پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۸ ق.ظ

۰

محمد‌حسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سیاست روز گفت: این توافق در حالی صورت گرفت که بهتر از این را می‌توانستیم در سال‌های گذشته اگر فتنه رخ نمی‌داد بدست آوریم. اگر در سال ۹۲ نیز فتنه‌ای شبیه سال ۸۸ رخ می‌داد و نامزدها پیروزی آقای روحانی را برنتافته و حتی تبریک نمی‌گفتند هیئت ایرانی نمی‌توانست با اقتدار در این مذاکرات حضور پیدا کند. دستاوردهای هسته‌ای در دولت گذشته مبنای چانه‌زنی‌ها بود یعنی اگر آن دستاوردها نبود چانه‌زنی هم در کار نبود.

وی افزود: حمایت‌های مقام معظم رهبری و ترسیم خطوط قرمز و پایبندی در این خصوص از مهمترین عوامل عقب‌نشینی آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان بود، طبیعتا ما به بخشی از حقوق ملت در این توافق دست یافتیم اما نه به همه حقوق، مهمترین دستاوردی که آمریکایی‌ها برای خود آن را برد محسوب می‌کنند ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است در حالی که ایران براساس فتوای رهبری هرگز به دنبال بمب هسته‌ای نبوده است.

قدیری در ادامه گفت: آقای رئیس‌جمهور از این توافق به عنوان صلح امام حسن یاد کرده بود که البته قابل قیاس نیست ولی بر فرض صحت، صلح امام حسن با معاویه از سر ناچاری هر چند با هدف خدمت به اسلام بود و البته نیازی به جشن و پایکوبی ندارد.

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز هر چند به بخشی از حقوق حقانیت ایران اشاره داشت اما به خاطر مصلحت کشور آن هم جای جشن و پایکوبی نداشت. ما نباید تصور کنیم که با این توافق آمریکا و غرب به وعده‌های خویش عمل و یا دست از دشمنی با ایران برخواهند داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است البته ایران عمل به توافق را به عمل متقابل و اصل را اعتماد به آمریکا نگذاشته است زیرا آمریکا قابل اعتماد نیست. حتی اگر کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا به توافق صحه بگذارند باز آمریکا راه فرار خواهد داشت. زیرا در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد و با این شرط نمی‌توان این کشور را به خاطر نقض توافقات در این شورا محکوم کرد.

 وی در پایان خاطر‌نشان کرد: حمایت مردم از حقوق هسته‌ای و نمایش دشمن‌شناسی به فعالیت‌های مختلف از جمله در راهپیمایی روز قدس دشمن را از تحمیل نظرات خود بیش از پیش ناامید ساخت.

 اینک باید فرصت توافق حاصله را برای تقویت اقتصاد مقاومتی به کار گرفت. البته اگر آمریکا یا طرف ۱+۵ توافق را نقض کند دیگر نمی‌تواند همچون گذشته حتی کشورهای همسو را با خود برعلیه ایران متحد نماید. و نیز باید منتظر بیانات نهایی رهبر معظم انقلاب در این رابطه باشیم.

 متن کامکل گزارش روزنامه سیاست روز به شرح زیر است:

