پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۲۳ ق.ظ

۰

نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی فرصت بی بدیلی را ایجاد کرده تا از این طریق دریچه ای را از اسلام حقیقی و ناب به روی جوانان غربی بگشاییم و کارشناسان نیز معتقدند که باید برای استفاده از برکات این نامه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. کارشناسان داخلی و خارجی که در برنامه این هفته ثریا حضور یافته بود، به تحلیل شرایط موجود و اقدامات ضروری پرداختند.

به گزارش تی وی نیوز محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در خصوص نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی و زمینه های موجود در جهان غرب، گفت: دیلپمات ها مبلغ دین نیستند و محدودیت هایی دارند. کتبی را در خصوص دین نمی توانند منتشر کنند به ویژه در کشورهای غربی.

وی افزود: نظامات برخی کشورها بسته است و به هیچ عنوان اجازه ورود به عرصه های فرهنگی را نمی دهند. در قالب های مختلف می توان وارد این بحث شد و اشاره ای به اسلام داشت. در قالب پاسخ به سوالات آنان ویژگی های اسلام را بیان می کردیم و اشاره ای به آیات قرآن می شد.

این کارشناس مسایل فرهنگی تصریح کرد: گاهی تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی می شود فرصتی را به وجود می آورد که ما حقایق اسلام را مطرح کرده و نشان دهیم که رسانه های غربی تا چه میزان دروغ پراکنی می کنند. البته نباید انتظار داشته باشیم که یک دیپلماتیک فعالیت های فرهنگی آزادی داشته باشد.

قدیری ابیانه با انتقاد از اینکه فعالیت هایی اساسی برای شناساندن حقیقت اسلام در خارج صورت نمی گیرد، گفت: ممکن است برخی افکار مانع شوند و می گفتند که کار سفیر مثلا مسلمان کردن دیگران نیست. این در حالی است که برخی افراد خود علاقمند به اسلام آوردن بودند. تولیدات فرهنگی ایران سال ها به کشور مکزیک آمده بود اما هیچ استفاده ای از آن نشده بود، در مدت حضورم تلاش کردم که این کتاب ها را در نمایشگاه های مختلف مرتبط در این کشور عرضه کنم.

وی افزود: عده ای در مکزیک با نقد اسلام به سفارت مراجعه می کردند، اما در نهایت شهادتین می گفتند و از سفارت خارج می شدند. اسلام گیرایی بالایی دارد باید بتوانیم حقایق آن را به درستی عرضه کنیم. نیازهای مخاطبان را نیز بشناسیم و بر اساس آن موضوعات مربوط به اسلام را مطرح کنیم. مثلا وجهه عدالت خواهی اسلام جذابیت بالایی دارد که انسان ها را جذب می کند.

قدیری ابیانه تاکید کرد: باورهای اسلامی اگر همانگونه که است معرفی شود، با فطرت بشری همخوانی اساسی دارد. باید دنبال این باشیم که حقایق اسلام را به درستی و روشنی مطرح کنیم، انسان ها با این حقایق به طور ذاتی آشنا هستند و باید به آنها یادآوری کنیم. مقام معظم رهبری فرمودند که من دیپلمات نیستم انقلابی ام، این گونه نباید باشد که دیپلمات های ما با انقلابی گری کاری نداشته باشند.

وی معرفی اسلام در قالب هنر را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: می توانیم در قالب هنر حقایق اسلام را به طور تاثیرگذارتری بشناسانیم. نمونه هایی هم وجود داشته که نشان داده هنر بسیار تاثیرگذار است، ما نیز در مکزیک برخی از احادیث پیامبر گرامی اسلام (ص) را در قالب نقاشی و آثار هنری ارایه کردیم که بسیار تاثیرگذار بود و از آن استقبال کردند. کتاب هایی نیز منتشر کردیم که اطلاعات غلط برخی درباره اسلام را تصحیح می کرد. همین امر باعث عصبانیت آمریکایی ها شده بود.

قدیری ابیانه تصریح کرد: مهم ترین شیوه ترویج اسلام و تبلیغ درست آن استفاده از نیروهای مردمی و خودجوش است. هر ایرانی می تواند پایگاه تبلیغ اسلام باشد. باید اعتقاد داشته باشیم که می شود این کار را انجام داد و ایمان بیاوریم که این تبلیغ لازم است و باید صورت گیرد. با توجه به ارتباطات نوین نیز الزامی نیست افراد را به ایران بیاوریم. می توانیم از خانه خود یک باشگاه جهانی تبلیغ اسلام راه اندازی کنیم.

