پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶ ب.ظ

۴

کتاب "سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی؛ از خود تحریمی در اقتصاد معتاد به نفت تا عزم ملی و مدیریت جهادی در اقتصاد مقاومتی (فرهنگ  کارآفرینی)" تألیف دکتر محمدحسن قدیری ابیانه در 466 صفحه توسط بنیاد بعثت در دی ماه 1393 منتشر شد. 

مرکز پخش: تهران خیابان سمیه بین شهید مفتح و فرصت شماره 173 تلفن: 88822374 ص.پ: 49611-15817 -قیمت: 15000

فهرست مطالب

مقدمه کتاب: مقام معظم رهبری: «فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان رایج و فراگیر برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ضروری است و باید محورهای اصلی این سیاستها با استدلال صحیح و منطقی برای مردم بیان شوند تا به تدریج در بخش‌های مختلف جامعه رسوخ پیدا کند و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. گفتمان‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یک گفتمان عمومی، بسیاری از مشکلات را بر طرف و کارها را تسهیل خواهد کرد.»[1]

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال 1389 را سال "همت مضاعف و کار مضاعف"، سال 1390 را سال "جهاد اقتصادی" و سال 1391 را سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایة ایرانی"، سال 1392 را سال "حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی" و سال 1393 را سال "اقتصاد و فـرهنگ با عــــزم ملی و مدیریت

جهادی" نام نهادند.

با توجه به فرمایشات و نیز تأکیدات معظم‌له در جمع مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان سال 1390، مبنی بر ضرورت مشاهدة همزمان نقاط ضعف و قوت و نیز تأکید ایشان در بهمن سال 1392 در رابطه با اقتصاد مقاومتی مبنی بر اینکه "فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان رایج و فراگیر برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ضروری است و باید محورهای اصلی این سیاست‌ها با استدلال صحیح و منطقی برای مردم بیان شوند تا به تدریج در بخش‌های مختلف جامعه رسوخ پیدا کند و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. گفتمان‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یک گفتمان عمومی، بسیاری از مشکلات را بر طرف و کارها را تسهیل خواهد کرد."[2] این کتاب را به صورت حاضر تنظیم و منتشر نمودم.

پیشرفت همه‎جانبه کشور آرزوی هر ایرانی است. دستیابی به این مهم، بدون اصلاح سبک زندگی و از جمله حل مشکل اشتغال ممکن نخواهد شد. به عبارتی دیگر پیشرفت و اصلاح سبک زندگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. معضل بیکاری و اصلاح سبک زندگی که در فرهنگ کار و مصرف نیز نمود می‌یابد، از مهم‌ترین چالش‌هایی است که جمهوری اسلامی ایرانی با آن مواجه می‌باشد و در آینده چنانچه این امر اصلاح نگردد و معضل اشتغال حل نگردد، به مهم‌ترین تهدید اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی تبدیل خواهد گردید و اقتدار ملی را تضعیف خواهد کرد. بدون برنامه‌ریزی برای اصلاح سبک زندگی و حل مشکل اشتغال، نمی‌توان به پیشرفت و توسعة مطلوب دست یافت. از طرف دیگر، حل معضل اشتغال با تحقق پیشرفت همه‌جانبه امکان‌پذیر می‌باشد. به عبارت دیگر در برنامه‌ریزی جامع برای اصلاح سبک زندگی است که پیشرفت حاصل می‌گردد و حل مشکل اشتغال و تقویت اقتدار ملی ممکن می‌شود.

عامل فرهنگ عمومی، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سبک زندگی و توسعه و پیشرفت، اقتدار ملی و اشتغال است که در کنار سایر عوامل، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت یا عدم موفقیت هر برنامه‌ای دارد.

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ماه مبارک رمضان سال 1390 در مورد نقاط ضعف و قوت در راه پیشرفت کشور فرمودند:

"اولین نقطه مثبت و قوت نظام اینکه نظام ثابت کرده که توانایی غلبه بر تهدیدها را دارد. پیشرفت در شرایط تحریم یکی از نقاط مهم قوت کشور است. از نقاط ضعف اینکه یک جاهایی طبق وظیفه عمل نکردیم؛ یک جاهایی مراقبت‌هایی که باید انجام بدهیم، انجام ندادیم؛ یک جاهایی دلبستگی‌های خودمان را زیر پا نگذاشتیم؛ به چیزهایی که باید از آن پرهیز کرد و بر حذر بود، سرگرم شدیم. مسئلة تورم، فرهنگ کار، ساعات مفید کار و ... حل نشده؛ باید فرهنگ کار در کشور جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند.

