پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۳۲ ق.ظ

۰

بی اعتمادی به امریکا درس بزرگ رهبری

چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۳۲ ق.ظ

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار سیاست روز گفت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها بسیار فریب‌کارانه عمل می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند که به آن پایبند نیستند و حتی توافقات کتبی هم بدهند و قسم هم یاد کنند که به توافقات عمل خواهند کرد باز قابل اعتماد نیستند و اصولاً خلف وعده و خلاف تعهدات عمل کردن روش معمول دولت‌های غربی به ویژه دولت آمریکا است. وی افزود : لذا نباید تعهد یک طرفه بدهیم و باید همیشه آماده باشیم تا در قبال خلف وعده آنها ما هم به وظیفه خودمان عمل کنیم و راه برای مبارزه با خلف وعده باز باشد.
قدیری در پایان خاطرنشان کرد وگفت: هیئت ایرانی مورد تایید نظام است همانطور که بارها مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند و همه تلاششان را برای رسیدن به توافق با حفظ حقوق انجام می‌دهند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد تقصیرها متوجه آمریکاست و من معتقدم حتی در صورت رسیدن به توافق چیزی از دشمنی آمریکا علیه ملت ما کم نخواهد شد و آمریکا کماکان تلاش خواهد کرد تا به منافع ملت ما لطمه بزند و البته ما راه مقابله با دشمن را داریم.

متن کامل گزارش به شرج زیر است:

کارشناسان بر تبیین رهنمودهای رهبری در مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند
راهی منطقی برای مقابله با ترفندهای غرب
راهی منطقی برای مقابله با ترفندهای غرب
 