شهاب اسفندیاری مدرس دانشگاه نیز با حضور در برنامه ثریا درباره لزوم ارایه واقعیت جذاب اسلام به جهانیان، گفت: کسانی که فعالان خط مقدم عرصه تبلیغ و معرفی اسلام در کشورهای دیگر هستند، به ویژه در اروپا و آمریکای لاتین، نگاه مثبتی به نهادهای فرهنگی و سفارتخانه های ما در خارج از کشورها ندارند. برخی در پست های دیپلماتیک فراتر از این مسوولیت ها اقدام می کنند. ما می خواهیم اخلاق و فرهنگ اسلامی در قول و عمل به مردم جهان معرفی شود اما در طی سال ها رویکرد دیگری در سفارت خانه های ایران جایگزین شده است.

وی افزود: سفارتخانه های ما به این سمت رفته اند که با تجارت می توان اسلام را نشر داد و به همین منظور بیشتر به کارهای تجاری می پردازند. دولت آمریکا تلاش گسترده ای را برای مقابله با موج اسلام خواهی داشته باشد وپروژه اسلام هراسی را اشاعه داده و تلاش می کند از نفوذ کشورهایی نظیر ایران که منادی اسلام حقیقی هستند، جلوگیری کنند. درمقابل برخی مسوولان ما توجهی به این موضوع مهم ندارند.

اسفندیاری تصریح کرد: برخی دیپلمات های ما در کشورها حاضر نبودند که با افراد مطرح اسلامی در آن کشور ملاقات کنند و به نوعی عافیت طلبی گرفتار هستند. ما نسبت به آمریکای لاتین شناخت درستی نداشتیم. در گفتمان های رسانه ای و سیاسی آنقدر با تحقیر از آمریکای لاتین یاد می کنند شاید خیلی ها باور نکنند در این منطقه تمدن های چندهزار ساله وجود داشته باشد. باید روی این مساله کار کنیم که مردم ما فکر نکنند که این افراد بی تمدن بوده و حالا مسلمان شده اند بلکه بدانند که برغم تمدن های هزاران ساله گرایش به اسلام بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر ضرورت تولید محتوای فرهنگی متناسب با نیازهای کشورهای مختلف، گفت: درست نیست که یک کتاب را که برای ایران تهیه شده را ترجمه کنیم و بخواهیم آن را برای خارج از کشور استفاده کنیم. باید در فضای کشورهایی نظیر آمریکای لاتین تنفس کنیم و بدانیم زمینه های مساعد برای تبلیغ اسلام از وجوه مختلف چگونه است و بر اساس آن زمینه به ارایه محتواهای تبلیغی اقدام کنیم.

اسفندیاری تصریح کرد: پیامی که ما ارسال می کنیم باید متناسب با مخاطب باشد و اولویت ما نیز باید تربیت مبلغان بومی متناسب با هر کشور باشد تا بتوانند این پیام و حقایق اسلام را به درستی اشاعه دهند. مثلا در کشوری نظیر پرو یک نفر به اسلام گرایش پیدا کرد و بعد از چند سال دیدیم که همین یک نفر 70 نفر از هموطنان خود را به اسلام متمایل و مسلمان کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه های سیاسی و فرهنگی ایران در کشورها برای معرفی اسلام ناب، گفت: متاسفانه در کشوری نظیر کوبا سفیر حتی یک بار نیز به مرکز شیعیان نرفته بود. در حالی که برخی افراد دار و ندار خود را برای معرفی اسلام هزینه کرده بودند. علاوه بر این برخی مواقع سفیر نسبت به برخی از اقدامات نیز معترضانه برخورد می کردند.

