پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۲۹ ب.ظ

۰

 قدیری ابیانه در گفتگو با آناج مطرح کرد:قطعنامه شورای امنیت، نتیجه و بخشی از برجام است/ بیان اشکالات اساسی برجام در برابر افکار عمومی، یعنی برد-باخت به ضرر غربگرایان
کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: در مورد قطعنامه اخیر،متن آن با هماهنگی هیئت ایرانی تنظیم شده و مورد پذیرش هیئت ایرانی قرار گرفته بود. بنابراین، اینکه ایران می تواند آن را اجرا نکند، بله می تواند اما خلاف توافق محسوب می شود و عواقب آن را باید متحمل شود. صدور چنین قطعنامه ای، بخشی از توافق برجام بوده و قطعنامه مطابق با برجام و نتیجه ی برجام است.

به گزارش آناج، عباس عراقچی درخصوص تمایز قطعنامه با متن برجام و توافق نامه در گفتگوی ویژه شبکه دو گفت: قطعنامه شورای امنیت با برجام متمایز است و ما می توانیم قطعنامه را اجرا نکنیم.

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک درباره این اظهارات به خبرنگار گروه سیاسی آناج گفت: قطعنامه از نظر حقوق بین الملل برای همه کشورها لازم الاجراست و هیچ کشوری نمی تواند از انجام آن خودداری کند.

وی افزود: البته چون قطعنامه های شورای امنیت در موارد زیادی به جای تامین صلح و امنیت، برهم زننده ی امنیت جهانی می باشند و منافع نامشروع دارندگان حق وتو را تامین می کنند، ایران قبلا به بسیاری از آنها عمل نکرده و رو در روی چنین قطعنامه هایی ایستاده است.

قدیری اظهار داشت: در مواردی، قطعنامه های صادر شده که به گوشه ای از حقایق اشاره داشته، بویژه در رابطه با مسئله ی فلسطین، توسط رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شده است و چون مورد حمایت دارندگان حق وتو بوده، عواقبی مترتب آن نشده است.

سفیر سابق ایران در استرالیا گفت: در مورد قطعنامه اخیر، متن آن با هماهنگی هیئت ایرانی تنظیم شده و مورد پذیرش هیئت ایرانی قرار گرفته بود. بنابراین، اینکه ایران می تواند آن را اجرا نکند، بله می تواند اما خلاف توافق محسوب می شود و عواقب آن را باید متحمل شود.

صدور چنین قطعنامه ای، بخشی از توافق برجام بوده و قطعنامه مطابق با برجام و نتیجه ی برجام است. حال باید منتظر توضیحات بیشتر مقامات کشور باشیم تا سوالات مطرح شده در اینباره را پاسخ دهند.

وی درباره تصمیم و اقدام مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس می تواند قطعنامه و یا برجام را رد کند اما باید عواقب آن را بپذیرد. عواقب آن، بر هم خوردن توافق، نقض مصوبه شورای امنیت و بازگشت به تحریم هاست. هر طرفی که آن را رد کند، در جهان به عنوان نقض کننده ی توافق و مذاکرات شناخته شده و آن کشور مقصر جلوه خواهد کرد.

اگر کنگره آمریکا متن را رد کند. در آن صورت و به شرط اینکه اوباما هم نتواند وتو کند، طرف مقابل خواهد بود که قطعنامه و توافق نامه را نقض کرده و ایران دلیلی برای پایبندی نخواهد یافت و آمریکا نمی تواند به تعهدات خود عمل کند و مقصر اصلی آمریکا خواهد بود. البته فرصتی که برای کنگره در نظر گرفته شده باید به مجلس ایران در نظر می گرفتند تا در فرصتی برابر به بررسی پرداخته شود.

قدیری ابیانه افزود: اگر ایران در جهان به عنوان برهم زننده ی توافق معرفی شود، آنگاه این توافق نامه به شکل برد-باخت به نفع غرب خواهد بود. اما اگر توافق نامه که دارای اشکالات اساسی بوده و این مسئله به صورت آشکار و در مقابل افکار عمومی و در پرسش و پاسخ های دولت و نهادهای تصمیم گیر، روشن شود، آنوقت جایی برای برد غرب گرایان باقی نمی ماند.

وی اظهار داشت: یکی از نگرانی های موجود در رابطه با پذیرش برخی از شرایط برجام، در ساعات آخر مذاکرات، اینست که به خاطر منافع جناحی، از سوی دولت، فشار زیادی به هیئت ایرانی وارد شده باشد، تا به هر قیمتی توافق نامه حاصل شود و بعد با تبلیغات،این توافق نامه را " برد " جلوه داده و بهره ی آن را در انتخابات پیش رو برده باشند.

وی تصریح کرد: آقایان کری و اوباما و سایر مقامات مذاکره کننده ی آمریکایی، بعد از توافق نامه برجام در حمایت از این متن مطرح کردند که اگر این توافق حاصل نمی شد، دیوار تحریم ها فرو می شکست و کاری از دست دولت آمریکا بر نمی آمد. آنها حصول توافق نامه را تضمینی برای اتحاد تحریم کنندگان عنوان کردند.

اگر این تحلیل را بپذیریم، با توجه به اظهارات مقامات آمریکا، در حقیقت پذیرش برجام از سوی مقامات ایران، خسران بزرگی محسوب می گردد و ایران می توانست امتیازات برحق بیشتری را دریافت کند.

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: سخنگوی کاخ سفید گفته است بازرسی هایی که ایران به آن تن داده، موجب می گردد که آمریکا در جنگ احتمالی آینده، بتواند اهداف مورد نظر را دقیق تر مورد حمله قرار دهد.

البته این اظهارات باید به طور مستند در اختیار تمام اعضای سازمان ملل و آژانس قرار گیرد. همین اظهارات می تواند از نظر حقوقی مورد استناد ایران برای سخت گیری در بازرسی های آژانس قرار گیرد. در حقیقت چنین اظهاراتی هر چند از نظر توجیه داخلی در آمریکا می تواند کارساز باشد اما نشاندهنده سوء استفاده آمریکا از اطلاعات آژانس هست.

۹۴/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">