پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۵ ق.ظ

۱

http://media.isna.ir/content/1432724153563_ISNA-11.jpg/4گزارش فارس از مناظره «ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر» در مشهد

مناظره محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل سیاسی و امور استراتژیک و صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ظهر امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسن قدیری‌ابیانه در مناظره «ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر» که در آمفی‌تئاتر دانشکده دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه ما اگر از حقوق هسته‌ای خود نیز بگذریم، دشمنی آمریکا به دوستی تبدیل نمی‌شود، اظهار کرد: زمان جنگ هیچ حرکتی برای برخورداری از انرژی هسته‌ای نکردیم اما عراق با پشتیبانی آمریکا به ایران حمله کرد.

وی با طرح این پرسش که آیا زمان جنگ مشکل ما هسته‌ای بود، بیان کرد: آنچه سبب حمایت آمریکا از صدام و جنگ علیه ما شد این بود که آنها نمی‌خواستند در ایران مردم به حاکمیت برسند همانطور که امروز در یمن نمی‌خواهند.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر اینکه اگر پیچ و مهره‌های صنعت هسته ای ما هم جمع شود باز هم دشمنی آمریکا تمام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آنچه سبب شد بخشی از حقوق ما در قطعنامه 598 پذیرفته شود مذاکرات دیپلماتیک نبوده بلکه پیروزی‌های میدانی مردم در جبهه نبرد بود.

*اگر ما قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته بودیم، امروز ایران تجزیه شده بود

کارشناس مسائل سیاسی و امور استراتژیک خاطرنشان کرد: صدام اعلام کرده بود ظرف مدت 10 روز می‌خواهد تهران باشد اما پس از مدتی که صدام به خاطر مقاومت ایران زمین‌گیر شد، شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر کرد و گفت آتش‌بس، اما از آن آتش بس‌هایی که مقدار سرزمین‌های اشغالی توسط عراق در دست صدام بماند. در آن هنگام بود که امام این قطعنامه‌ها را کاغذ پاره‌ای بیش نخواندند.

وی با بیان اینکه اگر ما قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته بودیم امروز ایران تجزیه شده بود، متذکر شد: ما هیچ زمان خود را پایبند قطعنامه ظالمانه شورای امنیت نمی‌دانیم.

صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این مناظره اظهار کرد: برخی مسائل کلان در جامعه رخ می‌دهد که روایت حکومتی و رسمی نظام است و نظرات مغایر با این روایت‌ها امکان ظهور و بروز ندارد.

*بزرگترین خدمت هاشمی به انقلاب پایان بخشیدن به جنگ بوده است

وی ادامه داد: روایت رسمی در مورد جنگ می‌گوید که ما انقلاب کرده و پیروز شدیم و آمریکا و هم پیمانانش را از کشور بیرون کردیم که در واقع چنین نیست.

زیباکلام با اشاره به اینکه روایت رسمی و حکومتی با ابهامات زیادی روبرو است، گفت: روایت رسمی ابهامات زیادی دارد که سبب شده سوالات و مشاجراتی در ارتباط با مسئله جنگ مطرح شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روایت رسمی به ما می‌گوید که ما در جنگ پیروز شده‌ایم اما این سوال مطرح می‌شود که اگر ما پیروز شده‌ایم چرا امام گفتند جام زهر را نوشیدم؟ پس در واقع می‌توان گفت قطعنامه 598 نشانه پیروزی در جنگ نبوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برخی مسئولان سپاه، هاشمی را متهم کردند که شما سبب شدید امام قطعنامه 598 را قبول کند این سوال را مطرح کرد که اگر ما در جنگ پیروز شده‌ایم پس دعوا بر سر قطعنامه چه معنی دارد.

زیباکلام متذکر شد: در پاسخ به افرادی که هاشمی را سبب پذیرش قطعنامه 598 می‌دانند باید بگویم بزرگترین خدمت هاشمی به انقلاب پایان بخشیدن به جنگ بوده است.

قدیری‌ابیانه در واکنش به اظهارات زیباکلام در ارتباط با روایت‌های رسمی بیان کرد: زمانی که آمریکا می‌خواست به طالبان حمله کند اصلاح طلبان گفتند ما با طالبان علیه آمریکا متحد شویم که نظام این مسئله را نپذیرفت، بنابراین نظر رسمی ایرادی ندارد زیرا امر طبیعی حکومت است.

وی خاطرنشان کرد: ما پس از انقلاب و تا 13 آبان 58 سفارت آمریکا را نبستیم که اگر رابطه دوستی با آمریکا می‌خواست روی دهد در این فاصله اتفاق می‌افتاد، اما با اسناد سری آمریکا از سفارت بیرون آمد که مشخص شد این کشور به دنبال نفوذ، ضربه زدن و تجزیه ایران است.