کارشناسان سیاست خارجی اتفاق نظر دارند که تبیین درست رهنمودها ومنطق مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند در هوشیاری تیم مذاکره کننده کشورمان در قبال ترفندهای غربی نقشی مؤثر ایفا کند.
این روزها تیم هسته‌ای کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف در حالی در لوزان سوییس مشغول مذاکره با اعضای ۱+۵ بویژه همتای امریکایی‌اش است که با رویکردهای مغرضانه و سیاست‌های دوگانه نتیجه مذاکرات و رسیدن به توافقی جامع با کمی‌تردید و تأمل روبرو شده است.
غرب به ویژه امریکایی‌ها همیشه در آستانه ضرب الاجل نهایی برای توافق جامع خوی سیاست‌های مغرضانه و ستیزه گری شان علیه ملت ایران فعال و در سراشیبی و سرعت تند قرار می‌گیرد تا شاید بتوانند زمینه بر هم زدن مذاکرات و توافق را از هم اکنون آماده کنند.
مصداق بارز آن نامه اخیر ۴۷سناتور امریکایی و تاکید آنها بر بی اعتبار بودن هرگونه توافق احتمالی اوباما با ایران بود، بیست و دوم اسفند سال جاری نیز اوباما رییس جمهوری امریکا با این عنوان که برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته ایران را به عقب رانده‌ایم چهار روز قبل از دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
اوباما با انتشار پیامی‌برای کنگره که از طریق دفتر سخنگوی کاخ سفید منتشر شد، تاکید کرد: اقدامات و سیاست‌های دولت ایران، همچنان تهدیدی غیر عادی و فوق العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود. این تحریم‌ها در حالی علیه ملت ایران تمدید شده که قرار است ۹تیرماه سال آینده دو طرف به یک توافق جامع دست یابند و از مهمترین شروط ایران برای توافق حذف همه تحریم‌ها خواهد بود.
این بی صداقتی‌های امریکایی‌ها در حالی ادامه دارد که بارها مقام معظم رهبری به فریب و حیله گری‌های غرب و امریکا هشدار داده‌اند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان در اسفند سال جاری با اشاره به کارآیی این نگاه عمیق و منطقی در مدیریت چالشهای آشکار و پنهان با زیاده خواهان جهانی از جمله مسئله هسته ای افزودند: تیم هسته ای که رئیس جمهور محترم انتخاب کرده انصافاً خوب، امین، مورد قبول و دلسوزند و در حال کار و تلاشند اما با وجود این برادرانِ خوب، من نگرانم، چون طرف مقابل حیله گر و اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می‌زند.
رهبر انقلاب با تأکید بر مراقبت از شگردهای امریکایی خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها همیشه در آستانه زمان تعیین شده برای پایان مذاکرات، لحن خود را سخت تر، تندتر و خشن تر می‌کنند تا اهداف خود را محقق کنند که باید مراقب این حیله بود.
نکته قابل توجه اینکه، رهبر معظم انقلاب پس از حمایت از تیم ایرانی، بلافاصله بر بی‌اعتمادی به طرف مقابل و حیله‌گری آن تأکید کرده‌اند. در این بخش لازم است سابقه‌ای از بدعهدی‌های طرف مقابل (بخصوص امریکا) در مذاکرات بیان شود.
در خصوص اعتماد کشورهای مختلف به ایران در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای و بی اعتمادی جهانیان به آمریکا بررسی سوابق تاریخی امری قابل توجه است. در سال ۱۳۸۹ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گزارشی را با عنوان «بازنگری موضع هسته‌ای» به کنگره ارائه کرد که از آن به استراتژی هسته‌ای جدید این کشور تعبیر شده است. در این سند ۵۰ صفحه‌ای اوباما رسماً کشورها را به اقدام هسته‌ای تهدید کرده است که ایران و کره شمالی را نیز شامل می‌شود. این امر خود سندی بر تهدید هسته‌ای بودن آمریکا است که باید با آن
مقابله شود.
در نشست بازنگری ان پی تی در واشنگتن در سال ۱۳۸۹ از رژیم صهیونیستی خواسته شده است به ان‌پی‌تی بپیوندد. این یعنی، رژیم صهیونیستی باید با کنار گذاشتن سیاست ابهام هسته‌ای، سلاح‌های هسته‌ای خود را از بین ببرد و بازرسان آژانس را بپذیرد. این موضوع نه درخواست ایران یا چند کشور دیگر بلکه درخواست ۱۸۹ کشور جهان در قالب سند رسمی‌یک کنفرانس مهم است. همچنین در این سند، هیچ نامی‌از ایران برده نشده است. این در حالی است که امریکایی‌ها قصد داشتند از ایران به عنوان کشوری که مرتکب «عدم پای بندی» به معاهده در این سند نام ببرند. اعتماد ۱۸۹ کشور به ایران و محکوم سازی رژیم صهیونیستی و آمریکا در این سند خود سندی بر ماهیت صلح آمیز فعالیت هسته‌ای ایران است. در این سند کشورهای دارای سلاح هسته‌ای تهدید امنیت جهان معرفی شده‌اند که شامل آمریکا نیز می‌شود.
در اردیبهشت ۱۳۹۲ نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برگزار شد. در این نشست انتقاد شدید همه شرکت کنندگان از آمریکا به دلیل ممانعت از برگزاری کنفرانس عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای که قرار بود در سال ۱۳۹۱ در هلسینکی برگزار شود، آمریکا حتی از سوی همپیمانان خود به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی مورد انتقاد قرار گرفت. محکومیت کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای به دلیل پایبند نبودن به ماده ۶ معاهده و مصوبات سال ۲۰۱۰ از دیگر موارد با اهمیت این کنفرانس بود. اجرا نشدن مصوبات کنفرانس بازنگری و بخصوص برگزار نشدن کنفرانس عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای به دلیل اقدام یک جانبه آمریکا، منجر به ترک جلسه توسط هیات مصری از نشست در هفته دوم و متعاقب آن اوج گیری انتقادات کشورهای عربی و بالاخره اعلام مواضع شدید از سوی جنبش غیر متعهدها در روز پایانی نسبت به این گونه اقدامات شد. جنبش غیر متعهدها در این نشست بیانیه‌ای را در مخالفت با سیاست‌های هسته‌ای آمریکا تصویب کرد.
مجموع این نشست‌ها و تصمیمات کشورها نشان می‌دهد که از یک سو جهانیان به ایران اعتماد کامل دارند و از سوی دیگر آمریکا را تهدید امنیت جهانی می‌دانند لذا آنکه باید مورد بازخواست قرار گیرد آمریکاست نه ایران.
با توجه به نگاه هوشیارانه مقام معظم رهبری نسبت به شگردهای امریکایی‌ها در مذاکرات و نیز توصیه‌های ایشان به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان کارشناسان سیاست خارجی اتفاق نظر دارند که اگر منطق رهنمودهای رهبری در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و لزوم هوشیاری تیم مذاکره کننده کشورمان به درستی تبیین شود و بطور حتم ترفندهای غرب با پاسخ قاطع ملت ایران و نمایندگان مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان همراه خواهد بود.

