقاومت بکنیم و بگوییم به عنوان ملتی که سابقه تمدنی چند هزار ساله داریم رنگین‌تر بودن خون آمریکایی‌ها را نمی‌پذیریم. 35 سال در برابر ظلم و تحریم ایستادیم و پیشرفت کردیم و اگر مقهور قدرت غرب می‌شدیم افرادی مثل شهید طهرانی مقدم‌ها نباید قدم پیش می‌گذاشتند تا ایران را قدرت موشکی کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اگر به شکرانه داشتن نفت کار می‌کردیم امروز یکی از پیشرفته‌ترین کشور دنیا بودیم، افزود: متاسفانه جوان ما که باید سرآمد باشد، فقط دنبال پاس کردن درس‌هایش است اما جوان صهیونیست در کنار درس به فکر سلطه بر دنیاست. وظیفه دانشجو نه پیدا کردن کار، بلکه ایجاد کار است و رئیس جمهور هم گفت ما فقط کاردان نمی‌خواهیم بلکه کارآفرین می‌خواهیم.

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه دولت باید خودباوری را به جوانان القا و ایران را از مصرف‌زدگی نجات دهد، بیان کرد: دولت باید تلاش کند مردم ایران از نظر فرهنگ به‌گونه‌ای اصلاح شوند که مصرف کالای خارجی را نشانه تشخص ندانند. دولت باید مصلحت مردم را بر منافع خود ترجیح دهد ولی متأسفانه جرأت برداشتن گامی اساسی در این جهت را ندارد.

توسعه بحث زندگی است و کسانی که آن را کنار بگذارند خودکشی کرده‌اند

در ادامه مناظره، داریوش قنبری گفت: برخی سیاستمداران مسائل ایدئولوژیک را از مسائل اقتصادی مهم‌تر می‌دانند و برخی هم پرکردن شکم مردم را مهم‌تر تلقی می‌کنند. به عنوان مثال کره شمالی بازی ایدئولوژیک را دنبال کرد و الآن جزء 10 کشور فقیر است اما کره جنوبی اقتصاد را اولویت دانست و الان چهارمین خودروساز برتر دنیاست.

نماینده مجلس هشتم ایستادن با دست خالی در برابر جهان را غیرممکن دانست و با تأکید بر اینکه منافع ملی باید چراغ راه سیاست خارجه ما باشد، گفت: می‌شود از آمریکا و اروپا استفاده کرد همانطوری که کره جنوبی استفاده کرد. آمریکا مثل سنگی است که نمی‌توانیم تکانش دهیم و باید به آن تکیه کنیم. به عنوان یک کشور نمی‌توانیم عدالت را در سطح جهان برقرار کنیم و تا زمانی که تبدیل به ابرقدرت نشویم نمی‌توانیم نظم فعلی جهان را به هم بزنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب قیام امام حسین(ع) را برای اصلاح امت اسلام و مسئله‌ای داخلی دانست و با تأکید بر اینکه سطح تحلیل امروز ما بین چند کشور است، بیان کرد: اگر به جنگ آمریکا رفته بودیم چیزی از کشور باقی نمی‌ماند. مائو هم زمانی حرف از آشتی‌ناپذیری با جهان می‌زد اما الان چین یشترین حجم مبادلات اقتصادی را با آمریکا دارد. امروز جهان وابستگی است و خودکفایی مطلق نداریم. توسعه بحث زندگی است و کسانی که آن را کنار بگذارند خودکشی کرده‌اند.

قطب بزرگ اسلامی در جهان در حال شکل‌گیری است/ تلاش نظام جلوگیری از جنگ است و توسعه تسلیحاتی جنبه بازدارندگی دارد.

قدیری‌ابیانه نیز در واکنش به اظهارات قنبری {ضمن تأکید به اینکه ظلم است ایدئولوژی کره شمالی را با ایدئولوژی اسلامی یکسان قرار دهید و تصریح بر اینکه اسلام خود عال پیشرفت است} با تأکید بر اینکه ایرانیان ایدئولوژی را ترجیح می‌دهند، افزود: قطب بزرگ اسلامی در جهان در حال شکل‌گیری است و جهان به سمت چندقطبی بودن پیش می‌رود. آمریکا رو به افول است و بیش از 17 هزار میلیارد دلار بدهی دارد.

وی اهمیت دادن به کار را علت پیشرفت کره جنوبی عنوان کرد و افزود: ساعت مفید کاری در ایران روزی 22 دقیقه و در کره جنوبی 9 و نیم ساعت است و علت عقب‌ماندگی ما هم همین است.