وی خطاب به زیباکلام گفت: اسناد جاسوسی آمریکا در ارتباط با تجزیه انقلاب هنوز موجود است پس شما چرا انکار می‌کنید؟

*قطعنامه 598 جام زهر بود اما نفی پیروزی نیست

کارشناس مسائل سیاسی و امور استراتژیک با تاکید بر اینکه ما در جنگ پیروز شده‌ایم، تصریح کرد: اینکه هیچ وجبی از خاک ایران از دست نرود و تمام اسرا آزاد شوند این پیروزی بزرگی است و امروز شما می‌توانید سرنوشت صدام را دیده و با سرنوشت انقلاب مقایسه کنید و معنای واقعی پیروزی را بفهمید.

قدیری ابیانه بیان کرد: اینکه بگویند رفسنجانی خیانت کرد بنده این مسئله را قبول ندارم زیرا ایشان در آن زمان در ارتباط با قطعنامه نظر کارشناسی دادند و امام آن را قبول کردند و قطعنامه 598 جام زهر بود اما نفی پیروزی نیست.

*می‌توانستیم از جنگ افروزی میان ایران و عراق جلوگیری کنیم

زیباکلام با طرح این پرسش که آیا جنگ با عراق اجتناب ناپذیر بود و آیا نمی‌شد کاری کرد که جلوی جنگ گرفته شود، گفت: به نظر من اگر جنگ قابل پیش‌بینی بود و ما با تلاش می‌توانستیم جلوی جنگ را بگیریم جمهوری اسلامی خودش هیچ تلاشی در مسیر اینکه جنگ به وجود نیاید از خود نشان نداد.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش جمهوری اسلامی در مسیر به وجود آمدن جنگ و افزایش دشمنی تهران و بغداد بود و این موضع‌گیری‌ها به سمتی می‌رفت که جنگ را اجتناب ناپذیر می‌کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی به طور جد خواهان سرنگونی صدام و رژیم بعث عراق بود و به چیزی جز به وجود آوردن انقلاب اسلامی در عراق رضایت نمی‌داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در 22 بهمن دو دیدگاه در کشور به وجود آمد که دیدگاه نخست می‌گفت ما باید مملکت خود را بسازیم و به دیگران کار نداشته باشیم اما دیدگاه دیگر که متاسفانه بر دیدگاه نخست غلبه دارد، می‌گفت ما باید انقلاب خود را به تمام جهان صادر کنیم که همین مسئله سبب جنگ افروزی میان عراق و ایران شد.

*چگونه می‌توانستیم از جنگ اجتناب کنیم در حالی که صدام می‌گفت اروندرود مال ماست

قدیری‌ابیانه به سخنان زیباکلام واکنش نشان داد و بیان کرد: چگونه ما می‌توانستیم از جنگ اجتناب کنیم در حالی که صدام می‌گفت: اروندرود مال ما است و خوزستان را نیز از خود می‌دانست همچنین اعلام کرده بود که یک هفته‌ای قصد ورود به تهران را دارد.

وی با بیان اینکه زیباکلام تمام تقصیر عالم را بر گردن نظام جمهوری اسلامی می‌اندازد، خاطرنشان کرد: ما اگر از صدام حمایت هم می‌کردیم باز هم وی به دنبال جنگ با ایران بود زیرا خاصیت صدام جنگ‌طلبی بود و ما شاهدیم که بر سر مردم خود چه بلایی درآورد.

سفیر سابق ایران در مکزیک یادآور شد: اگر ایرانیان دینشان را ترک گفته و یکپارچه مسیحی شوند باز هم آمریکا دست از دشمنی با ایران بر نمی‌دارد.

*خطاهای استراتژیک صدام در جنگ هشت ساله با ایران از نگاه زیباکلام

زیباکلام بیان کرد: اشتباهی که صدام مرتکب شد این بود که روی حمایت‌های مردمی و مردمی شدن جنگ حساب نکرد و در نتیجه مردم ایران با تمام وجود از خاک خود دفاع کردند و صدام شکست خورد.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر اینکه ما باید عمق دشمنی دشمن را بشناسیم، بیان کرد: کشوری هستیم که در دوران‌های مختلف، هر زمان تکه‌ای از خاک کشورمان را جدا کردند. اما نظام جمهوری اسلامی اجازه نداد در جنگ 8 ساله وجبی از خاک کشور کم شود.

وی با اشاره‌ به اینکه روزی که انقلاب به پیروزی رسید عده‌ای پرچم تجزیه‌طلبی را بلند کردند، تصریح کرد: انقلابی بودن، مزیت مثبت کشور ما بود که دشمن را در تجاوز ناکام گذاشت که اگر ما تسلیم صدام شده بودم دیگران نیز امروز به فکر تجاوز به خاک کشور ما می‌شدند.