ضرورت تبیین منطق رهبری در مذاکرات هسته ای
حسن‌هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار سیاست روز در خصوص لزوم تبیین صحیح منطق حمایت رهبری از تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان گفت: با توجه به اینکه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در شهر لوزان سوییس در حال برگزاری است و جدیت تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان برای رسیدن به توافقی جامع به وضوح مشخص است و نیز با توجه به حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره ‌کننده بنابراین هشدارهای ایشان نسبت به ترفندهای غرب اگر به درستی تبیین شود تیم هسته‌ای کشورمان با هوشیاری می‌تواند از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع کند. وی افزود: بارها مقام معظم رهبری نسبت به توطئه‌گری‌های آمریکا و غرب اظهار بد بینی و نگرانی کرده‌‌اند هم‌اکنون نیز شاهد این رویکردهای خصمانه آمریکایی‌ها آن هم در آستانه گمانه‌زنی‌های احتمالی برای توافقی جامع در مذاکرات هسته‌ای هستیم.
کارشناس سیاست خارجی به چگونگی تبیین رهنمودهای رهبری از سوی تیم هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: به طور مصداق تیم مذاکره‌ کننده باید در بندهای توافق‌نامه پیش‌شرط‌هایی تعیین ‌کنند تا طرف غربی نتواند تفسیرهای دوگانه داشته باشد. وی در پایان خاطرنشان کرد و گفت: بازگشت پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی و صدور قطع‌نامه با پشتوانه، از دیگر مواردی است که باید در رتبه‌های توافق لحاظ شود تا غرب نتواند بازی جدیدی را دوباره پیاده کند.

بی اعتمادی به امریکا درس بزرگ رهبری
محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها بسیار فریب‌کارانه عمل می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند که به آن پایبند نیستند و حتی توافقات کتبی هم بدهند و قسم هم یاد کنند که به توافقات عمل خواهند کرد باز قابل اعتماد نیستند و اصولاً خلف وعده و خلاف تعهدات عمل کردن روش معمول دولت‌های غربی به ویژه دولت آمریکا است. وی افزود : لذا نباید تعهد یک طرفه بدهیم و باید همیشه آماده باشیم تا در قبال خلف وعده آنها ما هم به وظیفه خودمان عمل کنیم و راه برای مبارزه با خلف وعده باز باشد.
قدیری در پایان خاطرنشان کرد وگفت: هیئت ایرانی مورد تایید نظام است همانطور که بارها مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند وهمه تلاششان را برای رسیدن به توافق با حفظ حقوق انجام می‌دهند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد تقصیرها متوجه آمریکاست و من معتقدم حتی در صورت رسیدن به توافق چیزی از دشمنی آمریکا علیه ملت ما کم نخواهد شد و آمریکا کماکان تلاش خواهد کرد تا به منافع ملت ما لطمه بزند و البته ما راه مقابله با دشمن را داریم.

۹۳/۱۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">