ارزیابی کارشناسان از مفاد توافق اولیه هسته‌ای ایران و ۱+۵

ارزیابی کارشناسان از مفاد توافق اولیه هسته‌ای ایران و ۱+۵

ناظران سیاسی معتقدند توافق نهایی و خوش‌بین بودن به این توافق زمانی حاصل می‌شود که مهر تایید نمایندگان ملت و شورای امنیت ملی کشورمان بر این توافقنامه زده شود ضمن اینکه غرب نیز به تعهدات توافق شده میان طرفین متعهد گردد.
بالاخره دیروز ماراتن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پس از دو هفته نفس‌گیر با یک توافق اولیه و قرائت بیانیه مشترک میان دوطرف پایان پذیرفت.
به گزارش مهر، جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست در سایه تلاش شبانه‌روزی دانشمندان غیور و به برکت خون شهدای هسته‌ای خود و در سایه حمایت‌های مقام معظم رهبری و مقاومت جانانه ملت در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب و اعضای ۱+۵، به باشگاه کشورهای دارنده فناوری هسته‌ای ورود پیدا کرده است.
کلیت ورود ایران به این بازار، پیام‌آور به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از یک‌سو و توان بالای کشورمان در داد و ستدهای مربوط به این حوزه فناوری در دنیاست.
غرب در حالی ناچار به پذیرش این موضوع شده است که تا قبل از تکمیل فناوری هسته‌ای در ایران و زمانی که هنوز تعداد بسیارکمی سانتریفیوژ در کشور وجود داشت، ورود ایران به بازارهای هسته‌ای را خط قرمزی غیر‌قابل عبور برای خود می‌دانست.
امروز مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های چندین ساله واشنگتن و متحدانش، سبب شده است تا کاخ سفید و دیگر دشمنان پیشرفت ایران به احترام ورود ایران به بازار هسته‌ای خبردار بایستند.
جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های عضو گروه ۱+۵ پس از ۲۲ ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام دیروز برای رفع سوء‌تفاهم‌ها در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و هم‌زمان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم نمودند.
در نتیجه این تفاهم که با رعایت چارچوب‌ها، دستورالعمل‌ها و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تدوین گردیده است، دستاوردهای زیر در حوزه هسته‌ای و لغو تحریم‌ها حاصل گردید.
همچنین دیروز ظریف و موگرینی در مرکز رسانه‌ای اتریش بیانیه‌ای مشترکی را با یکدیگر قرائت کردند در این بیانیه مشترک آمده که برجام در برگیرنده برنامه‏ بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت‌های توافق شده در مورد برنامه هسته‌ای ایران بوده و لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، شامل گام‌هایی برای دسترسی در زمینه‌های تجارت، فن‌آوری، تامین مالی و انرژی را موجب خواهد شد.
برنامه جامع اقدام مشترک، مشتمل بر یک متن اصلی و ۵ پیوست فنی در مورد موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها، همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، تاسیس کمیسیون مشترک و برنامه اجرایی می‌باشد. این اسناد با ذکر جزئیات و بسیار دقیق و پیچیده هستند، بنابراین نمی‌توان خلاصه کاملی از آنها در اینجا ارائه کرد.
ما می‌دانیم که این توافق مورد موشکافی و تامل ژرف قرار خواهد گرفت. اما آنچه که ما امروز اعلام می‌کنیم تنها یک توافق نیست، بلکه یک توافق خوب است. توافقی خوب برای همه طرف‌ها و برای کل جامعه بین‌الملل.
این توافق فرصت‌های جدیدی را خواهد گشود و گامی است رو به جلو برای پایان دادن به بحرانی که بیش از ۱۰ سال به طول انجامیده است. ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که این برنامه اقدام به طور کامل اجرا شود و روی کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حساب می‌کنیم.
این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال خواهیم کرد و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.
پیش از قرائت این بیانیه مشترک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان در وین در نشست ۱+۵ سخنرانی کردند.
به گزارش تسنیم ظریف در این نشست گفت: این یک لحظه تاریخی است. ما به لحظه‌ای نزدیک شدیم که می‌توانست پایان امیدها باشد. من هم از همه کسانی که این روند را شروع کردند تا بتوانیم به یک روند برد - برد برسیم، تشکر می‌کنم. من از دولت‌هایی که به این روند کمک کردند تشکر می‌کنم.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با بیان "به انتهای مذاکرات هسته‌ای ما خوش آمدید" گفت: این نتیجه کار سخت همه ما و شماست و من از همه شما تشکر می‌کنم. موگرینی اعلام کرد: توافق هسته‌ای می‌تواند فصل جدیدی در روابط بین‌الملل باشد.
همچنین اوباما دیروز پس از جمع‌بندی نهایی مذاکرات در مقابل دوربین قرار گرفت گفت : این توافق همه خطوط کلی که ما در فصل بهار به چارچوب آن رسیدیم را رعایت می‌کند. همه مسیرها به سلاح هسته‌ای مسدود شده و رژیم بازرسی و شفاف سازی ضروری برای راستی‌آزمایی برای این هدف برقرار خواهد بود. به خاطر این توافق ایران اورانیوم با غلظت بالا و پلوتونیوم در حد سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در «وین» ضمن تأکید بر اینکه به یک توافق خوب با ایران دست یافته‌اند گفت که ایران موافقت کرده است که برای مدت ۱۵ سال در فوردو غنی‌سازی نداشته باشد.
وزیر خارجه آمریکا در توضیح مرحله‌ای بودن اجرای توافق ادامه داد: بخشی از بندهای آن به مدت ۱۰ سال اجرا می‌شود. برخی بندهای آن برای ۱۵ سال اجرا می‌شود و بخشی از آن نیز برای ۲۵ سال ادامه دارد و برخی بندها به ویژه بخش‌هایی که به شفاف‌سازی مربوط می‌شود به صورت دائم پابرجاست.
اظهارات اوباما و وزیر خارجه‌اش در مورد فعالبت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با این لحن ادبیات حاکی از عقب‌نشینی آنها در برابر اقتدار و پایبندی ملت ایران نسبت به حقوق و حفظ خط قرمزهایش است.
جمع‌بندی نهایی مذاکرات و قرائت بیانیه مشترک در حالی صورت گرفته که کارشناسان حوزه دیپلماسی ضمن اذعان به تلاش خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره‌کننده کشورمان با توجه به سابقه عهدشکنی‌های غرب و بالاخص امریکایی‌ها معتقدند که توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای زمانی محقق می‌شود که مهر تایید مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی کشورمان بر مفاد این توافق بنشیند و هنوز برای اینکه بگوییم یک پیروزی بزرگ بدست آوردیم کمی زود است.