اسفندیاری تصریح کرد: ما در کشور به لحاظ قوانین و مقرارت مهاجرت و برخی موارد دیگر در حداقل ها نیز مشکلاتی داریم. بسیاری دوست دارند به ایران سفر کنند و شاید در قم نیز تحصیل علوم دینی داشته باشند. باید موضوعاتی نظیر اقامت را به گونه ای حل کنیم. حتی در حد قدردانی از این افراد نظیر شیخ سهیل که عمر خود را برای خدمت به تشیع گذاشته، موضوع اقامت را حل نمی کنیم و شیخ سهیل باید سال به سال تمدید ویزا کند که این نوع رفتار تناقض هایی را ایجاد می کند.

ادواردو سهیل مسلمان آرژانتینی نیز در این برنامه درباره ظرفیت اسلام و گرایش انسان ها به آن و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، گفت: نامه رهبر معظم انقلاب تاثیرگذاراست. باید برنامه ریزی جدی تری برای آن داشته باشیم. امروز نیازهای فرهنگی جهان افزایش یافته و امکانات موجود جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران کفاف نمی دهد. یک خلا جدی در این بین مطرح است. باید به طور ویژه ای سعی کنیم این خلاها را برطرف کنیم.

وی افزود: در میدان عمل تبلیغ اسلام سختی های واقعی دارد. باید روی امکانات و نیروی آشنا به زبان و اسلام کار کنیم. مجموعه ای از نیروهای کار تبلیغی را آماده کنیم و بر اساس این نیروها برنامه ریزی کنیم. بدون این امکانات برنامه ریزی ها جواب نمی دهد.

شیخ سهیل نیازسنجی و دیدن نیازهای واقعی را نیز یک ضرورت دانست و گفت: از لحاظ فرهنگی خلاها فاصله بسیاری ایجاد کرده است و برنامه ریزی ها نیز بر اساس نیازسنجی ها باید صورت گیرد.

این مسلمان آرژانتینی با تاکید بر اینکه برای شناساندن اسلام عنصر بومی بهتر است، گفت: کشورها علاوه بر مسایل امنیتی، به مسایل فرهنگی نیز حساسیت دارند. با استفاده از عناصر بومی آسان تر می توان حقایق اسلام را با کمترین ایجاد حساسیت معرفی کرد. افراد بومی بسیار آسان تر می توانند نفوذ پیدا کنند.

وی افزود: سازمان ها به دنبال گزارش ارایه کردن از عملکرد خود هستند و کمتر به کیفیت اهمیت می دهند. در حالی که این موضوع امری کیفی است که باید به کیفیت آن بیشتر توجه کرد. در تحولات فرهنگی و اقدامات تبلیغی باید به زمینه ها نگاه کنیم و تلاش نکنیم تنها اقدامی کنیم و گزارشی دهیم که این اقدامات صورت گرفته است. موضوع مهم معرفی اسلام ناب است و شاید نتیجه نیز لزوما نباید اسلام آوردن افراد باشد.

این مسلمان آرژانتینی همچنین گفت: ارزیابی اقدامات باید طبق اهداف و اولویت های ما صورت گیرد. باید نظمی به موضوع برنامه ریزی و اجرا بدهیم. برخی برنامه ریزی می دانند اما در اجرا موفق نیستند که باید در این زمینه تقویت شوند. انقلاب اسلامی عمری 35 ساله دارد و باید بتوانیم تجربه بیشتری از تبلیغ را کسب کنیم، زیرا کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان سال ها است که در کشورها تبلیغ می کنند.

شیخ سهیل همچنین گفت: باید کانال درستی را برای معرفی اسلام به دست آوریم. برخی مواقع به دلیل نبودن این کانال ها و زمینه ها افراد به وهابیت گرایش پیدا کرده اند. وهابیت امکانات بسیار دارند و بسیار گسترده کار می کنند. باید محتوای جذاب را تهیه و از کانال مناسب به آنها ارایه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مردمی بودن تبلیغ، گفت: به یکی از کشورهای آمریکای لاتین سفری کرده بودیم، جالب این بود که یک وزیر اسم وزارت فرهنگ خود را وزارت مردمی فرهنگ گذاشته بود. مردمی کردن فعالیت های تبلیغی باعث می شود که اثرگذاری آن بسیار بیشتر شود که نمونه های آن را در بسیاری کشورها نظیر لبنان نیز دیده ایم.