... برای رسیدن به یک نگاه صحیح و واقعی از وضعیت کشور باید شرایط فعلی منطقه و جهان را نیز در نظر گرفت. ... در بررسی شرایط کشور، باید هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را دید و از نگاه منفی و یا نگاه مثبت مطلق پرهیز کرد. ... نقاط مثبت، ظرفیت‌های کشور است و نقاط منفی، نشان‌دهنده اولویت‌های است که با در نظر گرفتن هر دو فهرست، می‌توان مسیر صحیح حرکت به سوی پیشرفت و تعالی را شناخت. ... پیشرفت در اعتماد به نفس ملی، یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ کشور است؛ به گونه‌ای که اعتماد به نفس کنونی جوانان از اعتماد به نفس نسل اول و دوم انقلاب به مراتب بیشتر است. ... اگر نقاط منفی دیده نشوند، یقیناً ضربه خواهیم خورد. ... در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ضعف‌ها، غفلت‌ها و کوتاهی‌هایی وجود داشته که در بیشتر موارد ناشی از عمل نکردن به وظیفه بوده است. ... سرگرم شدن به منازعات و مشاجرات سیاسی، روی آوردن به رفاه‌طلبی و زندگی اشرافی، غفلت از روحیة جهادی و ایثار، غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن، غفلت از در کمین بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور، و کم توجهی به حفظ بیت‌المال از جمله نقاط ضعف هستند. ... اگرچه در عرصة اقتصادی اقدامات زیادی انجام شده است، اما هنوز مسئلة اشتغال، تورّم و فرهنگ کار حل نشده است. ... باید فضایلی همچون صبر، شکر، ذکر، احسان، مروت نسبت به دیگران، میل به خدمت و پرهیز از آزار و اذیت همنوعان، روز بروز در جامعه گسترش یابد. ... نقاط قوت، امیدها را افزایش می‌دهند و نقاط ضعف، نشان‌دهندة اولویت‌ها هستند؛ بنابراین در هر ارزیابی از شرایط کشور باید نقاط مثبت و منفی با یکدیگر دیده شوند."

در این کتاب عوامل و موانع فرهنگی اجتماعی پیشرفت، تولید، سرمایه و اشتغال مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل اول کتاب به موضوع "توطئه‌های خارجی" اختصاص دارد و به مصادیق این توطئه‌ها علیه ملت ایران استناد شده است.

فصل دوم "توهم نفتی" نام گرفته است و میزان تصور غلط مردم از درآمدهای نفتی کشور را به با اعداد و ارقام به نمایش می‌گذارد.

فصل سوم تحت عنوان یارانه‌ها" بر یارانه‌های فرآورده‌های سوختی متمرکز شده است و آماری را ارائه می‌دهد که در نگاه اول باورناپذیر است مگر اینکه خواننده محترم خود به ضرب و تقسیم بپردازد و از فاجعه‌ای که در کشور گرفتار آن شده‌ایم آگاهی یابد.

مطالعه این فصل روشن خواهد کرد که نه تنها افزایش قیمت سوخت موجب فقیرتر شدن فقرا نخواهد شد، بلکه ارزانی مصنوعی و یارانه‌ای سوخت است که افراد بسیاری را فقیر و فقرا را فقیرتر کرده و ظلم بزرگی را بر کشور و محرومان تحمیل نموده و از موانع مهم عدالت و پیشرفت است. در این بخش آثار ارزانی سوخت در اسراف در مصرف، قاچاق، رانت، اتلاف سرمایه‌ها و محروم ماندن ایران در استفاده از این سرمایه‌ها در اموری مثل استفاده از انرژی‌های نو، و یا مانع سرمایه‌گذاری در منابع مشترک نفت و گاز ارزیابی شده است.

 در این بخش نامه سری‌ای که در سال 1376 در این رابطه خطاب به رئیس‌جمهور وقت نوشته و راهکارهای هدفمندسازی یارانه ها را با ذکر جزئیات طرح کرده بودم آمده است.

در فصل چهارم موضوع "فرهنگ و اشتغال" مورد توجه قرار گرفته است. فرمایشات مقام معظم رهبری، حضرت امام (ره)، امیرکبیر، کریم خان زند و بیانیه ۱۱۰ سال پیش علمای اصفهان در حمایت از تولید داخلی نیز ذکر گردیده است.

در فصل پنجم "ضعف‌ها و قوت‌ها" مورد ارزیابی قرار گرفته و پدیده خودتحریمی هم مورد توجه قرار گرفته و مقایسه‌ای فرهنگی بین ایران و کشوری دیگر انجام شده است.

