پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۵۳ ق.ظ

۰

توافق کتبی امریکا ضمانت ندارد/ غرب از اقتصاد وابسته به نفت و فتنه ۸۸ برای ضربه به نظام بهره بردقدیری ابیانه کارشناس و تحلیل‎گر مسائل استراتژیک گفت: نگاهی به تحریم ها نشان می دهد که دشمن از دو عامل برای تحریم کشور ما استفاده کرد. یکی اینکه چون اقتصاد ما وابسته به نفت است، تحریم فروش نفت ایران صورت گرفت تا بتواند از این طریق به اقتصاد ما لطمه وارد کند و دیگری فتنه سال ۸۸ بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از تهران نیوز؛ با توجه به اهمیت مذاکرات هسته ای و تاکید مقام معظم رهبری بر توافقی که حقوق ملت ایران در آن حفظ شود و دستاردهای هسته ای تحت الشعاع قرار نگیرد در این خصوص گفتگویی با محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس و تحلیل‎گر مسائل استراتژیک را در ادامه می خوانیم.

*با توجه به این که مذاکرات به مراحل پایانی نزدیک می شود؛ برای رسیدن به یک توافق چه توافقی می تواند خوب باشد؟

توافق خوب توافقی است که حقوق ملت ایران در پیشرفت های هسته ای رعایت بشود و تحریم‎ها یک جا برداشته شود.

*به نظر شما چرا رهبر معظم انقلاب از ابتدا تاکید بر این داشتند که به این مذاکرات خوشبین نیستند؟

مواضع رهبری ناشی از شناخت دقیق از دشمن و دشمنی های آنها با انقلاب اسلامی است و معتقدم حتی اگر توافق خوبی هم صورت بگیرد، قطعا امریکایی ها بر آن پایبند نبوده و این توافق را زیر پا خواهند گذاشت؛ پس اگر توافقی هم حاصل شد، نباید بر اساس اعتماد به طرف مقابل باشد، بلکه باید بر مبنای توافقاتی باشد که مسلم و مسجل باشد که نتوانند از زیر بار آن شانه خالی کنند، زیرا از امریکا بعید نیست که اگر محکم ترین تعهد را هم بدهد بر خلاف آن عمل کند.

*تاکید رهبری همواره بر این بوده که توافقات دو مرحله ای نشود، تحلیل شما در این خصوص چیست؟

نظر امریکایی ها بر این است که ایران را در مرحله اول به یک سری محدودیت ها متعهد کنند و از سوی دیگر تعهدات خود را موکول به مواردی بکنند که جای بهانه گیری دارد و بنای دشمن بر این است که از تعهدات خود طفره برود و بارها شاهد بودیم که هر دولتی با هر گرایشی که به امریکا اعتماد کرده جز خلف وعده از این دولت ندیده است و همواره بر خلاف منافع کشور ما عمل کرده حتی در دولت آقای خاتمی که بیش از اندازه با امریکا لحن ملایم داشت هم امریکا ایران را در لیست شرارت قرار داد.

*با توجه به اینکه کشور ما بنابر صحبت های اولیه بسیاری از مراکز هسته ای را تعطیل کرده اما غربی ها قدم مثبتی بر نداشتند که نشان از توافق با ما باشد و حتی در مواردی تحریم ها را زیادتر هم کرده اند اکنون با توجه به این موارد که رهبری فرمودند ما باید نگاه به درون داشته باشیم و بر توانمندی خود تکیه کنیم، تکلیف چیست؟

نگاهی به تحریم ها نشان می دهد که دشمن از دو عامل برای تحریم کشور ما استفاده کرد یکی اینکه چون اقتصاد ما وابسته به نفت است، تحریم فروش نفت ایران صورت گرفت تا بتواند از این طریق به اقتصاد ما لطمه وارد کند و دیگری فتنه سال ۸۸ بود که این امید را در دل دشمن ایجاد کرد که می تواند تفرقه در بین مردم ایجاد کند و علاوه بر آن فتنه گران با رفتارها و پیام های خود غرب را تشویق به تشدید تحریم ها نمودند که اسناد این که اصحاب فتنه در شدت یافتن تحریم ها دست داشتند منتشر شده و هنوز هم کماکان در حال انتشار است و ما منتظر تشکیل دادگاه و اجرای حکم دادگاه در مورد فتنه گران هستیم.

از طرفی دیگر دشمن همواره در پی گرفتن نقطه ضعف از ما است تا بتواند از طریق ضعف و کمبودهای ما به ما ضربه بزند که اگر بخواهیم دشمن را ناکام بگذاریم و به او بگوییم که تحریم ها عاملی برای به زانو درآوردن کشور ما نخواهد بود باید برخلاف دو عاملی که ذکر شد یکی فتنه و ما باید در جهت وحدت و خط رهبری حرکت کنیم و دیگر این که در جهت رشد و شکوفایی ساختار اقتصاد کشور بکوشیم و همچنین فرهنگ عمومی کشور در بعد اقتصادی که از آن به عنوان “سبک زندگی فرهنگی اقتصادی زندگی” نام برده شده در همه ابعاد از قبیل کار و تلاش و مصرف و رشد اقتصادی تلاش کنیم و بر همه مردم لازم و واجب است که خود را مخاطب پیام های رهبری بدانند و سعی کنند تا این اصلاحات به بهترین شکل انجام پذیرد.

