پایگاه تحلیلی رصد / پس از توافق یا جمع بندی هسته ای ایران  و ۱+۵ پرسشی که مطرح بوده است تایید این امر توسط نهادهای ایرانی و آمریکایی بوده است. در همین راستا در هفته های گذشته منافع و مضرات این تایید توسط مجلس و نهادهای دیگر در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این گفتگو با دکتر مهدی مطهرنیا، آینده پژوه سیاسی و محمد حسن قدیری ابیانه سفر پیشین ایران در همین رابطه است.

  مطهرنیا: موافقت مجلس با برجام پشتوانه دولت خواهد شد

 مطهرنیا در رابطه با رفتار مجلس در خصوص برجام می گوید: مجلس نماینده تکثر ملی و دولت نماینده وحدت ملی است. تکثر در وحدت و وحدت در کثرت معنای اصلی پارادایم حاکم بر نظام هستی را برمی تابد. باید بر این نکته تکیه کرد که رفتار مجلس باید حمایت از دولت و تمایل دولت برای جلب حمایت ملت در قالب مجلس را بربتابد.

مطهرنیا: موافقت مجلس با برجام موجب می شود دولت با پشتوانه بهتری در برابر اجرای تعهدات ناشی از توافقنامه وارد عمل شود

وی ادامه می دهد: امسال سال همدلی مردم و دولت نام گذاشته شده است، مردم در مجلس تجلی پیدا می کنند و امروز کارکرد و رسالتی که برای مجلس در این برهه از زمان تعریف شده و از سوی رهبر نظام جمهوری اسلامی نیز به تایید رسیده آن است که مجلس باید همراه با دولت حرکت کند، این همدلی باید در وجوه مختلف خود را نشان دهد. همدلی به معنای تبعیت مجلس از دولت یا انتقاد نکردن نسبت به دولت نیست، بلکه باید در هر دو وجه یعنی هم تبعیت ها و انتقادها و حتی مخالفت کردن ها با هدف ایجاد فضای حمایت گرایانه از دولت برای رسیدن به اهداف ملی باشد نه اینکه برخی احزاب و گروه های سیاسی در مجلس به دلایل حزبی و جناحی به سمت و سوی ایجاد فضای منفی یا مثبت برای دولت در جهت منافع حزبی خود برآیند. بنابراین باید گفت که کارکرد اصلی مجلس در حمایت از دولت در همدلی با دولت تجلی پیدا می کند و لازمه آن همنشینی و همفکری و سپس همگامی می باشد.

 آثارمخالفت مجلس با برجام

مطهرنیا تاکید می کند: مخالفت اگر جنبه نقد داشته باشد می تواند تحفه ای برای دولت باشد و اگر نقد پاسخی جدی دارد و در بافت موقعیتی و سیاسی کنونی، اینگونه پاسخ ها، پاسخگوی نقدهای موجود است، نه تنها مجلس باید پذیرای آن باشد بلکه باید حمایت های خود را از آن اعلام دارد. گاه مجلس در ارتباط با برجام به حرکت رقیب خود در کنگره آمریکا می نگرد، در حالی که به جای جنبه نفی گرایانه باید به جنبه اثبات گرایانه نگاه کنند و اصل را به حمایت از دولت قرار دهند و در بازی های سیاسی در زمین بازی کنگره آمریکا وارد میدان نشود.

 وی اظهار می داد: سناریوهای برجام در سه سناریو بررسی می شود. سناریو مخالفت کامل، موافقت کامل و موافقت مشروط، به نظر اینجانب در این زمینه ما شاهد موافقتی مشروط خواهیم بود، موافقتی که تلاش می کند نقد تحرکات را پس از پذیرش برجام نیز از آن خود نگاه دارد.

