پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۳۹ ب.ظ

۰

محمد حسن قدیری ابیانه در گفت و گو با خبرنگار کارمند شمال درباره رفع مشکلات اقتصادی کشور پس از تحریم اظهار کرد: آمریکاهای گفتند که ۱50 میلیارد دلار از پول ایران در  کشورهای مختلف قرار دارد و این درحالی است که دولت معادل پول‌های بلوکه شده را اسکناس چاپ کرد و خرج کرد،در نتیجه اعلام کردند که تنها ۶ میلیارد دلار باقی مانده که تبدیل به ریال شود. با برگشت پولهای تحریمی اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: بر فرض که تحریم‌ها برداشته شود، درآمد کشور به دوره قبل هم بر نمی‌گردد، در سنوات گذشته قیمت نفت به بشکه‌ای صد دلار هم  رسیده بود ولی همین روزها قیمت نفت به ۴۰ دلار رسید،  ایران در حال حاضر  از سهم نفت اوپکش  استفاده نکرد و اگر بخواهد از این سهم استفاده کند بیش از یک میلیون بشکه به ظرفیت بازار اضافه شود و اضافه شدن این ظرفیت به بازار نیز تبعات قیمتی برای این محصول دارد،  آمریکا که یکی از  مصرف کنندگان نفت بود با استفاده از تکنولوژی جدید نیاز خودش به نفت را به شدت کاهش داد و حتی برای اولین بار برنامه برای صادرات را در برنامه کاری خویش قرار داد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در بودجه امسال پیش بینی شده که ۵۳ هزار میلیارد تومان نفت فروخته شود، که اگر این رقم را تقسیم برجمعیت ۷۹ میلیون نفری و ۱۲ ماه سال کنیم به هر نفر  ۵۶ هزار تومان در ماه می‌رسد و این درحالی است که بالاترین رقمی که برای درآمد حاصل از صادارت نفت  و فراوردهای نفتی  پیش بینی شده بود مربوط به سال ۹۱ است  که بالای ۶۱ هزار میلیارد تومان است که باتوجه به جمیعت ۷۵ میلیون نفری ماهی ۶۷ هزار تومان به هر نفر می‌رسید.

قدیری ابیانه بیان داشت: با ماهی ۶۷ هزار تومان و یا ۵۶ هزار تومان نمی‌شود نیازهای که مردم فکر می کنند دولت باید تامین کند برآورده شود، ۵۳ هزار میلیارد تومانی که دولت برای فروش نفت در بودجه  پیش بینی کردند بر اساس قیمت بیش از ۴۰ دلار تعین شده است، تازه سال آینده بعید هست که قیمت نفت این مقدار هم به فروش برسد، مگر اینکه تحریم کامل رفع شود و ایران نفت بیشتری بفروشد و حتی اگر نفت بیشتری هم بفروشد باز هم نمی‌تواند نیاز کشور را تامین کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با افزایش قیمت نفت امکان رفع مشکلات کشور وجود دارد، بیان داشت:یکی از ایراداتی که دولت روحانی به احمدی نژاد مطرح کرده بود، مربوط به بحث درآمد ۶۰۰ میلیارد دلاری قیمت نفت بود، در صورتی که اگر ۶۰۰ میلیارد دلار را  طی  هشت سال به  ۱۲ ماه و بین ۷۵ میلیون تقسیم کنیم به هر نفر ماهی ۸۳ دلار می‎رسید و از این ۸۳ دلار باید هزینه کشف، استخراج و صادرات نیز کم شود.

استاد دانشگاه بیان داشت: با این روند رفع نیازهای کشور امکان پذیر نیست، توهمی  در جامعه در ارتباط با فروش نفت وجود دارد و فکر می کنند که درآمد نفتی کشور بسیار زیاد است.

وی با اشاره به بودجه کشور در سال ۹۱ که کل بودجه عمومی کشور از محل نفت، پتروشیمی، گاز،  سنگ آهن، مالیات، گمرک و عواض تامین می‌شد و همه نیازهای بودجه کشور و قوای سه گانه نیز مشکلی وجود نداشته باشد رقم ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بود یعنی نفرماهی ۱۸۲ هزار تومان که مبلغ ۶۷ هزار تومان از نفت تامین می‌شد.