*اگر فردی همانند زیباکلام در زمان جنگ در راس حکومت بود امروز ایرانی وجود نداشت

قدیری ابیانه متذکر شد: اگر فردی همانند زیباکلام در زمان جنگ در راس حکومت بود امروز ایرانی وجود نداشت.

زیباکلام در ادامه مناظره خاطرنشان کرد: زمانی که خرمشهر آزاد شد حدود 21 هزار اسیر گرفتیم در نتیجه تصمیم گرفتیم به خاک عراق وارد شده و بصره را بگیریم که نظرات مختلفی در این رابطه وجود داشت. عده‌ای می‌گفتند اگر ما وارد خاک عراق شویم متجاوز محسوب می‌شویم و این مباحث را مطرح کردند که امام نظر صریحی درمورد ورود یا عدم ورود به خاک عراق ندادند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در نتیجه مشورت‌های پی‌درپی، شورای عالی دفاع اعلام کرد ما وارد خاک عراق می‌شویم اما در نتیجه ورود به خاک عراق نیز شاهد بودیم عراقی‌ها تا آخرین لحظه‌ مقاومت کردند لذا ایران نتوانست در عراق پیروز شود و در واقع اشتباه صدام را تکرار کرد زیرا گمان می‌کرد شیعیان عراق به استقبالشان می‌آیند اما آنها تا آخرین لحظه با ما جنگیدند و به همین دلیل تلفات ما در عراق بالا رفت.

وی ادامه داد: در همان زمان بود که یکی از نخستین کسانی که فهمید ما در جنگ پیروزی نداریم هاشمی بود که در مقابل کسانی که می‌گفتند: «جنگ جنگ تا پیروزی»، در همان اوایل متوجه شکست در جنگ شد.

قدیری‌ابیانه در واکنش به اظهارات زیباکلام یادآور شد: علت ورود به خاک عراق این بود که ما باید در مذاکرات دستمان پر می‌بود و از نظر بین‌المللی نیز زمانی که دشمن در خاک ما نفوذ کرده و بخش‌هایی از سرزمین ما را اشغال کرده این مسئله توجیه قانونی داشت که ما در مقابل به خاک عراق وارد شویم.

*واکنش قدیری ابیانه در برابر اظهارات زیباکلام/قدیری ابیانه: اروندرود، اروندرود است نه شط العرب

زیباکلام در سخنان خود اروند رود را شط‌العرب عنوان کرد که این مساله واکنش قدیری‌ابیانه را در پی داشت اما زیباکلام متذکر شد: همان‌طور که ما می‌گوییم خلیج همیشگی فارس پس شط‌العرب را نیز باید به نام واقعی‌اش بخوانیم و همان طور که جعل نام خلیج‌فارس خطا محسوب می‌شود جعل نام شط‌العرب نیز خطا است.

قدیری ابیانه در پاسخ به این اظهارات گفت: کتابی در وزارت خارجه چاپ شده که از نظر تاریخی این نام همان اروندرود است که بهتر است دانشجویان و افرادی که اظهار نظر در این زمینه می‌کنند کمی به مطالعه بپردازند.

کارشناس مسائل سیاسی و امور استراتژیک با اشاره به جنایات داعش در منطقه بیان کرد: امروز داعش اعلام کرده می‌خواهد وارد ایران شود پس افرادی که شعار نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران را سر می‌دادند امروز برای مقابله با داعش آماده باشند.

*زیباکلام: قطعا اگر نامزد انتخابات شوم رد صلاحیت می‌شوم

زیباکلام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در ارتباط با کاندیداتوری انتخابات مجلس گفت: قطعا اگر من نامزد انتخابات شوم رد صلاحیت می‌شوم.

*قدیری ابیانه: جناب زیباکلام! قطعا رد صلاحیت می‌شوید

قدیری ابیانه خطاب به زیباکلام گفت: شما به خاطر به رسمیت شناختن اسرائیل در اوج بمباران غزه و همچنین حمایت از عامل اصلی فساد 3000 میلیارد تومانی و کارافرین خواندن وی قطعا رد صلاحیت می‌شوید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که داعش تکفیری بر عراق مسلط نشود و اگر لازم شد در این رابطه هزینه هم می‌کنیم.

۹۴/۰۳/۰۷

نظرات  (۱)

با سلام و احترام بنده هر روز پیگیر مطالب سایت شما هستم و از اینکه هنوز هم مثل یک فرمانده در خط مقدم جبهه محکم و استوار می جنگید به شجاعت و درایت و بصیرت شما افتخار می کنم و از مطالب و پاسخ های حق شما استفاده می کنم. دعاگوی شما هستم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">