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه آمریکا از سفارتش در ایران برای ضربه زدن به انقلاب استفاده می‌کرد، گفت: برخی به دنبال احیای سفارت آمریکا در ایران هستند و باید چشممان را باز کنیم تا از یک سوراخ دو بار نیش نخوریم. کارشناسان غربی علت اینکه توطئه‌های آمریکا در ایران به نتیجه نرسید را عدم حضور سفارت این کشور در ایران دانسته‌اند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه با همه کشورها به جز آمریکا در چارچوب منافع خود رابطه داریم، بیان کرد: تمام تلاش نظام بر این است که جنگی در نگیرد و توسعه تسلیحاتی ایران هم جنبه بازدارندگی دارد اما اگر خواستند به ایران تجاوز کنند محکم می‌ایستیم و دفاع می‌کنیم. سیاست انقلاب از ابتدا تهدیدزدایی بوده است.

توسعه و پیشرفت با تحریم حاصل نمی‌شود

قنبری در ادامه این مناظره با بیان اینکه توسعه و پیشرفت با تحریم حاصل نمی‌شود، گفت: تا الان دولت یازدهم در اصلاح عملکردهای ضعیف دولت گذشته موفق بوده و توانسته شرکت بوئینگ را هم به ایران برگرداند. یکی از ویژگی‌های احمدی نژاد پرکار بودن بود اما عقلانیت نداشت و منظور رهبری هم از بیان استفاده از نقاط مثبت دولت قبل این بود که دولت یازدهم پرکاری دولت قبل را با عقلانیت تلفیق کند.

نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه دشمنی ما با آمریکا ابدی نیست، گفت: الان شاهد تغییر رفتار آمریکایی‌ها هستیم و اولین بار است که رئیس جمهور آمریکا به عرب‌ها می‌گوید ایران تهدیدی برای شما نیست و با آن کنار بیایید.

وی ادامه داد: تحریم‌ها پله پله حذف می‌شود و عقلانیت دولت مذاکرات را به نتیجه می‌رساند. تهدیدی که موجودیت ایران را با خطر مواجه کرده بود با مذاکرات متوقف شده و دوباره در منطقه در حال قدرت نمایی هستیم. اینکه اوباما به رهبری نامه می‌نویسد که در جنگ با داعش ما را کمک کنید نیز نشان از اثرگذاری مذاکرات است. ظاهر مذاکرات شارلاتان بازی و لبخند اما در باطنش پیشرفت منافع ملی است.

 کسی جز اصلاح‌طلبان موافق تحریم ها نیست

قدیری‌ابیانه نیز در پایان با بیان اینکه کسی جز اصلاح‌طلبان موافق تحریم‌ها نبود گفت: شنیدیم برخی‌ها به آمریکایی‌ها گفته‌اند اگر تحریم‌ها را کم کنید در انتخابات پیروز می‌شویم. در دولت قبل هم اصلاح‌طلبان در دنیا می‌گشتند و می‌گفتند تحریم‌ها را تشدید کنید تا جناح حاکم تضعبف شود. مهاجرانی هم در بی بی سی گفت که حمله نظامی به ایران ضرورت دارد و از داخل هم برخی به آمریکایی‌ها پیام دادند که ایران را تحریم کنید.

این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه منافع ملی ما تضادی با باورهای ایدئولوژیکمان ندارد  و با اشاره به اینکه هیچ دولتی از اول انقلاب تاکنون از تحریم و جنگ  استقبال نکرده، افزود: آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود گفت چرخ سانتریفیوژها بچرخد به شرطی که چرخ کارخانجات ما هم بچرخد و پیام عملی این دعوت به تحریم بیشتر بود. احمدی‌نژاد می‌گفت هرقدر هم که قطع‌نامه بدهید از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم.

وی با عنوان کردن اینکه انتظار حل تمام مشکلات توسط دولت غلط و برگرفته از تصور غلط ما از درآمد نفتی است، بیان کرد: اگر از داخل خود را تقویت و ساعت مفید کار را بیشتر کنیم دیواره تحریم‌ می‌شکند. اگر معصوم هم در رأس کار باشد و مردم به وظیفه خود عمل نکنند به نتیجه مطلوب نمی‌ رسیم. با 22 دقیقه کار مفید در روز نمی‌توانیم از ظربف بخواهیم در مذاکرات از موضع قدرت وارد شود و مثلا غرب را تهدید کند که نفتمان را نمی فروشیم.

این مناظره به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار شد.

۹۳/۰۸/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">