گام اول در نبرد دیپلماسی به نفع جمهوری اسلامی رقم خورده است
دکتر سید‌رضا صدرالحسینی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با سیاست روز به جمع‌بندی نهایی مذاکرات و توافق اولیه اشاره کرد و گفت: در بررسی روند مذاکرات ده ساله جمهوری اسلامی با کشورهای عضو ۱+۵ فراز و نشیب‌های مختلف و گوناگونی مورد مشاهده قرار می‌گیرد.
وی افزود: این بدین مفهوم است در بسیاری از موارد، کشورهای مذکور به دنبال تضییع حقوق ملت ایران بوده و تلاش فراوانی می‌نمودند که توسط انواع تهدیدات و تحریم‌ها و عملیات روانی تیم مذاکره‌کننده ایران را طی ایام مذکور عقب بنشانند اما خوشبختانه با نهادینه شدن این شعار که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست از ملت ایران در طی ایام یاد شده به عنوان مدافعی قوی و مقتدری به همراه هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری همیشه نقطه اتکایی مستحکم برای تیم مذاکره‌کننده بوده‌اند.
وی تصریح کرد: در دور اخیر مذاکرات که در مجموع ۲۲ماه به طول انجامید مذاکره‌کنندگان به بیانیه مشترکی دست یافتند که در صورت امضا و موافقت نهادهای ذیربط در کشورهای ذینفع می‌تواند بیانیه‌ای برد - برد تلقی شود.
صدرالحسینی در جمع‌بندی موارد ذکر شده در بیانیه مشترک به چند نکته مهم و اساسی اشاره کرد و گفت: ابتدا اینکه، نباید برداشت‌های یک‌سو و یکجانبه‌گرایانه از بیانیه مشترک صورت گیرد، دوم به هیچ عنوان نباید با برجسته‌سازی بخش یا جملاتی از «بیانیه مشترک» سوء‌استفاده صورت گیرد.
وی در ادامه گفت: سوم توصیه می‌گردد با نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه و ذهنیت‌های منفی یا به شدت مثبت با بیانیه مشترک برخورد نگردد، چهارم پیشنهاد می‌شود از بازنشر اخبار رسانه‌هایی که در طول ماه‌های اخیر از طریق امپراتوری رسانه‌ جهانی در راستای القای عدم توافق برد مدیریت می‌شدند اجتناب گردد.
صدرالحسینی توصیه پنجم را اینطور بیان کرد که از هرگونه پیش‌بینی و گمانه‌زنی زود هنگام در خصوص مفاد بیانیه مشترک اجتناب گردد و سعی شود تمام فشار تحلیلی و رسانه‌ای داخلی به صورت یک خط آتش بر علیه رسانه‌های معاند خارجی بالاخص رژیم صهیونیستی ساماندهی گردد.
وی در پایان خاطرنشان کرد و گفت : در جمع‌بندی نهایی می‌توان به این نکته اشاره کرد که گام اول موفقیت‌ها در نبرد دیپلماسی به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است بنابراین این پیروزی می‌تواند پلکانی برای پیروزی‌های بعدی و بالاخص لغو کلیه تحریم‌ها و توسعه تحقیقات و پژوهش در امور علمی هسته‌ای محسوب گردد. البته می‌دانیم اجرای کامل مفاد بیانیه مشترک آغاز راه طولانی است که به نام دهه توسعه و عدالت مشخص شده است که امید است با همدلی و همزبانی هر چه بیشتر ملت و دولت با سرعت بیشتر به قلل مرتفع سرافرازی کشور نائل آییم.

