پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۵ ق.ظ

۰

در مناظره‌ای در دانشگاه شهید چمران اهواز؛

زیباکلام: آمریکا ستیزی در ذات انقلاب نبود/ قدیری ابیانه: همه توانمندی هسته ای را در دوران تحریم به دست آوردیم +تصاویر

خبرنامه دانشجویان ایران: مناظره دکتر محمدحسن قدیری ابیانه و دکتر صادق زیباکلام در دانشگاه شهید چمران اهواز روز گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این برنامه که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شد. استقبال دانشجویان از این برنامه به گونه ای بود که علاقه مندان از ساعت ها قبل از شروع برنامه پشت درب آمفی تئاتر شهید مطهری دانشکده علوم برای ورود به سالن منتظر ماندند.

در این مناظره دو ساعته که بین قدیری ابیانه و صادق زیبا کلام درباره موضوع هسته ای برگزار شد در پایان دانشجویان سوالات کتبی و شفاهی خود را پیرامون مسائل داخلی و خارجی از مهمانان این جلسه به بحث و بررسی گذاشتند.

قدیری ابیانه: برخی می گفتند باید بنشینیم با امریکا  لبخند بزنیم
قدیری ابیانه در ابتدای سخنان خود با اشاره به منافع کشورها در مذاکرات گفت: برخی می گفتند اگر بنشینیم با امریکا مذاکره کنیم و لبخند بزنیم، امریکا کوتاه خواهد آمد و تحریم ها را لغو خواهند کرد، اما اگر به مذاکرات سال های دفاع مقدس نگاه کنیم خواهیم دید که علت پذیرش قطعنامه 598 تنها و تنها مدیون پیشروی و موفقیت هایی هستیم که درجبهه ها بدست آمده بود، برای مثال اگر توانسته بودند یک استان از کشور ما را بگیرند امکان نداشت 598 را قبول کنند. موفقیت های پشت میز مذاکره نتیجه ی موفقیت های میدان عمل هستند. هر چند که اصطلاحات و شیوه های دیپلماتیک مهم و اثر گذار هستند اما مهم تر قدرت در میدان عمل می باشد که دست دیپلمات ها را باز می گذارند.

وی ادامه داد: در ابتدا این که ایران یک طرف میز و 6 ابر قدرت دنیا در طرف دیگر میز هستند نشان از قدرت جمهوری اسلامی می باشد. اما این نکته حائز اهمیت است که آیا دیپلمات های ما می توانستند در همان ابتدای کار دولت یازدهم به امریکا و هم پیمانانشان بگویند ما شما را در حوزه ی نفتی تحریم می کنیم؟ اما وقتی ما هنوز علی رغم تاکیدات رهبری نتوانستیم اقتصادی متکی از نفت داشته باشیم اکنون نمی توانیم چنین ادعایی بکنیم. اما اکنون این غرب می باشد که ما را با نخریدن نفت تحریم می کند.

قدیری ابیانه: تمام توانمندی امروز در زمینه هسته ای را در زمان تحریم ها بدست آوردیم
رایزن اسبق فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در باب دستاوردها و داشته های ملی اینگونه بحث خود را ادامه داد: ما تمام توانمندی امروز خود در زمینه هسته ای را در زمانی که در اوج تحریم ها بودیم بدست آوردیم برای مثال اگر ما صفحات سوخت 20 درصد را نداشتیم، یا اگر افرادی چون تهرانی مقدم نبودند که با تلاش های شبانه روزی خود ایران را به قدرت موشکی  تبدیل نکرده بودند، اگر نبود بسیج و شجاعت و هوشیاری و رشادت بسیجیان، اکنون این ابر قدرت ها حاضر به نشستن پای میز مذاکره با ایران نبودند، بلکه حتما تا به امروز حمله ی نظامی هم کرده بودند، همان طور که گذشتگانی چون بوش می خواستند و نتوانستند.

