پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۷ ب.ظ

۰

خبرگزاری فارس: دولت روحانی راه دولت قبلی را‌ می‌رود‌/هدفمندی واقعی یارانه‌ها عملا متوقف شد/مشکلات اقتصادی از ضعف دولت استقدیری‌ابیانه با بیان اینکه دولت کنونی اشتباه دولت قبلی را ادامه می‌دهد گفت: اگر پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل اشتباه بود چرا در این دولت ادامه می‌یابد.

محمدحسن قدیری‌ابیانه با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس اظهار کرد: یکی از شرایطی که به‌طور معمول مدیران تصمیم‌گیر در معرض آن قرار دارند این است که در موقعیت انتخابی قرار بگیرند آنچه که به مصلحت مردم است موجب شود دولت محبوبیت خود را از دست بدهد و یا اینکه تصمیمی اتخاذ کند که به ضرر مردم است اما عمل به آن محبوبیت ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد ممکن است خواسته مردم با مصلحت‌ مردم یکسان نباشد، افزود: انتظاری که از دولت‌مردان متعهد نظام می‌رود این است که مصلحت مردم را به خواست مردم و به محبوبیت خود ترجیح دهند.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی که از دولت روحانی می‌توان یاد کرد این است که حاضر نیست محبوبیت خود را فدای مصلحت مردم کند، اضافه کرد: دولت کنونی در این انتخاب و روش قصد فتح مجلس و انتخابات مجدد در دولت بعد را هدف قرار داده است.

وی بیان کرد: امروزه برای همه افراد مشخص است که قطع یارانه نقدی ثروت‌مندان نه تنها قانونی است بلکه به عدالت نزدیک‌تر است اما چرا دولت تاکنون از انجام آن طفره رفته و یا بسیار کند پیش می‌‌برد علت آن است که نگران است افرادی که یارانه نقدی‌شان قطع می‌شود هرچند مستحق آن نباشند دل‌گیر شده و رای به دولت حاکم ندهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وزیر اقتصاد پرداخت یارانه را "مصیبت عظما" می‌داند، گفت: البته مصیبتی است که دولت نمی خواهد از گرده خود و اقتصاد کشور بردارد.

وی در توضیح مصداقی برای تفاوت خواست مردم با مصلحت مردم گفت: به‌طور مثال اگر در دوره انتخابات سال 92 آقای روحانی در تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام می‌کرد که می‌خواهد تعطیلات مناسبتی را که دو تا سه برابر تعطیلات مناسبتی کشورهای پیشرفته است کاهش دهد قطعا رای نمی‌آورد، افزود: البته این اشکال بر مردم وارد است که کسی را ترجیح دهند که تعطیلات را افزایش دهد و این موضوع به فرهنگ عامه مردم بر می‌گردد.

قدیری‌ابیانه ساعت مفید کاری در ایران را جزو پایین‌ترین ساعت در جهان دانست و اظهار کرد: از نظر تنبلی اجتماعی ایرانیان بعد از اعراب دارای مقام جهانی هستند که برای رفع این مشکلات باید اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه مثلا دولت روحانی می‌گوید پرداخت یارانه نقدی توسط احمدی‌نژاد اشتباه بوده است، پس چرا این دولت آن‌را ادامه می‌دهد? خاطرنشان کرد: دولت روحانی معتقد است اگر پرداخت یارانه را قطع کند مردم از او ناراضی می‌شوند در حالی‌ که وظیفه رئیس‌جمهور این است که اشتباهات گذشته را جبران کند نه اینکه راه خطا را ادامه دهد اما چرا این کار را نمی‌کند?! به این دلیل است که اگر یارانه نقدی را قطع کند عده زیادی از او ناراضی می‌شوند و او نمی‌خواهد محبوبیت خود را از دست بدهد حتی اگر به ضرر مردم تمام شود. این نقطه ضعف بزرگی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی صحبت خود را با ذکر مثالی ادامه داد و گفت: مثلا اگر پزشکی راه نجات فردی را بریدن پای او به دلیل بیماری دیابت بداند نباید از آن دریغ کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه موارد ذکر شده سبب شد تا شاهد اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور نباشیم، اضافه کرد: روحانی می‌گوید که سیاست در ایران از اقتصاد هزینه می‌کند این در حالی است که روش و منش دولت روحانی هزینه کردن از اقتصاد برای سیاست‌های حزبی و جناحی است نه ملی، و این خطای بزرگی است.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه دولت روحانی در سایر مباحث هم اشتباه احمدی‌نژاد را تکرار می‌کند، خاطرنشان کرد: هدفمندی یارانه‌ها امری واجب بود البته روش اجرای آن دارای اشکال است هر چند نفس انجام آن با وجود مشکلات بهتر از انجام ندادن آن است.