در فصل ششم "مطالبات مردمی و راهکارهای تحقق آن" همراه با نمودارهایی که فهم موضوع را آسان می‌سازد مورد کنکاش قرار گرفته است. چرایی وجود تورم و راهکارهای حل آن، چگونگی افزایش حقوق‌ها و درآمدها و قدرت خرید کشور، راهکار افزایش قدرت پول ملی و کلاً 13 مورد از مطالبات عمومی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

فصل هفتم به موضوع "اقتصاد استراحتی" پرداخته و با ذکر آمار و ارقام، وضعیت کار و تلاش از جمله مقایسه تعطیلات، ساعات مفید کاری، بار تکفل و تنبلی اجتماعی در ایران با آمار دیگر کشورهای جهان مقایسه شده است. مقایسه‌ای که باعث شرمساری است.

فصل هشتم به موضع "اسراف‌ها" پرداخته است و آمار حیرت‌آوری را ارائه می‌نماید که با مطالعه آن می‌توان پی برد که متأسفانه ملت ایران یکی از مسرف‌ترین ملت‌ها است و این یکی از موانع مهم پیشرفت کشورمان می‌باشد. صفتی که قطعاً شایسته ملت مسلمان ایران نیست.

فصل نهم به "ریشه‌های پر طرفدار فساد اقتصادی و راه‌حل‌ها" اختصاص دارد.

مردم خواستار ریشه‌کنی رانت‌ها و مفاسد و قاچاق هستند. اما وقتی برای رفع آن اقدام می‌شود خود با آن مخالفت می‌کنند، زیرا این ریشه‌ها پرطرفدارند. دوازده مورد از این ریشه‌ها ذکر شده‌اند

در فصل دهم "دیدگاه اسلام"، آیات و احادیث مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل یازدهم "اشعار، جملات قصار و ضرب‌المثل‌های ایرانی و خارجی" ذکر شدند.

فصل دوازدهم "علل پیشرفت و عقب‌ماندگی سایر ملل" را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است.

فصل سیزدهم به "بحران در غرب" و ریشه‌های این بحران‌ها پرداخته است.

فصل چهاردهم به "بررسی محیط بین‌الملل؛ فشارها و فرصت‌ها" پرداخته است.

فصل پانزدهم "استراتژی‌ها" در ابعاد مختلف ترسیم گردیده است.

فصل شانزدهم نیز "راهکارها" را ذکر کرده است.

در نهایت "پیشنهادهایی برای تحقیق"، "منابع تحقیق" و تصاویر نمونه‌هایی از

آثار مؤلف پایان‌بخش کتاب خواهد بود.

در نسخه دیجیتال کتاب به منابع لینک اینترنتی داد شده است و کافی است روی منبع کلیک شود تا صفحه اصلی باز و قابل بررسی باشد.

امیدوارم نگارنده را از نظرات خویش از طریق ایمیل زیر مطلع فرمایید.

محمد حسن قدیری ابیانه

www.ghadiri.ir

mh.ghadiri@gmail.com



2-   خبرگزاری فارس مورخ 6 اسفند 1392، به نقل از مقام معظم رهبری در جلسه سران قوا با ایشان

3- خبرگزاری فارس مورخ 6 اسفند 1392، به نقل از مقام معظم رهبری در جلسه سران قوا با ایشان

۹۳/۱۰/۱۲

نظرات  (۴)

سلام کتاب در کدام کتاب فروشی میدان انقلاب قابل تهیه است
گویا کتاب بایکوت شده
پاسخ:
در کتابفروشی کیهان

۱۹ دی ۹۳ ، ۲۱:۵۳ اعتدال گرا
اقای دکتر شما هم مثل خیلی ها فقط حرف های به ظاهر قشنگ میزنید اما مرد عمل نیستید. راستی اقای دکتر شما تا کنون کار افرنی کرده اید که چند نفر را مشغول به کار کنید؟شما همیشه حرف افرینی کرده اید. یاد مرد تقوا عمل خدمت و احیاگر ارزشهای انقلاب بخیر.
احمدی نژاد کبیر یادت بخیر.
پاسخ:
نخیر بنده مثل آقای احمدی نژاد نیستم که با وجود تورم پرسنل دولتی دستور داد 500 هزار نفر جدید استخدام کنند و وبال گردن ملت شوند. 
بهتر است کتاب را بخوانید.
۱۹ دی ۹۳ ، ۰۸:۰۴ یاسین اسفندیارپور
سلام 
در پیوندها روزانه  دانلود کتب قدیری ابیانه سایت بیان رو نشون می دهد


پاسخ:
سلام
بله. فضای وبلاگ خود را از بیان گرفته ام.
امکانات خوبی دارد/
www.blog.ir
۱۴ دی ۹۳ ، ۱۸:۳۰ یاسین اسفندیارپور
سلام 
دکتر ببخشید نسخه دیجیتال کتاب رو چه جوری تهیه کنیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">