آمریکا تا زمانی بداند تحریم ها اثر دارد کوتاه نمی آید
وی ادامه داد: ما باید  انتظارات مان از تیم مذاکره کننده هسته ای هم تراز قدرت ها و داشته هایمان باشد. هرچند که مردم ایران توکلشان به خدای بزرگ می باشد و هیچ گونه وابستگی به شرق و غرب ندارد، و ما فراموش نخواهیم کرد که چین و روسیه در صدور قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران نقش داشتند، همچنین در دوران دفاع مقدس هم چین و شوروی سابق از دولت بعثی حمایت کردند، و من با محاسبات منطقی امیدی به نتیجه دادن مذاکرات ندارم اما آرزو می کنم پنج بعلاوه یک عقب نشینی کند و مذاکرات به نتیجه برسد. اما امریکا تا زمانی که معتقد باشد تحریم بر ما موثر می باشد و یک اهرم فشار باشد قطعا کوتاه نخواهد آمد. و همین که مردم ما متوجه بشوند که مذاکره ثمره ای ندارد برای کشور ما یک برد محسوب می شود. و اگر هم مذاکرات به نتیجه نرسید فراموش نخواهیم کرد که اتهام اصلی به سمت امریکا می باشد و در داخل خود را مقصر نکنیم و زیاده خواهی آن ها را به گوش جهان برسانیم.

زیباکلام: برخی واقعیت ها درباره آمریکا ناقص روایت می شد
در ادامه صادق زیبا کلام با طرح سه دیدگاه درباره مسئله ایران و آمریکا گفت: دیدگاه اول مسئله ما و امریکاست، که باید دید دشمنی ما با امریکا و امریکا با ما می باشد که ریشه این دشمنی باید مشخص شود، که برخی معتقد هستند امریکا ستیزی در ذات انقلاب اسلامی است و بدون توجه به عملکرد دو کشور از 23 بهمن ماه عدم رویارویی ما و امریکا مطرح شد. که باید دید ما با امریکا بعد از انقلاب اسلامی چه راهبردی در مورد امریکا در پیش گرفتیم و آنچه اتفاق افتاد این بود که برخی واقعیت ها ناقص روایت می شد و همیشه ما مطرح می کردیم که امریکا چه گفت و چه کرد اما هیچ وقت از برخوردهای خود با امریکا چیزی را نگفته ایم، و باید دید که ما چه کردیم که منجر شد به این واکنش امریکایی ها، اما نکته سوم که نظر بنده می باشد این است که نه امریکا ستیزی در ذات انقلاب اسلامی بود و نه امریکایی ها مصمم بودند که با جمهوری اسلامی ایران بنای دشمنی بگذارند، امریکا ستیزی و اینکه گفتمان امریکا ستیزی چه شد که بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز به عنوان گفتمان تسلط بر جامعه ما شده است باید یک آسیب شناسی شود.

زیباکلام: امریکا ستیزی در ذات انقلاب اسلامی نبود
استاد دانشگاه تهران افزود: مسئله دوم منفعت فعالیت های هسته ای با توجه به هزینه های هنگفتی که در این راستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است، و نتیجه و بازده ای مناسبی نداشته است و اکنون کسی نمی تواند چند مورد از این  بهره وری های هسته ای را نام ببرد،. و نکته سوم رویکردها در قبال پرونده ی هسته ای ما در این بازه چند ماهه از عملکرد دولت چگونه بوده است.

دولت مصدق با حمایت امریکا و طرح کودتای امریکا سرنگون شد
در ادامه قدیری ابیانه درباره  اظهارات زیبا کلام در خصوص رابطه با امریکا گفت: به نظر می رسد دکتر رسالت خود را بر حمایت و دفاع از منافع امریکا را قرار داده است. و مطلب ایشان مبنی بر اینکه اشتباه از سمت ایران بوده که امروز رابطه خوبی با امریکا نداریم را قبول نمی کنم چون دولت مصدق با حمایت امریکا و طرح کودتای امریکا سرنگون شد، چون بیست و پنج سال امریکا ساواک را تجهیز کرد که علیه ملت و در جهت اهداف یک حکومت دیکتاتوری حمایت کرد.

وی افزود: ما بعد از انقلاب به امریکا یک فرصت طلایی دادیم برای اصلاح در رفتارشان برای مثال بزرگترین سفارت خانه  بعد از انقلاب در ایران سفارت امریکا بود و بیش ترین دیپلمات ها را داشت اما اسناد که بیرون آمدند دارای دو بخش عمده بودند، اسناد قبل از انقلاب و اسناد بعد از انقلاب که دنبال تجزیه ایران و اقدامات تروریستی بودند و موارد بسیار دیگری که باید مطالعه شوند. و امروزه اختلاف ما و ابرقدرت ها برسر انرژی هسته ای نیست بلکه آن ها برای بهداشت، سد سازی  و سلامت و موارد بسیاری از مردم ما کار دارند.

