پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۰۵ ق.ظ

۰

گروه سیاسی: کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی را رمز عملیات معرفی گسترده اسلام به جهانیان دانست و گفت: مساجد امروز با تجهیز خود باید به پایگاه‌های تبلیغ جهانی اسلام تبدیل شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در حالی‌که غرب تلاش می‌کند با نمایش جنایات داعش در منطقه و همچنین گروه‌های افراطی در کشورهای غرب اسلام را منبع خشونت معرفی کند، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از آنها خواستند تا با مراجعه به منابع اصیل اسلام، این دین الهی را همچنانکه هست، بشناسند.
هر چند مخاطب این نامه جوانان غرب هستند، اما به نظر می‌رسد بخشی از این پیام به مخاطبان داخلی داشته باشد. لازمه رساندن پیام راستین اسلام به مرزهای دور تلاش هماهنگ و گسترده دستگاه‌ها و نهادهای مختلف فعال در عرصه سیاست خارجه و فرهنگ است تا بتوانند منابع اصیل و ارزشمند اسلام را در اختیار جوانان غربی قرار دهند. به گفته‌ محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک این رسالت تنها بر عهده دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نیست، بلکه هر یک از ایرانیان و مسلمانان جهان می‌توانند پایگاهی برای گسترش ارزش‌های اصیل اسلامی به مخاطبان غربی باشند.
وی که سابقه چنین اموری را در برخی کشورهای غربی داشته، در گفت‌وگو با ایکنا بیشتر در این رابطه توضیح می‌دهد:

ـ نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از چه جهاتی قابل توجه است و به نظر شما هدف از این نامه‌نگاری چه بود؟

این اقدام در راستای شناساندن حقایق آفرینش و شناخت خداوند متعال و رهنمودهای آن برای بشریت بود و جوانان اروپا و آمریکای شمالی مورد خطاب قرار گرفته بودند.

در حقیقت رهبر معظم انقلاب پنجره‌ای در مقابل دید جوانان غربی قرار دادند تا از این طریق بتوانند حقایقی را مشاهده کنند، در حالی که غرب تلاش می‌کند این پنجره را با اسلام‌هراسی، تبلیغات دروغین، سانسور و تهدید به درب گاو صندوقی تبدیل کند که باز کردن آن امر مشکلی است.

ـ این نامه چه پیامی داشت؟

هرگاه در جبهه‌های جنگ قرار بود یک عملیات نظامی آغاز شود، رمزی را مشخص می‌کردند و با اعلام آن، نیروها علمیات گسترده خود را آغاز می‌کردند. پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را باید اعلام رمز عملیات گسترده برای شناساندن اسلام به تمام جهانیان ارزیابی کرد. بنابراین همه نیروها باید برای معرفی اسلام به مردم دنیا بسیج شده و هم در رساندن این پیام به گوش مخاطبان و هم در دسترس قرار دادن قرآن و دیگر منابع اسلام به جوانان و هم معرفی اسلام از ابعاد مختلف وارد عرصه شوند.

ـ چه راهکارهایی برای گسترش این پیام باید مورد توجه قرار گیرد؟

ابتدا باید تبلیغاتی که علیه اسلام صورت می‌گیرد را خنثی کرد و ماهیت کسانی که دست به اسلام‌هراسی می‌زنند را افشا کرد. امروز اسلام ظرفیت پر کردن خلأیی که در غرب ناشی از شکست کمونیسم و لیبرالیسم به وجود آمده را دارد.

از سوی دیگر برای ترویج اسلام و معرفی ارزش‌های اسلامی به جهانیان وظایفی بر عهده دستگاه‌های حکومتی و دستگاه‌های تبلیغاتی است؛ تک‌تک مردم نیز وظایفی بر عهده دارند. من معتقدم هر یک از مساجد باید ابزارهای لازم مانند اینترنت را در اختیار بگیرند تا به یک پایگاه برای تبلیغ جهانی اسلام تبدیل شوند. علاوه بر مساجد و سایر مراکز، هر ایرانی مسلمان و اصولاً هر مسلمانی در جهان می‌تواند به صورت فردی به تبلیغ جهانی اسلام بپردازد. بنابراین هر خانه‌ای می‌تواند یک پایگاه تبلیغی در سطح جهان شود و این کاری است که به راحتی امکان‌پذیر بوده و بسیار هم مؤثر است.

اگر کسانی وارد این عرصه شوند و بخواهند اسلام را از طریق همین امکانات معرفی کنند، ورود به این عرصه باعث خواهد شد که به مرور تجربه لازم را در این جهت کسب کنند و با زمینه‌های مختلف این کار بیش از گذشته آشنا شوند.

ـ با توجه به اینکه شما تجارب زیادی به عنوان سفیر ایران در کشورهای مختلف کسب کرده‌اید، به نظر شما سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در سایر کشورها چگونه می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند؟

طبیعتاً سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی به دلیل حضوری که دارند و البته با توجه به ویژگی‌های کشور مخاطب و احیاناً محدودیت‌هایی که ممکن است برای آنها وجود داشته باشد، باید در این رابطه تلاش کنند. گاهی امکان اینکه بخواهند تحت عنوان معرفی اسلام، افراد را دعوت کنند، در برخی کشورها نباشد، اما در قالب پاسخ به سؤالات و معرفی فرهنگ ایرانی و حتی آثار هنری می‌توانند دست به این کار بزنند.

یکی از پیشنهادهای من این است که برخی احادث و آیات را در قالب آثار طراحی و نقاشی در بیاورند و از مخاطبان برای تماشای این آثار دعوت کنند و مخاطبان را از این طریق با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی آشنا کنند. به عنوان مثال مفاهیمی همچون «نجات یک انسان، نجات همه بشریت و کشتن یک انسان مانند کشتن همه بشریت است»، «شکستن شاخه درخت مثل شکستن بال فرشتگان است» و «کسی که ظلم را بپذیرد شریک ظالم است» می‌تواند در معرفی اسلام و ارزش‌های آن بسیار مؤثر باشد. لذا در تبلیغ اسلام می‌توان از تمام ظرفیت‌ها استفاده و خوراک تبلیغاتی لازم را در برای جهانیان فراهم کرد.

۹۳/۱۲/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">