پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ق.ظ

۰

خاورمیانه و رژیم صهیونیستی باید خلع سلاح هسته ای شوندقدیری ابیانه در گفت و گوی تفصیلی با افکارنیوز: خاورمیانه و رژیم صهیونیستی باید خلع سلاح هسته ای شوند
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ را به اتفاق آراء تصویب کرد تا بار دیگر مسائل مهمی درباره برجام مطرح شود.
گروه سیاسی- هر چند جواد ظریف به همراه تیم مذاکره کننده به مجلس رفت و درباره برجام و قطعنامه توضیحاتی داد اما انتقادهایی جدی در مورد بندهای ۱۱ و ۱۲ این پیش‌نویس که به مکانیزم ماشه مربوط می‌شد وجود دارد. 

به گزارش افکارنیوز، با محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و از کارشناسان مطرح مسائل بین الملل به گفت و گو نشستیم تا ارزیابی از قطعنامه داشته باشیم.

ارزیابی شما از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مور برجام چیست؟

این قطعنامه بر اساس توافق هیات ایرانی و ۱+۵ صادر شد و بدون اینکه فرصت بررسی برجام برای مجلس شورای اسلامی ممکن باشد و از انجایی که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده مطابق با ضوابط سازمان ملل عمل به آن برای همه کشور ها ضرورت دارد.

اگر کشوری به این قطعنامه عمل نکند چه خواهد شد؟

اگر کشوری به قطعنامه عمل نکند در حقیقت مغایر با مصوبه شورای امنیت عمل کرده است. البته قبلا هم شورای امنیت مصوبه هایی داشته که ما مخالف بوده ایم و به آن عمل نکرده ایم که بر اساس آن فشارهایی به ایران وارد آمده است و اگر ما به این مصوبه عمل نکنیم فشارها و تحریم ها بازخواهد گشت.

در شرایط فعلی برخی از مصوبات برجام بر عهده مجلس شورای اسلامی و کنگره است و هر کشوری مخالف با توافق باشد به عنوان طرف خاطی و به عنوان مقصر در نتیجه نگرفتن معرفی خواهد شد و هر کشوری مقصر باشد مورد فشار بین المللی قرار خواهد گرفت.

اگر ایران توافق را نقض کند آمریکایی ها مقصر را ایران معرفی کرده و سعی می کنند اتحادی علیه ایران در ادامه تحریم ها داشته باشند که هرچند کار مشکلی برای آنها خواهد بود.

همواره سخن از نقض کنگره آمریکا بر برجام همواره مطرح بوده، آیا آمریکایی ها توافق را نقض می کنند؟

اگر کنگره آمریکا مخالفت کند در صورتی که دولت آنها آن را امضا کرده و در آن زمان کنگره مقصر شناخته خواهد شد و خود به خود دیوار تحریم ها فروپاشیده خواهد شد زیرا کشورهای دیگر حتی اگر خودشان را موظف می دانستند که از دولت آمریکا حمایت کنند اما با توجه به اختلاف میان دولت و کنگره خودشان را موظف به پیروی از کنگره آمریکا نخواهند دانست.

همانطور که اوباما گفته کشورهایی که ایران را تحریم کرده اند خودشان میلیارها دلار خسارت دیده اند و حاضر نخواهند بود تحریمها ادامه یابد و دیگر خسارت دهند و به همین دلیل دیوار تحریم ها فروپاشیده خواهد شد.

ایران باید چه سیاستی را در مقابل این قطعنامه و در ادامه پروسه برجام پیش بگیرد؟

هیات مذاکره کننده می بایست قبل از اینکه برجام را امضا کند به تائید مقامات کشور و به خصوص به تصویب مجلس برساند و آن را به قانون تبدیل کند اما اگر قرار باشد مجلس با این طرح مخالفت کند باید نوع مخالفت اش به گونه ای باشد که بهانه را از آمریکا بگیرد و یا توپ را به زمین دشمن بیاندازد و این در صورتی است که نتیجه بررسی ها این شد که برجام بر ضرر ایران است.

کنگره بعید است بتواند دو سوم آراء را کسب کند و برای ما بهترین حالت این خواهد بود که کنگره مخالفت کند به نحوی که اوباما نتواند آن را وتو کند. در این صورت این ما نیستیم که برجام و قطعنامه را لغو و نقض کرده ایم بلکه آمریکا است و ما دچار مشکل نمی شویم بلکه آمریکایی ها دچار مشکل خواهند شد و دیوار تحریم فروپاشیده خواهد شد.

شما چه طرحی را پیشنهاد می کنید؟

اگر ایران بخواهد نقض کند باید نوع مخالفت اش به گونه ای باشد که توپ در زمین دشمن بیفتد مثلا پذیرش پروتکل الحاقی از ضعیف ترین قسمتهای توافق است اگر قرار باشد مجلس با آن مخالفت کند می تواند توافق را مشروط کند به الحاق رژیم صهیونیستی به ان پی تی و پروتکل الحاقی مساله ای که هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
باید بگوئیم در صورتی که رژیم صهیونیستی به ان پی تی بپیوندد و پروتکل را امضا کند ما هم امضا خواهیم کرد و اگر شورای امنیت به خلع سلاح هسته ای خاور میانه رای دهد ما با این پروتکل موافقت می کنیم.

قطعا رژیم صهیونیستی نخواهد پذیرفت و توپ در زمین آنها خواهد بود و خلع سلاح هسته ای مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرد ضمن اینکه خاورمیانه بدون سلاح هسته ای شعاری است که می تواند در خود آمریکا هم طرفدار داشته باشد. در توافق برجام ما باید این صحنه جنگ تبلیغاتی را در کنار منافعمان در نظر بگیریم.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد بازرسی ها به آمریکا اجازه می دهد که هدفگیری دقیقتری در حمله نظامی داشته باشد . این سخنان نشان از نیت واقعی آمریکایی ها دارد، هیات مذاکره کننده و دستگاه دیپلماسی در مقابله با این سخنان و سیاستهای آمریکا چه وظیفه ای بر عهده دارند؟

این اظهارات به شدت قابل بهره برداری توسط طرف ایرانی است و معتقدم مقامات کشور ما باید بر این جمله و این مطلب مانور سیاسی- تبلیغاتی- حقوقی و جواب رسمی دهند.

باید هم به آژانس و هم شورای امنیت و سازمان ملل بگوئیم و هم یادداشت هایی به همه کنفرانس های بین المللی بدهیم بگوئیم این موضوع بازرسی ها مورد سوء استفاده آمریکایی ها از بازرسی ها است و بهانه خوبی برای عدم بازرسی ها خواهد بود.

من معتقدم سخنگوی کاخ سفید با این جمله گاف بزرگی داد و جمله ای است که هر چند برنامه بازرسی آمریکایی ها همین هدف را دنبال می کرده است اما آنها نباید به زبان می آورند و حالا که گفته اند باید بیشترین بهره برداری را از آن ببریم.
یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴
۹۴/۰۵/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">