دشمنی ما با امریکا به خاطر دشمنی آن ها با ملت ما بوده است
قدیری ابیانه در جواب دکتر زیبا کلام مبنی بر امریکا ستیزی انقلاب ایران گفت: انقلاب ما با هیچ کشور و دولتی مشکل ندارد و ما ظلم ستیز هستیم و اگر روزی سیاست های کلی امریکا به نحوی تغییر کرد که مبنی بر اصول اسلامی بود ما قطعا حمایت خواهیم کرد. و دشمنی ما با امریکا به خاطر دشمنی آن ها با ملت ما بوده است. و تحریم دارو، قطعات هواپیما، صفحات سوخت 20 درصد و موارد بسیار دیگری گواه بر این مدعی می باشد، و ما تا زمانی که برای خود خط قرمز هایی داشته باشیم تحت لوای هر عنوان و مکتبی که باشیم امریکا با ما مشکل خواهد داشت ولی اگر روزی مانند پادشاه عربستان یا آقای دکتر زیبا کلام به مسایل نگاه کردیم امریکا با ما مشکل نخواهد داشت.

در ادامه زیباکلام ادامه داد: بنده باز هم تکرار می کنم امریکا ستیزی یک ابزار سیاسی است برای مسئولین کشور ما که از آن بهره وری سیاسی می کردند. و در باب مسئله ی هسته ای باید گفت موضوع هسته ای ربطی به رابطه با امریکا ندارد و اگر ما برگردیم به سال 82 که مسئله هسته مطرح نشده بود، آن موقع هم دشمنی ما با امریکا وجود داشت، حتی در قبل از آن هم می توان دشمنی ما با امریکا را دید و اکنون این سئوال مطرح می شود که زمینه های جامعه شناسی به وجود آمدن گفتمان امریکا ستیزی چه بوده است.

زیبا کلام تصریح کرد:  از زمان جنگ ما برنامه هسته ای را شروع کردیم بنابر دلایلی که مسئولین ان روز برای خود داشتند به طور مخفیانه و سری فعالیت می کردند تا سال 82 که این فعالیت ها توسط سازمان مجاهدین لو رفت. در دو سال آخر دوره ی اصلاحات سیاست به گونه ای بود که می خواستند به صورت زیگزاگی عمل کنند یعنی سطح فعالیت ها کاهش بیابد اما فعالیت هسته ای به صفر نرسد و تقابلی هم با دنیا به وجود نیاید. و با این سیاست موفق عمل کردند. اما در سال 84 با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد ایشان اعلام کردند که مذاکره کنندگان تا به امروز در حق مردم خیانت کردند و ما از امروز فعالیت های هسته ای را با سرعت تمام پیش می بریم و دنیا هم هر کاری خواست بکند و نتیجه این شد که پرونده هسته ای ما از شورای حکام در وین به شورای امنیت در نیویورک رفت.

دو دلیل شاکله اصلی اصولگرایان در رابطه با امریکا
وی افزود:  احمدی نژاد اعلام کرده بود که با دست یابی ما به فناوری هسته ما در 250 رشته اقتصادی جدید در ایران راه اندازی می شود و دلیل دیگر هم این بود که غرب نمی خواهد ما به فناوری روز دست رسی داشته باشیم که این دو دلیل شاکله اصلی اصولگرایان در رابطه با امریکا شد.

در ادامه قدیری ابیانه گفت: اگر به تاریخ نگاه بیندازیم خواهیم دید که وقتی که می خواستیم پتروشیمی بندر امام را بسازیم و ژاپن می خواست در ساخت این پروژه کمک کند، تحت فشار امریکا قرار گرفتند و در نهایت منصرف شدند، و موارد و مصادیقی وجود دارد که به خوبی نشان می دهد آن ها با پتروشیمی، سدسازی،پیشرفت نظامی، پیشرفت علمی ما مخالف هستند، و نباید این دشمنی نادیده گرفته شود