قدیری ابیانه: بهترین حالت این است که کنگره آمریکا برجام را به گونه ای رد کند که حتی اوباما نتواند آن را وتو کند

مطهرنیا می افزاید: اثرات موافقت مجلس با برجام آن خواهد بود که، دولت، بسیار قوی تر و با پشتوانه بهتری از تحرکات مجلس خواهد توانست، در برابر اجرای تعهدات ناشی از توافقنامه وارد عمل شود و از طرف دیگر با پشتوانه مجلس خواهان ایجاد یک حرکت لازم در جهت عمل به تعهدات طرفین مقابل باشد.

 قدیری ابیانه: هزینه های عدم تصویب برجام را بردوش آمریکا بیندازیم

 سفیر پیشین ایران نیز در گفتگو با خبرنگار رصد در این باره معتقد است: رفتار مجلس با برجام باید در چهارچوب مصالح نظام انجام شود. اولین مورد این که هرکشوری که برجام را رد کند در سطح بین المللی به عنوان مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات معرفی خواهد شد، بهتر این است که اگر قرار است کشوری آن را رد کند در صورت امکان کنگره آمریکا آن را رد کند و ایران از رد آن بپرهیزد.

قدیری ابیانه می گوید: بهترین حالتی که برای ایران متصور است این می باشد که کنگره آمریکا متن برجام را به گونه ای رد کند که حتی اوباما نتواند آن را وتو کند. در این صورت آمریکا هم از درون دچار بحران خواهد شد و هم رابطه آمریکا با سایر هم پیمانش تغییر خواهد کرد و تحریم ها فروپاشیده خواهد شد. به نظر من این راه بهترین حالت است.

وی خاطر نشان می کند: اگر اکثریت کنگره آمریکا برجام را تایید کند، آن وقت توپ در زمین ایران خواهد بود، قطعا برجام نکات منفی برای کشور دارد و ما مجبور به دادن امتیازهایی که مایل نبوده ایم، شده ایم، و امتیازهایی را هم گرفته ایم که دشمن مایل به دادن آن ها نبوده است، اما می توانستیم امتیازهای بیشتری بگیریم و امتیازهای کمتری هم بدهیم. اگر دولت عجله نمی کرد می توانست امتیازت بیشتری را بگیرد.

قدیری ابیانه ادامه می دهد: اگر قرار بر آن باشد که مثلا پروتکل الحاقی را در زمان و شرایط فعلی بپذیریم بهتر آن است که مجلس آن را نپذیرد، بلکه شورای عالی امنیت ملی آن را بپذیرد، چرا که در صورتی که شورای عالی امنیت ملی آن را بپذیرد راهی برای رد آن در آینده خواهد بود، اما اگر مجلس آن را بپذیرد به قانون تبدیل می شود و آن وقت مسئله متفاوت خواهد بود و پذیرش مثلا پروتکل الحاقی زیان های زیادی برای کشور ایران دارد. کما اینکه پذیرش «ان پی تی» برای ما زیان آور بود، یعنی اجازه ندادند که از مزایای آن استفاده کنیم اما معایب آن گریبان گیر ایران شد.

 هزینه تصویب برجام در شورای عالی امنیت ملی نسبت به مجلس کمتر است

وی تاکید می کند: اگر مجلس برجام را بپذیرد، بندهای برجام بر پای ما محکم تر از آن است که شورای عالی امنیت ملی برجام را بپذیرد. اگر مجلس شورای اسلامی آن را رد کند به منزله رد کردن برجام توسط ایران خواهد بود و از نظر بین المللی کمک به انسجام بیشتر علیه ایران خواهد بود، بنابراین فعلا باید صبر کرد و منتظر ماند که در کنگره آمریکا چه می گذرد. در این بین معتقدم که کسانی مانند فتنه گران و کسانی که پیام هایی به آمریکا در مورد تشدید تحریم ها تاثیر داشته اند در رابطه با اقدام خود مجازات شوند. به هر حال این تحریم ها سنگینی برای کشور داشته و مقصر ترغیب کنندگان دشمن بوده اند.