یحیی پانس مسلمان اسپانیایی نیز با حضور در این برنامه درباره ظرفیت های اسلام برای تبلیغ، گفت: ما با پیام امام خمینی (ره) مسلمان شدیم. از زمانی که وارد اسلام شدم، دری باز شد و باید بتوانیم حرکت کنیم و به تبلیغ اسلام بپردازیم. اگر درباره زبان اسلام بپرسیم همه می گویند که عربی است اما من معتقدم که زبان اسلام زبان عمل به اسلام است.

وی افزود: نامه رهبر معظم انقلاب بسیار زیبا بود. رهبر عزیز به جوانان غربی می گویند به طرف عسل یعنی همان اسلام بیایبد. این یک مرحله است. در مرحله بعد راه عملی برای رسیدن به عسل را نشان دهیم. محل تولید عسل مثلا قم است. باید برای آنان تصویرسازی کنیم.

این مسلمان اسپانیایی تصریح کرد: امام خمینی (ره) فضایی را گشود که همه بتوانند به دنبال عسل یا همان اسلام ناب باشند. فرهنگ غربی مانند عنکبوتی است که می خواهند زنبوری را که این عسل را تولید می کند، ببلعد، باید برای مبارزه با این فرهنگ تلاش کنیم و دشمن را نابود کنیم. اقداماتی می کنیم که این عنکبوت نابود نمی شود و هر روز پیچیده تر می شود. ما باید به کل کمک کنیم. اگر امام خمینی (ره) نبود ما هیچ نبودیم و به شیرینی اسلام نمی رسیدیم، باید این منشا تولید اسلام را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: دشمنان تلاش می کنند که مسیر ما را منحرف کنند و ما با اهداف اصولی خود دست نیابیم و به راه های دیگر فرعی برویم. سوریه و داعش از مسیرهای منحرفی هستند که دشمنان ایجاد کرده اند که ما را از اهداف اصولی دور کنند. باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که دشمن را وادار به تسلیم کنیم.

پانس با اشاره به آمادگی در جهان برای گرفتن حقایق اسلامی، گفت: امروز تشنه اسلام ناب بسیار وجود دارد، باید به درستی بتوانیم این عسل را به آنها برسانیم. اگر هدایت درست داشته باشیم، این شیرینی راه خود را باز می کند.

صباح الدین ترک ایلماز امام جماعت مسجد امام رضا (ع) برلین درباره نیازهای فرهنگی برای تبلیغ اسلام، گفت: ما یک جامعه شناس باشیم و به خوبی ابعاد مختلف جامعه را بشناسیم. نامه ای رهبر عزیزمان برای جوانان غربی فرستادند، دری را باز کرده و باید از این در برای تبلیغ اسلام وارد می شویم.

وی افزود: نامه امام خامنه ای (ع) مانند نامه امام خمینی (ره) به گورباچف است که نشان داد ایشان جامعه اروپا و آمریکا را به درستی می شناسند. این شناخت نیاز اصلی برای تبلیغ است. به ویژه نیازهای جوانان که قشری مهم است همانطور که رهبر معظم انقلاب دقیقا به این قشر پرداختند. جوانان غربی دچار بی هدف و پوچ گرایی هستند. مثلا در جامعه آلمان که این وضعیت بسیار گسترده تر است. جوانان غربی از آینده نگران هستند باید دری را برای آنان باز کنیم که آنها را به آینده امیدوار کند و اینکه برای آینده برنامه ای داریم یا نه؟

ترک ایلماز با تاکید بر اینکه تبلیغ مهدویت به عنوان نجات بخش جهانیان در آینده، گفت: مهدویت ظرفیت های بالایی دارد که باید به جوانان غربی به عنوان نجات بخش آینده انسان معرفی شود. باید برای این موضوع و اشاعه مهدویت برنامه ریزی کنیم. ما اسلام ناب را داریم و در کنار آن شیعه ولایی را نیز معرفی کنیم. از دید ولایت فقیه به تبلیغ تشیع بپردازیم. ولایت فقیه را دریچه ای برای رسیدن به مهدویت که نجات بخش انسان ها است، معرفی کنیم.

امام جماعت مسجد امام رضا برلین آلمان تاکید کرد: برای اینکه بخواهیم روی جوانان غربی اثربگذاریم همانطور که رهبر معظم انقلاب دقیقا شناسایی کردند باید از راه مهدویت وارد شویم و از طریق مهدویت نیز ولایت را بشناسانیم.

۹۳/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">