امثال آقای زیباکلام تا کنون یک بار هم ادعا نکردند که اسرائیل هم باید عضو ام پی تی شود یا باید کنترل شود
وی همچنین در پاسخ به اظهارات زیباکلام درباره فعالیت در دوران اصلاحات گفت: اولا که سازمانی نام بردید سازمان مجاهدین نیست بلکه سازمان منافقین می باشد و ثانیا طبق معاهده ام پی تی ما مجبور نیستیم همه ی  فعالیت خود را گزارش کنیم بلکه 6 ماه قبل از اینکه گاز مخصوص وارد دستگاه شود باید گزارش دهیم در حالی که اسرائیل عضو ام پی تی نیست و تحت فشار هیچ کشور نیست و امثال آقای زیباکلام تا کنون یک بار هم ادعا نکردند که اسرائیل هم باید عضو ام پی تی شود یا باید کنترل شود و سیاست زیگزاگی همان سیاستی بود که قبل از اینکه اقای احمدی نژاد دولت را در دست بگیرد ایران را در لیست شرارت قرار داده بودند، و نتیجه می گیریم که سیاست دوران اصلاحات به نتیجه نرسید و غلط بوده است.

امریکا نگران هسته ای شدن ایران نیست
مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام ادامه داد: طبق گزارش های کنگره امریکا نتیجه گرفتند که ایران هیچ برنامه ای برای سلاح هسته ای ندارد و مخالفت امریکا با ایران از ترس سلاح هسته ای نیست چون تا کنون ایران هیچ اقدامی در این خصوص نکرده است، و امریکایی ها با این اقدام به دنبال جو سازی علیه ایران هستند. دلیل آن  هم این است که امروز که امریکا در حمله نظامی با افغانستان و عراق شکست خورده است پس حتما در حمله با ایران شکست به مراتب سنگین تری خواهد خورد، و امریکا نگران هسته ای شدن ایران نیست و خود می داند دروغ می گوید و به دنبال جنگ روانی است، آمریکا هنوز برای بمب باران هیروشیما و ناکازاکی حاضر به عذرخواهی نشده است.

در ادامه زیباکلام گفت:  آقای دکتر احمدی نژاد، آن 250 صنعتی که گفتید با صنعت هسته ای به راه می افتد امروز کجاست و شما فقط پنج مورد را نام ببیرید. همچنین در صنعت خودرو سازی مانند سایپا و ایران خودرو چرا این صنعت را نمی بینیم. ما در صنعت هسته ای و در مورد خاص غنی سازی هیچ نوآوری علمی وجود نداشته است و ما کار علمی رابرتفورد که 80 سال پیش کرد را تکرار می کنیم یعنی ما تولید در هیچ زمینه ایی اعم از هسته ای، صنعت سیمان خودروسازی و سایر زمینه ها نکرده ایم. پس اکنون که فن آوری هسته ای هیچ پیشرفت علمی محسوب نمی شود، و هیچ کارایی برای ما ندارد پس چرا غرب اینقدر با ما مخالفت می کند؟ پاسخ این است که ما بر خلاف سایر کشورهای دارای فناوری هسته ای به صراحت اعلام کرده ایم که ما می خواهیم اسرائیل را نابود کنیم و ما با افتخار و سربلندی رسما اعلام می کنیم که فلان نوع موشک و فلان نوع سلاح را برای مبازره با اسرائیل داده ایم و ما نتوانست ایم تضمینی به جهان بدهیم که سلاح هسته ای به کار نبریم و در اختیار دیگر کشورها هم قرار ندهیم.

دکتر قدیری ابیانه در پاسخ این اظهارات زیباکلام گفت: دکتر زیبا کلام معتقد است که چون سازمان ملل اسراییل را به رسمیت شناخته است پس من هم به رسمیت می شناسم و این یعنی اینکه اگر روزی سازمان ملل به نتیجه رسید که ایران باید تجزیه شود و خوزستان از ایران جدا شود ایشان قبول می کنند، و این حرف تازه ای نیست، و دیگر اینکه ما ابراز کرده ایم که اسرائیل باید از نقشه محو گردد و این پاسخی است به حرکت اسرایل که می خواهد فلسطین را محو کند، پس اگر محو اسرائیل مشکل دارد پس نباید کسی هم ادعا کند که فلسطین باید نابود شود.

دکتر زیباکلام در پاسخ به دانشجویی که در قسمت سئولات شفاهی از ایشان پرسید که مبارزه با امریکا از 57 شروع نشده بلکه از سال 32 در دانشگاه تهران و 16 آذر ماه این سال شروع شده بود چه توجیهی دارید، پاسخ داد: ای کاش صدا و سیمای ایران زمانی چند دقیقه به اندازه همین دانشجو به من هم می دادند.

۹۳/۰۹/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">