اگر اقتصاد مقاومتی محقق و عملی شده و ما انسجام ملی خود را حفظ کنیم این خود موجب این خواهد شد تا دیوارها تحریم ها خود به خود فروپاشیده شود و باید به این ایمان داشته باشیم که در تحریم ها دشمن بیش از ما ضرر خواهد کرد زیرا اگر ما بتوانیم در صورت عزم ملی و مدیریت جهادی تهدیدها و تحریم ها را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنیم دشمنان ما دیگر انگیزه ای برای تحمل زیان های ناشی از اقتصاد مقاومتی ما نخواهند داشت و در این صورت است که وقتی استکبار ما را نیازمند خود نبیند به بن بست خواهد رسید.

یکی از فواید این مذاکرات این است که مردم ما با ماهیت خصمانه دشمنان ما بیش از گذشته آشنا خواهند شد و کسانی که فکر می کردن با لبخند و مذاکرات آمریکا را از دشمنی با کشورمان منصرف خواهند کرد متوجه می شوند که دشمن هیچوقت به ما روی خوش نشان نمی دهد و این ها همه موجب تقویت انسجام ملی ما خواهد شد.

نکته قابل توجه در مذاکرات این است که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد که از نظر بنده نخواهد رسید، انگشت اتهام توسط همه جناح ها باید به سمت آمریکا باشد که البته این مسئله در سطح جهانی نیز خیلی مهم است زیرا امریکایی ها تلاش خواهند کرد که به نتیجه نرسیدن مذاکرات را ناشی از سیاست های ایران معرفی کنند تا بتوانند انسجام را در حول محور تحریم حفظ کنند که ما باید مراقب این شیطنت های امریکا باشیم.

متاسفانه کسانی که شعار می دادند که با لبخند و مذاکره می توان به نتیجه رسید اکنون شاهد این هستند که در این تصور آنان خللی وجود دارد و در پی این هستند و برای توجیه خود بر این هستند جناح های داخلی که مخالف مذاکرات بودند و یا جناح های اصولگرا را عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات معرفی کنند که این اگر ناشی از خیانت نباشد ناشی ازعدم فهم استراتژیک  ازجهان و این رویارویی است که ما با امریکا داریم.

پس همه اتهامات باید متوجه امریکا باشد و جناح های اصولگرا نیز باید متوجه باشند که نتیجه بخش نبودن مذاکرات را متوجه دولت یا مسئولین مذاکره کننده ندانند چرا که هیئت ایرانی هرچقدر که لازم و ممکن بود در این مذاکرات نرمش به خرج داده است، بنابر این اگر مذاکرات با بن بست مواجه شد مقصر اصلی امریکا است.

روشن شدن این مسئله برای ایرانیان و مردم جهان که مقصر نتیجه ندادن مذاکرات امریکا است خودش یک دستاورد مثبت برای ما است یعنی اگر این مذاکرات نتیجه مطلوب برای نداشته باشد حداقل این فایده را داشته که ماهیت دشمن در داخل و خارج از کشور ما بر ملت ها روشن شود.

*بحثی که مطرح شده مبنی بر توافق شفاهی به جای توافق کتبی، این توافق چه ضمانت اجرایی می تواند داشته باشد؟ و آیا به نظر شما اگر توافقی صورت پذیرد باید به تصویب مجلس برسد یا نه؟

از نظر ما توافق کتبی امریکا ضمانت ندارد چه برسد به توافق شفاهی زیرا در صحبت ها گفتم که دشمن به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. از نظر این که توافقات باید به توصب مجلس برسد این است که قاعدتا باید برسد مگر اینکه حکم ولایی از طرف مقام معظم رهبری صادر شود که وظیفه همگان است این حکم را بپذیرند زیرا این مسئله جزو سیاست های کلان کشور است و تصمیم گیری در مورد آن با رهبری است.

*آیا تیم مذاکره کننده در پی این نیست تا توافقی شفاهی داشته باشد تا مجلس هم نتواند در آن ورود داشته و آن را رد نماید؟

توافق اگر شفاهی باشد معنی ندارد. اوباما تاکید کرده بود ایران تا ده سال باید توسعه را کنار بگذارد و این به این معنی نیست که اگر توسعه کنار گذارده شود وضع موجود پذیرفته شده است و این خواسته یک طرفه اوباما است و دلیلی ندارد که ما با خواست و شرط اوباما موافق باشیم و با آن کنار بیاییم.

• آیا اگر در توافق نهایی تیم ما این خواست اوباما را بپذیرد دستاوردهای نظام در بحث هسته ای حفظ خواهد شد؟

تیم ما نمی تواند این مسئله را بپذیرد و باید خطوط قرمزی که رهبری مطرح فرمودند کاملا در طی مذاکرات رعایت شود.

۹۴/۰۳/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">