پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۴۵ ق.ظ

۰

دکتر قدیری ابیانه در گفت و گو با ایران: ارتباط با کشورهای امریکای لاتین در همه سطوح به نفع ایران است

اگرچه سفــر آقای دکتر احمدی نژاد به بولیوی، برزیل و ونزوئلادر ابتدا یک سفر بین المللی که به بهانه شرکت در اجلاس زمین موسوم به «ریو+20» در برزیل صورت می گیرد به نظر می رسد اما با نگاهی دقیق و موشکافانه به این سفر و حواشی آن، شاهد نفوذ جدی جمهوری اسلامی ایران و پیام انقلاب اسلامی ایران در قلب حیاط خلوت ایالات متحده امریکا هستیم. سیاست دکتر احمدی نژاد از زمان روی کار آمدن دولت نهم، ایجاد تعامل بیشتر با کشورهای مستقل بویژه کشورهای منطقه امریکای لاتین است و در طول 7 سال ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی نژاد سالانه شاهد سفرهای متعدد ایشان به منطقه امریکای لاتین بوده ایم.

     منطقه امریکای لاتین شامل بیش از 30 کشور بوده که جمعیتی بالغ بر نیم میلیارد نفر را شامل می شود و با روی کار آمدن دولت های چپگرا و مخالف سیاست های امریکا در برخی از کشورهای امریکای لاتین زمینه های گسترش سطح همکاری های این کشورها با جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد.

     در همین زمینه دکتر محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و کارشناس مسائل امریکای لاتین در گفت و گو با ایران با اشاره به اینکه ایالات متحده، منطقه امریکای لاتین را حیاط خلوت خود می داند اما جمهوری اسلامی ایران حیاط خلوتی را برای امریکا به رسمیت نمی شناسد، گفت: ما منطقه امریکای لاتین را خانه امریکای لاتینی ها می دانیم نه حیاط خلوت ایالات متحده و معتقد هستیم که هر چه این کشورها بتوانند از نظر اقتصادی مستقل تر شوند، وابستگی آنها به ایالات متحده امریکا کمتر می شود.


تولید ثروت ملی راه استقلال کشورهای امریکای لاتین

 قدیری ابیانه، راه استقلال کشورهای منطقه امریکای لاتین را تولید ثروت عنوان کرد و افزود: تولید ثروت ملی، استراتژی ای است که امریکا با آن مخالف است. یعنی استراتژی امریکا در رابطه با کشورهای امریکای لاتین، ایران، کشورهای خاورمیانه، آسیا، آفریقا و بخصوص کشورهای نفتخیز این است که این کشورها وابستگی کامل به فروش نفت خام داشته باشند، لذا امریکایی ها به هر نحو ممکن همواره تلاش کرده اند تا جلوی پیشرفت این کشورها را بگیرند و از جمله با ساخت کارخانجات، پتروشیمی، پالایشگاه و... در این کشورها مخالفت می کنند.

     این کارشناس امریکای لاتین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از توانایی بالایی در زمینه تولید ملی برخوردار شده و استراتژی ما این است که این توانایی را در اختیار سایر کشورها قرار بدهیم، تصریح کرد: ما به عبارتی خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای مستقل برای تولید ثروت صادر می کنیم که این مسئله با استقبال شدید کشورهای امریکای لاتین روبه رو شده است.

     وی افزود: آنها با مشاهده این امکانات جدید به ایران روی آورده اند که این منافع دوجانبه، براساس احترام و منافع متقابل، شکل دهنده روابط ایران و امریکای لاتین است. البته طبیعی است این امر با مخالفت های شدید ایالات متحده امریکا مواجه شود.

     وی ادامه داد: ما با کشورهایی که از استقلال رای بیشتری مثل ونزوئلا، اکوادور، برزیل، بولیوی، نیکاراگوا و کوبا برخوردارند روابط خوب و رو به گسترشی داریم و در حقیقت ایران عرصه جدیدی برای تولید ثروت در امریکای لاتین ایجاد کرده است.

   

     اهمیت استراتژیک منطقه امریکای لاتین برای جمهوری اسلامی ایران

    قدیری ابیانه در بخش دیگری از گفت وگو باایران به ظرفیت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منطقه امریکای لاتین برای جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: امریکای لاتین بخشی از سرزمین بسیار وسیعی است که شامل بیش از 30 کشور بوده و دارای بیش از نیم میلیارد نفر جمعیت است. ضمن آنکه کشورهای امریکای لاتین از جهات مختلف نظیر منابع طبیعی، معادن، کشاورزی، دامداری، نفت و گاز غنی می باشند.

     وی با بیان اینکه مردمان منطقه امریکای لاتین برخلاف مردمان ایالات متحده امریکا که نژاد پرستی در آن موج می زند، خونگرم بوده و از این جهت به مردم کشور ما نزدیک هستند، اظهار داشت: آنها هم از استکبار، امپریالیسم، جنگ ها و کودتاهای بسیاری که امریکا به آنها تحمیل کرده و همچنین از فقر ناشی از این کودتاها و تجاوزات و استثمارها رنج می برند و در حقیقت با ما در یک جبهه ضد استکباری قرار دارند.

     وی افزود: این ویژگی ها باعث می شود که یک فرصت بزرگ در زمینه های مختلف بین ایران و کشورهای منطقه امریکای لاتین ایجاد بشود.

   

روی کار آمدن دولت نهم؛ فرصتی استثنایی برای گسترش روابط با کشورهای منطقه امریکای لاتین

     این کارشناس مسائل امریکای لاتین در ادامه گفت وگو با با بیان این نکته که همزمان با روی کار آمدن دولت نهم، دولت های مستقل در کشورهای برزیل، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا و... مستقر شده اند، این رویداد را فرصت بسیار مناسبی برای گسترش روابط میان ایران و کشورهای منطقه امریکای لاتین دانست و تاکید کرد: در دولت های قبلی به دلیل وجود حکام وابسته به امریکا در کشورهای منطقه امریکای لاتین، زمینه برای ایجاد ارتباط با این کشور به اندازه شرایط فعلی وجود نداشت که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت های مستقل در امریکای لاتین و مصادف شدن این جریان با استقرار دولت نهم در کشورمان، این فرصت به وجود آمد تا روابط میان ایران و کشورهای منطقه امریکای لاتین گسترش یابد و دولت هم نهایت تلاشش را می کند تا از این فرصت استفاده کند.

 

اهمیت سفر رئیس جمهور به بولیوی، برزیل و ونزوئلا

    قدیری ابیانه در بخش پایانی گفت وگو با ایران با اشاره به سفر دکتر احمدی نژاد به سه کشور بولیوی، برزیل و ونزوئلا، با تاکید بر این مسئله که ارتباط با امریکای لاتین در همه سطوح به نفع جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: طبیعتاً وقتی ارتباطات در سطح روسای جمهور کشورها واقع می شود این روابط با سرعت بیشتری پیش می رود. در حقیقت وقتی که توافقات از سوی روسای جمهور دو کشور صورت می گیرد، سرعت اجرایی شدن آن خیلی بیشتر است و کمتر دچار بوروکراسی و تعلل و تاخیر می شود.

 روزنامه ایران، شماره 5107 به تاریخ 1/4/91، صفحه 2 (سیاسی)

۹۱/۰۴/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">