وی بیان کرد: قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 10 درصد از ثروت‌مندان جامعه یارانه پنهان معادل 40 برابر یارانه پنهان دریافتی از سوی فقیرترین افراد جامعه دریافت می‌کردند که هم‌اکنون به 30 برابر رسید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نحوه هدفمندی یارانه‌ها و افزایش سوخت در این دولت حتی به اندازه جبران تورم نیز نبوده است و هدفمندی واقعی عملا متوقف شده است، اظهار کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی کارهای اساسی صورت نگرفت و همه چیز را موکول به توافق هسته‌ای کردند.

وی با تاکید براینکه دولت باید کار اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد، افزود: البته تحقق اقتصاد مقاومتی به سیاست‌های دولت مرتبط است اما مهم‌ترین عامل تحقق اقتصاد مقاومتی اصلاح سبک زندگی اقتصادی و فرهنگی مردم است و مردم نقش اساسی دارند اما مردم به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه دولت شعار اقتصاد مقاومتی را داده است اما به آن عمل نکرده است، تصریح کرد: دولت این‌گونه وانمود می‌کند که تحقق اقتصاد مقاومتی و اصلاح وضعیت اقتصادی به تحریم‌ها وابسته است.

وی بیان کرد: تحریم‌ها در وضعیت اقتصادی اثرگذار است اما علت تاثیرگذاری آنها ضعف عملکرد در بخش دولتی و خصوصی است یعنی دولت و مردم به وظیفه خود عمل نمی‌کنند در حالی که مردم تاثیرگذارترین عامل در اقتصاد مقاومتی هستند ولی فکر می‌کنند هنه میز به عملکرد دولت‌ها بستگی دارد و این دولت باور دارد که همه چیز بستگی به تحریم‌ها دارد.

قدیری‌ابیانه با اشاره به اینکه در سال 89 ساعت مفید کار در ادارات کشور 64 دقیقه بود و شعار سال همت و کار مضاعف بود اما در سال 92 ساعت مفیدکاری مطابق با گزارش پژوهش های مجلس پژوهش‌های مجلس به 22 دقیقه یعنی حدود  یک سوم قبل رسید، اظهار کرد: به‌طور جد معتقدم اگر ساعت کاری از 64 دقیقه به دو ساعت می‌رسید دشمن امیدی به تحریم نداشت.

وی با بیان اینکه کشور با مشکل اساسی فرهنگ کار و مصرف مواجه است، افزود: طبق گزارش وزیر نفت در سال 92 در کشور 30 میلیارد دلار هدررفت و اضافه مصرف سوخت داشتیم.

اگر جلوی 30 میلیارد دلار اسراف  مربوط به سوخت گرفته می‌شد  می‌توانستیم با آن پالایشگاه هایی برای پالایش روزانه دو و نیم میلیون بشکه نفت بسازیم و برای همیشه از خام‌فروشی نفت نجات می‌یافتیم.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه مسائل اقتصادی از طریق نصیحت و موعظه پیش نمی‌رود، خاطرنشان کرد: در مباحث اقتصادی باید تدابیری اندیشیده شود، ارزانی سوخت موجب ارزانی غیرمنطقی، اسراف در مصرف و قاچاق محصول را در پی‌دارد و استفاده نکردن از انرژی نوین به ویژه انرژی خورشیدی و فراگیر نشدن آن هم به دلیل همان قیمت‌های یارانه‌ای سوخت است.

قدیری‌ابیانه با اشاره به اینکه دولت از  افزایش قیمت سوخت می‌ترسد که جناح مقابل از این افزایش برای فتح مجلس استفاده کند، گفت: این کاری است که اصلاح‌طلبان تلاش کردند با افزایش سوخت توسط دولت احمدی‌نژاد انجام دهند یعنی به‌جای اصلاح افکار عمومی بر ضعف‌های فرهنگی مردم تکیه کردند و طرح هدفمندی را عقب انداختند.

 

۹۴/۰۶/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">