پایگاه تحلیلی رصد / زمزمه های سفر فابیوس به تهران به ناگاه با موج های اعتراضی به او در شبکه های اجتماعی همراه شد. کاربران شبکه های اجتماعی به نقش منفی فرانسه در مذاکرات هسته ای اعتراض کردند و چاشنی این اعتراض نیز پرونده صدور خون های آلوده به ایدز از سوی فرانسه به ایران شد. این دو موضوع برجسته ترین محورهای موج شکل گرفته علیه سفر رییس جمهور فرانسه به کشورمان است.

مطهرنیا: کسانی که به آینده کشور می اندیشند در موقعیت های گوناگون، صبورانه با مسائل برخورد کرده و تلاش دارند نه رفتاری منطبق با منزلت و رفتار دیگران، که منطبق با شأن، منزلت و فرهنگ و تاریخ خود انجام دهند

طبیعی است که این موج تاجایی که بتواند به منافع ملی کمک کند و موجب افزایش قدرت چانه زنی کشورمان در گفتگو با مقامات فرانسوی شود مفید خواهد بود اما در شکل های اعلام این اعتراض ملاحظاتی وجود داشته که آن را با دو کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی بررسی کرده ایم.

 حافظه مردم رفتار فرانسه را فراموش نمی کند

دکتر مهدی مطهرنیا در گفتگو با «رصد» می گوید: اگر چه فابیوس در مذاکرات هسته ای نقش حساسی را در ارتباط با گرفتن امتیاز بیشتر با ایران بازی کرده است، اما او یک سیاستمدار وابسته به کشور فرانسه است و باید در برابر ملت خود متعهد به گرفتن امتیازات بیشتر باشد.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: نکته دیگری که در باب پرونده فابیوس مطرح است، مسئله خون های آلوده به ایدز است که در زمان او نه تنها به ایران، بلکه به چندین کشور دیگر نیز صادر شده است. این پرونده یکی از رسوایی های مدیریتی فابیوس است که پیگیری حقوقی آن حق کسانی است که به این بیماری آلوده شده اند و نه تنها فابیوس به عنوان نماینده ملت فرانسه بلکه ملت و دولت فرانسه باید پاسخگو باشند.

وی خاطر نشان می کند: این نکته در آستانه سفر فابیوس به ایران و بزرگنمایی آن از منظر سیاسی شأن و منزلت اخلاق سیاسی ملت ایران را در نزد دیگران با پرسش رو به رو می کند. چرا که برجسته سازی پرونده آلودگی به ایدز از طریق خون های صادراتی نه تنها نشان از قوت ما نیست، بلکه نشان از لجبازی سیاسی در جهت محدود سازی اثرات مثبت ممکن برای آینده ایران است.

قدیری ابیانه: سایر کشورها نیز از این مواجهه مردم با فابیوس خواهند فهمید که اتخاذ سیاست خصمانه در قبال ایران در آینده روابط آن ها تاثیر می گذارد

مطهرنیا معتقد است که به هر ترتیب ما باید بپذیریم که با جهان در حال تعامل و تجارت و بازرگانی و همچنین افزایش سطح توان ملی خود برای تولید داخلی هستیم و بی نیاز از ملت های دیگر نخواهیم بود. همان گونه که ملت های دیگر از ما بی نیاز نیستند. فلذا باید این تعامل را پذیرا شویم و حرف را به موقع و در مکان خود به جامعه جهانی عرضه داریم. اکنون بیان این حرف مانند بانگ نابه جای خروس خواهد بود.

اما دکتر محمد حسین قدیری ابیانه در این باره نظر متفاوتی دارد و می گوید: هجوم مقامات و کشورهای دیگر  در قالب شرکت های تجاری به ایران برای بستن قراردادها در شرایط کنونی به نفع کشور است و در حقیقت به شکسته شدن دیوار تحریم ها کمک می کند کنند اما رسانه های  گروهی کشور ما می توانند رفتار متمایزی را مد نظر قرار دهند یعنی مناسب است که  عملکرد آقای فابیوس و فرانسه را در قبال انقلاب اسلامی ایران، تحریم ها و  مذاکرات هسته ای،  حمایت از عربستان در کشتار ایرانی و  حمایت از رژیم  صهونیستی،  نقض  حقوق بشر و  قراردادن هواپیماهای خود در  اختیار  صدام  علیه ایران و..   یادآوری شود.

این کارشناس مسایل سیاسی می افزاید: رقابت بین شرکت ها و کشورها موجب زمینه سازی برای بستن قراردادهای بهتر را فراهم می کند و سفر مقامات آلمانی، فرانسو ی و ایتالیایی به کشور ما مثبت ارزیابی می شود. هر چند دولت ایران از سفر فابیوس  استقبال می کند اما او به خاطر مواضع خود به ویژه در مورد صادرات خون های ایدزی توسط مردم مورد توجه است و  فرانسه باید راه هایی برای جبران این عملکرد خود پیدا کند.

توافق هسته ای را مد نظر داشته باشیم

مطهرنیا در زمینه نوع مواجهه با رییس جمهور فرانسه می گوید: باید با نماینده ملت فرانسه بعد از ۱۲ سال واگرایی میان ایران و این کشور با احترام کامل برخورد کرد و زمینه های تعامل جدی بیشتر در عرصه های اقتصادی و سیاسی را فراهم کرد. این به معنای این نیست که ما فراموش می کنیم که فرانسویان در زمان جنگ یا بعد از جنگ یا در عرصه دیپلماسی هسته ای و قبل از آن چه انجام دادند. اگر حافظه تاریخی عموم مردم در ارتباط با مسائل سیاسی ممکن است گاهی اوقات دچار اختلال شود، اما حافظه کسانی که شبانه روز با سیاست به عنوان سیاستمدار، فعال سیاسی یا سیاستدان درگیر است، هیچ گاه به راحتی این معانی را فراموش نمی کند.

وی در ادامه به ملاحظه ای در زمینه این تعامل اشاره می کند و می گوید: اما کسانی که به آینده یک مملکت می اندیشند در بافت های موقعیتی گوناگون، صبورانه با مسائل برخورد می کنند و تلاش دارند نه رفتاری منطبق با شأن و منزلت و رفتار دیگران، که رفتاری منطبق با شأن و منزلت و فرهنگ و تاریخ و تمدن و دین خود انجام دهند. هر آن چه که ما در رو به روی دیگران انجام دهیم، اگر بر اساس اصل مقابل به مثل صورت گیرد، نمی تواند در همه جا پاسخگو باشد؛ چرا که باید بسیاری از رفتارهای ما منطبق با اصول و ارزش هایی باشد که از بطن تاریخ و تمدن ملی و دینی ما برخاسته است.

این استاد دانشگاه توافق هسته ای را در دور تازه تعامل کشورمان با دنیا تاثیرگذار دانسته و تاکید می کند: آن چه که بیشتر از هر چیز مفید است، این است که پیش از پرداختن به فابیوس باید به توافق نامه هسته ای و همه هزینه هایی که چندین سال برای کشورمان داشت توجه کرد.

قدیری ابیانه در این باره معتقد است پیامد مثبت موج شبکه های اجتماعی علیه فابیوس این است که فرانسوی ها متوجه این امر می شوند که مردم ایران به نیکی به این امور توجه می کنند. سایر کشورها نیز به این امر آگاه می شوند که اتخاذ سیاست خصمانه در  قبال ایران تاثیری منفی در آینده روابط آن ها داشت.