قدیری ابیانه بیان داشت: بودجه کشور با تصورات مردم یکسان نیست و با این بودجه هم تامین خواسته‌های مردم امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار کارمند شمال که بالاخره راهکار رفع مشکلات اقتصادی کشور چیست، گفت:  باید تلاش کنیم که اقتصاد از اتکا به نفت خارج شود، اقتصاد باید متکی به کار و تلاش شود، متاسفانه  فرهنگ کار در جامعه چندان مورد توجه نیست، ما در  مصرف دچار معضل بزرگی هستیم. از طرفی  در تعطیلات مناسبتی جزء کشوری هستیم که بیشترین تعطیلات را داریم،  ساعت کار مفید در کشور چندان مناسب نیست، از نظر تنبلی اجتماعی ایرانیان بعد از اعراب قرار گرفتند، در بخش فرهنگ کار و تولید بسیار ضعیف هستیم، از اون طرف ما جزء مسرف ترین ملت های دنیا هستیم.

این استاد دانشگاه درباره مصرف بالای انرژی در کشور نیز گفت: وزیر نیرو اعلام کرد  سال 92 معادل ۳۰ میلیارد دلار اضافه مصرف در کشور داشتیم، ۳۰ میلیارد دلار رقم بسیار بزرگی است و اگر این مبلغ را پالایشگاه می ساختیم  ایران از خام فروشی نجات پیدا می‌کرد، ایران می‌توانست اینقدر پالایشگاه بسازد که همه نفت صادراتی را پالایش شده بفروشد و اگر این مبلغ را در چاههای  مشترک نفت و گاز هزینه می کردیم  امارات و قطر نمی توانستند چندین برابر ما برداشت کنند، اقتصاد کشور باید به سمت کار تلاش و تولید حرکت کند.

قدیری ابیانه در جواب این موضوع که باید در زمینه گرایش افراد به کار و تلاش و تولید نیاز به فرهنگ سازی داریم،بیان داشت: فرهنگ سازی فقط کار دولت‌ها نیست، کار رسانه نیز هست، رسانه‌های گروهی رادیو،  تلویزیون، آموزش پرورش، مدارس و  معلمان همه باید فرهنگ سازی کنند، ولی آنها که باید فرهنگ سازی کنند آیا خودشان فرهنگ درستی دارند که بخواهند فرهنگ سازی کنند، رسانه‌های ما خودشان متوهم هستند، بسیاری از برنامه‌های فرهنگ ساز ما تخریب کننده فرهنگ است، اگر توانستید فیلم یا سریالی را پیدا کنید که از کار کردن به عنوان سگ دویی و جان کندن نام نبرد؟! حتی در فیلم‌های خارجی که دیالوگ آنها درباره کار و تلاش است در دوبله به سگ دوئی تغییر معنی پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: برخی موضوعات و مطالب ارزش کار را پایین می‌آورد، مشکل ما فقط فرهنگ عمومی مردم نیست،مشکل ما باورهای عمومی فرهنگ سازان نیز هست.

این استاد دانشگاه به حدیثی از امام علی(ع) درباره اهمیت کار و تلاش اشاره کرد و گفت: این امام همام بهترین تفریح را کار می داند ولی در کشور بهترین کار تفریح است، باید باور را درست کنیم، اقتصاد باید بر مبنای کار بچرخد، تولید در کشور رونق پیدا کند.

قدیری ابیانه با اعلام اینکه توهم درباره میزان درآمد نفت در کشور وجود دارد،گفت:  این موضوع باعث شد که بسیاری از مشکلات به گردن دولت بیافتد و نقش دولت‌ها در اقتصاد بیشتر جلوه گر شود، مردم نقش خودشان را کم رنگ می دانند، البته این بدان معنی نیست که دولت نقص و اشکال ندارد، دولت‌ها هم دارای مشکلاتی هستند وبنده هم در سایت شخصی و مصاحبه‌های متعدد نقدهای به دولت‌ها داشتم از جمله به این دولت، ولی نقد باید منصفانه، واقع بینانه و بیان گر رفع مشکلات کشور باشد و توام با پیشنهاد باشد و بنده هم این موارد را رعایت کردم ولی اگر با این شرایط امام معصوم هم در راس  کار باشد و مردم به وظیفه خودشان عمل نکنند به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید، کما اینکه نهج البلاغه پر است از گلایه های امام علی(ع)  که مردم به وظیفه خودشان عمل نکردند.

این گفت و گو ادامه دارد……..

۹۴/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">