پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ق.ظ

۰

به گزارش ابهرسلام و به نقل از ایسنا  “محمدحسن قدیری‌ابیانه” در نشست جایگاه جنبش دانشجویی در جمهوری اسلامی ایران که به همت انجمن اسلامی دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در محل سالن اجتماعات الغدیر این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: نقش اول دانشجو در دانشگاه کسب علم و توان کاری و کارآفرینی و سپس حل مسایل کشور است.

وی افزود: بر همین اساس دانشجو باید خود را بخشی از راه‌حل بداند و دست دیگران را گرفته و در صدد حل مشکلات جامعه باشد.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر اینکه وظیفه اول جنبش دانشجویی، حرکت علمی است گفت: هر دانشجو مانند سایر اقشار جامعه باید در مسایل کشور مشارکت کند، همان‌طور که در گذشته برخی از این دانشجویان دوشادوش انقلاب بودند و این حرکت مثبت دانشجو است و برخی دیگر نیز برخلاف این مسیر حرکت کردند که این امر بسیار منفی است.

وی خاطرنشان کرد: برای مثبت بودن و حرکت موثر باید درک درستی از مسایل داشت تا به بیراهه نرفت و دانشجو با شناخت مواضع صحیح می‌تواند در رشد کشور کمک کند، نه اینکه خود یکی از موانع تلقی شود.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر اینکه دانشگاه چیزی خارج از جمهوری اسلامی نیست، گفت: فعالیت متعارف مخالفان و کسانی که دیدگاه‌های مختلفی دارند هیچ ایرادی ندارد و این مسئله توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان برپایی کرسی‌های آزاداندیشی نیز مطرح شده است، ولی اینکه فردی به اسم دانشجو بخواهد موجب بی‌نظمی در جامعه شود اصلا پسندیده نیست.

“صادق زیباکلام” نیز در پاسخ به این سئوال که نقش دانشجو در دانشگاه‌های کشور چیست، اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند دانشجویان، دانشگاه‌ها را تبدیل به باشگاه سیاسی نکنند، آن‌قدر روشن و واضح است که نیاز به کالبد شکافی ندارد. همه با این ادبیات آشنا هستیم که وقتی حرکت دانشجو در مسیر حکومت باشد دانشجو تاج سر و عزیز می‌شود، ولی وقتی عکس این مسئله اتفاق بیفتد دانشجو پیاده‌نظام احزاب است و نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: فقط در ایران نیست که دانشجو نقش مهمی در فضای سیاسی چه قبل و چه بعد از انقلاب دارد و در جوامع بسیاری شاهد این مسئله هستیم، ولی نوعاً این حرکت‌های دانشجویی در کشورهای توسعه‌نیافته و در حال توسعه مشاهده می‌شود که دانشگاه مرکز فعالیت‌های سیاسی است.

استاد دانشگاه تهران، ادامه داد: در این گونه جوامع فعالیت سیاسی در محیط بیرون از دانشگاه عملاً مسدود بوده یا احزاب مستقل از حکومت وجود ندارد و همچنین فعالیت‌های صنفی هم در این جوامع محدود است و در کل یا احزاب به قدری گمنام هستند که حکومت نخواهد با آن‌ها در بیفتد و یا وابسته به حکومت هستند و در کنار این مسئله گروه سنی جوانی به نام دانشجو هستند که در عین آرمان‌گرایی وابستگی خاصی به جناح و خطی نداشته و مسوولیت خانوادگی و اجتماعی هم بر دوش آن‌ها نیست و چون در محیط جمعی به سر می‌برند فضای مناسبی برای فعالیت سیاسی به وجود می‌آورند.

در ادامه، قدیری‌ابیانه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وضعیت دانشجویان در دولت‌های مختلف چگونه بود، گفت: دولت‌های مختلف ادعا کرده‌اند که فضا را برای حرکت‌های دانشجویی باز می‌گذارند که نمونه آن در دوره اصلاحات آقای خاتمی بود که روسای دانشگاهی که پیرو و از عوامل اصلاحات بودند در رابطه با پخش فیلم شهید “ادواردو آنیلی” سخت‌گیری کرده و این فیلم را به بهانه‌های مختلف پخش نکردند، این در حالی بود که روزنامه‌های اصلاحات می‌گفتند دانستن حق مردم است.

زیباکلام نیز در پاسخ به این سئوال اظهار کرد: در خصوص نحوه تعامل جنبش‌های دانشجویی در یک مسیر تاریخی می‌توان گفت که در دوره شاه با رژیم شاه مخالف بودند و در تعارض و ستیز با شاه، متاثر از مواضع امام خمینی(ره)، تحت تاثیر افکار دکتر شریعتی و گروه مارکسیستی بودند.