هنوز زود است که بگوییم یک پیروزی بزرگ بدست آورده‌ایم
حسن ‌هانی‌زاده کارشناس حوزه دیپلماسی نیز در‌خصوص جمع‌بندی مذاکرات و بیانیه مشترک به سیاست روز گفت: توافقی که صورت گرفت و بیانیه‌ای که از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه کشورمان قرائت شد نشان می‌دهد یک توافقات اولیه میان ایران و ۱+۵ صورت گرفته ولی تا زمانی که به امضای نمایندگان ملت نرسد نمی‌توان گفت یک پیروزی درخشانی به دست آمده است.
وی افزود با این حال تیم مذاکره‌کننده در طول ۲۲ ماه گذشته به موفقیت‌هایی دست یافته اما با این حال هنوز دورنمای شفافی در‌خصوص لغو تحریم‌ها وجود ندارد و باید در انتظار نشست شورای امنیت باشیم. هانی‌زاده خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر پیش‌داوری صحیح نیست و باید منتظر باشیم ببینیم اتحادیه اروپا چه گام‌هایی برای رفع تحریم‌ها برخواهد داشت.

با این توافق، نباید تصور کنیم امریکا دست از دشمنی خود بر می‌دارد

محمد‌حسن قدیری‌ابیانه دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با سیاست روز گفت: این توافق در حالی صورت گرفت که بهتر از این را می‌توانستیم در سال‌های گذشته اگر فتنه رخ نمی‌داد بدست آوریم. اگر در سال ۹۲ نیز فتنه‌ای شبیه سال ۸۸ رخ می‌داد و نامزدها پیروزی آقای روحانی را برنتافته و حتی تبریک نمی‌گفتند هیئت ایرانی نمی‌توانست با اقتدار در این مذاکرات حضور پیدا کند. دستاوردهای هسته‌ای در دولت گذشته مبنای چانه‌زنی‌ها بود یعنی اگر آن دستاوردها نبود چانه‌زنی هم در کار نبود.

وی افزود: حمایت‌های مقام معظم رهبری و ترسیم خطوط قرمز و پایبندی در این خصوص از مهمترین عوامل عقب‌نشینی آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان بود، طبیعتا ما به بخشی از حقوق ملت در این توافق دست یافتیم اما نه به همه حقوق، مهمترین دستاوردی که آمریکایی‌ها برای خود آن را برد محسوب می‌کنند ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است در حالی که ایران براساس فتوای رهبری هرگز به دنبال بمب هسته‌ای نبوده است.

قدیری در ادامه گفت: آقای رئیس‌جمهور از این توافق به عنوان صلح امام حسن یاد کرده بود که البته قابل قیاس نیست ولی بر فرض صحت، صلح امام حسن با معاویه از سر ناچاری هر چند با هدف خدمت به اسلام بود و البته نیازی به جشن و پایکوبی ندارد.

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز هر چند به بخشی از حقوق حقانیت ایران اشاره داشت اما به خاطر مصلحت کشور آن هم جای جشن و پایکوبی نداشت. ما نباید تصور کنیم که با این توافق آمریکا و غرب به وعده‌های خویش عمل و یا دست از دشمنی با ایران برخواهند داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است البته ایران عمل به توافق را به عمل متقابل و اصل را اعتماد به آمریکا نگذاشته است زیرا آمریکا قابل اعتماد نیست. حتی اگر کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا به توافق صحه بگذارند باز آمریکا راه فرار خواهد داشت. زیرا در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد و با این شرط نمی‌توان این کشور را به خاطر نقض توافقات در این شورا محکوم کرد.

 وی در پایان خاطر‌نشان کرد: حمایت مردم از حقوق هسته‌ای و نمایش دشمن‌شناسی به فعالیت‌های مختلف از جمله در راهپیمایی روز قدس دشمن را از تحمیل نظرات خود بیش از پیش ناامید ساخت.

 اینک باید فرصت توافق حاصله را برای تقویت اقتصاد مقاومتی به کار گرفت. البته اگر آمریکا یا طرف ۱+۵ توافق را نقض کند دیگر نمی‌تواند همچون گذشته حتی کشورهای همسو را با خود برعلیه ایران متحد نماید. و نیز باید منتظر بیانات نهایی رهبر معظم انقلاب در این رابطه باشیم.

۹۴/۰۴/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">