وی افزود: بعد از انقلاب دانشجویان اسلام‌گرا در قالب دانشجویان خط پیرو امام و دفتر تحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی دانشجویی در نظام ذوب شدند و می‌توان گفت که نسل اول فرماندهان سپاه بعد از انقلاب و زمان جنگ از این گروه‌ها بودند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت آقای هاشمی و سیاست‌های اقتصادی وی که به سمت خصوصی‌سازی و اقتصاد باز و استفاده از مدل‌های اقتصاد غربی پیش رفت و این مسئله با دیدگاه اقتصاد مارکسیستی تعدادی از این دانشجویان که به اقتصاد دولتی و برابری اعتقاد داشتند سازگار نبود، لذا آن را چندان تایید نمی‌کرد و با توجه به اینکه نظام را از خود می‌دانستند علیه آن موضع‌گیری نکردند و می‌توان گفت دوره هاشمی‌رفسنجانی دوره سکوت جنبش‌های دانشجویی بود.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی یکی از مهم‌ترین ارکان در پیروزی خاتمی بودند، گفت: در این دوره دفتر تحکیم وحدت و جنبش دانشجویی احیا شد و با تمام وجود پشت دولت قرار گرفتند که این باعث شد روز به روز در تعارض بیشتری با بدنه راست جریان سیاسی قرار گرفتند که منجر به داستان تیر ۷۸ شد.

زیباکلام تصریح کرد: بعد از انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸ نیز محدودیت زیادی برای جریان دانشجویی به وجود آمد، هر چند بعد از انتخابات ۹۲ فضای محدودی باز شد و کم‌کم درب تشکل‌های دانشجویی باز می‌شود.

قدیری‌ابیانه در پاسخ به سئوالی در خصوص برخوردی که با دانشجویان در جریان فتنه ۸۸ صورت گرفت، اظهار کرد: انتخابات یعنی حق حاکمیت ملی و مردم‌سالاری و جامعه مدنی از این طریق محقق می‌شود و افراد سرشناسی هستند که می‌دانند تقلبی در انتخابات نشده، ولی حاضر به عذرخواهی نیستند.

وی افزود: فتنه ۸۸ کودتا علیه جامعه مدنی و کودتا علیه جمهوریت و حاکمیت ملی است و هر کس در آن دخیل بود، باید محاکمه شود.

زیباکلام نیز در ادامه و در پاسخ به انتخاب وزیر علوم، اظهار کرد: بن‌بستی که در زمینه انتخاب وزیر علوم پیش آمده نه بحث لجبازی دولت است، نه لجبازی مجلس و نه بحث فتنه و فتنه‌گران است، بلکه مسئله در این است که طرف‌داران احمدی‌نژاد و جبهه پایداری نمی‌خواهند فضای دانشگاه آزاد باشد، در حقیقت این‌ها نگران هستند، زیرا بیش از ۸۰ درصد از جمعیت ۴٫۵ میلیونی دانشجویی، آب‌شان با آن‌ها در یک جوی نمی‌رود.

وی افزود: اصول‌گرایان همان فضای سال‌های ۸۸ تا ۹۲ را در دانشگاه‌ها می‌خواهند که دانشجویان فقط به درس خود برسند و وارد مقوله‌های دیگر نشوند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: دکتر روحانی ۱۹ میلیون رأی آورد که فضای دانشگاه‌ها باز شود و گرنه اگر مردم همان فضای سابق را می‌خواستند خیلی راحت به آقای جلیلی رأی می‌دادند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی در انتخاب وزیر علوم لجبازی نیست، گفت: رئیس‌جمهور در معرفی وزیر علوم نمی‌تواند به ۱۹ میلیون رأی پشت کند.

قدیری‌ابیانه در پاسخ به وضعیت انتخاب وزیر علوم خاطرنشان کرد: در قانون اختیارات هر فرد تعیین شده است و رأی بیشتر به معنی امکان تغییر در وظایف و یا قانون نیست.

وی افزود: یک عده سعی کردند نظام را به چالش بکشند و با فتنه به این مسئله دامن زدند و دشمن نیز به امید اینکه ایران را به زانو دربیاورد تحریم‌ها را پس از این جریان جدی‌تر دنبال کرد.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر اینکه این حق مجلس است که نگران دانشگاه‌ها باشد، تصریح کرد: نظر نظام و مجلس این است که اتفاق ۸۸ فتنه بود و هر کس در آن جریان دست داشت مجلس چگونه باید رأی اعتماد بدهد؟

وی با بیان اینکه تعجب می‌کنم رئیس‌جمهور افرادی را معرفی می‌کند که مستندات حضور آن‌ها در جریان فتنه وجود دارد. زمانی چگونه دبیر شورای امنیت ملی بودند و چه بسا الان این نگاه ایشان عوض شده باشد.

زیباکلام در پایان به بیان اینکه از منظر جامعه‌شناسی، فتنه ابزاری برای سرکوب و قلع و قمع مخالفان است، گفت: اگر اصول‌گرایان بخواهند تاریخ معاصر را بنویسند قرارداد ترکمن‌چای و زلزله طبس و آلودگی هوا را به گردن فتنه خواهند اندخت، پس خدا این فتنه را از اصول‌گرایان نگیرد.

سه شنبه, آبان ۲۷, ۱۳۹۳

۹۳/۰۸/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">